افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 16 April , 2024
مدیر میراث‌فرهنگی نرماشیر:

هنر حصیربافی “نرماشیر” کرمان در حال توسعه است

  • کد خبر : 9836
  • 08 دی 1400 - 13:42
هنر حصیربافی “نرماشیر” کرمان در حال توسعه است

 مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به تولید انواع صنایع‌دستی از شاخه و برگ درخت خرما در این شهرستان گفت: کاربردی کردن صنایع ‌ دستی شهرستان نرماشیر راهکاری برای رونق اقتصادی این منطقه بوده و در همین راستا هنر حصیربافی این شهرستان در حال توسعه و رونق است. محمدرضا منصوری با اشاره […]

 مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به تولید انواع صنایع‌دستی از شاخه و برگ درخت خرما در این شهرستان گفت: کاربردی کردن صنایع ‌ دستی شهرستان نرماشیر راهکاری برای رونق اقتصادی این منطقه بوده و در همین راستا هنر حصیربافی این شهرستان در حال توسعه و رونق است.

محمدرضا منصوری با اشاره به اینکه شهرستان نرماشیر دارای نخلستان‌های وسیع و گسترده‌ای است اظهار کرد: هنرمندان صنایع‌دستی این شهرستان از شاخه و برگ درختان خرما انواع مختلف صنایع‌دستی همچون پادری، سبد، حصیر، چیلوک زیرانداز، سفره، سفتو، بادبزن و… تولید می‌کنند که علاوه بر اشتغال پایدار به رونق اقتصادی این منطقه کمک زیادی کرده است.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نرماشیر با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدات حصیربافی و سیس‌بافی این شهرستان رونق خوبی پیدا کرده است افزود: در سال‌های گذشته برخی از صنایع‌دستی این شهرستان در حال منسوخ شدن بود که خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌ و طرح‌هایی که در راستای ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی ارائه شده است صنایع‌دستی این شهرستان جانی دوباره گرفته است.

منصوری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل منسوخ شدن برخی از رشته‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، کاربردی نبودن آن‌ها در زندگی روزمره مردم است که باید در این زمینه یک اقدام علمی و کارشناسی انجام شود.

وی به پادری‌بافی به عنوان یکی از صنایع‌دستی نرماشیر که در حال منسوخ شدن بود اشاره کرد و گفت: این پادری‌ها از الیاف یا همان لیف خرما که در زبان محلی به آن «سیس» می گویند، بافته و به اشکال و رنگ‌های مختلف و متنوع روانه بازار می‌شود که مدتی تولید آن به‌ شدت کاسته شده بود.

منصوری ادامه داد: هم اکنون در کارگاه تولید پادری روستای عزیزآباد پایین شهرستان نرماشیر روزانه ۱۵ هنرمند بیش از ۳۰ نوع پادری تولید می‌کنند که هرکدام از آنها به مبلغ ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش طلوع ارگ و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، وی  خاطرنشان کرد: کاربردی‌ بودن و ترویج این نوع صنایع‌دستی می‌تواند اشتغال خوبی را برای مردم و اهالی این شهرستان به وجود آورد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9836

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.