افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024
سعیدی، رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان:

حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه‌های بم داریم در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم | تاکنون طغیان زنجره خرما نداشته‌ایم

  • کد خبر : 9706
  • 23 آذر 1400 - 13:19
حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه‌های بم داریم در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم | تاکنون طغیان زنجره خرما نداشته‌ایم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه نگرانی در مورد تامین خرما وجود ندارد، گفت: «از ۷۵ هزار تن خرمای تولیدی امسال در شهرستان بم، حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها موجود و تامین بازار داخل و صادرات آن، در حال انجام است». به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا کرمان، عباس سعیدی ۲۲ […]

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه نگرانی در مورد تامین خرما وجود ندارد، گفت: «از ۷۵ هزار تن خرمای تولیدی امسال در شهرستان بم، حداقل ۵۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها موجود و تامین بازار داخل و صادرات آن، در حال انجام است».

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا کرمان، عباس سعیدی ۲۲ آذرماه در جریان بازدید از سردخانه‌های شهرستان بم افزود: «وضعیت سردخانه‌های شهرستان مطلوب و بسته‌بندی این محصول برای صادرات به صورت بسیار سالم، مکانیزه و بهداشتی در حال انجام است».

وی با بیان اینکه خرمای شرق استان کرمان به کشورهایی مانند اندونزی، ترکیه، هند، روسیه، مالزی و همچنین کشورهای اروپایی مانند آلمان صادر می‌شود، ادامه داد: «برای تامین بازارهای داخلی کشور و ماه رمضان وضعیت خرما بسیار مطلوب است و خرما به اندازه کافی در سردخانه‌ها وجود دارد».

به گفته وی تسهیلات برای سردخانه‌هایی که نیازمند راه ‌ندازی یا توسعه هستند در نظر گرفته خواهد شد.

قیمت خرما تابع عرضه و تقاضاست

وی درباره قیمت خرما در بازار نیز گفت: «قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا در بازار است و دولت نمی‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت خرما دخل و تصرفی انجام دهد».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: «کشاورزان باید بهره‌وری را بالا ببرند تا هزینه‌ها جبران شود و برداشت بیش‌تری داشته باشند».

وی درباره آفت‌های خرما توضیح داد: «آفت سوسک حنایی خرما در شرق استان کرمان خصوصا بم هنوز دیده نشده و فقط در جنوب استان کرمان و به صورت محدود در شهداد دیده شده که همکاران بنده پیگیر مبارزه با این آفت هستند».

وی افزود: «در حال ردیابی آفت سوسک حنایی هستیم اما کشاورزان باید دقت کافی داشته باشند و نهالی را که می‌آورند رصد و کنترل کنند زیرا اگر این آفت وارد منطقه شود بسیار خسارت‌آفرین است».

به گفته سعیدی آفت سوسک حنایی در وسط چوب درخت خرما پنهان می‌شود و ردیابی و کنترل این آفت بسیار سخت و مشکل است.

سعیدی درباره مبارزه با آفت زنجره خرما نیز گفت: «طی چند سال گذشته برای مبارزه با این آفت با همکاری جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها و کشاورزان بهترین اقدامات انجام شده، تحت کنترل است و در حالت طغیانی قرار ندارد».

وی یادآور شد: «آفت همیشه وجود دارد و نمی‌توان گفت برای همیشه از بین خواهد رفت و باید تحت کنترل قرار گیرد».

سعیدی افزود: «بحث آموزش و ترویج در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و سیکل زندگی آفت به کشاورزان آموزش داده می‌شود. همچنین سموم مورد نیاز هم فراهم شده است». / الف

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9706

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.