افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024
در آیین تودیع و معارفه مدیران آب منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب روستایی استان کرمان

بارش‌ها کشور را از بحرانی بزرگ نجات داد

  • کد خبر : 4365
  • 02 مرداد 1398 - 18:25
بارش‌ها کشور را از بحرانی بزرگ نجات داد

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از الف، محمد حاج‌رسولی‌ها، ظهر پنجشنبه، سوم مردادماه، در آیین تودیع و معارفه مدیران آب منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب روستایی استان کرمان اظهار کرد: «درباره‌ی نزولات جوی در سال آبی جاری آنچه که عمدتا در رسانه‌ها آمده، مربوط به حوادث سیل بوده و کم‌تر به این معجزه‌ای که […]

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از الف، محمد حاج‌رسولی‌ها، ظهر پنجشنبه، سوم مردادماه، در آیین تودیع و معارفه مدیران آب منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب روستایی استان کرمان اظهار کرد: «درباره‌ی نزولات جوی در سال آبی جاری آنچه که عمدتا در رسانه‌ها آمده، مربوط به حوادث سیل بوده و کم‌تر به این معجزه‌ای که برای این کشور اتفاق افتاده پرداخته می‌شود».
وی تصریح کرد: «در پی این بارش‌ها، کشور از یک بحران بزرگ نجات پیدا کرد و ۳۳۷ میلی‌متر بارندگی در مقایسه با بارندگی ۱۶۷ میلیمتر سال گذشته رقم بسیار خوبی است».
وی با بیان این‌که در کرمان در حالی‌که بارش سال آبی گذشته ۵۳ میلیمتر بوده، در این سال آبی تاکنون ۱۷۳ میلی‌متر باران داشته‌ایم، تاکید کرد: «کشور با بارش‌های اخیر از بحرانی بزرگ نجات پیدا کرد».


وی سپس گفت: «در استان کرمان، سدهایی داریم ولی نتوانستیم خطوط انتقال آب را تکمیل کنیم». حاج‌رسولی‌ها افزود: «در سال آبی جاری، جریان ورودی به سدها در کشور بیش از سه برابر شد و در استان کرمان نیز این میزان، اگرچه از متوسط کشوری کم‌تر بوده ولی ورودی به سدها دو و نیم برابر شده است». وی ادامه داد: «در چنین شرایطی، حتما باید ضمن تکمیل سدهای استان، در ایجاد سامانه‌ها‌ی انتقال آب هم تسریع کنیم». وی با یادآوری وابستگی آب کرمان به منابع زیرزمینی، در عین حال گفت: «از پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن که در کشور داریم، بیش‌ترین آن مربوط به استان‌های کرمان و خراسان و فارس است».
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: «باید مدیریت بر آب‌های زیرزمینی را با جدیت انجام دهیم که تاکنون در قالب طرح‌های تعادل‌بخشی و همیاران آب اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است».
وی تصریح کرد: «هیچ چاره‌ای نداریم جز این‌که در کنار طرح‌های انتقال آب، منابع آب زیرزمینی را نیز مدیریت کنیم».
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: «شاید محور اصلی کار در کرمان مدیریت بر آب‌های زیرزمینی باشد و مدیریت حوضه‌های آبریز و حل منازعاتی که در رودخانه‌ها و آبخوان‌ها وجود دارد باید مدنظر قرار گیرد».
وی سپس گفت: «در زمان مسئولیتم در دهه‌ی هشتاد سه یا چهار شهر در کشور مدنظر ما بود تا برای آن چاره‌ای بیاندیشیم که یکی از این شهرها کرمان بود». وی افزود: «آن زمان، برنامه‌ی کوتاه‌مدت کرمان، تامین آب از قریه‌العرب بود که در یک دوره‌ی سه ساله باید آبرسانی از این محل انجام می‌شد». وی اظهار کرد: «برنامه‌ی بلند مدت نیز همین طرح انتقال آب بود که دلایل مختلف از کمبود اعتبارات تا مسائل حاشیه‌ای آن را متوقف کرده است». وی تصریح کرد: «باید با همبستگی و یکپارچگی مسائل این طرح را حل کنیم». مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: «در این طرح دیگر نمی‌شود به منابع مالی دولت اکتفا کرد و از تمام راهکارهای موجود برای تامین منابع مالی آن باید اقدام کرد».
وی با بیان این‌که بیش از ۹۰ درصد طرح‌های استان کرمان برای تامین آب شرب است، اظهار کرد: «پروژه‌ی سدقدرونی خیلی به درازا کشیده و باید هرچه سریعتر آبگیری شود و آب زمستان امسال را نباید در این سد از دست بدهیم». وی با اشاره به توانمندی‌های مهندس رشیدی، مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای کرمان یادآور شد: «ایشان در دوره‌ی قبل هم از گزینه‌های ما برای آب منطقه‌ای بود و امیدوارم به طرح‌های آبرسانی سرعت دهد».
حاج‌رسولی‌ها در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مسئله‌ی آب در ایران حل نمی‌شود مگر این‌که مسئله‌ی اقتصاد آب حل شود و هیچ راهی جز این وجود ندارد». حاج‌رسولی‌ها افزود: «اگر اقتصاد آب را حل نکنیم این اقدامات ما مثل یک حرکت لاک‌پشتی است».
وی اظهار کرد: «با تحقیق درباره‌ی خیلی از کشورهای دیگر که وضعیتی مشابه ما داشتند متوجه شدم وقتی ارزش ذاتی آب را مدنظر گرفتند بر مدیریت آب و افزایش بهره‌وری موفق شده‌اند».
به گزارش فردای‌کرمان، در این مراسم، ابراهیم علیزاده مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای تودیع و علی رشیدی جایگزین وی شد. رشیدی که ۹۱ ماه مدیرعامل آب‌وفاضلاب روستایی استان بوده، صندلی خود را به محمد طاهری سپرد. طاهری اکنون همزمان مدیرعامل آب شهری و روستایی استان کرمان است. این همزمانی مسئولیت در پی تغییری است که در ساختار این دو شرکت آب روستایی و شهری رخ داده که قرار است هر دو در قالب یک شرکت فعالیت کنند.

زاهدی:آب به کرمان نرسد، تنش‌های امنیتی و اجتماعی ایجاد می‌شود

سوم مردادماه، در آیین تودیع و معارفه مدیران آب منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب روستایی استان کرمان اظهار کرد: «دو روز قبل در مجلس به وزیر نیرو تذکر دادم و امیدوارم جدی گرفته شود. آنجا به رئیس‌جمهور و وزیر نیرو گفتم که کرمان تشنه است. به داد کرمان برسید. متاسفانه حوزه‌ی ستادی وزارت نیرو در موضوع تامین آب شرب برای شهر کرمان انگیزه‌ی قوی ندارد و اعداد و ارقامی که در بودجه گذاشته می‌شود اصلا تناسبی با شرایط استان ندارد».
وی افزود: «شهر کرمان مرتب با قطعی آب مواجه است و سوال این است که مدیران استانی با دست خالی چه کنند؟ آقای علیزاده، مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای، بارها به نمایندگان استان متوسل شدند اما پاسخ نگرفتند. اگر قرار باشد از مدیر جدید هم حمایت نشود با وجود توانمندی که ایشان دارند نمی‌توانند موفق باشد».
وی با تاکید بر این‌که وزارت نیرو باید جدی پای کار بیاید، ادامه داد: «در استان داریم آب از ۳۷۰ متری زمین تامین می‌کنیم و مرتب با قطعی آب مواجهیم. اگر به داد کرمان نرسید، سه، چهار سال آینده، آبی نخواهد بود تا مردم استفاده کنند».
زاهدی اظهار کرد: «از وزارت نیرو انتظار داریم اگر تغییر مدیریت انجام می‌شود در حمایت‌ها هم تغییر و تحول جدی صورت گیرد».
وی افزود: «در استان همه‌ی ارکان حمایت می‌کنند اما نیاز به حمایت ستادی است، به همین دلیل در مجلس تذکر جدی دادم و امیدوارم که موثر بیفتد تا مردم احساس آرامش کنند. اگر نتوانیم آب به کرمان بیاوریم مطمئنا کرمان دچار تنش‌های اجتماعی و امنیتی خواهد شد».
وی سپس گفت: «پروژه‌ی احداث شبکه‌ی فاضلاب شهر کرمان ۱۸ سال پیش کلنگ خورده و کم‌تر از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است به‌تازگی اما شرکت میدکو انجام این پروژه را پذیرفته است و از وزیرنیرو دعوت کردم تا برای افتتاح این پروژه به کرمان بیایند».
وی تاکید کرد: «ما در کرمان آب شرب می‌خواهیم. نمی‌گوییم آب بدهید تا به کشاورزی و صنعت برسانیم، چون برای این بخش‌ها فکر کردیم و آب از خلیج‌فارس در حال انتقال به کرمان است ولی پروژه‌هایی که برای آب شرب کرمان تفاهم شده در اولویت‌ها قرار گیرد و آب شرب به کرمان برسد».
زاهدی اضافه کرد: «مدیران وزارت نیرو در استان، چه در حوزه‌ی آب و چه برق بالاتفاق خوب هستند ولی باید حمایت مالی از استان صورت گیرد».
در مراسم روز پنجشنبه، ابراهیم علیزاده مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای تودیع و علی رشیدی جایگزین وی شد. رشیدی که ۹۱ ماه مدیرعامل آب‌وفاضلاب روستایی استان بوده، صندلی خود را به محمد طاهری سپرد. طاهری اکنون همزمان مدیرعامل آب شهری و روستایی استان کرمان است. این همزمانی مسئولیت در پی تغییری است که در ساختار این دو شرکت آب روستایی و شهری رخ داده که قرار است هر دو در قالب یک شرکت فعالیت کنند.

معاون عمرانی استاندار کرمان:در تامین آب شرب استان با مشکل جدی مواجهیم

سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی، ظهر پنجشنبه، سوم مردادماه، در آیین تودیع و معارفه مدیران آب منطقه‌ای و آب‌وفاضلاب روستایی استان کرمان گفت: «همین الان شهر کرمان در ساعات پیک حدود سه هزار لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد که تنها یک‌هزار و ۸۰۰ لیتر آن تامین می‌شود و با کمبود جدی آب مواجه هستیم».

وی افزود: «آب در استان کرمان از طریق ۳۴ هزار و ۵۵۶ حلقه چاه با پنج هزار و ۸۱۹ میلیون مترمکعب برداشت، دو هزار و ۳۹۱ رشته قنات با ۴۵۵ میلیون مترمکعب ظرفیت و یک‌هزار و ۵۹۳ چشمه با ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب تامین می‌شود و شش میلیون و ۳۸۴ میلیون مترمکعب مجموع برداشت آب از این منابع داریم».

وی ادامه داد: «طبق برنامه ششم توسعه، نیاز آبی استان در کلیه‌ی بخش‌ها ۳۹۳ میلیون مترمکعب است که در برنامه هفتم به ۶۳۰ میلیون مترمکعب می‌رسد». وی با اشاره به کمبود جدی آب در استان کرمان گفت: «تامین آب شرب در استان که بیش‌تر از طریق آب‌های زیرزمینی است، امسال با مشکل جدی مواجه شده است». موسوی افزود: «از مهندس رشیدی (مدیرعامل جدید آب منطقه‌ای کرمان) می‌خواهم طرح‌های انتقال آب از سدها که در حال حاضر چندان در تامین آب شرب از آن استفاده نمی‌شود را پیگیری کنند».

معاون استاندار کرمان همچنین از وزارت نیرو خواست تا استان را در تامین آب مورد نیازش حمایت کند. او گفت: «استان کرمان، با منابع آب زیرزمینی دیگر امکان ادامه دادن ندارد و فقط نیاز به انتقال آب داریم».

وی با اشاره به طرح‌های انتقال آب به کرمان اظهار کرد: «یکی از طرح‌ها که بخشی از آن مربوط به صنایع است امسال به بهره‌برداری می‌رسد». وی تاکید کرد که خواسته‌ و نیاز امروز استان، تامین آب شرب است. او گفت: «از وزارت نیرو می‌خواهم کرمان را حمایت کند تا بتوانیم در استان دغدغه‌ی تامین آب به‌ویژه در بخش شرب را مرتفع کنیم».

به گزارش فردای‌کرمان، در این مراسم، ابراهیم علیزاده مدیرعامل سابق آب منطقه‌ای تودیع و علی رشیدی جایگزین وی شد. رشیدی که ۹۱ ماه مدیرعامل آب‌وفاضلاب روستایی استان بوده، صندلی خود را به محمد طاهری سپرد. طاهری اکنون همزمان مدیرعامل آب شهری و روستایی استان کرمان است. این همزمانی مسئولیت در پی تغییری است که در ساختار این دو شرکت آب روستایی و شهری رخ داده که قرار است هر دو در قالب یک شرکت فعالیت کنند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4365

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.