افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در کرمان وجود دارد

  • کد خبر : 11420
  • 24 آبان 1401 - 11:43
۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در کرمان وجود دارد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: ۲۸ کانون بحرانی حساس به فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان این استان وجود دارد که مساحتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار را در بر می گیرد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، مهدی رجبی زاده افزود: حدود ۴.۵ میلیون هکتار از مجموع بیابان‌های استان کرمان عرصه‌های حساس به فرسایش بادی هستند و فقر پوشش گیاهی در این مناطق به حدی است که با اندک وزش باد ذرات خاک در قالب گرد و خاک و یا توفان‌های شن به حرکت در می‌آیند.

وی با بیان اینکه تمرکز فعالیت های منابع طبیعی شمال استان کرمان بر مهار کانون های بحرانی حساس به فرسایش بادی است افزود: اجرای عملیات ها در راستای بیابان زدایی نقش موثر و مهمی در امنیت زیستی ساکنان مناطق بیابانی ایفا می کند و این یک عامل نقش بسزایی در استمرار تولید و عدم مهاجرت افراد از مناطق بیابانی به سایر مناطق دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان با بیان اینکه بیابان‌زدایی یکی از عوامل اصلی توسعه یافتگی در جهان امروز حساب ‌می شود اظهار داشت: اقدامات زیادی در شمال  استان کرمان در راستای پیشگیری از بیابان زایی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی در کشور وجود دارد ادامه داد: ۲۰ درصد از این مقدار حدود ۶.۳ هکتار از عرصه های بیابانی کشور در شمال این استان است.

رجبی زاده گفت: بر اساس آمارها از ۱۶ شهرستان شمال استان کرمان ۱۳ شهرستان یا بیابانی هستند یا در معرض بیابانی شدن قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه هر چه قطر ذرات جا به جا شده خاک توسط باد به میکرون نزدیک تر باشد، پدیده گرد و غبار را ایجاد می کند و هر چه قطر ذرات بیشتر باشد حرکت شن های روان را شاهد خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، سابقه این اداره کل در امر مقابله با بیابانزایی را حدود ۵۵ سال عنوان و تصریح کرد: این فعالیت ها از دهه ۴۰ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد که بارزترین آن جنگل تاغ زار پیرامون شهر کرمان است که امروز ما تاثیرات مثبت آن را مشاهده می کنیم.

وی گفت: بیابان زایی یکی از معضلات جامعه‌ جهانی در هزاره سوم است و بهره برادی بی رویه از منابع آبی تاثیر بسزایی در گسترش این معضل داشته که متاسفانه در کرمان این موضوع یکی از عوامل اصلی بیابان زایی محسوب می شود لذا منظور مدیریت این مشکل عزم همگانی و تلاش هماهنگ همه دستگاه‌های ذیربط می تواند موثر باشد.

بیابان زایی یکی از معضلات جامعه‌ جهانی در هزاره سوم است و بهره برادی بی رویه از منابع آبی تاثیر بسزایی در گسترش این معضل دارد.

برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی در کرمان یکی از عوامل اصلی بیابان زایی محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11420

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.