افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 19 March , 2024
گفت‌وگو با زینب طبسی‌نژاد بازیگر تئاتر، عروسک گردان و مربی نمایش خلاق کودکان آموزشگاه هنری نقش اول بم

چراغ تئاتر را روشن نگه داریم

  • کد خبر : 12376
  • 02 خرداد 1402 - 18:42
چراغ تئاتر را روشن نگه داریم

پس از زلزله بم نسلی از هنرمندان جوان پا به عرصه فعالیتهای هنری در رشته‌های مختلف گذاشتند که یکی از آنها زینب طبسی‌نژاد است. وی هم در آموزشگاه هنری و آموزشی هنرهای نمایشی نقش اول فعالیت دارد (خصوصا در حوزه کودکان) و هم با همکاری همسرش و دیگر هنرمندان نمایشی بم فعالیتهای هنری انجام می‌دهد […]

پس از زلزله بم نسلی از هنرمندان جوان پا به عرصه فعالیتهای هنری در رشته‌های مختلف گذاشتند که یکی از آنها زینب طبسی‌نژاد است. وی هم در آموزشگاه هنری و آموزشی هنرهای نمایشی نقش اول فعالیت دارد (خصوصا در حوزه کودکان) و هم با همکاری همسرش و دیگر هنرمندان نمایشی بم فعالیتهای هنری انجام می‌دهد و هرازچندگاهی پس از ماهها تلاش و تمرین، نمایشی را به روی صحنه می‌برند.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بگویید در چه زمینه‌ های هنری فعالیت دارید. از چه سالی فعالیتهای هنری خودتان را آغاز کردید و چطور شد که وارد این حوزه شدید؟
زینب طبسی نژاد هستم. فعالیتم را با فیلمسازی کوتاه از سال ۱۳۸۴ در زمینه فیلمسازی در انجمن سینما جوانان بم آغاز و در سال ۱۳۸۵ اولین فیلم کوتاه داستانی را که راجع به زلزله بم بود را ساختم. درسال ۱۳۸۷ درجشنواره منطقه‌ای که شهرستان بم میزبان آن بود شرکت کردم. در زمینه فیلمنامه جایزه اول فیلمنامه مستند را دریافت و در سال۱۳۹۰جایزه اول فیلمنامه مستند جشنواره بیشاپور شیراز را کسب کردم. همچنین در سال ۱۳۹۴ در جشنواره اقتصاد مقاومتی تهران در زمینه مستند، فیلمنامه‌ام پذیرفته شد. با توجه به اینکه از کودکی علاقه زیادی به بازیگری داشتم از ۱۳۸۶ واردحوزه تئاتر شدم و در این حوزه فعالیت خود را آغاز کردم .

در چه رشته‌هایی از هنر نمایش فعالیت داشتید و در اجرای چه نمایشهایی تاکنون در بم مشارکت داشتید؟
نخستین کار بازیگری خود را در کار «پرده عجایب» که کار مشترک آقای جلال آبادی و آقای باغینی پور بود تجربه کردم. این نمایش در جشنواره تئاتر کرمان در سال ۱۳۸۹ پذیرفته شد. کار بعدی خود را در تئاتر «شب بازنده بود» در سال ۱۳۹۱ به کارگردانی بهروز توحیدی انجام دادم که توانست همان سال در جشنواره تئاتر استان کرمان پذیرفته شود .یک کار دیگر که یکی از آثار آنتوان چخوف با نام «خواستگاری» بود هم به کارگردانی آقای عباس جلال آبادی در سال ۱۳۹۴ به اجرا در آمد. بعد از آن از سال ۱۳۹۵ توانستم در زمینه کودک نخستین تجربه خود را در زمینه عروسک گردانی با کار «تنبل نرو به سایه» کسب نمایم. بخاطر علاقه‌ای که به کار کودک در خود دیدم اولین تجربه کارگردانی خود را نیز با کار کودکانه‌ «دیگ جادو» در سال ۹۷ کسب کردم . «سوسک پری « را در سال ۹۸ کارگردانی و اجرای این کار متاسفانه همزمان با شروع ویروس کرونا شد. از آن پس متأسفانه هنوز نتوانستیم هیچ اجرای صحنه ای دیگری را داشته باشیم. فقط در این دوران کار نمایشنامه خوانی را به کارگردانی آقای جلال آبادی به عنوان نقش خوان حضور داشتم.

در آموزشگاه هنرهای نمایشی نقش اول چه اقداماتی انجام می‌شود؟ لطفا در مورد آنها توضیح دهید.
آموزشگاه هنرهای نمایشی نقش اول با مجوز رسمی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۵ با مدیریت آقای جلال‌‌آبادی کارشناس بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران شروع به کار کرد که در رشته‌های بازیگری، کارگردانی نمایشنامه نویسی و نمایش خلاق ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین فن بیان و گویندگی مشغول فعالیت می باشد. این آموزشگاه اولین و تخصصی ترین آموزشگاه نمایشی در شرق استان می‌باشد و از ابتدای فعالیت تاکنون هنرجویان زیادی در دوره های مختلف آن شرکت کردند. همچنین در حوزه کودک نمایش خلاق یکی از رشته هایی بود که مورد استقبال قرار گرفت. (محل آموزشگاه نقش اول در اداره ارشاد واقع در بلوار باهنر بم می‌باشد)

نمایش خلاق چیست و چه فایده‌ای برای کودکان دارد؟
یکی از شیوه های نمایشی می باشد که کمک می‌کند کودکان خود را برای آینده ای روشن آماده کنند. از جمله ویژگی های نمایش خلاق کمک به اعتماد به نفس ، فن بیان ،قصه گویی ،قدرت حل مسئله و پرورش تخیل است.
نمایش خلاق ،کودکان را آماده می‌کند تا شیوه صحیح زندگی را انتخاب کنند‌. این نوع نمایش هیچ ربطی به اجرا ندارد .امروزه نمایش خلاق یکی از کاربردی ترین شیوه های نمایشی در جهان می باشد که کمک می کند انسان ها به درک بهتری از خود و جامعه پیرامون خود برسند.

سخن شما با والدین چیست؟
هنر به انسان ها کمک می‌کند که زندگی بهتری را تجربه‌ کنند، زندگی ملال‌آور و یکنواختی نداشته باشد. هنر با روح و روان و احساسات انسان سر و کار دارد. توصیه می کنم که حتماً بچه ها را در یکی از رشته های هنری ثبت نام کنند و توقع نداشته باشند که حتماً بچه ها در آن یک هنرمند موفق شود. بچه‌ها همین قدر که با هنر آشنا شوند و وارد آن شوند می‌توانند قدم بزرگی برای آینده خود بردارند.
در آموزشگاه والدینی را داریم که وقتی برای ثبت نام می‌آیند تصور دیگری دارند از هنر، تصور ستاره شدن تصور تبدیل شدن به یک بازیگر در کوتاه ترین زمان و باید این را بدانیم که هنر نیاز به تمرین و ممارست و تجربه فراوان دارد حتی اگر فرزند شما در یکی از رشته های هنری موفق نشد اما به او کمک می کند در زندگی آینده خود بتواند قدرت تصمیم گیری و با اعتماد به نفس و زندگی بهتری برای خود بسازد. یک هنرمند خوب باید اول اخلاق هنری داشته باشد ، برای‌ ارتقا سطح فرهنگ و هنر شهرش تلاش نماید ، دارای جهان بینی باشد و با هنر خود مسیر فرهنگی و اجتماعی را برای فعالان یک جامعه هموار نماید.

وضعیت فعلی و آینده هنر نمایش در بم را چگونه ارزیابی می‌کنید‌؟
شهرستان بم خوشبختانه درزمینه مخاطب پتانسیل خوبی دارد و این موضوع کار هنرمندان را بسیار سخت تر می‌کند که کارهای بیشتری اجرا نماید تا مخاطب بیشتری با این هنر فاخر آشنا شود. با حمایت مخاطب هنرمند دلگرم ‌تر می‌شود و تلاش خواهد کرد کارهای زیادی را برای اجرا آماده کند و سطح کیفی کار را تا آنجا که در توان دارد بالا ببرد. ما و دیگر هنرمندان شهر بم سعی می‌کنیم با وجود مشکلات زیاد چراغ تئاتر را در بم روشن نگه داریم.

همسر شما آقای عباس جلال‌آبادی نیز از هنرمندان خوب تئاتر و مدیر آموزشگاه نقش اول هستند. این موضوع چه تاثیری در فعالیت هنری شما داشته است؟
قطعا یک همراه و یک دوست خوب همیشه می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف در هر موقعیت و جایگاهی حمایت کند. من واقعا خوش‌شانس و خوشبخت هستم که همسری موفق حامی من در این مسیر سخت بود. همیشه و همه‌جا نه تنها برای کارهای من بلکه خیلی از دوستان هم که در زمینه تئاتر از ایشان مشاوره می‌خواهند ناجی هستند و از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

انجام فعالیتهای فرهنگی و هنری از نظر شما تا چه میزان به حمایت مسئولین بستگی دارد؟ برخی معتقدند حمایتهای مالی و معنوی باید کامل باشد تا کاری صورت بگیرد و برخی خلاف آن را می‌گویند. شما جز کدام دسته‌اید؟
قطعا کمک مسئولین در جهت کمک به هنرمندان در حوزه های مختلف می‌تواند کمک شایانی در جهت گسترش و توسعه فرهنگ یک جامعه باشد. در تمام جوامع پیشرفته توسعه فرهنگی یک جامعه را با صف بلیط های تئاتر و سینما می‌سنجند. حالا با وجود اینکه شهر بم به عنوان یکی از شهرهایی است که هنرمندان زیادی در زمینه های مختلف دارد مسلماً کمک مسئولین نقش بسزایی در توسعه فرهنگ و هنر این شهر خواهد داشت. نه اینکه صد در صد حتی بعضی وقت ها هنرمندان همین که مسئولین را در کنار خودشان ببینند دلگرمتر می‌شوند. به نظر من شهر بم علاوه بر رشد و توسعه عمرانی نیاز به تدوین سند توسعه فرهنگی و هنری دارد تا طی سالیان آینده بتواند جایگاه خوبی در این زمینه نه تنها در استان حتی در کشور داشته باشد.
لازم به ذکر است هنر تئاتر در شهرستان بم با تعداد اندک هنرمندان خود در این حوزه به کار خود ادامه می دهد. هنرمندان تئاتر واقعا در شهرستانها با گذشت و ایثار کار می‌کنند. ساعت ها و ماه ها تلاش و کوشش می کنند تا کاری را به اجرا برسانند. کار بسیار سخت و طاقت فرسایی را انجام می دهند و تا به الان همین تعداد اندک هنرمندان تمام تلاش خود را کرده اند که این هنر را سر و پا نگه دارند. این هنر طی یک ارتباط مستقیم و نفس در نفس تماشاگران اجرا می شود و تاثیرگذاری فراوانی می تواند در حوزه فرهنگ داشته باشد.

حرف و سخن آخر؟
هنر تئاتر هنر زنده ای است و برای کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند بخصوص کارگردان آن نمایش با چیدمان و وسواس فراوان گروه اجرایی را‌ دور هم جمع می‌کند. با تمام وجودش انرژی می‌گذارد تا بعد از چندماه تمرین و تلاش بتواند مخاطب خود را با خود همراه کند. تا در زمان اجرای نمایش تا لحظه آخر تماشاگر را در سالن تئاتر آگاه و هوشیار نگه دارد.
هم اکنون در شهر بم خیلی از هنرمندان مورد کم لطفی مسئولین قرار می‌گیرند اما باید گفت هنرمندان متواضع هستند و تنها عشق به کارشون است که آنها را در سختی ها و با امکانات بسیار کم که در دسترس دارند رو به جلو هدایت می کنند. آنها سعی می‌کنند بهترین خود باشند و از همه دوستانی که همیشه بنده را مورد لطف خودشان قرار می‌دهند سپاسگزارم .انشاا… به زودی و در سال جدید یک کار آماده و در حد کیفیت عالی اجرا خواهیم کرد.

 

گزارش: مونا موسی نژاد

چاپ شده در هفته نامه طلوع بم شماره ۳۱۲

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12376

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.