افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 28 April , 2024

پیشروی حمله سرخرطومی به شرق کرمان و ادامه بلاتکلیفی‌ دستگاههای دولتی

  • کد خبر : 12981
  • 06 مهر 1402 - 9:46
پیشروی حمله سرخرطومی به شرق کرمان و ادامه بلاتکلیفی‌ دستگاههای دولتی

جلسه مبارزه با سوسک حنایی سرخرطومی با حضور محمد برزنگ فرماندار بم، کاظم محمدپور دبیر ستاد مبارزه با سوسک سرخرطومی کشور و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و روسای ادارات جهاد چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه پنجم مهر در فرمانداری بم برگزار شد. اگرچه همه مسئولین حاضر درخصوص این بحران دغدغه داشته و دارند اما متاسفانه […]

جلسه مبارزه با سوسک حنایی سرخرطومی با حضور محمد برزنگ فرماندار بم، کاظم محمدپور دبیر ستاد مبارزه با سوسک سرخرطومی کشور و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی و روسای ادارات جهاد چهار شهرستان شرقی کرمان چهارشنبه پنجم مهر در فرمانداری بم برگزار شد.
اگرچه همه مسئولین حاضر درخصوص این بحران دغدغه داشته و دارند اما متاسفانه دستگاههای دولتی علی‌الخصوص جهادکشاورزی در سطح وزارت و سازمان استانی هیچ برنامه مشخص و مدون و اعتبار مناسبی برای رفع بحران از این نقطه جغرافیای کشور ندارد.

◽️به گزارش طلوع ارگ، محمد علی معقول رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم در این جلسه با اشاره به اهمیت آموزش به کشاورزان در خصوص سوسک سرخرطومی حنایی گفت: باید اعلام کنم مناطق ما الوده است و نیاز به پایش جدی و فوری دارد. در شهرستان بم ‍۱۰.۵۰۰ هکتار حجم نخلستانها هست که توانستیم فقط ۱۸۰۰ هکتار را پایش کنیم و در این مدت ۱۲۰ تله گذاشته شده که ۱۴ سوسک سرخرطومی در آنها به دام افتاداند‌. وی تاکید کرد: باید اصلاحاتی هرچه زودتر صورت گیرد، این مساله یک فرآیند ملی میخواهد‌. وی همچنین افزود: در این مدت معدوم سازی درختی نداشتیم.

 تا کنون ۱۱۸ نخل آلوده در نرماشیر شناسایی شده

◽️ رضا قهری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نرماشیر از پایش ۷۸۰ نخل با مساحت ۴۳۳۰ هکتار خبر داد و گفت: ۱۱۸ نخل الوده شناسایی شده که شامل ۴۶ باغ و حدود ۳۰۰۰ هکتار منطقه آلوده را شامل می شود.قهری در ادامه از کمبود نیرو، اعتبارات و نداشتن راننده کافی گلایه کرد.

◽️ علیرضا طیبی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فهرج با اشاره به اینکه معیشت ۹۰ درصد از مردم این شهرستان به خرما وابسته است گفت: کل سطح نخیلات ما ۷۴۰۰ هکتار است که ۸۵۰ هکتار برای پایش در نظر گرفته شده که ۷۸۰ هکتار پایش شده و تا الان کارشناسان ما مورد از آلودگی سوسک سرخرطومی مشاهده نکردند. وی نیز از کمبود امکانات گلایه کرد و گفت: ۹۰ درصد از پایش این شهرستان باقی مانده است.

◽️ عباس فتحی رئیس جهاد کشاورزی ریگان با اشاره فراگیر بودن این آلودگی گفت: گزارشات داده می شود اما آیا نتیجه ای دارد؟ اعتبارات کافی نداریم و من ۱۱ کارشناس دارم که اینگونه پیش رود باید آنها را حذف کنم. وی افزود: وقتی در نرماشیر این سوسک وجود دارد قطعا در همه جا هست. وی همچنین از اختلاف نظر کارشناسان جهاد کشاورزی گلایه کرد و گفت: باید یک برنامه واحد باشد.

با اعلام نداشته‌ها کاری پیش نمی‌رود تامین اعتبار وظیفه جهاد است

◽️ محمد مطهری‌نیا معاون توسعه فرمانداری بم هم از نبود یک پروتکل واحد گلایه کرد و گفت: هنوز هیچ پروتکل برای مبارزه با سوسک سرخرطومی ابلاغ نشده، و باید اعتبارات لازم توسط جهاد کشاورزی تامین شود. وی افزود: ۳ مساله اعتبارات، برنامه واحد و نیروی انسانی باید حل شود. با اعلام نداشته ها کاری جلو نمی رود، این وظیفه جهاد کشاورزی است.

پاجوش اصلی ترین عامل انتقال است/  هیچ روش نوینی برای مبارزه با سوسک سرخرطومی وجود ندارد

◽️ فاطمه موحدخواه مدیر کل تدوین ضوابط و استانداردها و برنامه های کنترلی سازمان حفظ نباتات کشور از جابه جایی پاجوش به عنوان اصلی ترین عامل انتقال این آلودگی خبر داد و گفت: هیچ گونه پاجوش فروشی نداریم و اگر دیده شود باید طبق قوانین موجود امحا شود.وی تاکید کرد: هیچ روش نوینی برای مبارزه با سوسک سرخرطومی وجود ندارد و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) هم به نتیجه نرسیده است. وی افزود: در سازمان و غذا و کشاورزی سوسک سرخرطومی هم رده ملخ و در رده اول تهدیدات کشاورزی قرار دارد.وی در این جلسه از نابودی نخلستانهای جنوب کرمان خبر داد و گفت: این سوسک علاقمند به درخت مضافتی است.

◽️ در این جلسه محمد عصاری از کارشناسان جهاد کشاورزی اعتقاد داشت با استفاده ماده مخصوص میتوان پاجوشهای نخل را ضد عفونی کرد و در این صورت جا به جایی موردی ندارد.

این افت، بدون اعتبار غیرقابل مهار است

◽️ کاظم محمدپور دبیر ستاد مبارزه با سوسک سرخرطومی کشور در این جلسه از بحران شدید در منطقه خبر داد و گفت: باید به صورت فوری ۱۰هزار هکتار پایش شود، چون نمیدانیم چه خبر است. وی گفت: بنده ۱۰ سال در سراوان بوده‌ام و تمام نیروها را بسیج کردیم و اعتبارات داشتیم و آلودگی را توانستیم کاهش و قابل کنترل کنیم، اما بعد از ۱۰ سال اعتبارات کاهش یافت و شهر مجدد آلوده شد. وی تاکید کرد: این آفت بدون اعتبار غیر قابل مهار است. اگر شهرستان توان تهیه اعتبارت لازم برای ما را داشته باشد بنده با یک تیم ۵۰ نفره میتوانیم سرعت این آفت را کاهش دهیم.

وی همچنین از طرح آزمایشی توری کردن نخیلات در زاهدان خبر داد و گفت: سمی وجود دارد که به درخت تزریق و مانع آلودگی درخت میشود اما درخت را تا ۶ ماه سمی میکند که عواقب دارد و البته این سم هنوز وارد کشور نشده است. وی همچنین از تدوین طرح توجیهی ۳ ساله با پیشنهاد اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان خبر داد که هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

این فاجعه با زلزله هم قابل قیاس نیست/ اختلافات کارشناسان جهاد کشاورزی حل شود

◽️ محمد برزنگ فرماندار بم با اشاره به حساسیت این موضوع برای شرق استان گفت: یاس و نا امیدی را کنار بگذارید، این افت از ویروس کرونا که قوی تر نیست کرونا تمام شد این افت هم قطعا راه حلی خواهد داشت فقط این مساله باید در کشور جدی گرفته شود.
وی گفت: شرق استان کرمان متشکل از ۹۹.۹۹ دردصد نخیلات است و این فاجعه قابل قیاس با زلزله هم نیست و این زندگی مردم است. و بهتر است دستور العمل های جهاد به صورت واحد ارائه شود.
وی همچنین افزود: از فائو انتظار کمک نداشته باشید، در تهیه پانسمان برای بیماران پروانه ای از کمک به ما دریغ میکنند حالا از فائو توقع کمک دارید؟
وی تاکید کرد: آموزش مردم و در نتیجه پیشگیری باید افزایش یابد و حساسیت بیشتر شود. وی همچنین خواستار رفع اختلافات موجود در بین کارشناسان در حوزه های مختلف جهاد کشاورزی شد و خبر داد: طی روزهای اینده با تشکیل شورای تامین شهرستان در خصوص فروش و جا به جایی پاجوش تصمیم عملیاتی خواهیم گرفت.

گفتنی است در طی این جلسه در خصوص موضوعات از قبیل نحوه استفاده از تله و جابه جایی پاجوش و … بین کارشناسان جهاد کشاورزی اختلافاتی وجود داشت.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12981

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.