افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

۱۵۰ میلیارد تومان به نخلداران شرق کرمان خسارت وارد شد

  • کد خبر : 2822
  • 20 مرداد 1397 - 11:30
۱۵۰ میلیارد تومان به نخلداران شرق کرمان خسارت وارد شد

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه امسال نزدیک ۳۰ هزار تن خسارت به نخلستان‌های ریگان، فهرج، نرماشیر و بم وارد شده است گفت: خسارت وارد شده به این نخلستان‌ها بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از تسنیم، عباس سعیدی صبح امروز در نشست بررسی مسائل مرتبط با خشکیدگی خوشه خرما که در محل استانداری کرمان برگزار شد با بیان اینکه عارضه خشکیدگی خرما چندین سال است که خساراتی را به نخلستان‌ها می‌زند اظهارداشت: خشکیدگی خوشه خرما یک عارضه است که بر اثر شدت گرما ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عاضه خشکیدگی خوشه خرما یک آفت نیست که بتوان با آن مقابله کرد گفت: نخلداران معمولا در زمان برداشت محصول خود دچار این عارضه می‌شوند.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه حدود سه سال است که تحقیقاتی در این مورد انجام و در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است افزود: برای جلوگیری از این عارضه و با استفاده از کیسه‌های مقتال سفید رنگ از گرمای ایجاد شده به‌نوعی پیشگیری کردیم.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار و به‌طور متوسط تا ۴۵ درصد کاهش خشکیدگی خوشه خرما را داشتیم بیان کرد: با دماسنجی که در داخل کیسه‌ها گذاشتیم دمای داخل کیسه خنک‌تر شده است.

سعیدی با بیان اینکه استفاده از کیسه‌های سفید رنگ راه حل قطعی مقابله با عارضه خشکیدگی خوشه خرما نیست افزود: این روش صرفا یک راهکار برای کنترل شدت گرما در اطراف محصول خرما است.

وی با اشاره به اینکه بیمه محصولات کشاورزی یکی از راه‌های کم شدن خسارت وارد به کشاورزان است گفت: مبلغی که بیمه به کشاورز ما می‌پردازد در مقابل خسارتی که بر کشاورز وارد می‌شود بسیار پائین است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه امسال نزدیک ۳۰ هزار تن خسارت به نخلستان‌های ما در شهرستان‌های ریگان، فهرج، نرماشیر و بم وارد شده است عنوان کرد: خسارت وارد شده به این نخلستان‌ها بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از نخلستان‌های استان در شهرستان‌های نرماشیر، فهرج و ریگان قرار دارد گفت: امسال شدت گرما افزایش و رطوبت هوا کاهش پیدا کرده است که باعث تشدید خشکیدگی محصول خرما شده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2822

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.