افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
گفتگو با حسن پورباقری بخشدار دهبکری

دهبکری در مسیر توسعه

  • کد خبر : 10143
  • 22 اسفند 1400 - 19:08
دهبکری در مسیر توسعه

* لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از کی فعالیت شما در بخشداری دهبکری شروع شد؟ و بخش‌های دهبکری در مجموع از چند روستا و دهستان تشکیل شده است؟ حسن پور باقری هستم و از مرداد ۹۸ به عنوان بخشدار دهبکری شروع به کار کردم. دهبکری از دو دهستانِ دهبکری و ابارق تشکیل شده […]

* لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید از کی فعالیت شما در بخشداری دهبکری شروع شد؟ و بخش‌های دهبکری در مجموع از چند روستا و دهستان تشکیل شده است؟
حسن پور باقری هستم و از مرداد ۹۸ به عنوان بخشدار دهبکری شروع به کار کردم. دهبکری از دو دهستانِ دهبکری و ابارق تشکیل شده است و دارای ۱۸۷ روستا و پارچه آبادی است. روستای دهبکری ۱۱۰۰ کیلومتر وسعت دارد و ۹۵ درصد آن کوهستان می باشد. بخشِ دهبکری تنها منطقه گردشگری جنوب شرق است و ما از ۱۴ اسفند ماه پذیرای میهمانان نوروزی هستیم.
* از ابتدا تاکنون چه برنامه هایی به صورت فوق‌العاده برگزار شده است و چه برنامه‌ای محقق شده و چه برنامه ریزی‌هایی مورد نیاز می باشد؟
زیرساخت‌های دهبکری خصوصاً ارتباطات آن به دلیل کوهستانی بودن دچار مشکل و بسیار ضعیف بود و فقط یک کیس ارتباطی وجود داشت و پوشش مخابراتی در حد ۲G بود. با رایزنی‌هایی که با اداره کل شد و تلاشِ نماینده و فرماندار محترم الان مثلث اینترنتی را در دهبکری داریم.
مشکل دیگر ما مشکل آب بود. در بعضی روستاها آب شرب سالم وجود نداشت که با پیگیری‌های فراوان مشکل آب آشامیدنی روستا حل شد و آب سالم در دسترس همه مردم قرار گرفت. با توجه به ظرفیتِ گردشگری بالا و ازدحام جمعیتی که در ایام تعطیل در دهبکری داشتیم با کمبود آب مواجه شدیم که با درایت و رایزنی هایی که صورت گرفت شبکه آب در حال تعویض است و ظرفیت مخازن آبی به ۱۰۰۰ مترمکعب در حال افزودن است که این مسئله کمبود آب را جبران خواهد کرد. امروز مشکل آب حل شده در روستاهای دوردست هم توسط سپاه مقاومت شهرستان بم و اعتبارات فاقد دهیاری در حال تعمیر و راه اندازی شبکه های تعداد ۳۰ روستا که از چشمه بهره برداری می کردند در حال انجام است و تقریباً ۳۰ کیلومتر لوله گذاری طی دو ماه آینده توسط دوستان جهادی و سپاه مقاومت آب و فاضلاب و حمایتی که فرماندار و نماینده محترم داشتند انجام خواهیم داد و در کلیه روستاها این مشکل را حل خواهیم کرد.
* از وضعیت زیرساخت های دهبکری بگویید.
با توجه به اینکه دهبکری منطقه ای کوهستانی هست و شاهد بارندگی‌های شدید در فصل‌های پاییز و زمستان هستیم دغدغه بزرگی که با آن روبرو هستیم این است که راه های ارتباطی ما مشکلات زیادی را ایجاد کردند ما در منطقه غربِ دهبکری روستاهایی را داشتیم که بُعد مسافت آنها بالای ۱۵ کیلومتر بود که تمامیِ این مسیرها اصلاح و بازگشایی شد و راه مسیرهای کوهستانی از سمت غرب دهبکری تا روستای تیتون،گردوسر و اَناران و از سمتِ باغگل به سمت سروستان تمامی راه‌ها اصلاح و بازگشایی شده است. برای راههای روستایی هم پروژه‌های تعریف شده که نماینده محترم تلاش کردند و اعتبارات ۵۳ کیلومتر را به منظور اصلاح و مرمت راه‌های روستایی به بخش دهبکری اختصاص دادند و در سال ۱۴۰۱ قرارداد آنها با پیمانکاران بسته می‌شود. این کار توسط راهداری انجام خواهد شد. با توجه به اینکه دهبکری یکی از مناطق گردشگری و یکی از راه‌های مواصلاتی ما به شهرستان بم راه دارزین-دهبکری می باشد که از نقاط حادثه خیز شهرستان هم محسوب می‌شود ما یک پل در سه‌راهی مرغک داریم که با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به دلیل تورم متوقف شد و پیمانکار ماده ۴۶ شد بنابراین تجدید مناقصه کردیم و طی بازدیدی توسط نماینده محترم تخصیص اعتبار شد و ساخت پل مجدد شروع شده و تا دو سه ماه آینده تکمیل می‌شود. با توجه به اینکه پل در نقطه سردسیری وجود داشت یکی از مشکلات این ساخت پل این بود که بتن ریزیِ آن در فصل سرد با مشکل روبه‌رو میشد و شرایط خاص خودش را داشت. برای تکمیل این پروژه ۸ میلیارد تومان هزینه برآورد شده بود که امیدواریم این امر محقق شود. این منطقه یکی از نقاط حادثه خیز است و مسیری که از این منطقه به سمت کوارو و دارزین می‌رود با یک بُعد مسافت ۵ کیلومتری رو به رو هستیم که متاسفانه طی سال ۹۹ ما ۷ فوتی و ۱۴ مصدوم داشتیم و از نقاط پرحادثه است که در شورای ترافیک هم به این مسئله اشاره کردیم. با تعامل خوبِ شهرداری بم و بروات دو دستگاه بلدوزر در اختیار ما قرار گرفت و مسیر از نقطه حادثه خیز به کم حادثه تغییر پیدا کرد. با وجود مه در منطقه پیگیری روشنایی آن نیز در دستور کار قرار دارد.
*در خصوص راههای اصلی و بخش کافه قدس به طرف دهبکری که باندِ دوم آن در حال احداث می باشد توضیحاتی بفرمایید.
پروژه قدس به طرف دهبکری دارای بُعد مسافتی ۲۳ کیلومتر است که تاکنون ۱۰ کیلومتر آن در حال اجرا است و قرار است تا خرداد ماه به بهره برداری برسد و زیر بار ترافیکی برود.
* با توجه به بحران آب طی این سال‌ها چه برنامه‌ای در خصوص مشکلات آب کشاورزی روستای ابارق داشتید؟
در دیداری که با مدیرکل آب منطقه انجام شد قرار شد که در بحث هدایت آب چشمه‌ای که در منطقه وجود دارد اقداماتی صورت گیرد. آب کشاورزی ابارق از منطقه تهرود تامین می‌شود و سرچشمه آن در چشمه های چیچون و چشمه های خودِ تهرود است. هدایت آبها از سمت ابارق با وجود زمین هایی که تحت کشت دارد در دستور کارمان می باشد. بعضی از روستای تهرود شامل نگور و بعضی از روستاهای اطراف آن به دلایل خشکسالی آب نداشتند ولی با همت کشاورزان، دهیاران و شوراهای تهرود وابارق توانستیم ۷ کیلومتر کانال آب کشاورزی را در منطقه تهرود و ابارق جهت انتقال آب کشاورزی انجام دهیم می‌توان گفت بعضی از روستاها ۳۰ سال آب نداشتند و الان آب دارند و به محصولات کشاورزی خود می رسانند و این باعث شده که کشاورزی در آنجا توسعه پیدا کند. در بحث‌ هدایت آب هم در دیدار و بازدیدی که مدیرکل آب منطقه‌ای استان همراه با کارشناسان و معاونین داشتند هدایت آب چشمه هایِ چیچون که آبی از سر منشاء چشمه خیز است مد نظر قرار گرفت و امیدواریم این آب را هم بتوانیم به نحو احسن به دست کشاورزان منطقه ابارق و تهرود برسانیم. در کل منطقه شامل روستاهای دکفم،اخچه، محمود آباد، شمس آباد، نگور، خان خاتون، سبزوئیه،پابنه،پرمنو که در منطقه تهرود هستند میباشد. کلیه کانال های آب آنها را از حالت سنتی به حالت بتنی در آوریم که این امر در هدایت آبها خیلی کمک کرد و هدر رفت آب هم کم شد. به تازگی مصوباتی در کارگروه کشاورزی داشتیم که اعتبارات فاقد دهیاری و شورا که دچار کم آبی هم بودند برایشان ایجاد کانال های آب کشاورزی را در دستور کار داریم تا قطعاً در بحث کشاورزی جهادکشاورزی، فرمانداری و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به ما کمک کردند تا بحث کانال ها اجرایی و انجام شد‌ و این روند کانال کشی ادامه خواهد داشت.
*روی کار آمدن معدن خان خاتون چه اثری بر حوزه‌های مختلف در منطقه داشت؟
تا سال ۹۷-۹۸ که ما در بحث بخش دهبکری که هنوز تاسیس نشده بود و معدن خان خاتون هنوز شکل نگرفته بود، روستای ما خالی از سکنه شده بود و مردم به سوی کرمان مهاجرت کرده بودند و به جرأت می‌توان گفت وقتی معدن روی خان خاتون راه اندازی شد علاوه بر اشتغال، مهاجرت معکوس هم اتفاق افتاد. این مهاجرت معکوس بزرگترین امتیازی بود که باعث رونق روستاها شد. کشاورزی در کنار این معدن رونق پیدا کرد. بعضی از دوستان به اشتباه می گویند کشاورزی ما با وجود معدن زیر سوال می‌رود اما با کارشناسی که انجام شده است به جرات می توان گفت که با ایجاد و افتتاح این معدن کشاورزی رونق گرفته است وقتی که اشتغال در یک منطقه فقط به صورت کشاورزی بوده است مهاجرپذیر شده ولی وقتی کشاورزی در کنارش اقتصاد (وجود معدن) آمده است و کسی که درمعدن کار می کند زمانِ بیکاریش را کشاورزی انجام می‌دهد و این باعث شده که ۲۵۰۰ هکتار پسته مجدداً احیا شود و اکنون به برداشت محصول رسیده است.بحث اقتصاد و رونق آن علاوه بر ایجاد اشتغال، امنیت را هم ایجاد کرده است یعنی روستایی که خالی از سکنه بوده است دارای سکنه شده است. ما اینجا مزایای وجودِ خان خاتون را با چشم می بینیم و با چیزی که در فضای مجازی می بینیم قابل قیاس نیست. در کنار معدن اشتغالِ پایدار ایجاد شد و میزان ازدواج افزایش پیدا کرده است. بیکاری یکی از دلایل از هم پاشیدن خانواده ها بود در کنار بیکاری، اعتیاد هم بوجود آمده و بنیان خانواده نابود شده است. اما خوشبختانه با راه‌اندازی معدن امنیت، اشتغال و ازدواج و به دنبال آن ساخت و ساز انجام شده و این به رونق روستا خیلی کمک کرد و ۵۰۰ شغل ایجاد شد. اکنون در منطقه ابارق کسی بیکار نیست و در فصل برداشت پسته که به کارگر نیاز است چون همه سر کار هستند کارگری در ابارق نیست.


* در خصوص حوزه عمرانی بخشداری دهبکری از سال ۹۸ تا کنون چه برنامه هایی تعریف شده و پروژه‌های عمرانی اکنون در چه وضعیتی قرار دارند و در سال ۱۴۰۱ برای بودجه ۱۴۰۱ چه برنامه ریزی انجام داده‌اید؟
در حوزه عمرانی با توجه به اینکه ما می‌بایست یک برنامه مدون داشته باشیم تدوین یک برنامه را در کار عمرانی انجام دادیم و در همان ابتدای کار با یک مشکل روبرو شدیم. در بحث اعتبارات چون دولت یکسری اعتبارات را در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌دهد و بعد به روستاها بر اساس مواد قانونی که اعتبار را به روستاها تخصیص می دهید. ما ۱۸۰ روستا داریم که ۱۶۰ روستا فاقد دهیاری هستند و فقط ۲۲ روستا دارای دهیاری و شورا هستند از این تعداد ۱۰۰ روستا دارای کدِ آبادی هستند و بقیه کد ابادی ندارند و نداشتن کد آبادی یک سری مشکلات دارد.
برای عمران و آبادی با اولویت‌بندی برنامه ای تدوین کردیم و در این برنامه ابتدا روستاهای دارای دهیاری را سروسامان دادیم که باز در همین راستا هم با مشکل جمعیت روبرو بودیم. چون تمام اعتبارات عمرانی بر اساس جمعیت واریز می شود. سال ۹۸ برنامه را نوشتیم و سال ۹۹ شروع کردیم و خدمات عمومی عمرانیِ ایجاد بوستان، آسفالت،جدولگذاری معابر انجام شد در کنار اینها باید کارهای خدماتی مثل کدپستی، تابلوهای روستایی، علائم راهنمایی در روستایی که در تردد جاده ای یا ترافیکی که به برنامه خاصی نیاز داشت انجام شد. کارهای عمرانی روستاهای دارای دهیاری را بر اساس اولویت جمعیت انجام دادیم و در روستاهایی که میزان قابل قبول جمعیتی نداشتند و اعتبارشان کم بود به بحث تهیه طرح هادی یا اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن متوسل شدیم و انجام شد. برای روستاهای دیگری که جمعیت نداشتند سریع طرح هادی را انجام دادیم و در حال اجرا است. طی مکاتباتی که با استان انجام دادیم مقرر شد مجدد به تعدادی از روستاها کد آبادی بدهند.جمعیت دهبکری ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر است. توسط دهیاری بر اساس مصوبات شورای روستا یک سری کارها با توجه به اعتبارات کم در حال انجام است و در حد اینکه این اعتبار رسوب نشود و بتوانند کار عمرانی را انجام بدهند. یکسری اقدامات مثل پیاده‌ رو سازی مغازه های اصلی و تعویض المان شده با توجه به اینکه درآمد پایدار می‌تواند به دهیاری کمک کنند در چشم انداز آینده یک مجموعه گردشگری بسیار قوی را درست کردند که در حال ساخت می باشد و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و می‌تواند یک درآمد پایدار باشد تا بر اساس آن کارهای عمرانی انجام دهند در کنار آن ساخته سولهٔ ورزشی (۳۰۰ مترمربع)بود. به دلیل انجام حفاری برای گاز کشی که در حال انجام است نمی‌توانیم کارهای عمرانی انجام دهیم و بعد از اتمام حفاری گازکش عملیات جدول گذاری، آسفالت و تسطیح معابر را در دستور کار داریم.
* در زمینه گردشگری و اینکه دهبکری به عنوان بخش نمونه گردشگری معرفی می‌شود در ۲ سال اخیر چه اتفاقی افتاده است و چه برنامه هایی داشتید؟ و چه پروژه‌هایی در حال اجرا است؟
ما زیرساختهای گردشگری در دهبکری را داریم و زیرساخت‌هایی چون ارتباط،برق و… را باید انجام دهیم. در همان اوایل ۵ خانه بوم گردی را به مرحله احداث و بهره‌برداری رساندیم اما متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم پذیرش مهمان دچار آسیب شدند و رونقی نگرفتند اما امسال که شهرستان بم به عنوان نوروزگاه قرار گرفته است این خانه های بوم گردی آماده استقبال از میهمانان نوروزی هستند با توجه به اینکه ظرفیت گردشگری در منطقه دهبکری بالا بود یک مجموعه گردشگری با ۱۰ پانسیون توسط دهیاری با اعتباری بالغ بر پنج و نیم میلیارد در حال احداث است و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و شامل رستوران و کافی شاپ در فاز اول است و در فاز دوم رستوران، تالار پذیرایی در کنار آن بازارچه قرار گرفته است. ما دفتر توسعه و آمار گردشگری در کنار خودمان به عنوان مشاور و جذب سرمایه گذار را راه‌اندازی کردیم و آقای افشار یکسری طرح‌های گردشگری دارند و مسیرهای گردشگری را تعریف کردند که در کنار آن تفرجگاهی برای کوهنوردان و گردشگران خاص که از مناطق دیگر ورود پیدا می‌کنند در نظر گرفته شده و ظرفیت‌هایی هم در حال ایجاد است و اکنون ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی احساس می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند در زمینه گردشگران و اسکان آنها ورود کنند ما هم از آنها حمایت می‌کنیم.به تازگی ما تپهٔ کلاغوئیه را به نام بام دهبکری معرفی کردیم و در کنار آن یک سری مراکز را داریم تا یک منطقه گردشگریِ بکر را ایجاد کنیم. قائدتا اگر بخش خصوصی ورود کند ما هم حمایت می‌کنیم و این امر محقق خواهد شد. گرچه دهیاری هم در همین منطقه طرحی را اجرا می‌کند که در تکمیل پروژه گردشگری است و پهنه وسیعی در بخش گردشگری ایجاد خواهد شد.در بغل کوه شیر از مجتمع گردشگری ۲۲ بهمن تا تپه بام دهبکری یک برنامه خاص اجرا خواهد شد و برنامه درازمدت است که اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند کوتاه مدت خواهد شد. از آنجا که منطقه دهبکری نقطه به نقطه اش گردشگری است بنابراین بخش خصوصی باید به آن ورود پیدا کند و در بحث گردشگری سرمایه‌گذاری انجام شود. قائدتا خروجی‌ خوبی دارد. گردشگری فقط خاص دهبکری نیست ما در منطقه تهرود آثار باستانی زیادی داریم از جمله قلعه تهرود،حمام شمس آباد، آبشار سهیون که در دل کویر در فاصله ۱۵۰۰ متری روستای نگور به صورت دائم وجود دارد. در منطقه تهرود در کنار رودخانه فصلی که دائمی محسوب می شود زیارت بابا نور روبروی قلعه تهرود وجود دارد.
*لطفا در خصوص ارتباطات حوزه بخشداری دهبکری و نصب دکل ها توضیحاتی بفرمایید.
برای نصب و راه اندازی دکل های مخابراتی برنامه‌ریزی خاصی داشتیم یکی از مشکلات ارتباطات در مناطق کوهستانی ارتفاع می باشد که با آنتن‌دهی مرتبط میباشد.شناسایی نقاطی که پوشش آنتن دهی نداشتند مهم بود. در انتخابات سال ۹۸ تمام نقاطی که پوشش آنتن دهی نداشتند شناسایی کردیم. حدود ۱۰۰ روستا از ۱۶۰ روستا آنتن‌دهی داشتند و در ۶۰ روستا آنتن دهی به صورت ضعیف وجود داشت و ۱۷ روستا آنتن دهی مطلوب داشتند. بعد از انتخابات ۹۸ در تهرود نصب بی تی اسِ مخابراتی را داشتیم و در منطقه دکفم در حال اجرا است. باغگل با توجه به اینکه ۲۵۳۰ متر از سطح دریا ارتفاع داشت یکی از نقاطی بود که برای پوشش آنتن دهی در آنجا هزینه‌های هنگفت انجام دادیم. می بایست روی این ۲۵۰۰ متر خدمات را به مردم ارائه بدهیم. برای دسترسی به محل نصب دکل یک میلیارد هزینه کردیم. یکی از مشکلات مناطق کوهستانی این است که برای نصب آنتن یا دستگاه مخابراتی باید اول راه‌های دسترسی را ایجاد کرد که این کار انجام شد و دکل در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا نصب شد و الان در حال بهره‌برداری است. در منطقه ابارق هم ۲ دکل بی تی اس نصب کردیم و تقویت شبکه و آنتن دهی را هم داشتیم. در دهبکری هم با توجه به اینکه مردم در مورد مضرات آنتن دهی موبایل مشکل داشتند مجبور شدیم در مراحل پایانی جای نصب یک بی تی اس را به دلیل نارضایتی مردم جابجا کنیم و اکنون در حال بهره برداری می باشد. در همین مسیر بودیم که فیبر نوری و مثلث نوری در بخش دهبکری در سه نقطه به هم وصل و مثلث فیبر نوری ایجاد شده که از مرغک به سمت دهبکری و از دهبکری به سمت مرکز مخابرات اجرا شد.که تقریباً یکی از خاص ترین اقدامات در بحث ارتباطات بود. اکنون اینترنت در بخش‌های دهبکری ۴G می باشد تقریباً پوشش ارتباطی در منطقه دهبکری عالی است و بحث دیتا هم در ۷۰ درصد روستاها ۴G می باشد برای ۳۰ درصد دیگر هم قرار است دستگاه‌ها از ۲G به ۴G تعویض شوند.
در زمینه فرهنگی چه اقداماتی صورت گرفته است؟
در بحث فرهنگی زمانیکه بخشداری تاسیس و راه اندازی شد مشکلات خاصی وجود داشت روستاها در سال ۹۸ گیرنده های دیجیتال و پوشش رسانه ای نداشتند بنابراین مردم از ماهواره به عنوان رسانه استفاده می کردند. به لطف صدا و سیمای استان، فرمانداری و نماینده محترم در کلیه نقاط گیرنده های دیجیتال نصب شد. ابتدا در دهبکری بعد تهرود و ابارق گیرنده دیجیتال راه اندازی شد. ما یک برنامه زمانبندی فرهنگی سالیانه داشتیم. یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که در کل کشور باعث شد در زمینه فرهنگی عقب بمانیم شروع ویروس کرونا بود. می بایست یک سری کارها را به صورت تجمعی انجام بدهیم که ویروس کرونا جلوی آنها را گرفت و همیشه محدودیت کرونایی وجود داشت اما ما با این وجود کارهایی از جمله شاهنامه خوانی را در برنامه داشتیم. در بخش کتابخوانی و کتاب‌خوانداری رتبه اول در حوزه روستایی را دهبکری کسب کرد و همین انگیزه ای شد برای دیگر دوستان فرهنگی در شهرستان تا بم را به عنوان پایتخت کتاب قلمداد کنند. در زمینه فرهنگی دوستداران کتاب کاری فرهنگی را با نام هر کوله پشتی یک کتاب را انجام دادند. در ادامه هم کار فرهنگی کتابخوانی در مدارس با رعایت شیوه نامه های بهداشتی عصرها به مدت ۲ ساعت برگزار می‌شد. همچنین به مناسبت اعیاد غدیر دو کارناوال و کاروان پیاده روی همراه با تبلیغات غدیر و برگزاری یادواره های شهدا را در برنامه داشتیم.


*در حوزه ورزش زیرساخت‌های دهبکری در سال ۹۸ چگونه بود و در حال حاضر چه پروژه تعریف شده و برنامه‌هایتان در این زمینه چیست؟
گلایه از ورزش جوانان زیاد است. در سال ۹۸ سرانه ورزش در بخش دهبکری صفر بود و ما سرانه ورزشی نداشتیم. با همت دوستان در شورا و دهیاری در دهبکری ۳۰۰ متر سالن سرپوشیده داریم و دوستان دیگر نیز راغب شدند تا در روستاهای دیگر هم نسبت به نصب چمن مصنوعی اقدام کنند. از استان و اداره کل می‌خواهیم که سرانه ورزش ما را تقویت کنند در دهبکری المپیادهای ورزشی برگزار کردیم. همچنین خانه‌های ورزش روستایی را ایجاد و نماینده هایی را برای آنها معرفی کرده و در کنار اینها فستیوال های ورزشی، ورزش های بومی محلی را هم انجام دادیم. جام های خاص رمضان و اعیاد را به صورت شهرستانی انجام دادیم و برای سال آینده برای ایام عید جام های ورزشی داریم. متاسفانه تمام مسائل ما در زمینه‌های فرهنگی_ ورزشی به خاطر بیماری کرونا عقب افتاد. یکی از بزرگترین امتیازاتی که ما داریم والیبال بانوان است که در سطح شهرستان مقام اول را کسب کردند و تیم کوهنوردی خوبی با توجه به اینکه ظرفیت کوهنوردی را داشتیم داریم.همچنین طرح ساختار قامتی بانوان را برای اولین بار در دهبکری داشتیم که با استقبال زیاد بانوان روبرو شد. اخیراً در مکاتبه ای که با اداره ورزش و جوانان داشتیم. تعداد ۲۱ روستا را جهت ساخت زمین و احداث زمین برای فوتسال، والیبال و ورزش‌های دیگر معرفی کردیم و از دوستان در شهرستان و استان درخواست می‌کنیم که به ما کمک کند تا در بحث ورزش در سال ۱۴۰۱ حداقل‌های ورزش را داشته باشیم.بنیاد مسکن و اداره ورزش و جوانان به ما کمک کنند چون آنها متولی این موضوع هستند از طرفی هم ورزش تنها مقوله ای است که می تواند سلامت را به انسان برگرداند و همیشه آن را داشته باشیم.
* با توجه به اینکه یکی از مقاصد اصلی گردشگران در آخر هفته ها برای شهرستان بم و جیرفت دهبکری می باشد و جمعیت در آن بیشتر می‌شود طی دو سال اخیر و شیوع کرونا در حوزه سلامت وضعیت دهبکری چگونه و در حال حاضر به کجا رسیده است؟
در بحث سلامت خانه‌های بهداشت روستاها فعالیت خوبی دارند و تنها اشکال ما تعداد ثبت در سامانه سیب بود.از شهرستان هم تقاضا داشتیم که در حوزه سلامت به ما پزشک دوم و اورژانس (جراحی سرپایی) بدهند. در بحث سلامت و درمان تقاضای ما این است که ما را به صورت خاص بینند چونکه روزهای جمعه و ایامی که تعطیل است،ما با قریب به ۳۰۰ هزار نفر گردشگر روبه‌رو هستیم با توجه به اینکه متولی موضوع سلامت بهداشت و علوم پزشکی است خواهان کمک هستیم. ما اینجا کمبودهایی همچون (دندان‌پزشکی، آزمایشگاه، اتاق جراحی سرپایی،داروخانه شبانه روزی، کمبود آمبولانس و کمبود پزشک دائم) داریم. با توجه به حوادث و سوانحی که در بخش دهبکری اتفاق می‌افتد و بُعد مسافت تا مرکز شهرستان نیاز به افتتاح کلینیک در بخش‌ِ دهبکری لازم می باشد. ما در بحث بیماری ها کنترل شده هستیم. هم در بحث دام هم در بحث بیماری های واگیردار از طریق انتقال دام به انسان. می توان گفت ماهیانه حدود دو هزار کشتار دام برای شرق استان داریم. با احداث کشتارگاه هم خوشبختانه کشتار دام در کشتارگاه انجام می‌شود و بحث پیش سرد را جهت جلوگیری از انتقال بیماری ها از دام به انسان اجرا میشود. نانوایی ها هم با توجه به شرایط کرونا رعایت کلیه نکات بهداشتی را داشتند و در حال رتبه‌بندی آنها هستیم.
در سال ۹۸ تعداد ۳ خانه بهداشت به دهبکری،مرغک و ابارق اضافه شده است. کمکی که به ما در بحث بهداشت می شود بیشتر از طریق خانه بهداشت می باشد.
منطقه دهبکری چون یک منطقهٔ گردشگری است. نگاه مردم و گردشگران به آن مثل نگاه به شهر و خدمات کامل سلامت می باشد یعنی گردشگری که به اینجا می آید تمام آیتم‌های سلامتی را از ما توقع دارد اما ما اینجا حتی داروخانه‌شبانه‌روزی نداریم و اگر اتفاقی بیفتد هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
*در حوزه اقتصاد دهبکری به عنوان معین اقتصادی معرفی شده چه برنامه‌هایی داشتید و تا چه حد موفق بوده اید؟
اولویت ما در زمینه آموزش بود. مدارس ما تقریباً مشکل دار بودند و دانش‌آموزان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند که معین اقتصادی تمامی مدارس ما را تعمیر مرمت و نوسازی کرد. تا کنون ۱۲ مدرسه تعمیر ، مرمت و بازسازی شده و برای ۸ مدرسه تجهیزات خریداری شده است. اولویت بعدی ما در کنار کار آموزش، کشاورزی بود و در کنار آنها بحران بود. ما در بحران هم از مدیریت معین اقتصادی بهره وری داشتیم و مرمت سیل بندهایی که چندین سال بود مرمت نشده بودند توسط معین اقتصادی انجام شد. معین اقتصادی در بخش کشاورزی کمک های فراوانی انجام دادند و در مجموع ما ناحیه صنعتی را از معین اقتصادی می خواهم. یعنی در ایجاد، احداث و جذب سرمایه گذار کمک کنند و در حال راه اندازی ناحیه صنعتی هستند و ناحیه صنعتی خوراکی و تراوری هم مد نظرمان می باشد که معین اقتصادی در این زمینه کمک می‌کند و همکاری تنگاتنگی با ما دارند و همین باعث شده شاهد پیشرفت هایی اقتصادی باشیم. معین اقتصادی دغدغه ایجاد یک شهرک گردشگری را دارد که به صورت یک مجموعه تاریخی است. همچنین فعالیت‌ها و اقدامات دیگری نیز در دستور کار دارد. در مجموع معین اقتصادی همیشه پای کار است. برنامه های ما هم اولویت بندی شده و ما هم بر اساس همان جلو می رویم.
*در دهبکری شاهد رشد چشمگیر قیمت زمین و مسکن بودیم علت آن چیست؟
با توجه به اینکه دهبکری از سمت شرق به کوه شیر از سمت شمال به کوه ها و رودخانه از جنوب هم به همین صورت محصور و محدود شده است و زمین جهت واگذاری در دهبکری وجود ندارد و بحث خصوصی پیش می‌آید نه حقوقی و متولی واگذاری زمین بنیاد مسکن می‌باشد و زمینی هم نداریم که توسط منابع مالی اجرای ماده شود تا به بنیاد مسکن ارائه شود. برای واگذاری زمین به جوانان باید منابع طبیعی از اراضی ملی اجرای ماده کنند و بعد به بنیاد مسکن واگذار کند تا بنیاد مسکن به صورت مزایده در اختیار جوانان قرار دهد اما متاسفانه ما در دهبکری چیزی به عنوان اراضی ملی جهت واگذاری نداریم و در سنوات گذشته کل این اراضی واگذار شده‌اند. و بحث حقیقی و خصوصی هست بنابراین افراد اجازه فروش ملک را دارند و قیمت آن را خودشان تعیین می‌کنند و چون متقاضی بیش از میزان زمین می باشد با رشد قیمت روبرو هستیم. به تازگی با تشکیل جلسه‌ای در دادگستری بنیاد مسکن و منابع طبیعی ملزم شدند تا چاره‌ای برای این موضوع پیدا کنند تا در دهبکری واگذاری زمین داشته باشیم و قیمت‌های نجومی شکسته و مشکل جوانان حل شود. قیمت زمین فقط در دهبکری بالا نیست بلکه در کل کشور به دلیل تقاضای زیاد و اراضی کم این اتفاق افتاده است و ما با معضلی چون افزایش قیمت زمین روبرو هستیم.
* در حوزه محیط زیست از جمله کوه خواری در نقاط مختلف دهبکری، آتش سوزی هایی که در تعطیلات نوروز صورت می‌گیرد و سطح زیاد زباله در مسیرها چه برنامه‌های مدنظرتان می‌باشد و با چه مشکلاتی مواجه اید؟
متاسفانه در ایام تعطیل خصوصاً تعطیلات نوروز گردشگران به هیچ وجه مراعات طبیعت را نمی‌کند، بلکه به محیط زیست تعارض می‌کند با توجه به نزدیک شدن به فصل گردشگری باید توجه داشته باشیم که محیط زیست، زیستگاه ِ همهٔ ماست و ما از آن بهره برداری می کنیم پس باید رعایت کنیم. با توجه به خشکسالی‌های که به دلیل کم بارشی به وجود آمده است هر نوع مرتعی مستعدِ سوختن می باشد. بنابراین از گردشگران می‌خواهیم تا در این زمینه نهایت رعایت را داشته باشند تا باعث آتش سوزی نشویم.‌متاسفانه ما قریب ۴۰ هکتار مرتع را در دو سال گذشته از دست دادیم و برای این که یک هکتار از این ۴۰ هکتار به مرتع تبدیل شود ۵ میلیارد تومان نیاز داریم. دلیل از بین رفتن این ۴۰ هکتار سهل‌انگاری گردشگران بوده است.

*در بحث کوه خواری که تصاویری در فضای مجازی در مورد موضوع کوه خواری پخش شد توضیحاتی بفرمایید.

در سنوات گذشته در کنار کوه خانه‌هایی وجود داشت و بعداً به دلیل مهاجرت روستاها به دهبکری آن خانه ها از بین رفته است و اکثراً هم با مصالح سازگار با محیط زیست مثل سنگ، خاک و چوب ساخته شده بودند و آنجا کشاورزی هم انجام می‌شده و مالک برای زندگی قرار بود که تسطیح انجام دهد که قبلاً به صورت بومی بوده و الان می خواهد آن را به صورت مکانیزه در آورد و از آنجایی که مکانیزه شدن نیاز به یک بستر صاف دارد تا باز سازی انجام شود بنابراین باید تسطیح صورت گیرد و این امری عادی است و کوه خواری نبوده است. اینها جزء اصلاحات اراضی بوده که واگذار می کردند و ساخت و ساز هایی هم داشته اند. جایی که از کوه پیشی می‌گیرند از طرف منابع طبیعی جهت ایجاد طرح یا اشتغال واگذار می‌شود. جایِ ساخت و ساز به عنوان (درجاسازی) خانه قبل است که برای ساخت خانه مجبور است تسطیح را انجام دهد. کوه خواری در سنوات گذشته انجام شده ولی طی دو سال گذشته با موردی روبرو نشده ایم.چند موردی هم که بوده با همکاری دادستان و دادگستری رفع شده است.از مردم شهرهایِ شرقیِ استان می‌خواهم که قبل از خرید ملک حتماً از بنیاد مسکن،محیط زیست، منابع طبیعی و آب منطقه‌ای استعلام بگیرند. منطقه دهبکری که خیلی از مکان‌های آن واگذار می‌شود در طرحِ هادی نیستند و بعداچون در طرح هادی نیستند خدماتی به آنها داده نمی‌شود. تعدادی از افراد بومی و غیربومی هم در دهبکری وجود دارند که کار خرید و فروش ملک انجام میدهند که باز هم تاکید می کنم قبل از خرید حتما استعلام بگیرید. متاسفانه دهبکری توسط بعضی افراد سودجو رو به نابودی است و در اراضیِ کشاورزی، باغی و گردشگری بدون تغییر کاربری ساخت و ساز انجام می شود که طبق کمیسیون ماده ۹۹ برخورد جدی با آنها داشتیم و داریم ولی متاسفانه آنها قبل از آمدن ما ساخت و ساز را انجام دادند. در حال پیگیری و اخطار هستیم و اگر پروانه نداشته باشند در دستور کار تخریب قرار می‌گیرند و قاعدتاً هم تخریب صورت خواهد گرفت چون ما موظفیم دهبکری، فضای دهبکری، سرسبزی و بِکر بودن آن را برای آیندگان به میراث بگذاریم و نباید آن را به دست خودمان نابود کنیم.

*و صحبت پایانی شما؟

قاعدتاً‌ همه ی ما به این موضوع واقف هستیم که دهبکری نگین کویر است. از لحاظ بکر بودن قابل ذکر و توصیف نیست. در دهبکری، بکر بودن مهم است. مسئولین کمک کنند تا این منطقه را برای آیندگان حفظ کنیم. دست یاری به سمت اداراتی چون برق، بنیاد مسکن، آب منطقه ای و دیگر دستگاه‌های که می تواند به ما در جهت حفظ این منطقه کمک کنند جلو می‌بریم و از رسانه‌ها هم می‌خواهم تا در ایام نوروز در کنار ما باشند تا گردشگران را به سمت ما هدایت کنند و در کنار ما باشند. پیشاپیش سال نو را به همه تبریک می گویم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10143

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.