افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024

بیش از ۳۵ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار به استان کرمان اختصاص یافت

  • کد خبر : 4600
  • 31 شهریور 1398 - 18:13
بیش از ۳۵ میلیارد تومان برای مقابله با گرد و غبار به استان کرمان اختصاص یافت

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: به دستور مقام معظم رهبری، بیش از ۳۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی جهت مقابله با پدیده گرد و غبار به استان کرمان اختصاص یافت.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا مجید نظری رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، گفت: برای مقابله با پدیده گرد و غبار، برنامه ریزی گسترده ای صورت گرفته است.

وی، نهالکاری حدود ۲ هزار و ۲۵۰ هکتاری در سطح استان، کنترل هرزآب در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار، احداث بادشکن بیولوژیک به طول ۲۰۰ کیلومتر و احداث قریب به هزار و ۵۰۰ کیلومتر تله های رسوب گیر را از برنامه های این مجموعه برای مقابله با پدیده گرد و غبار در امسال عنوان کرد و در ادامه با بیان اینکه قرار است این پروژه ها در ۱۰ شهرستان کرمان، راور، شهربابک، سیرجان، انار، رفسنجان، ریگان، فهرج، بم و نرماشیر اجرایی شوند، بیان کرد: به علت مشکلات بیشتر در شرق استان؛ یعنی «ریگان»، «فهرج»، «بم» و «نرماشیر» سهم این ۴ شهرستان در این پروژه ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از کل این اعتبار در این شهرستان ها هزینه می شود که البته، فهرج و ریگان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند.

وی از فراهم کردن مقدمات کاری سخن گفت و افزود: هم اکنون در مرحله تهیه اسناد مناقصه و ورود به مرحله اجرایی کار هستیم.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان از آغاز کار ظرف مدت یک یا دو ماه آینده سخن گفت و بیان کرد: از لحاظ فصلی فعلا تأخیری نداریم و در صورتی که مشکلی به وجود نیاید، در زمان مقرر تعهداتمان را انجام می دهیم.

نظری با بیان اینکه در رابطه با برنامه کاری، کلیاتی مصوب و قرار شد ظرف ده روز آینده، اسناد مناقصه آماده شوند، افزود : استان کرمان به لحاظ شرایط خاص کویری، دارا بودن مرز بسیار گسترده با کویر لوت، حاکم بودن شرایط اقلیمی و اکولوژی که از لحاظ اقلیمی، بخش اعظم آن جز مناطق خشک و فراخشک محسوب می شود، همواره تحت تأثیر پدیده گرد و غبار بوده؛ ولی، در سال های اخیر با توجه به خشکسالی های مستمر و تشدید پدیده خشکی، این پدیده افزایش داشته است.

رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان اینکه در شهرهای شرقی استان، مثل بم، نرماشیر، فهرج و ریگان، شاهد شدت بیشتر پدیده گرد و غبار هستیم، افزود: این پدیده بعضا باعث مشکلات تنفسی برای شهروندان آن منطقه، سخت شدن شرایط زیستی برای مردم منطقه و محدودیت های زیاد برای بسترهای توسعه می شود.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۶ با استفاده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، بعد از ۱۳ سال، پروژه مالچ پاشی را بار دیگر آغاز کرده ایم، بیان کرد: این پروژه در سطح هزار و ۵۰۰ هکتار شهرستان ریگان و هزار هکتار شهرستان نرماشیر انجام شد.

نظری گفت: در تکمیل پروژه مالچ پاشی، نهالکاری حدود ۱۴۰ هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و پروژه های متعدد دیگری در خصوص کنترل بیابان زایی و گرد و غبار در مناطق شرق استان و حتی، شهرستان های شمالی استان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات ملی صورت گرفته اند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4600

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.