افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024

کرمان نیازمند هفت مرکز درمان اختلال یادگیری کودکان

  • کد خبر : 11299
  • 03 آبان 1401 - 10:31
کرمان نیازمند هفت مرکز درمان اختلال یادگیری کودکان
۲۳ مرکز درمان اختلال یادگیری کودکان در کرمان فعالیت دارد اما مسئولان می‌گویند نیازها بیشتر و تاسیس هفت مرکز دیگر در دست پیگیری است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، فعالیت مراکز درمان اختلال یادگیری کودکان از جنبه های مختلفی دارای اهمیت است که نکته کلیدی آن تشخیص، اقدام و درمان بموقع است. بویژه اینکه این مراکز در دسترس خانواده ها باشند و خانواده ها نیز ضمن اینکه بر مراجعه به این مراکز آگاهی کامل داشته باشند، محیط خانه را نیز برای کمک به درمان این اختلال ها مهیا کنند.

شناسایی اختلال یادگیری در کودکان از جمله مشکلاتی است که شنیدن آن آرامش والدین را برهم می‌زند و در بیشتر موارد مشاهده می شود حتی رعب و وحشت نیز در خانواده ایجاد می‌کند در حالی که تنها راه درمان کودک مبتلا به این نقیصه ایجاد آرامش و پیگیری درمان ابتدا در خانه و سپس در مراکز علمی – آموزشی و با هدایت این مراکز است.

اطلاع از وجود اختلال های یادگیری در فرزندان، خود دلیل محکمی برای به هم ریختن آرامش و آسایش خانواده است که تمام زندگی و بنای خود را بر اساس ساختن آینده فرزندانشان پایه ریزی کرده اند در حالی که آگاهی بموقع و کامل از چگونگی این مشکل و راههای رفع آن می تواند دوباره آرامش را به خانواده برگرداند که البته کمک بزرگی در مسیر بهبود کودکان درگیر خواهد بود.

لذا آشنایی والدین با این نوع مشکلات، مراکز درمان و نحوه برخورد با کودکان دچار اختلال یادگیری، چگونگی درمان علمی، ضرورت شناخت تفاوت بین اختلال ها ویژه یادگیری با بیش فعالی، خانواده ها را آماده پذیرش و پیگیر درمان فرزندشان می کند.

ناهنجاری های رفتاری و تفاوت در یادگیری این کودکان پدر و مادران را نگران آینده کودک می کند در صورتی که از دست ندادن زمان و همراهی کردن با درمانگر می تواند بهترین راه برای رفع این مشکل باشد.

آمار به نسبت بالای کودکان درگیر در کرمان

اما وجود ۲۳ مرکز درمان مشکلات ویژه یادگیری در کرمان خود بیانگر  وجود تعداد به‌نسبت زیاد کودکان درگیر با اختلالات یادگیری در این استان است.

آنطور که کارشناساس اختلال یادگیری و رفتاری اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمان می گوید، ۲۳ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کرمان آماده خدمات رسانی به دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری در این استان است که در سال تحصیلی جدید نیز پیگیری ها برای تاسیس هفت مرکز جدید دیگر جریان دارد.

ارسلان کریمی بهرآسمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یک گروه از کودکان با نیازهای ویژه کودکانی هستند که دارای مشکلات یادگیری مانند خواندن، نوشتن، حل مساله، نداشتن تمرکز و غیره هستند.

این دکترای روانشناسی تصریح کرد: با اینکه این دانش آموزان از هوش عادی برخوردار هستند اما در یک یا چند فرایند رونشناختی پایه مانند توجه، تمرکز، حافظه، ادراک، استدلال، حل مساله و غیره  دارای مشکل هستند و این مشکل در زمان تحصیل خود را نشان می دهد.

کارشناس اختلال های یادگیری و رفتاری اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمان اظهارداشت: هر یک از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ممکن است در خواندن، نوشتن، محاسبه و حل مسائل ریاضی با مشکلات جدی مواجه شوند به نحوی که نیاز به حمایت پیدا می کنند و اگر این دانش آموزان درک شوند و آموزش مناسب دریافت کنند، علاوه بر رفع مشکل می تواند پیشرفت خوبی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان بر حسب میزان مشکل مقدار حمایت متفاوتی دریافت می کنند گفت: اولیا در صورت مشاهده مشکل در فرزند خود می توانند به مرکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه کنند و به صورت پاره وقت از خدمات آموزشی و توانبخشی این مراکز بهره مند شوند.

کریمی با اشاره به اینکه اختلال یادگیری اختلال عصبی تحولی است که بر کیفیت یادگیری تاثیر می گذارد ادامه داد: دانش آموزان با اختلال های یادگیری در این مراکز بعد از ارزیابی و شناسایی نوع مشکل برنامه درمانی تعریف و به صورت انفرادی خدمات حمایتی دریافت می کنند.

وی اظهارداشت: در بیشتر شهرستان های استان کرمان حداقل یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود دارد و در مرکز استان نیز سه مرکز وجود دارد که با توجه به ارائه خدمات شیفتی در ۲ مورد از این مراکز پنج مرکز فعال به حساب می آیند.

تعرفه های ارزان و خدمات رایگان برای نیازمندان

دکترای روانشناسی و کارشناس اختلال یادگیری کودکان در اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمان، خدمات ارائه شده در مراکز مشکلات ویژه یادگیری را بسیار ارزان قیمت و با تعرفه های دولتی عنوان و تصریح کرد:  خانواده ها در صورت وجود مشکلات مالی می توانند از تعرفه های نیم بها و رایگان نیز استفاده کنند.

وی آدرس مراکز مرکز مشکلات ویژه یادگیری را در شهر کرمان واقع در شهرک ایرانمنش خیابان حافظان قرآن ۶ در نوبت صبح و عصر، مرکز شماره ۲ شهیدان اعتباری کوچه هفت فقط نوبت صبح و خیابان وحشی بافقی کوچه چهار در دو نوبت صبح و عصر اعلام کرد.

اختلال بیشتر در پسران

کریمی تاکید کرد: خانواده ها باید بدانند اینگونه کودکان مشکل هوشی ندارند و فقط متفاوت یاد می گیرند که اگر بموقع به مراکز یادگیری شود، کار همراه با خدمات مرکز و مربیان هدفگذاری شود و به کمک بچه ها بیایند بموقع مشکلشان حل می شود.

وی تاکید کرد: والدین در این مورد خاص نباید بگذارند زمان بگذرد زیرا درمان با مشکل مواجه می شود.

کارشناساس اختلال یادگیری و رفتاری اداره آموزش و پرورش استثنایی کرمان با بیان اینکه طبق آمار جهانی حدود پنج تا ۱۵ درصد دانش آموزان دوره دبستان دارای مشکلات توجه، تمرکز، خواندن و نوشتن و … در مجموع اختلال های یادگیری هستند که بیشتر آنان را پسران تشکیل می دهند افزود: میانگین آمار مراجعه کودکان با اختلال های یادگیری طی سال های گذشته به مراکز کرمان به طور میانگین در هر سال ۲ هزار و ۴۰۰ مراجعه بوده است.

مقایسه نکنید

وی به والدین تاکید کرد: دانش آموزان دارای اختلال های یادگیری را با همسالان خود مقایسه نکنید و روی آموزش و درمان آنان متمرکز شوید.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11299

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.