افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
آنچه طی ۲ روز بارش‌ شدید بر دیار کریمان گذشت

وضع بحرانی سیل در کرمان/ از رانش زمین، قطع برق، گاز و مخابرات تا تخلیه چند روستا

  • کد خبر : 10843
  • 08 مرداد 1401 - 14:21
وضع بحرانی سیل در کرمان/ از رانش زمین، قطع برق، گاز و مخابرات تا تخلیه چند روستا
تخلیه چندروستا از روز پنجشنبه، ریزش کوه، رانش زمین و قطع ارتباط تلفن، برق، آب، گاز و راه‌های ارتباطی از جمله مشکلات کرمان بویژه در شمال این استان طی چندروز اخیر اعلام شده که طی دیروز و دیشب به اوج خود رسید.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، روز گذشته همچنین یک جوان که باوجود بارها اطلاع رسانی و انسداد مسیرهای گردشگری و تفرجگاهی استان با عبور از مسیرهای مسدود شده به صورت غیرمجاز به یکی از روستاهای اطراف شهر کرمان رفته بود، در جریان سیل جان خود را از دست داد و این درحالی است که مسئولان استان می‌گویند شمار شهروندان درگیر مستقیم با سیل طی روز گذشته به بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

چندروز پس از سیل جنوب کرمان طی اوایل هفته گذشته، شمال این استان هم طی اواخر هفته درگیر سیلاب شدید شد و بسیاری از زیرساخت‌ها یا تخریب شده یا تحت تاثیر قرار گرفته است. میزان آبگرفتگی و تخریب زیرساخت ها در این مناطق بویژه شمال استان زیاد گزارش می شود.

تخلیه ۱۷ روستا در رفسنجان و یک روستا در زرند طی روز پنجشنبه از جمله رخدادها بود که توسط مدیران با هدف کاهش خسارت های جانی و مالی سیل رخ داد؛ برخی اهالی مناطق مختلف شهر رفسنجان نیز تخلیه شدند زیرا این شهر در نقاط گوناگون بشدت درگیر آبگرفتگی شده است.

اعزام تیم های امدادرسان به مناطق درگیر سیل از روز گذشته تشدید شده و تخلیه آب از منازل شهروندان و دیگر مکان ها مثل ادارات و امدادرسانی به سیل زدگان جریان دارد.

نیروهای نظامی در کنار امدادگران هلال احمر و نیز گروه های جهادی در مناطق شمال استان کرمان اینک حضور دارند و امدادرسانی به سیل زدگان در جریان است.

آخرین وضعیت از زبان مدیرکل مدیریت بحران استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در توصیف کلی شرایط سیل در این استان طی روز گذشته با تاکید بر اینکه در پی سیلاب جمعه یک مورد ریزش کوه و نیز یک مورد رانش زمین در شمال استان اتفاق افتاده است گفت: ۲ هزار و ۲۱۲ نفر در نقاط مختلف استان از روز گذشته تاکنون درگیر سیلاب هستند.

مجید سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مسیرهای استان کرمان به سیستان و بلوچستان (از سمت رودبارجنوب)  و خرسان جنوبی (از سمت راور و شهر نهبندان) به دلیل سیلابی شدن و تخریب جاده‌ها مسدود است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه در پی سیلاب شدید روز گذشته هفتم مرداد چهار راه روستایی در شمال استان کاملا تخریب و مسدود شده ادامه داد: سه منزل در شمال استان به دلیل سیلاب شدید دچار آب گرفتگی شدید شده است.

قطع ۲۴ شبکه برق، ۲۶ شبکه آب و مخابرات ۶ روستا

وی با بیان اینکه در پی سیلاب روز گذشته ۲۴ شبکه برق روستایی در استان کرمان همچنان قطع است تصریح کرد: گاز هشت شبکه روستایی، ۲۶ شبکه آب و مخابرات ۶ روستا نیز در پی سیلاب همچنان قطع است.

سدها نگرانی ندارند

سعیدی با بیان اینکه وضعیت سدهای استان کرمان در شرایط پایدار است و اکثرا هنوز به نصف ظرفیت هم نرسیده اند، تاکید کرد: مشکلی از بابت سریز این سدها در مناطق درگیر سیلاب وجود ندارد.

یک کشته در نزدیکی شهر کرمان

وی بیان کرد: در پی سیلاب روز گذشته ۲ نفر مصدوم و یک نفر نیز جان باخت؛ فرد مذکور به دلیل بی‌توجهی به مسدود بدون مسیر گردشگری و عبور از مسیرهای ورود ممنوع متاسفانه در ارتفاعات منطقه سِکُنج دچار سیل شد و  جان خود را از دست داد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان ادامه داد: هیچ منطقه ای هم‌اینک در استان کرمان در محاصره سیل قرار ندارد و دسترسی به تمامی مناطق به صورت کامل وجود دارد.

شروع بحران و استاندار در محل

تشدید بارش ها از روز پنجشنبه در شمال استان با بروز برخی شرایط بحرانی از همان روز همراه بود و استاندار کرمان نیز که از جنوب کرمان بتازگی بازگشته بود به شمال استان رفت تا مدیریت بحران این منطقه را از نزدیک و شخصا هدایت کند.

تداوم وضعیت سیلابی و طغیان رودخانه‌ها ناشی از بارندگی طی روز ششم مرداد باعث شد با توجه به شدت این بارندگی‌ها و تهدید برخی مناطق مسکونی جلسه ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار کرمان در رفسنجان تشکیل شود.در این نشست محمدمهدی فداکار تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های بخش دولتی و خصوصی را به آماده‌باش فراخواند و از لزوم آمادگی‌ها تا سه روز آینده در استان به ویژه شهرهای شمالی استان گفت.

در نشست استاندار کرمان با مسئولان مدیریت بحران در رفسنجان همچنین مقرر شد شهرداری این شهرستان به حفظ شهر کمک و آبی که بر اثر طغیان از سمت سرچشمه به سمت داخل شهر سرریز شده را به سمت بیرون از محدوده شهری و بیابان‌ها هدایت کند.

تاکید بر مسدود شدن جاده‌های پر خطر در شمال استان کرمان، آماده‌باش کامل بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها و اطلاع‌رسانی به مردم برای حضور پیدا نکردن در مجاورت رودخانه‌ها و مناطق پر خطر، اعزام تیم های هلال احمر به مناطق درگیر سیل از مباحث مهم مطرح شده در ستاد مدیریت بحران رفسنجان بود.

انسداد مسیرهای گردشگری اما…

به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از آسیب‌های جانی احتمالی هشدار مسدود شدن راههای تفرجگاه ها به فرمانداران و شهرداران، فرماندهی انتظامی و اعضای ستادهای مدیریت بحران استان و شهرستان‌های کرمان نیز همان ابتدای روز هفتم مرداد اعلام شد؛هرچند دیروز سه جوان بی توجه به این وضعیت خود را به صورت غیرمجاز مسیرهای مسدودی را دور زدند و به منطقه سکنج در اطراف ماهان کرمان رفتند و یکی از آنان در جریان سیل جان خود را از دست داد و ۲ تن دیگر مصدوم و توسط اورژانس امدادرسانی شدند.

انسداد محورهای اصلی شمال استان

به دنبال تشدید بارش ها سه محور کوهبنان به زرند، سرچشمه به رفسنجان و راور به چترود در کنار راه های اصلی کرمان به یزد نیز مسدود شد که برخی از آنها از جمله مسیر ارتباطی به یزد باز شده است.

سرریز سد سپیداران راویز

شامگاه جمعه همچنین سرپرست فرمانداری رفسنجان با اشاره به سرریز شدن سد سپیداران ِ راویز با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب و جاری شدن رودخانه از سمت این سد به سوی رفسنجان، دستور فوری تخلیه روستای کوثر ریز از توابع بخش مرکزی این شهر و تعدادی روستای دیگر را صادر کرد.

حسین رضایی همچنین در پی سر ریز شدن سد سپیداران راویز رفسنجان از تخلیه و اسکان اضطراری مردم در روستاهای بخش مرکزی شامل سعید آبادشفیع پور، ناصریه، همت آباد آگاه و نعمت آباد گفت.

حضور میدانی استاندار در مناطق درگیر سیل رفسنجان

استاندار کرمان که از پنجشنبه در شمال استان به سر می برد با حضور در روستای سیلزده کوثرریز از توابع رفسنجان از واحدهای مسکونی خسارت دیده این شهرستان بازدید و اعلام کرد: لایروبی و تخلیه آب از درون خانه ها با کمک‌ نیروهای جهادی، هلال احمر و بسیج در حال انجام است.

دَهِج درگیر سیل

شهر دهج در شهرستان شهربابک در شمال غرب استان کرمان نیز به دلیل بارش‌های شدید دچار آب گرفتگی شدید و سیلاب شد و آب به داخل شهر نیز نفوذ کرد؛مناطقی از بافت تاریخی آن نیز توسط نیروهای امداد و شهرداری خالی از سکنه شد.

سیلاب آب و برق روستاهای راور را قطع کرد

طبق گفته فرماندار راور طی روز جمعه سیل شدید موجب قطعی زیرساخت‌های برق، گاز و مخابرات در روستاهای منطقه فیض آباد در بخش مرکزی و روستاهای حرجند، چناروئیه، گزستان، گورک و… در بخش کوهساران شد.

در پی قطعی آب و برق تعدادی از روستاهای راور اکیپ های تعمیرات برق، گاز و مخابرات به روستاهای آسیب دیده بخش مرکزی و بخش کوهساران اعزام شدند تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات و وصل آنها اقدام کنند.

ورود سیل به آرمستان بهشت کریمان

شامگاه جمعه همچنین معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان از جاری شدن سیلاب و جمع شدن آب پشت آرامستان بهشت کریمان خبر داد و گفت: نیروهای شهرداری با حضور به‌موقع سیلاب را در این منطقه کنترل کردند.

محمد ایرانمنش همچنین تاکید کرد که آب از کوه‌های اطراف به سمت آرامستان بهشت کریمان حرکت کرده و موجب آبگرفتگی در این منطقه شد اما اقدام سریع برای رفع مشکل آب‌گرفتگی در آرامستان بهشت کریمان از آسیب به ارامستان و جاده جلوگیری کرد.

وضعیت در شمال استان همچنان درگیر بحران است و مدیران نیز با بسیج همه ظرفیت ها درصدد هستند که کمترین آسیب مالی و جانی به منطقه وارد شود؛ شدت بارش ها و مناطق درگیر سیل اما بسیار زیاد است. برخی مناطق مثل روستای کوثرریز رفسنجان که بیشترین اثرپذیری را از سیل داشته اند شاهد استقرار تیم های هلال احمر از دیگر نقاط استان نیز هستند و امدادرسانی و تخلیه آب از منازل در دستور کار است.

ورود جریان سیلاب به داخل برخی معادن منطقه رفسنجان نیز طی روزهای اخیر خبرساز بوده و خسارت هایی به بار آورده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10843

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.