افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024

توصیه های رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بیماری هاری و پیشگیری از بیماری

  • کد خبر : 13334
  • 12 آذر 1402 - 10:39
توصیه های رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در خصوص بیماری هاری و پیشگیری از بیماری

مسعود اسدی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که قابل انتقال بین حیوان و انسان بوده و معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان، متاسفانه همیشه کشنده است، اما خوشبختانه با وجود کشندگی بالای بیماری، در صورت انجام تمامی مراحل پیشگیری و درمان شامل شست‌وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق به موقع سرم ضدهاری، می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فارس، وی در خصوص انتقال بیماری از حیوان به انسان و یا حیوان دیگر افزود: ویروس هاری هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به حیوان دیگر و یا  انسان ، با خراش پوستی، چشم و غشاهای مخاطی دهان وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری هاری در انسان می شود.

اسدی پور در خصوص نشانه های بیماری هاری در حیوانات گفت: سگ‌ها بیشتر از بقیه در معرض خطر هستند. علائم در سگ ها شامل رفتار غیرطبیعی، اضطراب غیرعادی، افزایش تحریک پذیری و بی‌اشتهایی است. طی یک تا دو روز، علائم اضطرابی افزایش یافته و حیوان حالت تهاجمی به خود می‌گیرد و تمایل شدیدی به گاز گرفتگی اشیاء، حیوانات و انسان‌ها حتی صاحب خود، نشان می‌دهد. اغلب خود را نیز گاز گرفته و زخم‌های شدیدی در بدن خود ایجاد می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر موارد حیوان گزیدگی در کشور به علت افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در شهرها و روستاها، رو به افزایش بوده و اگر اقدامی جدی برای جمع آوری سگ‌های ولگرد انجام نشود، پیشگیری و مقابله با حیوان گزیدگی و کنترل بیماری هاری، روز به روز دشوارتر خواهد شد. و از شهروندان خواست در صورتی که سگ یا گربه نگهداری می‌کنند، باید هر ساله آنها را نسبت به بیماری هاری واکسینه کنند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13334

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.