افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
گزارشی از سالگرد زلزله بم

پنجم دیماه سال ۸۲ “روزی که بم”مرگ می فروخت ،ویرانه می خرید

  • کد خبر : 1925
  • 06 دی 1396 - 15:57
پنجم دیماه سال ۸۲ “روزی که بم”مرگ می فروخت ،ویرانه می خرید

۱۴ سال است که غم از دست دادن عزیزانمان در آن جمعه سرد وخونین درباورمان نمی گنجد که روزهای سخت کمکم تمام میشود .

یادمان نمیرودتمام ایران عزاداربود، یادمان نمیرود مردم از آنچه داشتند زدند وبه این خطه آمدند وبه مردم این دیارمانند یک عضو از بدن زخم خورده مرهم گذاشتند، یادمان نمیرود که ارگ چندین هزار ساله از غصه مردمانش کمرخم کرد،گویی طاقت یک خراش کوچیک  به بدن این مردم را نداشت وهنوزهم داغ این مردم را به سینه میکشد و از درد کهنه خود هیچ نمی گوید .

مردم صبورهم جبران خواهند کرد به همراه سفید شدن موی  خود ارگ را نیز خواهند ساخت .

چه باورمان بشود چه نشود اگر در آن دوران سخت فضایی مجازی وجود داشت با مخابره شدن عکس ها درد آورشاید سالها طول میکشید تصاویراز ذهن بینندگان پاک شود. همان طور که برای مردم بم هم با گذشت ۱۳ سال هنوز صدای ناله ها و فریاد های در کوچه پس کوچه های ماتم زده زنده است.

 

وضعیت اسفناک عمران بم زیبنده مسئولان کشوری و استانی نیست

به گزارش خبرنگار طلوع بم، حجت الاسلام دانشی بعدازظهر سه شنبه در سالگرد زلزله دلخراش بم در بهشت زهرای بم که با حضور وزیر نیرو، استاندار کرمان، مسئولان کشوری و استانی برگزار شد، اظهار داشت: در چنین روزی در بم محشری بود پسر در گذشته بود و پدر بیل نداشت که پسر خود را از زیر آوار در آورد و حالا از شما مردم بم می پرسم که چرا مانند ۱۴ سال قبل که ناآرام بودید اکنون این‌گونه نیستید، آیا این نشان می دهد که شماعزیزان خود را فراموشی کرده اید؟ اینطور نیست هیچ کس غم‌های خود را فراموش نمی‌کرد.

دانشی تصریح کرد: امام صادق (ع) در مورد فراموشی فرمودند «نعمت فراموشی بسیار بهتر از نعمت حافظه است» اگر فراموشی نبود نمی توانستیم  سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم.

وی گفت: ضمن اینکه زلزله بم یک حادثه تلخ بود اما باید از زلزله درس ها و عبرت های زیادی بگیریم، ما با چشم خود مرگ عزیزانمان را دیدیم و آنها را به خاک سپردیم و بودند کسانی که حتی یک کفن هم همراه خود نبردند.

دانشی تصریح کرد: حادثه بم به ما آموخت که تنها اعمالمان را با خود می بریم و در این حادثه بعضی ها حتی بدون کفن دفن شدند.

امام جمعه بم گفت: بعد از زلزله بم مقام معظم رهبری سه مرتبه به شهرستان بم سفر کردند و از نزدیک با مردم دیدار داشتند و این شهرستان را دارالصابرین نامیدند.

دانشی با اشاره به اینکه مردم بم نیز هیچگاه خدمات دولت‌مردان را فراموش نمی کنند، تصریح کرد:  اکنون شهرستان بم به عنوان مستحکم ترین شهر ایران است، با توجه به همه این مسائل اما همچنان در شهرستان بم مشکلات فراوانی وجود دارد.

‌وی تصریح کرد: بعد از ۱۴ سال همچنان مشکلات به‌جا مانده از حادثه زلزله در بم قابل رویت است و ما در زمینه عمران شهری مشکل داریم به‌گونه‌ای که غالب نقاط شهر تقریبا به حالت روستایی است.

امام جمعه بم گفت: بم  یک شهرستان توریستی و گردشگری است و شاهد ورود گردشگران زیاد داخلی و خارجی هستیم، اما با وضعیت اسفناک شهری مواجه می شوند که زیبنده مسئولان کشوری و استانی نیست.

اجرای طرح فاضلاب خواسته مردم بم

نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح فاضلاب در شهرستان بم شد.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه درمراسم سالرو،زلزله بم اظهار داشت:یک جامعه برای پیشرفت نیازبه نشاط داردومردم بم توانستند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شهر خود را بسازید.

وی افزود: مردم بم جزو فرهیخته‌ترین و اثرگذارترین مردم منطقه و کشور بوده‌اند و ما هر چه برای این مردم فعالیت کنیم کم است.

نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به سفر وزیر بهداشت و نیرو به بم ادامه داد: در یک و نیم سال گذشته دولت کارهای متعددی در منطقه انجام داده که به زودی شاهد شکوفایی خواهیم بود.

نیکزادی‌پناه خاطرنشان کرد: نمایندگان معاونت ریاست جمهوری هم اکنون در حال بررسی مشکلات منطقه هستند، نگاه به بم مثبت است و استاندار کرمان هم قول داده تمام تلاش خود را برای کمک به بم انجام دهند.

وی خواستار اجرای طرح فاضلاب در شهرستان بم شد و گفت: ما این آمادگی را برای تولید برق داریم تا با تامین برق لازم خلق ثروت کنیم.

طرح خط انتقال آب سد نساء بم به‌صورت تخصصی پیگیری می‌شود

رضا اردکانیان وزیرنیرو ضمن تسلیت سالگرد زلزله بم و گرامیداشت جانباختگان آن گفت: امیدواریم تکمیل طرح خط انتقال آب سد نساء به بم و بروات با سرعت بیشتری انجام گیرد و در تهران نیز موضوع را به صورت تخصصی با حضور مدیران وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

وزیر نیرو بیان داشت: گزارش‌های این پروژه توسط نماینده مردم شرق کرمان در مجلس در جلساتی که در مجلس و وزارت نیرو داشتیم طرح و عرضه شده و با پیگیری‌های مستمر نماینده امیدواریم در مراسم بهره‌برداری از این آب با کیفیت در بخش شرب حضور داشته باشیم.

اردکانیان عنوان کرد: در جلساتی که شب گذشته و صبح امروز در کرمان داشتیم در زمینه استفاده از آب شرب سد نساء تاکید زیادی شد و امیدواریم تکمیل طرح با سرعت بیشتری انجام گیرد و در تهران نیز موضوع را به صورت تخصصی و با حضور مدیران وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اولویت ما در بهره‌برداری از آب سد نساء تامین آب شرب مردم منطقه شرق استان است که امیدواریم در انجام این وظیفه تمام تلاش خود را داشته باشیم.

گفتنی است: امروز بم به همت مردم سخت کوش و شریف خود و کمک ها و مدیریت همه مجموعه نظام پس از گذشت ١۴ سال از فاجعه زلزله، بار دیگر استوار و سرافراز ایستاده است.

تجربه بازسازی بم تجربه ای گرانسنگ است که می تواند بعنوان “چراغ راه آینده” برای بازسازی مناطق زلزله زده اخیر کشور بکار گرفته شود.

خبرنگار : مونا موسی نژاد

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.