افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024

شیوع شِپِشِ در کرمان؟ دانشگاه علوم پزشکی: فعلا گزارشی نشده است

  • کد خبر : 11332
  • 09 آبان 1401 - 12:17
شیوع شِپِشِ در کرمان؟ دانشگاه علوم پزشکی: فعلا گزارشی نشده است
به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گاهی اوقات در مدارس، خوابگاه‌ها و جاهایی که جمعیت زیاد می باشد، ممکن است شیوع شِپِشِ اتفاق بیفتد، اما تاکنون مورد خاصی در کرمان گزارش نشده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، دکتر سعید صحبتی در گفت‌وگو با ایسنا درباره شیوع شپش در بین دانش آموزان استان کرمان با توجه به بازگشایی مدارس می‌گوید: خوشبختانه اخیرا گزارشی مبنی بر شیوع شِپِشِ در استان کرمان نداشتیم.

به گفته او، گاهی اوقات در مدارس، خوابگاه‌ها و جاهایی که جمعیت زیاد می باشد، ممکن است شیوع شِپِشِ اتفاق بیفتد، اما تاکنون مورد خاصی در کرمان گزارش نشده است.

طبق اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ارتباط نزدیک (خانواده، دوستان، همکلاسی‌ها و …)، استفاده از وسایل مشترک (شانه، مقنعه، روپوش و …) و روپوش صندلی سرویس مدارس از جمله راه‌های انتقال شپش است.

او می‌گوید: شپش یک نوع انگل است و تخم آن “رشک” گفته می‌شود و تخم شپش منتقل شده و تکثیر پیدا می‌کند.

“رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب موها، کوتاه کردن موها و مرتب شانه کردن موها، از راه‌های پیشگیری از شیوع شپش هستند.” این بخش دیگر سخنان مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با ایسنا بود.

به توصیه صحبتی، اگر در یک کلاس درس دو نفر آلوده شدند، باید همه دانش‌آموزان کلاس توسط مراقب سلامت مدرسه معاینه شوند و افراد آلوده به شپش تحت درمان قرار گیرند.

او می‌افزاید: شامپوی مخصوصی برای درمان شپش وجود دارد و فرد آلوده دو هفته متناوب و هر هفته دو مرتبه سر خود را با این شامپو باید شستشو دهد تا کاملا آلودگی از بین رود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه می‌دهد: در خانه نیز باید مسائل بهداشتی رعایت شود و انتظار می رود که افراد همه روپوش‌ها، مقنعه، ملفحه، لباس‌ها و … با آب خیلی داغ شسته و در آفتاب خشک کنند ضمن آنکه درزهای درب‌های اتاق‌ها و گوشه‌های دیوارها با جاروبرقی کامل تمیز باشند.

طبق گفته او، در گذشته برای درمان شپش از DDT (دی‌کلرو دی‌فنیل تری‌کلرواتان) استفاده می‌شده اما چون سرطان‌زا بوده اکنون دیگر از DDT برای از بین بردن شپش استفاده نمی‌شود و شامپوهای مخصوص بهتر از DDT هستند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: در سال‌های گذشته شیوع شپش سر را حتی در کشورهای پیشرفته نیز شاهد بودیم اما با توجه به توجه بیشتر افراد به بهداشت فردی تا حدودی کمتر این بیماری گزارش می شود.

او از عوارض عفونت شپشی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: فرد آلوده به شپش ممکن است دچار بیماری های روحی و روانی شود همچنین با توجه به خارش زیادی که ایجاد می‌کند، احتمال زخم شدن پوست و سبب عفونت باکتریایی می شود و همچنین احتمال آلوده شدن همه اعضای خانواده نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، شِپِشِ سر یکی از انگلهای انسان است. شپش سر حشره‌ای بدون بال است و تمام عمر خود را بر روی پوست سر انسان می‌گذراند و از خون آن تغذیه می‌کند. این شپش فقط از انسان تغذیه می‌کند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11332

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.