افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024

کمترین آسیب مردم بم در موج اول کرونا / راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا در بم؛ بزودی/ پیشگیری و غربال صددرصدی مردم منطقه با ۳۰۰ هزار تماس/ هیچگونه کمبود تجهیزات برای کادر درمان نداریم/ هیچکدام از کادر درمان شرق استان به کرونا مبتلا نشده‌اند/ ۲۰ مورد از ۲۸ مورد بیماران مبتلا در منزل درمان شدند و یا در حال درمانند

  • کد خبر : 5878
  • 03 اردیبهشت 1399 - 18:42
کمترین آسیب مردم بم در موج اول کرونا / راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا در بم؛ بزودی/ پیشگیری و غربال صددرصدی مردم منطقه با ۳۰۰ هزار تماس/ هیچگونه کمبود تجهیزات برای کادر درمان نداریم/ هیچکدام از کادر درمان شرق استان به کرونا مبتلا نشده‌اند/ ۲۰ مورد از ۲۸ مورد بیماران مبتلا در منزل درمان شدند و یا در حال درمانند

طلوع ارگ: پس از گذشت بیش از شصت روز از شیوع بیماری کرونا به داخل کشور، حالا وارد فاز دوم مبارزه با این بیماری شده‌ایم. به همین بهانه رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در نشستی خبری با اهالی رسانه، ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران آخرین وضعیت این بیماری را در سطح حوزه دانشگاه علوم پزشکی […]

طلوع ارگ: پس از گذشت بیش از شصت روز از شیوع بیماری کرونا به داخل کشور، حالا وارد فاز دوم مبارزه با این بیماری شده‌ایم. به همین بهانه رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در نشستی خبری با اهالی رسانه، ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران آخرین وضعیت این بیماری را در سطح حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم (شرق استان کرمان شامل شهرستانهای بم، ریگان، فهرج و نرماشیر) تشریح کرد.

کمترین آسیب مردم بم در موج اول کرونا

دکتر عباس عباس‌زاده در ابتدای این نشست خبری با تقدیر از خبرنگاران و اهالی رسانه در زمان شیوع کرونا و نقش بسزای آنها در مدیریت و پیشگیری این بیماری گفت: ما در موج اول کرونا به دلیل آمادگی و فراهم بودن زیر ساختهایی که در طرح تحول سلامت در طی سالهای اخیر فراهم شده بود توانستیم کمترین آسیب را ببینیم و اگر ۱۰ سال پیش با بیماری کرونا مواجه می شدیم معلوم نبود وضعیت چه می‌شد. در یکی دو سال گذشته ما تلاش کردیم بدون در نظر گرفتن گرایشهای سیاسی بهترین تیمهای بهداشتی و درمانی را پای کار بیاوریم که خوشبختانه با همکاری مردم با کمترین آسیب از موج اول کرونا عبور کردم. این در حالی است که برخی دانشگاههای استانهای دیگر با چالش جدی مواجهه شدند. ما این دستاورد را اولا مدیون لطف خداوند، همکاری مردم، فراهم بودن زیرساختها و تلاش و مجاهدتهای شبانه‌روزی پرسنل بهداشتی و درمانی خود هستیم.

آخرین وضعیت آمار کرونا در شرق استان کرمان

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم ادامه داد: طی دو ماه اخیر از روز اول ورود کرونا به کشور، ما در حوزه دانشگاه بم ۵۳۶ مورد مشکوک به کرونا را (مراجعه به مراکز درمانی یا بیماریابی) بررسی کردیم که تعداد ۲۰۸ مورد بستری، ۱۷۱ مورد انجام تست، ۲۸ مورد مثبت ابتلا به کرونا و ۲ فوتی و ۱۰ بهبودی کامل تا امروز (ظهر چهارشنبه سوم اردیبهشت) داشته‌ایم. ۱۱۰ مورد از کل موارد مشکوک را نیز اورژانس دانشگاه پس از تماس مردم به مراکز درمانی منتقل کرده است.

دکتر عباس زاده در پاسخ به سوال خبرنگار هفته نامه طلوع بم مبنی بر تعداد درگذشتگان بیماریهای حاد تنفسی و انجام تست کووید ۱۹ از این بیماران در دو ماه گذشته گفت: در این مدت ما از ۱۴ مورد فوت شده در بحث بیماران حاد تنفسی تنها ۲ مورد آنها به بیماری کرونا مبتلا بودند و مابقی پاسخ آزمایششان منفی شد.

وی در خصوص درمان بیماران کرونایی در منزل نیز گفت: ما طبق پروتکلهای وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، عمده بیماران را در منزل تحت درمان قرار دادیم که از روز اول در حوزه بهداشت با نمونه گیری و بیماریابی توانستیم اولین بیمار مبتلا به کرونا را در منزل شناسایی کنیم و از این حیث در سطح کشور جز رتبه‌های برتر بودیم. در مجموع ۲۰ مورد از ۲۸ مورد مثبت مبتلا به کرونا در منزل درمان شدند و یا در حال درمانند.

راه اندازی آزمایشگاه تست کرونا در بم

دکتر عباس زاده از خرید تجهیزات و راه‌اندازی آزمایشگاه تست کرونا در بم خبر داد و گفت: با خریداری تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی در تشخیص تست کرونا به ارزش ۵ میلیارد تومان آماده جهشی در موج دوم مبارزه با این بیماری هستیم. ساختمان این آزمایشگاه بازپیرایی شده است و کارشناسان ما زیر نظر وزرات بهداشت در حال آموزش هستند که طی چند روز آینده این آزمایشگاه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. در بحث سم شناسی دو دستگاه فوق پیشرفته و مجهز خریداری نموده‌ایم که مجبور بودیم به دلیل نبود این دستگاه در کرمان،  نمونه آزمایشگاهی را به تهران ارسال کنیم که جا دارد از خیرین و هیئت امنا دانشگاه تقدیر و تشکر کنم. چراکه این دستگاه در استان کرمان موجود نیست و برای اولین بار در بم خریداری و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 پیشگیری و غربال صد در صدی جامعه با ۳۰۰ هزار تماس توسط نیروهای بهداشتی

این مقام مسئول با تاکید بر همدلی و همیاری مردم برای پیشگیری از این بیماری گفت: دوران خیلی خوبی را در منطقه پشت سر گذاشتیم و شاهد همکاری خوب مردم بم در ایام قرنطینه خانگی بودیم و همکاران ما در حوزه بهداشت نیز برای پیشگیری و غربال جامعه و بیماریابی حدود ۳۰۰ هزار مورد تماس برقرار کردند که این شامل ۱۰۰ درصد جمعیت شرق استان کرمان است که بیماران خاص در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در اولویت تماس قرار گرفتند. وی افزود: در مرحله دوم غربال که از روزهای گذشته آغاز شده است مجددا با مردم تماس گرفته خواهد شد. وی در ادامه افزود: در ورودی شهرهای شرق استان کرمان با همکاری بسیج، هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس تب سنجی را از روزهای اول شیوع کرونا آغاز نمودیم که ۱۰۰ مورد تب‌دار را توانسیم بررسی کنیم که هیچکدام به کرونا مبتلا نبودند. در همین جا لازم است از همکاران پرتلاش بهداشتی و تمام مسئولین شهرستان بم و ستاد مقابله با کرونا به جهت همکاری با دانشگاه تشکر نمایم.

هیچگونه کمبود تجهیزات برای کادر درمان نداریم

آقای عباس‌زاده ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای شبانه‌روزی پرسنل درمانی دانشگاه بم در دو ماه اخیر گفت: ما از روز اول با تعیین دو تیم شامل یک تیم برای توزیع تجهیزات و یک تیم برای تامین تجهیزات خوشبختانه با کمبود تجهیزات مواجه نشدیم که به خوبی توانستیم از پرسنل و کادر درمان محافظت کنیم. همچنین توانستیم در واحد فناوری و تحقیقات دانشگاه، ماسک، لباس مخصوص مراقبت و شیلد را بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت تولید کنیم. وی ادامه داد: در بخش نقاهتگاهها نیز با راه‌اندازی ۳ مرکز توانستیم ۱۰۰ تخت را آماده کنیم که خوشبختانه تاکنون تنها در یک مورد از یک تخت نقاهتگاه استفاده کردیم. ما باید آمادگی خود را برای درمان احتمالی تعداد بیشتری از بیماران بالا می‌بردیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم با بیان اینکه حدود ۶۰ مورد مبتلا به کرونا در استان کرمان از پرسنل درمان هستند افزود: خوشبختانه هیچکدام از کادر درمان حوزه شرق استان کرمان به این بیماری مبتلا نشدند. در این خصوص ما کلاسهای فشرده آموزشی را برای پرسنل درمان برگزار کردیم و تجهیزات مناسب و کافی حفاظتی را نیز برای آنها تامین کردیم.

اطلاعات نرم افزار “ماسک” در حوزه شرق استان کرمان مورد تایید نیست

دکتر عباس‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار هفته‌نامه طلوع بم در خصوص برخی مغایرتهای اطلاعات اپلیکیشن ماسک با آمار اعلام شده رسمی شیوع کرونا در حوزه شهرستان بم و دیگر شهرستانهای شرق استان کرمان گفت: در مورد ماهیت و تکنولوژی نرم‌افزار ماسک اظهارنظر نمی‌کنم اما آماری که تاکنون از سوی دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده براساس یافته‌های آزمایشگاهی تست کرونا می‌باشد و داده‌ها و اطلاعات نرم‌افزار ماسک خصوصا نقشه‌های پراکندگی این اپلیکیشن درخصوص شیوع کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی بم مورد تایید نیست و کاملا دقیق نیست و بهتر است شهروندان محترم در هر جایی که زندگی می‌کنند بهداشت فردی را بطور کامل رعایت کنند.

(توضیحات طلوع: برخی از اطلاعات متناقض نرم‌افزار ماسک و سایت دیگری که محلات پرخطر را نشان می‌داد (https://corona.research.ac.ir/suspects) به وضوح قابل مشاهده است. مثلا در نرماشیر که هنوز هیچ مبتلای به کرونایی نداشته علامت ابتلای قطعی را نشان می‌دهد یا سایت بالا برخی محلاتی مثل ارگ جدید را در روزهای اخیر (تعطیلات نوروزی و تعطیلی کارخانجات) به عنوان محله‌ای که بیشترین خطر را در بم داشت نشان می‌داد. پیش از این نیز صادق رهی مدیر گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی بم نیز اطلاعات سایت مذکور با آنچه که واقعیت سکونت مبتلایان شرق استان و شهر بم در محلات خود بود را غیردقیق خوانده بود و به طلوع بم گفته بود: مثلا در یکی از محلات ما چهار ابتلای به کووید۱۹ داشتیم درحالیکه هیچ اسمی از این محله در آن نقشه پراکندگی کرونای آن سایت یا اپلیکیشن ماسک نیست. ساز و کار درونی این سایت یا نزم افزار ماسک شاید صحیح عمل کند اما با واقعیت قطعی و بیرونی وضعیت شیوع کرونا در منطقه شرق استان کرمان نسبتا همخوانی ندارد و نمی‌توان به طور قطعی نسبت به داده‌های آنها عمل کرد.)

گوشه‌ای از عملکرد یک سال اخیر دانشگاه علوم پزشکی بم

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم در پایان ضمن تقدیر از عملکرد بسیارخوب اداره روابط عمومی دانشگاه در خبررسانی و تولید محتوای مناسب برای مقابله با بیماری کرونا، در بخشهایی از این نشست خبری به برخی اقدامات انجام شده توسط این دانشگاه در یک سال اخیر نیز اشاره کرد:

  • آغاز عملیات عمرانی ساخت بخش آی‌سی‌یو کودکان بیمارستان پاستور
  • خرید تجهیزات و راه‌اندازی آزمایشگاه سلولی ملکولی کرونا
  • خرید دستگاههای فوق پیشرفته آزمایشگاه سم شناسی برای اولین بار در استان کرمان
  • خرید دستگاه ام‌آرآی
  • اجرای همزمان دهها پروژه عمرانی از جمله بیمارستان ۲۰۲ تختخوابی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان و با بودجه عمرانی سالانه ۳۶۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی بم
  • شناسایی بیش از ۳۵۰ هزارمترمربع اراضی و املاک بلاتکلیف دانشگاه و اخذ ۳۵ سند مالکیت برای آنها و ادامه این روند
  • راه اندازی اتاق عمل پیشرفته بیمارستان نرماشیر (در حال اجرا)
  • راه‌اندازی کامل تاسیسات بیمارستان در حال احداث فهرج
  • راه‌اندازی اورژانس بیمارستان فهرج (در حال اجرا و تجهیز)
  • استخدام بیش از ۱۰۰ عضو هیات علمی و عدم نیاز به اساتید پروازی
  • تجهیز امکانات آموزش مجازی، خوابگاهی و رفاهی دانشجویان
  • گزارش تشریحی اقدامات و عملکرد دانشگاه علوم پزشکی بم در سال ۹۸ متعاقبا توسط روابط عمومی این دانشگاه منتشر خواهد شد.
لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=5878

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.