افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
رییس اتاق اصناف ایران در همایش بزرگداشت جانباختگان اصناف بم در زلزله؛

درود بر بمی‌ها که با استقامت و پشتکار این شهر زیبا را دوباره ساختند

  • کد خبر : 11606
  • 02 دی 1401 - 21:41
درود بر بمی‌ها که با استقامت و پشتکار این شهر زیبا را دوباره ساختند

طلوع ارگ- صادق ملایی: همایش نقش صنایع اصناف و فعالین اقتصادی در بازسازی بم و یادبود جانباختگان بازاریان و اصناف شهرستان بم با همکاری اتاق بازرگانی،صمت و اصناف و با حضور مهمانان،  قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران ، غلامرضا حسن پور رئیس بسیج اصناف کشور، سید مهدی حسینی نژاد  مدیر کل سازمان صمت […]

طلوع ارگ- صادق ملایی: همایش نقش صنایع اصناف و فعالین اقتصادی در بازسازی بم و یادبود جانباختگان بازاریان و اصناف شهرستان بم با همکاری اتاق بازرگانی،صمت و اصناف و با حضور مهمانان،  قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران ، غلامرضا حسن پور رئیس بسیج اصناف کشور، سید مهدی حسینی نژاد  مدیر کل سازمان صمت استان و مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان و همچنین مسئولین محلی حجت الاسلام دانشی امام جمعه، حجت الاسلام غضنفرابادی نماینده مردم شرق استان و محمد برزنگ فرماندار بم پنجشنبه یکم دی ماه در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر بم برگزار شد.

به گزارش طلوع بم، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران در این همایش گفت: با تشکیل ستاد تهران ما روز دوم زلزله دی ماه ۸۲ وارد بم شدیم و امروز بعد از سالها که وارد بم شدم باورم نمی شد که این شهر را با این شکل ببینیم آن موقع که ما آمدیم گفتند این شهر دیگر قابل ساختن نیست و باید شهر را در جایی دیگر بسازیم ولی احسنت به پشتکار شما که استقامت کردید و شهری به این زیبایی را ساختید. همه مردم کشور ما و همه مسلمانان در غم از دست رفتن عزیزان شما شریک بودند.‌وی افزود: یک وقدارفاصله بین مردم بیشتر شده باید در جمع و جلساتی که شرکت می‌کنید این فاصله را حفظ کرد و برادری و همدلی و کمکهایی که ما مردم به هم داشتیم کمرنگ شده که برای ما مسلمانان خوب نیست.وی تأکید کرد: اگر آمریکا یک سال تحریم می‌شد نمی‌توانست روی پای خودش بایستد چون کشور ایران کشوری است که چهار فصل دارد و در هر فصل هر چه را بخواهید وجود دارد ما در طول سال بین ۱۵ تا ۲۰ روز محصول گوجه فرنگی مون جابجا می‌شود. محصول هرمزگان که تمام شود محصول بوشهر را با یک فاصله زمانی برداشت می‌کنیم و گوجه فرنگی مثلا ۲ هزار تومانی ۲۰ هزار تومان می‌شود. این همه سال ما تحریم بودیم ولی خوشبختانه همه جیز در مملکت ما وجود دارد اما رد نمی‌کنیم گران است. مثال بعدی در زمان کروناست ۲۴ ساعت بعد از گذشت کرونا تمام فروشگاه های کشورهای اروپایی خالی شد اما کشور ما هیچ وقت فروشگاه‌هایش خالی نشد به این دلیل که در سراسر کشور فروشگاه‌های مویرگی وجود دارد و کالا هم به اندازه کافی بود.زمانی که ما در رابطه با کرونا به بم آمدیم شهرستان بم ۳۵۰۰ واحد صنفی داشت و الان ۸۰۰۰ واحد صنفی دارد. بخاطر اینکه بازار دست به دست هم دادند و بازار را ساختند و رونق دادند و کسب و کار ایجاد کردند.امام راحل گفت اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلابند بدلایلی که هر جا اتفاقی بیفتد اصناف بدون اینکه منظر ماده و تبصره باشند خودشان آنجا حاضرند پس بازار و اصناف بازوانی هستند که پشتیبان نظام و انقلاب هستند.در زلزله بم نقش اصناف، اتاق بازرگانی و معادن بسیار پررنگ بود همان لحظات اولیه زلزله دست به دست هم دادند و ما هم آنچه که در توان داشتیم در کنار شما ایستادیم و انجام دادیم. شهر بم همیشه زنده است و امیدواریم هر روز شاهد پیشرفت بیشتر و توسعه آن باشیم.رییس اتاق اصناف ایران تشریح‌کرد:گرانی در حوزه اصناف نیست و در مورد گرانی باید سازمان حمایت پاسخگو باشد زیرا واحد‌های صنفی زمانی کالا به دستشان می رسد که گران شده است.وی در حاشیه همایش به نقش صنایع اصناف و فعالین اقتصادی در بازسازی بم بیان کرد:گران شدن کالاها مربوط به تولید کننده در تهیه مواداولیه و اضافه شدن حقوق ها و دستمزدها است اما متاسفانه مردم این امر را مرتبط با کسبه می دانند درصورتی ‌که کسبه برای سود نرخ مصوب دارند و اگر از آن تخطی نمایند بازرسان حتما برخورد می‌کنند .
فراهانی در خصوص مالیات دستگاه های کارتخوان اصناف تصریح کرد: تراکنش‌های بانکی یک فعال صنفی نمی تواند نشان دهنده درآمد بالای آن فرد باشد و باید در بحث اخذ مالیات شفاف عمل شود و هر تراکنش را نمی توان به عنوان خرید و فروش حساب آورد و تراکنش‌هایی که با کارت‌خوان‌ها انجام می‌شود، نمی‌تواند به عنوان سندی برای مالیات اصناف درنظر گرفته شود. همه موارد این تراکنش‌ها منشا درآمدی ندارند و بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته بیشتر این تراکنش‌ها مربوط به کسب و کار بوده و مابقی تراکنش ها به نوعی شخصی بوده و درآمدی از محل این تراکنش نصیب فعال صنفی نشده است.
وی در مورد مسائل مربوط به صدور پروانه کسب اظهار کرد: سامانهٔ اصناف با سامانه مشاورین املاک تداخلی پیدا کرده و همین باعث بروز مشکل شده است که باید جدا شوند .وی یادآور شد: سامانه جدید ایرانیان اصناف تعریف شده است و در صورت تعیین تکلیف مشکل صدور پروانه کسب هم حل خواهد شد.او ادامه داد: برای کمک به سالن اجتماعات اصناف بم، در حال وصول طلبی هستیم که اگر صورت پذیرد برای تکمیل این سالن به اصناف بم کمک خواهیم کرد .در پایان این همایش از مظفر بنی اسدی رییس اتاق اصناف بم و محمدحسین اکبری رییس اتاق بازرگانی بم بابت تمام زحمات و کمک‌هایی که در زمان زلزله و بازسازی بم انجام داده بودند با اهدای لوح تقدیر و تشکر به عمل آمد.

سید مهدی طبیب زاده رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان با ابراز تأسف و همدردی از داغ سخت و بزرگ مردم گفت: مشارکت فعالان اقتصادی چه اصناف و چه بازرگانی، صنعت و معدن بر کسی پوشیده نیست. اتاق بازرگانی در آن مقطع با بسیج همه از استان و کشور به کمک شتافتند و الان هم در بخش گردشگری، اقتصادی و خودرو سازی و ساخت ۷ مدرسه شامل ۵۴ کلاس در شرق استان آماده افتتاح هست و این فعالیتها همیشه ادامه داشته است. وی افزود: اقتصاد بم تکیه بر خرما داشت و ما ۵ ماه فرصت داشتیم که سردخانه ها را به کمک مردم بسازیم تا خرما از دست آنها نرود. مشورت کردیم و به نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم به فوریت عمل شود نباید در قالب پروژه‌های دولتی باشد که معلوم نیست ساخت آن چه مدت طول می‌کشید بنابراین ساخت سردخانه ها را برعهده خود مردم گذاشتیم و لازم بود تا ارتباطی قوی با وزارت صنعت و معدن برقرار کنیم و نماینده ای را معرفی کردیم محسن رادنیا نماینده شد و نیاز بود امکانات ایجاد شوند. با واگذاری ساخت به مردم ۱۲۰ کارگاه فعال شد و نظارت،مشاوره و بازدیدهای جدی اقدامات ساخت و ساز فراهم شد و پیشرفت ساخت سردخانه ها را روزبروز گزارش می‌شد. و با یک تصمیم درست و مشارکت مردم سردخانه های مدرن ساخته شد و مردم مشغول و زندگی برگشت و سرتاسر شهر کارگاه های فعال بود و آن سال خرما کامل جمع آوری شد.وی ادامه‌داد: صبوری و مقاومت مردم بم شهر آنها را به دار الشاکرین هم تبدیل کرده است ما هم خوشحالیم که توفیق نصیبمان شد تا خدمت کوچکی به مردم داشته باشیم و تا زمانی که لازم باشد در بخش توسعه اقتصادی،صادراتی، آموزشی در خدمتشان هستیم.

محمد حسین اکبری رئیس اتاق بازرگانی شهرستان بم با اشاره به حادثه زلزله گفت: بعد از گذشت ۱۹ سال از زلزله غمبار ۵ دی ماه ۸۲ این اولین همایشی است که برای جانباختگان این قشر در حادثه زلزله و برگزار می‌شود. وی افزود: فعالیت و پویایی صنعت باعث رشد و زنده شدن دوباره بم شد اگر بخواهیم نقش بازاریان را دریابیم باید اول ببینیم نقش بازار را در جامعه ایرانی چیست؟بازار فقط محل کسب نیست بلکه یک نهاد اجتماعی و بنیاد اقتصادی است که مردم در آن فعالیتهای فرهنگی و حتی سیاسی را در آن می‌بینند و نقش بازاریان در ساختار شهری بسیار مهم است و جایگاهی است از زندگی اقتصادی،فرهنگی و سیاسی مردم و یکی از مهمترین لایه های جامعه مدنی بازاراست بازار فعالترین و فراگیرترین مرکز حیات شهری است بنابراین اگر قرار باشد بازسازی باشد ما باید اول بازار و صنایع را در بم بازسازی می کردیم تا بتواند به بازسازی بقیه بخش های شهر کمک کند و این امر در بم اتفاق افتاد. یکی از کسبه که چند روز بعد از زلزله کسب و کارش را راه انداخت یک قصابی بود و با شروع به کار این واحد صنفی امید به زندگی در بم زنده شد و حقیقت هم همین بود.وی با اشاره به اهمیت و نقش خرما و سردخانه ها ادامه داد: اگر بعد از زلزله سردخانه ها ساخته نمی‌شدند نخلداران ما به این زودی به بم برنمی‌گشتند و در این بین بخش نقش صنعت و معدن خیلی پر رنگ بود و ما ۶ ماه بعد از حادثه زلزله ساخت سردخانه ها را شاهد بودیم و این باعث شد که سر زندگی مجدد به بم تزریق شود و خیلی از همشهریان که بخاطر همین از بم مهاجرت کرده بودند برگشتند و باعث بازسازی بم شدند.

در پایان همایش از مظفر بنی اسدی و محمدحسین اکبری دو تن از فعالان بازار در بم به دلیل خدماتشان در دوران زلزله و پس از زلزله تقدیر شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11606

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.