افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 23 April , 2024

۱۴ کیلومتر در بام کویر کرمان زیر بار ترافیک رفت اما راه هنوز مدیران را می‌خواند

  • کد خبر : 12179
  • 14 فروردین 1402 - 9:37
۱۴ کیلومتر در بام کویر کرمان زیر بار ترافیک رفت اما راه هنوز مدیران را می‌خواند
شهرستان‌های بافت، رابُر و اُرزوئیه (بام کویر) به علت وضعیت نامناسب مولفه های زیرساختی حوزه راه در بن بست توسعه‌ای قرار گرفته که غیر از محرومیت، چیزی برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفری این خطه به همراه نداشته است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، طی روزهای اخیر و برای ایام تعطیلات عید به زیربار ترافیک رفتن ۱۴ کیلومتر از مسیر دسترسی این منطقه در جنوب غرب استان کرمان به سمت سیرجان نویدبخش ساکنان بود اما واقعیت اینکه هنوز تا شرایط مناسب خیلی راه مانده تا به قول نماینده مردم این منطقه در مجلس سرمایه گذاران به علت کمبودزیرساخت ها مثل راه، از این منطقه پرظرفیت فرار نکنند.

شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه با طبیعتی بکر و ییلاقی یکی از مقاصد گردشگری و طبیعی استان کرمان تلقی می شوند که باوجود مناطق گردشگری بی نظیر و ظرفیت های بسیار معدنی، کشاورزی و اقتصادی و قرار گرفتن در مسیر بسیار راهبردی و مهم کرمان – هرمزگان، در این سال ها مورد بی مهری‌های بسیاری قرار گرفته و زیرساخت مناسبی ندارد.

شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه که به منطقه منطقه ابر نیز شهرت دارد از شمال به شهرستان کرمان و بردسیر، از غرب به شهرستان سیرجان، از جنوب به استان هرمزگان و از شرق به شهرستان جیرفت متصل هستند و وجود چنین موقعیتی استراتژیکی در صورت توجه مسئولان می تواند آینده این شهرستان ها را با توسعه پیوند بزند.

اما متاسفانه نداشتن راه دسترسی مناسب بنحوی در روند توسعه این شهرستان ها تاثیر گذار بوده که این خطه بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در ردیف مناطق محروم کشور قرار گرفته و به اذعان مسئولان آمار مهاجرت از این مناطق تکان دهنده است.

عقب ماندگی راه به حدی بوده که در نهایت موجب تعریف چندین پروژه راهسازی در شهرستان های بافت، رابر و ارزوئیه شود اما پس از ارزیابی و بررسی روند کار، پس از دهه ها هنوز عمده مسیرهای شهری در این ناحیه از استان کرمان یا خاکی یا یک طرفه و بسیار پرخطر و حادثه ساز هستند.

برخی راه ها مصوبه دولتی گرفته و ردیف اعتباری دارد اما متاسفانه کم توجهی مدیران به اجرای این مصوبات موجب شده اقدامات عملیاتی برای جبران عقب ماندگی ها و ضعف زیرساختی در این شهرستان ها تا این لحظه به تاخیر بیافتد.

سه شهرستان بافت، رابر و ارزوئیه جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را در خود جای داده و وجود محدودیت حوزه راه عرصه را بر زندگی مردم صدها هزار نفر از کشور دشوار کرده به نحوی که حوزه آب، راه و ارتباطات این شهرستان ها روزگار اسفبار خود را طی می کنند و جا دارد مسئولان ملی با سرعت بیشتری به این حوزه ورود کنند.

راه های یک طرفه بافت

محورهای مواصلاتی شهرستان بافت به کرمان، سیرجان، ارزوئیه و جیرفت است که بیشتر این راه ها قدمتی چنددهه دارند و امروزه آنقدر غیر استاندارد و پر پیچ و خم هستند که به تیتر یک حوادث استان کرمان تبدیل شده اند.

طی این سال ها ساخت باند دوم محور بافت – کرمان و محور بافت – سیرجان و محور بافت – جیرفت برنامه ریزی و گاها بخشی از آنها نیز اجرایی شده است.

باند دوم محور کرمان – بافت که مسیر ۱۶۰ کیلومتری کرمان – نگار – بافت را پوشش می دهد، مسیری کوهستانی است که این مسیر تا محدوده شهرستان بردسیر و منطقه لاله زار دوبانده شده، اما پس از ورود به محدوده شهرستان بافت با یک جاده باریک، یک بانده و فرسوده مواجه می شوید که عمدتا نیز در نوروز یا تابستان ها به علت خوش آب و هوا بودن شلوغ است و بار ترافیکی سنگینی دارد.

مسیر بافت – جیرفت نیز از شهرستان رابر می گذرد و می تواند بخشی از گره توسعه و مشکلات این منطقه را باز کند اما متاسفانه حتی تردد کامیون و اتوبوس به علت نداشتن استانداردها و باریک بودن محور در این جاده ممنوع اعلام شده است و نیاز به بازسازی و دوبانده شدن دارد.

طی سال ۱۴۰۱ کارشناسان و مسئولان وزارت راه و شهرسازی از محل دوبانده کردن این مسیر بازدید کردند و مقرر شد که پنج کیلومتر بین بافت و بزنجان و پنج کیلومتر بین رابر و روستای قنات ملک(زادگاه سردار دل ها) دوبانده و آسفالت شود و امید می رود که برنامه ساخت این مسیر با سرعت بیشتری به مرحله اجرایی برسد.

باند دوم محور بافت – سیرجان مسیر دیگری است که همواره کانون بحث بوده و می گویند که ارتفاع آن پایین است و با کوچک ترین بارشی به زیر آب می رود؛ این محور به طول ۱۴ کیلومتر و افزون بر یکصدمیلیارد تومان در روز پنجم فروردین ماه سال ۱۴۰۲ زیر بار ترافیک رفت و مسئولان می گویند که مشکلات این بخش از محور رفع شده است.

در واقع احداث مسیر اصلی جیرفت، بافت و سیرجان به طول ۲۷۰ کیلومتر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این محور کریدور ارتباطی شهرهای بافت، سیرجان، شیراز و همچنین محور بندرعباس و تهران است که ۱۴ کیلومتر از این مسیر از سمت بافت – سیرجان طی روزهای گذشته زیر بار ترافیکی رفت.

مسیر دسترسی به ۴۶ هزار نفر در رابر خاکی است

شهرستان رابر به عنوان زادگاه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از شهرستان های همجوار با مرکز استان کرمان می باشد که طی این سال ها اوج بی عدالتی در حوزه راه را به خود دیده به نحوی که حتی مسیر مستقیم این شهرستان به مرکز استان کرمان ۴۴ سال پس از انقلاب هنوز خاکی است.

روزانه صدها نفر نیروی کار معادن مس درآلو از این راه برای تردد استفاده می کنند که متاسفانه راهی مال‌رو و بسیار کوهستانی است؛ سال ۱۳۷۹ ساخت این راه مصوبه شد و ردیف اعتباری گرفت اما پس از ۲۳ سال فقط سه کیلومتر از آن توسط دولت احداث شده است.

مابقی پروژه نیز از سال ۹۸ مصوبه مجمع شرکت ملی مس را دریافت کرد و این شرکت وظیفه ساخت این راه را برعهده گرفت اما متاسفانه از آن سال نیز این پروژه گلنک زنی نشده است.

اکنون مردم شهرستان رابر برای سفر به کرمان از راه های شهرستان بافت و بردسیر استفاده می کنند که این کار مسیر ۱۰۶ کیلومتری را به ۱۸۰ کیلومتر افزایش می دهد و می طلبد مسئولان برای ساخت این محور، هر چه سریع تر دست به کار شوند تا هم بار ترافیکی محور بافت – کرمان و ساردوئیه – کرمان کاهش یابد و هم راه دسترسی مردم زادگاه سردار دل ها تامین شود.

فقر در راه های ارتباطی ارزوئیه

شهرستان ارزوئیه با وجود قابلیت های بی نظیر کشاورزی، بیشترین آسیب را از حوزه راه در سیل اخیر دید و مردم این شهرستان همواره با چالش راه دسترسی مناسب دست و پنجه نرم می کنند.

آنطور که گفته می شود پروژه ساخت راه شهرستان ارزوئیه به رابر پس از سال ها از راه و شهرسازی گرفته و به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شده و این طرح نیز هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

مسیر دسترسی شهرستان ارزوئیه به بافت و جیرفت نیز هنوز به صورت تک بانده و فرسوده است و جا دارد که بازسازی این محورها با سرعت بیشتری در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

توسعه زیرساخت راه در این منطقه نه تنها فاصله کنونی آن را به مرکز استان کوتاه تر می کند بلکه ضمن ایجاد دسترسی مناسب تر به جنوب کرمان و استان هرمزگان آمار سوانح جاده ای را نیز کاهش خواهد داد اما نکته مهم دیگر اینکه زمینه توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال منطقه را نیز به همراه خود می‌آورد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12179

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۱
  1. ای داد و بیداد . تمام جاده های ایران درست شد و دو بانده شد غیر از جاده های بافت و رابر و ارزوییه . کاش حداقل همین جاده های فعلی رو روکش آسفالت میکردند و کمی عریض میکردند. این همه دکتر و مهندس و متخصص توی زمینه های مختلف که در این خاک رشد کردند و به جای جای ایران رفتند و منشا آبادانی و رشد شدندولی به فکر پیشرفت زادگاه خود و مردمانی که توان رفتن ندارند نیستند . کاش کمی نمک شناس میشدیم و میشدند . دلم خوشست که نامم کبوتر حرم است …..

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.