افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024

برگزاری نشست اضطراری برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی در بم

  • کد خبر : 12704
  • 15 مرداد 1402 - 20:19
برگزاری نشست اضطراری برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی در بم

این نشست با حضور کریمی رئیس پدافند غیرعامل استان، مهندس لطفعلی زاده معاون تولیدات گیاهی در سازمان جهادکشاورزی،فهرجی رئیس مرکز تحقیقات شهرستان،دکتر عصاری محقق مرکز تحقیقات کشاورزی بم در محل فرمانداری شهرستان بم برگزار شد.

کریمی رئیس پدافند غیرعامل کرمان:

بم می‌تواند در خصوص مقابله با آفت سوسک حنایی سرخرطومی پایلوت و در این زمینه نمونه شود

 

معقول رئیس جهاد کشاورزی بم:

کشاورزان باید پایش نخل‌ها را بصورت مستمر انجام دهند

سوسک سرخرطومی تهدیدی برای امنیت غذایی و معیشت مردم است

 

دکتر عصاری محقق مرکز تحقیقات کشاورزی بم:

مقابله با سوسک سرخرطومی حنایی باید متناوب و ادامه دار باشد رها نکنید 

بیوتروریسم توهم نیست به نظر من این سوسک را به اینجا آورده اند

 

محمد برزنگ فرماندار بم:

عدم مقابله با آفت سوسک سرخرطومی زندگی ۴۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد

حساسیت آفت سوسک سرخرطومی حنایی باید منتقل و خطر آن گوشزد شود

 کشت جایگزین خرما مضافتی نداریم همه پای کار باشید

 

محمد حسین اکبری رئیس اتاق بازرگانی شرق کرمان:

ضرر این آفت کمتر از کرونا نیست و باید مثل کرونا برای این آفت هم ستاد تشکیل داد

 

به گزارش طلوع بم، کریمی رئیس پدافند غیرعامل کرمان در این نشست خطاب به شهروندان بمی گفت: مردمی که شهر بم را از خاک بلند کردند و صبر کردند و دوباره آن را ساختند، وجود آفت سوسک سر خرطومی برایشان چیزی نیست که بتواند کشاورزان و باغداران آن را اذیت کند چون با همبستگی با این آفت مقابله خواهند کرد.

وی افزود: برای مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی اگر می‌خواهیم واقعاً کاری انجام دهیم باید همه در شهرستان دست به دست هم دهند و با هم بسیج شوند در این زمینه ما هم کمک می‌کنیم‌ . اگر شما یک قدم جلو بروید جهاد ۱۰ قدم به شما کمک می‌کند و با همکاری مطمئناً نتیجه می‌گیریم ولی مادامی که بنشینیم‌‌ و منتظر درمانی برای آفت سرخرطومی باشیم باید بگویم این درمان وجود ندارد. بنابر این باید به تک تک درختان را پایش کنیم تا وقتی که به درمان برسیم.

وی ادامه داد: در شهرستان بم خود مردم شهرستان بیشتر از همه می‌توانند به خودشان کمک کنند و شهرستان بم می‌تواند در خصوص مبارزه با سوسک سرخرطومی پایلوت باشد.ما میتوانیم حتی در کشور در این زمینه نمونه باشیم.

معقول رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم با اشاره به تمام تلاش هایی که در زمینه مبارزه با از آفت سوسک سرخرطومی صورت گرفته است گفت: ما آنچه در توان داشتیم انجام دادیم و در شهرستان نرماشیر موضوع را دنبال می‌کردیم و متاسفانه در  جایی که فکرش را نمی‌کردیم، یعنی شهرستان بم با این آفت مواجه شدیم و شناخت ما از این آفت شناخت کاملی نیست.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بم منطقه شهری و خانه باغ است افزود: به دلیل خانه باغ بودن شهر بم این آفت باید خانه به خانه پایش شود و همین امر روند پایش آفت را کند می‌کند. ما با مشاهده این آفت در شهرستان پایش شهر را از خیابان چمران شروع‌ و از آنجا برای پایش اولویت بندی شد و پایش‌ها باید مستمر باشد به همین دلیل کشاورز باید خودش توانمند شود و بتواند با حضور در باغ خود آن را پایش کند‌ و از طرفی هم همه کشاورزان و باغداران باید در زمینه انتقال پاجوش آگاهی کسب کنند.

وی در خصوص مبارزه با این آفت ادامه داد: باید همه ظرفیت ها از جمله تمام ارگان‌های دولتی و خصوصی، مساجد، پایگاه‌هاو… در کنار کشاورزان و باغداران قرارگیرند و همه پای کار بیایند چون زندگی کشاورزان هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم به نخل های خرما گره خورده است بنابراین باید خطر این آفت را جدی گرفت و خود کشاورزان  حتماً باید به صورت منظم پایش باغات را انجام دهند چون اگر متوجه آفت شوند تیمار بهتری برای درخت صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اگر همه با هم همکاری و هم افزایی در این زمینه داشته باشیم، می‌توانیم آفت را کنترل کنیم. این آفت به صورت خاموش عمل می‌کند و کشاورز ممکن است دیر متوجه شود. بنابراین شناسایی آفت در مراحل اولیه و اطلاع رسانی و آگاهسازی مردم و باغداران در خصوص خطر این آفت بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی تشریح کرد: از سطح ملی و استانی انتظار داریم چون شهرستان بم با شهرستان‌های دیگر متفاوت است و مهم‌ترین قطب تولید خرمای مضافتی کشور است با توجه به اینکه آفت ترجیحاً خرمای مضافتی را مورد هدف قرار داده است در این زمینه به اعتبارات ملی  چند ساله که این کار به صورت متناوب به صورت سال‌های سال ادامه داشته باشد نیاز داریم.

وی اظهار کرد: از همه می‌خواهیم که دست به دست هم دهیم و پای کار بیاییم چون این آفت تهدیدی جدی برای امنیت غذایی و معیشت مردم است بنابراین باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم برنامه‌ای برای مقابله با این آفت داشته باشیم.

اکبری رئیس اتاق بازرگانی بم نیز در این نشست ضمن اشاره به وجود این آفت از سال ۶۹ به بعد گفت: چرا از سال ۶۹ تا کنون با این آفت مقابله نشده است. اگر نتوانستیم این آفت را کنترل کنیم کوتاهی از مردم بوده است یا از مسئولین؟مسئولین این آفت را می‌شناسند ولی اینکه تاکنون چرا کنترل نشده است سوالی است که باید پاسخ داده شود و باید آسیب شناسی شود.

وی افزود: ضرر این آفت کمتر از کرونا نیست و باید مثل کرونا برای این آفت هم ستاد تشکیل داد و همه افرادی که می‌توانند باید در زمینه مقابله با این آفت همکاری کنند. چه بخش خصوصی و چه دولت باید پای کار بیایند. و از طرفی هم باید جلوی انتقال پاجوش گرفته شود.

وی ادامه داد: ما هم به عنوان بخش خصوصی در کنار شما هستیم چون اینجا فقط کشاورزها نیستند که ضرر می‌کنند. وقتی کشاورز باغش نابود شود خرمایی هم نیست در سرخانه بگذارد،  وقتی خرمایی نباشد سرخانه ها هم متضرر میشوند، علاوه بر سردخانه ها، صادرکننده هم متضرر می‌شود چون خرمایی نیست که صادر شود، پس باید با جدیت به این موضوع رسیدگی شود. ما هم به عنوان اتاق بازرگانی و هم انجمن خرما در کنار شما هستیم.

دکتر عصاری محقق مرکز تحقیقات کشاورزی بم گفت: مقابله با آفت سوسک سرخرطومی مشکلی است که باید به صورت پیوسته با آن برخورد کرد و نباید آن را رها کرد و مردم تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که برای پایش پای کار باشند و در ادامه باید برای این اقدام هم برنامه و هم نیروی کار داشت.

وی افزود: اینکه ما گذشته خودمان را تخطئه کنیم اشتباه است و مسئله بیوتروریسم یک امر واهی و توهم نیست بلکه یک واقعیت است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که از همه جا هجمه وارد می‌شود و توهمی هم در کار نیست و اگر رفتارشناسی خوانده باشیم می‌گوید امکان ندارد وقتی این آفت جایی مستقر شد حتی یک کیلومتر هم آن طرف‌تر برود چون وقتی برایش امکانات مهیا است با اینکه حشره‌ای سخت پرواز است مایل به رفتن و جابجایی نیست و این از رفتارهای این حشره است و مجبور نیست پرواز کند و به جای دیگر برود بنابراین به نظر من آن را به اینجا آورده‌اند.

وی ادامه داد: تحقیقات کشاورزی مبتنی برکمک‌های دولت است و ما با کشاورزان معیشتی سر و کار داریم نه تجاری. مردم با خرما معیشت می‌کنند و از دست آنها کاری برنمی‌آید و باید آنها را حمایت کنیم. باید در زمینه کشاورزی طرحهایی که از سوی نخبگان ارائه می‌شود حمایت شوند که تا کنون در این زمینه حمایتی نشده است و اگر بنا هست دفاعی از این شهرستان بشود باید در این سطح دفاع شود‌، چون ما با کشاورزان معیشتی سر و کار داریم.

محمد برزنگ فرماندار شهرستان بم نیز در این نشست با اشاره به عدم موفقیت در کنترل و مقابله با انواع آفات از جمله زنجره، کنه گَردآلود و خشکیدگی که در حوزه کشاورزی وجود دارد گفت: آفت سوسک سرخرطومی که  آفتی جدید است، آفتی است که اصل و بنیان را نابود می‌کند و ۱۰۵۰۰ هکتار فقط در بم ، بالای ۳۰۰ هزار تن خرما در شرق و زندگی بیش از ۴۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین نمی‌توان بی‌خیال این آفت شد. من بارها و بارها گفتم که ما ضعف بزرگی در سیستم آموزشی کشور داریم دانشگاه و تحقیقات  و صنعت و میدان هم برای خودشان هستند، خروجی زیادی هم از دانشگاه داریم و نیروها هم طوری تربیت شده‌اند که فقط دنبال میز و استخدام هستیم. آنهایی که در دنیا پیشرفت کردند این گونه فکر نکردند و سیستم آموزشی آنها هم اینگونه نبوده است.

وی افزود: وجود این آفت چه عمدی و چه غیر عمدی است وجود دشمن را  داریم، اما کار به این موضوع نداریم. ما باید این مسئله را جدی بگیریم. ما آفت را در جای دیگر پایش می‌کردیم اما از قلب بم سر درآورد. ما باید در جلسه اول در خصوص این آفت حساسیت را به مردم منتقل می‌کردیم و مابقی کار  را در میدان انجام می‌دادیم.

وی ادامه داد: مردم در پایش می‌توانند کمک کنند. وقتی مردم در میدان باشند بسیاری از کارها را می‌توان انجام داد. حساسیت را باید منتقل کرد و خطر را باید گوشزد کنیم. این گونه هم نیست که نشود، کرونا هم هرچه بود ریشه کن شد با اینکه تلفات و مبتلایان زیادی داشت. ملت می‌توانند تا خودمان وارد نشدیم و خودمان را باور نکردیم نشد وقتی خودمان را باور کردیم و توانمان را گذاشتیم و حساسیت را درک کردیم شد. با این مشکل هم میشود مقابله کرد. قطعاً این توان را داریم باید انگیزه و حساسیت را ایجاد کنیم و اولویت اول جهاد کشاورزی همین است.

ادارات ما هم موظف هستند با همه توان کمک کنند و اولویت اول ما مقابله با این آفت است و آن را نمی‌توان به آینده و زمان واگذار کرد. همه باید کمک کنند اگر خرما نباشد نه انجمن،نه خرما، نه سردخانه، نه تجارت و نه بازار هیچی معنا ندارد پس این مشکل را نباید دست کم بگیریم همه باید پای کار باشیم چون ما کشت جایگزین نداریم ، درآمد ما تک محصولی است و یک نوع خرما است،‌۹۹ درصد آن فقط مضافتی است.

وی یادآور شد: ما بیشترین فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی دنیا را داریم.تحقیقات آنها کی و کجا می‌خواهد کار انجام دهد. زنجره، و همین آفت سرخرطومی ۳۳ سال است که رها شده است چرا وسط کار آن را رها کرده‌اند؟

وی تاکید کرد: دهیارها، بخشداران و شوراها پای کار هستند و ادارات هم هرجا که لازم شد‌ حضور دارند. باید پایش توسط کشاورزان و کارهای درمان هم توسط جهاد انجام شود و نگذاریم این آفت گسترش پیدا کند که اگر گسترش پیدا کرد از دست ما خارج می‌شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12704

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.