افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

دلایل کُندی ساخت جاده قلعه‌گنج – کهنوج؛ از کمبود اعتبار تا تغییر مسیر پروژه

  • کد خبر : 11581
  • 24 آذر 1401 - 12:31
دلایل کُندی ساخت جاده قلعه‌گنج – کهنوج؛ از کمبود اعتبار تا تغییر مسیر پروژه
عملیات احداث باند دوم جاده قلعه‌گنج - کهنوج در جنوب کرمان از مرداد امسال در فاز نخست به طول ۱۰ کیلومتر آغاز شد اما با گذشت چندین ماه روند اجرایی پروژه کُند و چرایی آن برای مردم منطقه سئوال شده است

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، احداث این جاده ضمن تسهیل دسترسی در جنوب استان کرمان و مسیرهای ارتباط با استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، از نظر ایمنی تردد شهروندان نیز بسیار اهمیت دارد و سوانح را کاهش می دهد اما صرفنظر از مشکلات کمبود اعتبار و سوخت که از جمله دلایل اعلام می شود، گویا مشکل دیگری درخصوص تعیین مسیر نیز رخ داده که در جای خود محل بررسی است.

رییس اداره راه و شهرسازی قلعه گنج درباره علل کندی ساخت این مسیر گفت: پروژه باند دوم محور قلعه گنج – کهنوج با اعتباری بیش از ۵۲ میلیارد تومان از مردادماه سال جاری با حضور نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و پیمانکار کار را شروع کرد.

محمد حسین زارعی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این مسیر دارای ترانشه برداری بسیار سنگین از کوه ( گردنه کهن گودی) است که روند آن جریان دارد افزود: احتمالا ۲ عملیات انفجاری از جمله برای ترانشه برداری گردنه چاه سنگی انجام شود.

نداشتن سوخت روند کار را کند کرده است

وی یکی از دلایل دیگر روند کندی احداث پروژه را نداشتن سوخت گازوئیل برای ماشین آلات راهسازی شرکت پیمانکار دانست و ادامه داد: نزدیک به سه ماه برای تامین سوخت این پروژه مشکل داشتیم و نمی توانستیم سوخت موردنیاز را تامین کنیم.

به گفته زارعی این مشکل روند عملیاتی پروژه را کند کرده بود اما اینک سوخت مورد نیاز را از پروژه های شهرستان فاریاب تامین می کنیم.

وی اضافه کرد: در این پروژه که به طول ۱۰ کیلومتر و تا روستای دولاب امتداد پیدا می کند هنوز هم مشکل سوخت داریم.

کمبود اعتبار اما مشکل اصلی

بیان این دلایل درحالی است که مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان اما معتقد است که مشکل اصلی پروژه باند دوم جاده قلعه گنج – کهنوج اعتبار است و با تامین اعتبار، پیشرفت فیزیکی آن تسریع پیدا می کند.

محمد ساردویی افزود: امیدواریم که اعتبار این پروژه به دست ما برسد چون به هرحال برای هزینه های جاری کارگاه از قبیل خرید سیمان و سایر مصالح نیاز به پول داریم.

وی ادامه داد: استاندار کرمان نیز برای تامین اعتبار این پروژه تلاش زیادی کرد و همچنین سایر مسئولان محلی نیز پیگیر هستند.

ساردویی با بیان اینکه برای شرکتی که عملیات انفجار را انجام می دهد نیاز به اعتبار داریم اضافه کرد: این پروژه از نظر اجرایی پروژه بزرگ و سختی نیست و اگر اعتبار آن تامین شود تا قبل از سال زیرسازی تمامی ۱۰ کیلومتر آن انجام می شود.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این پروژه بین هفت تا ۱۰ درصد و تاکنون چهار کیلومتر خاکریزی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان افزود: قلعه گنج منطقه مهم و استراتژیکی است و این جاده، آینده قلعه گنج در صنعت حمل و نقل را درخشان می کند.

پیمانکار: با این مبلغ کار پیش نمی رود

پیمانکار ۱۰ کیلومتر ابتدایی و فاز نخست این پروژه هم اظهار داشت: اگر اعتبار پروژه تخصیص یابد و واریز شود ۳۰ تا ۴۰ درصد پروژه پیشرفت فیزیکی خواهد داشت.

محمد افشاری پور افزود: حدود ۲۳ پل باید اجرا کنیم وی اعتبار اولیه از کل مبلغ پروژه تاکنون چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است و با این مبلغ نمی توانیم پروژه را پیش ببریم.

وی تاکید کرد: بعد از مساله اعتبار، مشکل اساسی ما تامین سوخت پروژه است که به صورت تقریبی ۴۳ هزار لیتر برای این پروژه در ماه سوخت نیاز داریم.

معمای تغییر مسیر جاده و افزایش هزینه ها

گرچه مسئولان مرتبط با حوزه راهداری به مولفه دیگر این پروژه که تغییر مسیر اولیه آن است و گویا سبب افزایش هزینه ها و سختی کار نیز شده اشاره نمی کنند اما حسین احمدی بخشدار مرکزی قلعه گنج معتقد است: مسیر اصلی و ابتدایی پروژه پس از گردنه کهن گودی است که در امتداد تیربرق ها به پیش می رود اما حالا مسیر پروژه تغییر پیدا کرده و در امتداد جاده قدیم جاگذاری شده است.

به گفته وی پروژه در این مسیر به کوه برخورد کرده و نیاز به ترانشه برداری و انفجار دارد در حالی که در مسیر قبلی که از کنار تیربرق ها می گذشت نیاز به ترانشه و انفجار نداشت و هزینه ها کاهش می یافت.

محمد فلاح کهن فرماندار قلعه گنج نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برخی مالکان اراضی در امتداد مسیر باند دوم جاده، معارض و مخالف بودند و با عبور جاده در زمین هایشان مخالفت داشتند که ناچار به تغییر مسیر شدیم.

اما این در حالی است که م.ا یکی از مالکان این اراضی نظر دیگری دارد و می‌گوید: نارضایتی مربوط به همه مالکان نبود؛ بیشتر مالکان از عبور مسیر باند دوم جاده در اراضی خود رضایت داشتند، ما هم با عبور جاده از اراضی خودمان اعلام رضایت داشتیم و به فرماندار هم اطلاع دادیم اما چون یکی از مالکان می خواست سرمایه گذاری کند و پمپ بنزین در مسیر جاده و اراضی خود احداث کند میسر نشد.

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب جزییات بیشتر در این زمینه و ادعاهای مطرح شده مبنی بر چرایی تغییر مسیر جاده و سایر جوانب موضوع تا لحظه انتشار گزارش به نتیجه نرسید اما با توجه به طرح این مسائل به نظر می‌رسد بهتر است در چنین مواقعی با بهره گیری مناسب از ظرفیت مدیران محلی و تعامل با ذینفعان، بهترین و فنی ترین گزینه برای پیشبرد پروژه مدنظر قرار گیرد تا هم شاهد بهره وری در کاهش هزینه ها باشیم و هم از نظر فنی، مختصات پروژه به بهترین شکل از نظر اقلیم و جغرافیان انجام شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11581

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.