افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
نیکزادی پناه مطرح کرد:

تخریب دامنه دماوند؛ از چرای بی‌رحمانه دام تا صدور پروانه‌ استخراج معادن

  • کد خبر : 2810
  • 14 مرداد 1397 - 18:48
تخریب دامنه دماوند؛ از چرای بی‌رحمانه دام تا صدور پروانه‌ استخراج معادن

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نسبت به فعالیت معادن در اطراف دامنه کوه دماوند و تخریب ناشی از فعالیت‌های معدنی در این منطقه انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از خانه ملت، حبیب الله نیکزادی پناه در خصوص تخریب دامنه‌های کوه دماوند توسط چرا‌ی غیر مجاز دام گفت: تعداد دامهای حاضر در مراتع کل کشور چهار برابر ظرفیت مراتع است و اگر بخواهیم مراتع و گیاهان محلی و بومی را حفظ کنیم لازمه اش کنترل حضور دام در مراتع است که باید براساس سطح تحمل و ظرفیت مراتع باشد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای کنترل دام ها دو موضوع باید رعایت شود، ابتدا تعداد دام موجود در مراتع زیاد و بیش از حد مجاز است، دوم زمان شروع و خاتمه چرا دام  است که رعایت نمی‌شود و زمانی که مرتع هنوز آماده نشده و میزان رطوبت و بارندگیآنجا بسیار بالا است، دام ها به چرا می‌رود و به مراتع و گیاهان موجود فشار وارد می‌کند  همچنین هنگام خاتمه نیز زمان بیشتری را  در مراتع می‌ماند و به خاک و مرتع آسیب میرسانند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل زیست محیطی دماوند و اهمیت اقلیم و منابع طبیعی آن، گفت: چند راهکار برای کنترل مراتع دماوند وجود دارد،سازمان منابع طبیعی باید بر حسب ظرفیت مراتع به دام‌ها اجازه چرا بدهد و اگر میزان دام‌ها در منطقه بیشتر است، دامداری‌های بسته و صنعتی در نزدیکی دامنه احداث کند ، دام‌های موجود در دامنه کوه را به سمت  دامداری‌های صنعتی متمایل و متمرکز کند تا علاوه بر اشتغال مردم منطقه، مراتع دامنه های دماوند حفظ شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت معادن در اطراف دامنه کوه دماوند و تخریب ناشی از فعالیت‌های معدنی در این منطقه، گفت: جلوی فعالیت معادن را  نمیتوان گرفت چراکه پتانسیلی برای اشتغال، توسعه و صادرات کشور است،اما باید برای حفظ منابع طبیعی و مراتع راهکاره‌های قانونی را در راستای فعالیت معادن اجرا کنیم.

نیکزادی پناه با تاکید بر نظارت و رعایت قانون در ثبت معادن گفت: طبق قانون باید بر نوع و میزان فعالیت معادن در دامنه کوه‌ها و جلوگیری از تخریب مراتع و منابع طبیعی کشور نظارت دقیقی صورت بگیرد. خاک زراعی را که معادن از زمین بر میدارند تا زیر آن  سنگ استخراج کنند به محل اصلیش برگردانند، کاری که که در کل کشور به ندرت انجام میشود و  معمولا بعد از اکتشاف به صورت دره و گودال رها می‌شوند،  لازم است سازمان منابع طبیعی ضمن نظارت دقیق بر این موضوع، با تخلفین برخورد کند.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف سازمان منابع طبیعی در نظارت و حفظ مراتع پر اهمیت کشور گفت: عملکرد نظارتی دستگا‌های متولی بسیار ضعیف است و یکی از دلایل مهم آن کمبود نیرو در سازمان منابع طبیعی است، در حال حاضر با یک چهارم استاندارد تعداد نیرو اداره می‌شود و سه چهارم چارت سازمانی و اداری این سازمان خالی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وسعت عرصه‌های منابع طبیعی، گفت: به علت کمبود نیرو و عدم پوشش کامل سطع وسیع منابع و مراتع طبیعی، تجاوز و تخریب‌ و سوءاستفادههای بسیاری از منابع ملی صورت می‌گیرد.  دولت باید جذب نیروهای کارآمد و مورد نیاز این سازمان را افزایش دهد تا بتوانند با کیفیت بیشتری به عرصه‌های منابع طبیعی رسیدگی کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه قوانین متعددی برای حفظ منابع طبیعی در مجلس تصویب شده و اجرایی شدن آن نیازمند تقویت نیروی انسانی و تکمیل چارت سازمانی متناسب با میزان عملیات و وسعت عرصه مراتع طبیعی است تا بهتر بتوانند از منابع و سرمایه ملی کشور محافظت کنند.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2810

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.