افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد:

کرمان در شرایط حاد و بحرانی کرونا/پایان تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا و جمع‌آوری آن

  • کد خبر : 10798
  • 03 مرداد 1401 - 13:31
کرمان در شرایط حاد و بحرانی کرونا/پایان تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا و جمع‌آوری آن
«در حال حاضر اکثر واکسن های مورد استفاده در استان موجود است اما تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا از حدود ۱۰ روز قبل (۲۶ تیرماه) رسیده است و قابل استفاده نیست و این واکسن از سیستم جمع آوری شده است» این مطلب بخشی از سخنان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با خبرنگار ایسنا است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، دکتر سعید صحبتی در مورد آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان به ایسنا می گوید: در حال حاضر ۱۳ شهرستان استان (کرمان، زرند، کوهبنان، شهربابک، سیرجان،بردسیر، رابر، بافت، جیرفت، بم، عنبرآباد، منوجان و قلعه گنج) در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و در شرایط حاد و بحرانی به سر می بریم.

او از بستری بودن حدود ۵۱۱ بیمار قطعی و محتمل مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خبر داد و عنوان کرد: تا روز گذشته (دوم مردادماه) ۲۲۸ بیمار قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، وضعیت بستری و فوتی های استان کرمان نسبت به پیک های قبلی کرونا به دلیل ایمنی بالای مردم به علت تزریق واکسن و همچنین خفیف تر بودن سویه جدید امیکرون، بهتر است.

به اعتقاد مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، استان کرمان درگیر موج جدید کرونا شده است و هنوز نمی توان اظهارنظری در خصوص اینکه آیا به قله موج رسیده ایم یا خیر، کرد و احتمالا دو یا سه هفته سخت در پیش خواهیم داشت.

صحبتی استفاده از دوز یادآور واکسن کرونا را یکی از استراتژی های اصلی برای مقابله با کرونا و تقویت ایمنی بدن دانست و بیان کرد: همه افراد بالای ۱۸ سال که ۶ ماه از تزریق دوز قبلی آنها می گذرد باید نوبت یادآور واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گفته او، در استان کرمان کمتر از یک هفته تزریق دوز یادآور آغاز شده است و گفت: تا کنون ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر این نوبت را دریافت کرده اند و انتظار می رود که مردم استقبال بیشتری در این زمینه داشته باشند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که برای ترغیب مردم به تزریق دوز یادآور اطلاع‌رسانی لازم صورت گرفته است، اظهار کرد: دسترسی مردم به واکسن کرونا را آسان کرده ایم و تعداد مراکز واکسیناسیون در کرمان به ۱۲ مرکز رسانده ایم که دو مرکز در دو شیفت کار می کنند ضمن آنکه دو مرکز واکسیناسیون نیز در روزهای تعطیل نیز فعال هستند.

او می افزاید: همچنین گروه های سیاری برای مراکز تجمعی مثل بیمارستان ها، دانشکده ها، ادارات، پادگان ها، سرای سالمندان و … برای ارائه خدمات در محل، راه اندازی شده است.

طبق اعلام مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سویه غالب در کشور و استان کرمان زیر مجموعه امیکرون BA۵ است و واکسن گریزی آن نسبت به سویه های قبلی بیشتر است لذا تاکید بر تزریق دوز یادآور می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که سویه امیکرون، تمایل شدیدی به درگیری تحتانی ریه ندارد بنابراین مرگ و میر در این موج کمتر است، ادامه می دهد: در هفته گذشته، ۱۰ نفر به علت ابتلا به کرونا در استان کرمان جان خود را از دست دادند و تعداد فوت شدگان در دو روز اول هفته جاری نیز متاسفانه ۳ مورد بوده است.

«در حال حاضر اکثر واکسن های مورد استفاده در استان موجود است اما تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا از حدود ۱۰ روز قبل (۲۶ تیرماه) رسیده است و قابل استفاده نیست و این واکسن از سیستم جمع آوری شده است» این مطلب بخش دیگری از سخنان دکتر صحبتی با خبرنگار ایسنا بود.

او درباره وضعیت کلی استان کرمان و قرمز بودن اکثر شهرهای استان عنوان کرد: نمی توان گفت که وضعیت استان کرمان نسبت به سایر استان ها بدتر است. سایر استان های دیگر با اختلاف یک یا دو هفته به این وضعیت رنگ بندی کرمان خواهند رسید و شاید تشخیص و شناسایی در استان کرمان زودهنگام تراز سایرین بوده و کرمان زودتر از سایر استان ها این موج را پشت سر می گذارد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10798

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.