افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان توضیح می‌دهد

تازه‌ترین جزییات کمبود دارویی در دیار کریمان و راه‌های مدیریت مشکل

  • کد خبر : 11488
  • 07 آذر 1401 - 13:31
تازه‌ترین جزییات کمبود دارویی در دیار کریمان و راه‌های مدیریت مشکل
مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید کمبود دارو که معضلی کشوری است در این استان اینک به برخی اقلام دارویی حیاتی در بیمارستان‌ها نیز رسیده اما همه ظرفیت‌ها و تلاش‌ها به کار گرفته شده با مدیریت محلی و جابه جایی داروها، نیازها براساس اولویت مرتفع شود.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، تلاش برای پرهیز از مصرف خودسرانه برخی داروها بویژه آنتی بیوتیک ها، مدیریت مناسب تدوین نسخه برای بیماران با لحاظ شرایط موجود بیمار و شرایط دارویی و الزام داروخانه ها در ارائه دارو براساس نسخه پزشک و با شرایط عادلانه از جمله راهکارهایی است که به گفته مدیران علوم پزشکی در مدیریت مشکل و گذر از این شرایط کمک می کند.

طی روزهای اخیر کمبود برخی داروها و نیز سرم در جای جای کشور از جمله کرمان خبرساز بوده است؛ این مشکل و کمبود طی روزهای اخیر حادتر شده به طوری که برخی اقلام آنتی بیوتیک براحتی پیدا نمی شود.

شرایط به گونه ای است که برخی بیماران در کرمان مجبور می شوند بعضی داروهای خود را از دیگر شهرهای خارج از استان یا نمونه برندهای متفرقه که به باور برخی افراد بی‌کیفیت هستند، استفاده کنند.

این کمبود حتی سبب شده که برخی داروخانه ها به دنبال سوءاستفاده از موضوع باشند به طوری که برخی از آنها بعضی اقلام دارویی دچار کمبود را در اختیار دارند اما برای روز مبادا یا مشتریان خاص نگه می دارند یا گران تر از نرخ مصوب به فروش می رسانند و شهروندان نیز در این شرایط مجبور به تهیه دارو در زمان مناسب هستند.

در مورد مشکلات تامین دارو و کمبودها در کرمان در این زمینه بیشتر بخوانید:

خبرنگار ایرنا در کرمان به دنبال تشدید این شرایط و برای آگاهی از آخرین جزییات کمبودها و نیز تلاش مسئولان متولی برای حل مشکل به سراغ مسئولان علوم پزشکی کرمان رفت. این مسئولان نیز از کمبودها بخوبی و با جزییات بیشتر مطلع هستند زیرا در صف مقدم مواجهه با مشکل و بیماران قرار دارند؛ آنان نیز نگران وضعیت موجود هستند و به خبرنگار ایرنا گفتند که همه تلاش ها و ظرفیت های محلی را به کار گرفته اند که ابتدا در بیمارستان ها و سپس داروخانه ها و سایر مراکز درمانی بتوانند با فوریت مشکل را براساس اولویت مدیریت کنند.

به گفته این افراد، در این شرایط که کشور دچار مشکل شده، راهی جز مدیریت مقطعی و محلی موضوع با یکسری تدابیر مثل جابه جایی داروهای مشابه یا اولویت بندی مشکلات و نیازها وجود ندارد که این مهم به کار گرفته شده و باید منتظر ماند تا محموله جدیدی که بتازگی از مبدا هند وارد شده به مرحله توزیع در همه نقاط کشور برسد و بخشی از بار موجود را نیز کاهش دهد.

همچنین مدیران علوم پزشکی در کرمان از شهروندان خواهان همکاری بیشتر در این عرصه هستند و می گویند پرهیز از مصرف خودسرانه دارو بویژه آنتی بیوتیک و همراهی با تیم بهداشت و درمان می تواند کمک کننده باشد.

چگونگی حل مشک کمبود داروهای بیمارستانی

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بحث کمبود دارو در استان تابعی از کشور است گفت: کمبود دارو در استان وجود دارد و حتی در برخی اقلام دارویی حیاتی در بیمارستان ها نیز با کمبود مواجه هستیم، اما سعی کرده ایم با مدیریت و جابه جایی دارو نیازها را تامین کنیم.

محمد حسیبی افزود: اینک داروی خاصی را نمی توان به عنوان کمبود دارویی در استان نام برد زیرا در هر مقطع نوع کمبودها متفاوت است و گاهی پیش می آید داروی خاصی یک هفته کمبود داشته باشیم اما با تامین آن نیازها برطرف شود.

پایش مستمر موجودی دارو در استان

وی تاکید کرد: میزان موجودی داروها در استان بویژه در بحث داروهای حیاتی و مورد نیاز بیماران خاص، به صورت مرتب پایش می شود و هر جا کمبودی احساس کنیم با اعلام به وزارتخانه بهداشت کمبود آن برطرف می شود.

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمبود اخیر داروهای آنتی بیوتیک در استان تصریح کرد: در بحث داروهای آنتی بیوتیک، چون تولید داخلی وجود نداشت، وزارت بهداشت به فوریت واردات آنتی بیوتیک ها را انجام و در اختیار داروخانه ها قرار داد و بحرانی که در حوزه این داروها بوجود آمده بود را رفع کرد.

توزیع آنتی بیوتیک ها فقط با نسخه

وی با تاکید بر ضرورت استفاده صحیح از آنتی بیوتیک ها که مصرف نابجای آنها مضر است ادامه داد: داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها باید با نسخه توزیع شود و ما در تامین نسخه ها زیاد مشکلی نداریم اما ممکن است داروخانه ای دارویی را بدون نسخه بدهد که مرتکب خلاف شده است و اولویت با داروهایی است که پزشکان با نسخه تجویز می کنند.

آمار بالای مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

حسیبی با بیان اینکه مصرف خودسرانه دارو بویژه در بحث آنتی بیوتیک ها در کشور بسیار بالاست تصریح کرد: مقاومت های میکروبی کشنده در برابر داروها در حال رخ دادن است؛ به طور مثال مصرف داروی آموکسی سیلین ۵۰۰ سومین داروی پرمصرف کشور و این در حالی است که در بسیاری از موارد نیاز به مصرف این نوع دارو و موارد مشابه نیست و باید حتما دارو طبق دستور پزشک مصرف شود.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل های صادره از طرف وزارت بهداشت، هر دارویی که در داخل کشور تولید شود و کارایی آن مشابه نمونه خارجی باشد، می تواند جایگزین داروهای خارجی شود.

تقاضای داروی برند کمبود محسوب نمی شود

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین با اشاره به موضوع دیگری با عنوان تقاضای داروی برند افزود: گاهی بعضی بیماران نوعی از دارو را از شرکت و برند خاصی مصرف می کنند که نمونه داخلی آن با اثرگذاری مشابه وجود دارد؛ حال اگر این دارو در داروخانه ها وجود نداشت، کمبود دارو محسوب نمی شود زیرا مشابه آن از برندی دیگر وجود دارد و در مورد داروهای خاص نیز موضوع به همین نحو است و برخی تولیدات مشابه داخلی جایگزین نمونه های خارجی شده است.

آخرین وضع سرم

وی در ادامه با اشاره به محدودیت توزیع سرم در داروخانه ها بیان کرد: در بحث تامین سرم سعی داریم مصرف را مدیریت کنیم و اولویت با مراکزی مثل بیمارستان هاست که مصرف بیشتری دارند.

 

حسیبی تاکید کرد: سرم در دسته بندی دارویی، جزو داروهای بیمارستانی محسوب می شود و تزریق آن در بیمارستان باید انجام شود که اینک بیماری در بیمارستان نداریم که روی تخت با کمبود سرم روبه رو شده باشد.

وی در عین حال تصریح کرد: با رفع نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها، توزیع سرم به صورت محدود و کنترل شده در داروخانه ها انجام می شود.

توزیع عادلانه دارو در سراسر استان

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به تاکیدها مبنی بر توزیع عادلانه دارو در سطح استان کرمان بیان کرد: استان شامل پنج حوزه دانشگاه علوم پزشکی است و بر اساس تعدادبیماران، نوع تخصص ها و ضریب جمعیت زیرپوشش هر داشنگاه، توزیع دارو انجام می شود که هیچ تفاوتی در توزیع دارو بین مرکز و سایر نقاط وجود ندارد.

وی با اشاره به اجرای طرح دارویار در کشور بیان کرد: در این طرح، میزان هزینه دارو از جیب بیمار تفاوتی با قبل ندارد، اما کسی که دارو را به صورت آزاد بخواهد تهیه کند باید هزینه چند برابری پرداخت کند.

حسیبی در زمینه امکان اطلاع افراد از وجود داروهای مورد نیاز خود نیز توصیه کرد: مردم می توانند با استفاده از سامانه وزارت بهداشت و نصب نرم افزار «تی تک» ( TTAC) از وجود داروی مورد نیاز در داروخانه های سطح استان و حتی کشور مطلع شوند.

به گزارش ایرنا خدمات بهداشتی و درمانی در استان کرمان از طریق چهار دانشگاه کرمان، جیرفت(جنوب)، رفسنجان(شمال)، بم(شرق) و نیز دانشکده علوم پزشکی سیرجان ارائه می شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11488

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.