افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
سمانه سام نژاد کارشناس امور مسکن وزارت راه و شهرسازی:

۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل قرار دارند

  • کد خبر : 11578
  • 24 آذر 1401 - 10:39
۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل قرار دارند

کارشناس امور مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: آمارها نشان از این دارد که ۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل و پهنه‎بندی زلزله قرار دارند و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهرها به لحاظ عدم توسعه متوازن از شرایط بحرانی برخوردارند که بافت‌های ناکارآمد را تشکیل داده‌اند و نیاز به توجه ویژه دارند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، سمانه سام نژاد از برگزاری رویداد آموزه‌های زلزله بم با حضور سفیران بازآفرینی شهریِ ۱۰۵ شهر در روزهای سوم تا پنجم دی ماه سال جاری خبر داد. او گفت: در نظر داریم در آستانه پنجم دی ماه «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» رویدادی به منظور پاسداشت این روز و لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی مردمی در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم دی برگزار کنیم.

کارشناس فرهنگی امور مسکن وزرات راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر بم گفت: این رویداد با حضور سفیرانی تحت‌عنوان سفیران شهر بم و شرکت بازآفرینی در سه شهر منتخب هر استان در ایام مذکور با محوریت اداره کل راه و شهرسازی و از طریق شهرداری‌ها برگزار می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه بم این فاجعه تلخ و مرگبار را  تجربه کرده و دوست ندارد در هیچ جای کشور و دنیا بار دیگر زلزله تکرار شود، از این رو در این همایش سفیران و مسئولین  حضور پیدا کرده تا تجربیات خود را ارائه بدهند .

سام نژاد در ادامه بیان کرد: براساس تحقیقات به عمل آمده، کشور ما بر روی گسل بنا شده که هر لحظه  امکان وقوع زمین لرزه دارد اما می توانیم در کنار هم با توجه به تجربیات، خسارت جانی و مالی را کاهش بدهیم.

او ادامه داد: با توجه به مشوق های بسته شهرسازانه می‌توان گفت در محدوده بافت‌های فرسوده دیگر بن‌بستی برای نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد.

سام نژاد با اشاره به برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت پنجم دی ماه سالروز حادثه غم انگیز زلزله بم گفت: باید از ظرفیت‌های عاطفی و انسانی حادثه بم حداکثر استفاده را ببریم تا دیگر شاهد بروز حوادث  تلخ در کشور نباشیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سالانه ۱۰۰۰ زلزله کوچک و بزرگ در کشور رخ می‌دهد، عنوان کرد: از این تعداد حدود ۲۴۰ زلزله بیش از ۴ ریشتر است و هر چند سال یک بار نیز زلزله‌های با بزرگی ۶ داریم که از قدرت تخریبی بالایی برخوردارند.

سام نژاد ادامه داد: آمارها نشان از این دارد که ۷۷ درصد شهرهای کشور بر روی گسل و پهنه‎بندی زلزله قرار دارند و حدود ۳۰ درصد جمعیت شهرها به لحاظ عدم توسعه متوازن از شرایط بحرانی برخوردارند که بافت‌های ناکارآمد را تشکیل داده‌اند و نیاز به توجه ویژه دارند.

کارشناس فرهنگی امور مسکن وزرات راه و شهرسازی با یادآوری اینکه بعد از وقوع زلزله بم شورای عالی معماری و شهرسازی شاخص بناهای ناپایدار را به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی تعیین محدوده بافت‌های فرسوده شهری در ایران تعیین کرد، گفت: برای کاهش بناهای ناپایدار نیاز به یکسری اقدام‌ها در حوزه سیاستگذاری و اجرا وجود دارد که باید از طریق ظرفیت‌سازی، ابزارسازی، جریان‌سازی و نهادسازی به ارتقاء ایمنی و پایداری محیطی پرداخت.

او ادامه داد: یکی از موضوعات جریان سازی، ترویج فرهنگ گفتمان و اطلاع رسانی چهره به چهره است و امیدواریم با برگزاری چنین رویدادهایی بتوانیم سطح ناپایداری بناها در محلات هدف را کاهش دهیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11578

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.