افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024
فرماندار بم:

پایان بازسازی بم زودهنگام اعلام شد/ مشکلات عمده‌ای در شهرستان وجود دارد

  • کد خبر : 9782
  • 04 دی 1400 - 11:45
پایان بازسازی بم زودهنگام اعلام شد/ مشکلات عمده‌ای در شهرستان وجود دارد

فرماندار بم با بیان این‌که هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه‌ی زیرساختی و عمران شهری وجود دارد، گفت: «یکی از دلایل وجود این مشکلات، اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بود زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه‌های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم». به گفته‌ی هادی شهسوارپور، بیش از سه هزار کوچه خاکی در سطح شهرستان بم وجود […]

فرماندار بم با بیان این‌که هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه‌ی زیرساختی و عمران شهری وجود دارد، گفت: «یکی از دلایل وجود این مشکلات، اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بود زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه‌های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم».

به گفته‌ی هادی شهسوارپور، بیش از سه هزار کوچه خاکی در سطح شهرستان بم وجود دارد که حل این مشکلات نیازمند عزم ملی است.

وی گفت که بعد از زلزله بیش از  ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از هفت هزار واحد تجاری در شهرستان بم ساخته شده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا کرمان، فرماندار بم، شنبه چهارم دی‌ماه، با بیان این‌که در زلزله‌ی پنجم دی‌ماه سال ۸۲ بیش از ۹۰ درصد شهرستان تخریب شد، بیان کرد: «یکسری اقدامات بعد از زلزله صورت گرفت که قطعا بازسازی بم از بزرگترین اتفاقاتی بود که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی اتفاق افتاده است».

وی با تشریح جایگاه بم از زوایای مختلف، یادآور شد: «بم ۱۴۰۰ دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی ازجمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است؛ همچنین این منطقه با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است».

فرماندار بم یکی از رخدادها بعد از زلزله‌ی بم برای کشور را شکل‌گیری سازمان مدیریت بحران در کشور و ساخت‌وسازهای اصولی روستایی برشمرد و تاکید کرد: «همچنین ساخت‌وسازهای شهری، آیین‌نامه‌های مربوطه و تشدید نظارت و سخت‌گیری‌ها بعد از زلزله‌ی بم در کشور شکل گرفت».

 

اعلام زودهنگام پایان بازسازی و مشکلاتی که هنوز باقی‌ است

وی با تاکید بر اینکه اتفاقات بسیاری طی ۱۸ سال گذشته در بازسازی بم انجام شده که قابل کتمان نیست، در عین حال بیان کرد: «هنوز مشکلاتی در سطح شهرستان در زمینه‌ی زیرساختی و عمران شهری وجود دارد و یکی از دلایل وجود این مشکلات، اعلام زودهنگام پایان بازسازی بم در سال ۸۶ بود زیرا در شهرستان بم هنوز درگیر کوچه‌های خاکی و معابر آسفالت نشده هستیم».

شهسوارپور ادامه داد: «با پیگیری‌های صورت گرفته در بحث بازآفرینی شهری، اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است که با تخصیص این اعتبارات و قیر رایگان شاهد بهسازی معابر خاکی بم نیز خواهیم بود».

وی اظهار امیدواری کرد که در سالروز زلزله، برای رفع مشکلات شهرستان توسط نهادهای مرکزی، تخصیص اعتبارات لازم شکل بگیرد.

فرماندار بم گفت: «یکی از اتفاقاتی که بعد از زلزله‌ی بم در تاریخ رقم خورد این بود که روز زلزله، یعنی پنجم دی در سالنامه به عنوان روز ایمنی و زلزله نام‌گذاری و ثبت شد».

وی تاکید کرد: «شهر بم با سابقه‌ی ۲هزار و ۵۰۰ ساله با وجود ارگ قدیم بم یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا محسوب می‌شود و به دلیل بازسازی ۱۸ ساله، از جوان‌ترین شهرهای کشور هم به حساب می‌آید زیرا بعد از زلزله‌ی بم، ۱۰۰ درصد شهر با توجه به ساخت‌وسازهای صورت گرفته، بازسازی شد».

شهسوارپور افزود: «بعد از زلزله بیش از  ۲۸ هزار واحد مسکونی شهری و بیش از هفت هزار واحد تجاری در شهرستان بم ساخته شده است».

 

بم از شهرهای با ظرفیت کشور است

وی گفت: «یکسری اقدامات هرسال در هفته‌ی فرهنگی بم همزمان با پنجم دی‌ماه با هدف گرامیداشت یاد و خاطره‌ی درگذشتگان و نشان دادن ظرفیت‌ها و اقدامات مجموعه‌ی شهرستان صورت می‌گیرد».

فرماندار بم افزود: «هفته‌ی فرهنگی از اول تا هشتم دی برگزار می‌شود و از شاخص‌ترین کارهای انجام شده بحث همایش سرمایه‌گذاری در مجموعه‌ی ارگ جدید، گرامیداشت این مناسبت، برگزاری یادواره‌ی شهدا و سایر برنامه‌های فرهنگی در این هفته است».

وی ادامه داد: «بم ۱۴۰۰ با تمامی زیرساخت‌ها مانند فرودگاه، ۱۲ هزار دانشجو، دانشگاه علوم‌پزشکی و ورزشگاه بسیار خوبی که بعد از زلزله در بم احداث شد و همچنین وجود راه‌آهن، از شهرهای با ظرفیت کشور است اما شهرستان بم با توجه به قابلیت‌هایی که دارد زمینه‌ی لازم را بیش از وضع کنونی برای سرمایه‌گذاری و رشد دارد».

شهسوارپور توضیح داد: «در زمینه‌ی صنعت، منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی ارگ جدید بم انگیزه‌ی زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد و قطب خودروسازی بخش خصوصی کشور است که با تولید بیش از ۵۰۰ هزار خودرو جایگاه خوبی برای اشتغال، رشد و توسعه‌ی کشور، استان و همچنین شهرستان خواهد داشت».

به گفته‌ی وی، در بحث کشاورزی نیز شهرستان با تولید بهترین خرمای مضافتی دنیا در این منطقه برند بزرگی به شمار می‌رود.

فرماندار بم ادامه داد: «بم با داشتن چهار اثر ثبت جهانی، جایگاه ویژه‌ای در بحث گردشگری دارد؛ ارگ تاریخی بم از شاخص‌های مهم گردشگری ایران محسوب می‌شود که هم‌اکنون بازسازی آن به حالت اول برگشته است».

وی بیان کرد: «ثبت جهانی باغ‌شهر بم و دو قنات ثبت جهانی اکبرآباد و قاسم‌آباد، از جمله ویژگی‌های مهم این منطقه است ضمن اینکه پرآب‌ترین قنات‌های دنیا نیز در بم فعال است».

شهسوارپور گفت: «کویر زیبایی که در حاشیه‌ی بم وجود دارد می‌تواند با سرمایه‌گذاری مطمئن، آینده‌ی درخشانی برای منطقه و کشور ایجاد کند زیرا تمامی ظرفیت‌های گردشگری، صنعتی و کشاورزی به صورت یکجا در شهرستان بم دیده می‌شود که قطعا هر چقدر سرمایه‌گذاری بیشتر باشد شاهد رشد و تحول بیشتر منطقه نیز خواهیم بود».

وی با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری که از دل ویرانه‌ها شهری مستحکم بیرون خواهد آمد، گفت: «مقام معظم رهبری در سه مرحله به شهرستان بم سفر کردند و توصیه‌هایی در بحث بازسازی بم داشتند، نکاتی نیز یادآور شدند که باعث شد اکنون در سال ۱۴۰۰ یکی از مستحکم‌ترین شهرها را داشته باشیم و این شهر جایگاه خود را در سطح ملی کسب کند».

شهسوارپور افزود: «شهر بم بعد از گذشت ۱۸ سال از زلزله، امروز از شاداب‌ترین شهرهای استان کرمان و بم همچنان زنده و آباد است». /پ

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9782

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.