افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

۵۰ درصد جنگل‌های کرمان آفت‌زده است

  • کد خبر : 11188
  • 12 مهر 1401 - 22:24
۵۰ درصد جنگل‌های کرمان آفت‌زده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: ۵۰ درصد جنگل‌های طبیعی این استان آلوده به آفت شده که یک تهدید به شمار می‌رود.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، مهدی رجبی زاده روز دوشنبه در جریان آیین معارفه سرپرست منابع طبیعی بم، مساحت جنگل های دچار آفت این شهرستان را نیز حدود ۴۰ درصد برشمرد و افزود: جنگل‌های طبیعی به علت بارش کم باران طی سال‌های گذشته به آفت و بیماری آلوده شده اند که تهدیدی برای منابع طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مبارزه با آفت ها و بیماری جنگل ها سخت و هزینه‌بر خواهد بود تنها بر روی ۱۵ درصد از جنگل های بم کار انجام شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته برای حفاظت از درخت های بنه و بادام کوهی در جنگل های طبیعی منطقه دِهبَکری شهرستان بم کارهای خوبی انجام شده است.

طرح کاداستر در بم ۹۰ درصد پیشرفت دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در ادامه اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در اجرای طرح کاداستر اراضی ملی یا همان حدنگاری و اخذ اسناد تک برگ در سطح شهرستان بم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: طی ۲ ماه آینده مالکیت دولت و اشخاص تثبیت و این طرح به طور کامل اجرایی می شود.

این مسئول با اشاره به طرح های آبخیزداری در استان افزود: در کرمان نزدیک به ۱۸ درصد کار آبخیزداری انجام شده و شهرستان بم به علت اینکه این منطقه سیل خیز و مستعد اجرای طرح‌های آبخیزداری است نیز نزدیک به همین عدد طرح ها اجرا شده که آمار بسیار پایینی است.

رجبی زاده اظهار امیدواری کرد که هرچه سریعتر اعتبار لازم برای اجرای طرح های آبخیزداری تامین و کار بسرعت انجام شود.

نهال کاری ۳۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تاکیدکرد: سال گذشته برای مقابله با بیابان زدایی حدود ۳۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان بم نهال کاری شد.

وی گفت: در شرق استان کرمان نیز سال گذشته با احتساب اعتبار مالچ پاشی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در امر بیابان زدایی هزینه شد.

به گفته رجبی زاده کارهای آبخیزداری بزرگی در شهرستان ریگان و حوزه های مشرف بر شهرستان فهرج در حال انجام است به طور مثال در ریگان حدود ۲۰ میلیارد تومان قرارداد داریم و پیمانکار در حال فعالیت است.

شهرداری بم در پارک جنگلی خوب عمل نکرد 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان تصریح‌کرد: سال گذشته پارک جنگلی شهید سلیمانی بم به شهرداری احاله مدیریت شد تا کار بزرگی در این پارک انجام شود اما متاسفانه با گذشت هشت ماه عملیات فیزیکی قابل ملاحظه ای ندیده ایم.

رجبی زاده اظهارداشت: در طول ۵۰ سال از این پارک محافظت شده، در بهترین مکان شهر قرار دارد و متعلق به مردم است.

وی گفت: براساس قراردادی که داریم در مقاطع زمانی خاص اگر کار پیشرفت نکند اخطار خواهیم داد و قرارداد فسخ می شود؛ اینک نیز اخطار اول صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد: شهرداری می گوید در حال تهیه طرح است که ما هم امیدواریم همین گونه باشد زیرا گام اول تهیه طرح است اما انتظار می رفت حداقل یک تابلو درخور شان جلو این پارک نصب می کردند تا مشخص شود شهرداری روی این امر جدیت دارد.

وی اضافه کرد: چون هنوز با شهرداری جلسه ای برگزار نکرده ایم نمی توانم کامل قضاوت داشته باشیم اما امیدواریم این جدیت در شهرداری وجود داشته باشد تا برای عید امسال فاز اول پارک شهید سلیمانی بم به مرحله اجرا برسد.

صدور سند ۲۶ هزار هکتار زمین ملی دهبکری

رجبی زاده همچنین با اشاره به اینکه مشکل زمین خواری در کل کشور وجود دارد و شهرستان بم هم استثنا نیست گفت:یکی از دلایل زمین‌خواری بحث افزایش بی رویه قیمت زمین بویژه در مناطق ییلاقی و تمایل مردم برای زندگی ویلایی است.

وی افزود: به دلیل اینکه اراضی ملکی مردم کم است به سوی اراضی ملی هجوم می آوردند و با توجه به اینکه نیروی یگان حفاظتی ما نیز محدود است خواه ناخواه نمی توانیم در لحظه جایی حضور داشته باشیم و تصرفاتی انجام می شود.

به گفته این مسئول، تمامی تصرفات به پرونده قضایی تبدیل می شود و دستگاه قضایی بم هم کمک می کند.

رجبی زاده توضیح داد: سند منطقه دهبکری به مساحت حدود ۲۶ هزار هکتار زمین ملی تا هفته آینده صادر خواهد شد.

وی در عین حال بیان کرد: جلو بسیاری از تصرفات گرفته شده و رفع تصرفاتی نیز به صورت تخریب و قلع و قمع در منطقه دهبکری داشته ایم.

به گزارش ایرنا در این آیین از خدمات عطا پوطاری رییس پیشین اداره منابع طبیعی بم قدردانی و محمد نیکخواه به عنوان سرپرست این اداره معارفه شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11188

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.