افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
رئیس بهزیستی رفسنجان:

وقوع ۴۷ مورد کودک‌آزاری/۱۲۲۰نفر مستمری بگیر بهزیستی رفسنجان هستند

  • کد خبر : 2157
  • 16 بهمن 1396 - 10:01
وقوع ۴۷ مورد کودک‌آزاری/۱۲۲۰نفر مستمری بگیر بهزیستی رفسنجان هستند

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان از وقوع ۴۷ مورد کودک‌آزاری در این شهرستان طی شش ماه نخست سال جاری خبر داد.

محمود حیدری عصر یکشنبه در نشست خبری با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار داشت: سازمان بهزیستی به طرف مسئولیت اجتماعی پیش می رود، عملی کردن شعار مسئولیت اجتماعی بر عهده سازمان بهزیستی قرار داده شده و خیریه ها در کنار این سازمان در ارائه خدمات رفاهی یاری رسان سازمان هستند.

وی واحدهای توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها را از جمله واحدهای سازمان بهزیستی برشمرد و افزود: از سال گذشته سازمان بهزیستی کشور، استان کرمان را پایلوت بحث ژنتیک قرار داده است و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان موفقیت ها خوبی نیز در این زمینه کسب کرده ایم.

وی تصریح کرد: آزمایشات ژنتیک با وجود هزینه های بالایی که دارند تا ۹۰ درصد از سوی سازمان بهزیستی بصورت رایگان انجام می گیرد.

حیدری ادامه داد: در مجموعه سازمان بهزیستی، مهمترین چیزی که در بحث معلولیت ها هدف غایی سازمان است، پیشگیری از معلولیت‌ها است که از چند سال پیش در قالب اجرای طرح پیشگیری آغاز شده کارهای خوبی انجام شده است مانند بیماری فلج اطفال که ریشه کن شده است.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان به اجرای طرح آمبلیوپی یا شناسایی تنبلی چشم اشاره و بیان کرد: این طرح هر ساله از مهرماه با شروع سال تحصیلی به مدت یک ماه و نیم اجرا و تنبلی چشم در فاصله سنی سه تا شش سال شناسایی می شوند.

حیدری با بیان اینکه قطعا این طرح از بیماری نابینایی جلوگیری می کند، ادامه داد: هر ساله در اجرای این طرح نزدیک به ۵۰ نفر دارای تنبلی چشم تشخیص داده می شود و این به این معنا خواهد بود که از نابینایی آنها پیشگیری می شود.

وی به آماری از اجرای طرح پیشگیری از طرح تنبلی چشم اشاره و بیان کرد: از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر برش استانی ما تاکنون ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر بعد از معاینه، ثبت نهایی شدند و مسلماً تا ثبت نهایی نیز بیش از ۱۱ هزار نفر خواهند بود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان ادامه داد: در بحث ژنتیک سال گذشته حدود ۶۰۰ پرسشنامه این طرح در مراکز بهداشتی و مدارس دبیرستانی پر شده است و این پرسشنامه‌ها نزد متخصصین مورد بررسی قرار می‌گیرد که هر کدام نیاز داشته باشد به مشاوره و برخی نیز در صورت نیاز آزمایش ژنتیک می شوند.

وی خدماتی که بهزیستی ارائه می‌دهد را برشمرد و افزود: این خدمات شامل صندلی، ویلچر، تخت، عصا و … هستند که معلولان به آنها نیاز دارند.

حیدری با بیان اینکه یک معلول حداکثر تا دو سال تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و پس از آن باید با کمک مددکاران بازتوان شوند، عنوان کرد: در بحث اشتغال مددجویان نیز با دریافت تسهیلات اشتغالزایی خودکفا می‌شوند و در زمینه شغل‌هایی نظیر اپراتور تلفن، پته‌دوزی، آرایشگری، دامداری، خیاطی و … تسهیلات به مددجویان اعطا می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان از اعطای وام اشتغال به معلولین برای اشتغال زایی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان و بدون سود و با کارمزد چهار درصد خبر داد و گفت: امسال ۱۵۰ نفر برای دریافت این وام به بانک‌ها معرفی شدند که قریب به ۶۰ نفر معلولان یا خانواده آنان و مابقی بهبود یافتگان مراکز ترک اعتیاد هستند. البته دریافت وام ارتباطی با مستمری فرد ندارد.

حیدری اعطای بیمه کارفرمایی به معلولان را از دیگر خدمات بهزیستی برشمرد و یادآور شد: هرجا که نیاز به نیروی کاری بوده و معلولان مشغول بکار شدند در قبال ایشان ۲۳ درصد از ۳۰ درصد حق کارفرما توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.

وی درباره خدمات پیشگیری از اعتیاد در رفسنجان ابراز داشت: در بحث پیشگیری از اعتیاد چهار مرکز اقامتی میان‌مدت زیر نظر بهزیستی «کمپ» داریم که سه مرکز ویژه آقایان و یک مرکز ویژه خانم‌هاست به علاوه این مراکز به همه مردم خدمات می‌دهند.

حیدری همچنین اظهار داشت: خدمات مشاوره ای تلفنی رایگان از سوی سازمان بهزیستی با خط مشاور ۱۴۸۰ در سراسر کشور ارائه می شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان در ادامه به مأموریتهای اورژانس اجتماعی رفسنجان در سال جاری پرداخت و گفت: کاهش آسیب‌های اجتماعی، کودک آزاری، سالمندآزاری، همسرآزاری و فرزندان و دختران در معرض آسیب از جمله ماموریت‌های اورژانس اجتماعی است.

حیدری تصریح کرد: در شش ماه نخست امسال ۴۷ مورد کودک‌آزاری در شهرستان داشتیم که از این تعداد همه مهاجر و حاشیه‌نشین بودند و در مسائل اجتماعی و فرهنگی حضور نداشتند و بیشتر دلیل آن هم اعتیاد والدین بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال هشت مورد همسرآزاری داشتیم که با مداخله کارشناسان با خانواده ها صحبت شده و این موارد برطرف و به زندگی برگشتند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان در خصوص آخرین اخبار از ستایش سه ساله که مورد آزار ناپدری و مادر معتادش قرار گرفته بود، توضیح داد: مادر ستایش پس از اینکه کودک آزاردیده‌اش به بهزیستی کرمان تحویل داده شد دو فرزند دیگر هم به دنیا آورده است اما ستایش در بهزیستی کرمان در وضعیت خوبی به سر می‌برد.

حیدری با بیان اینکه هزار و ۲۲۰ نفر حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر بهزیستی شهرستان هستند، افزود: ۳۰ نفر بیمار صرعی، ۳۶ نفر افراد ضایعه‌نخاعی، یک هزار و ۳۰۳ نفر معلول جسمی حرکتی، یک هزار و ۵۹ نفر معلول ذهنی، ۴۲۵ نابینای مطلق، ۳۰۰ بیمار روانی مزمن و ۲۱۱ نفر سالمندان زیرپوشش بهزیستی شهرستان رفسنجان هستند.

رئیس اداره بهزیستی رفسنجان همچنین در خصوص روند مناسب سازی محیط شهری برای معلولان نیز اینگونه گفت: معلولان در رفسنجان نمی‌توانند از عابر بانک‌ها استفاده کنند و یا سوء ‌استفاده‌هایی از آنها توسط برخی سودجویان که از آنها برای گرفتن پول از عابربانک کمک می‌شود، شده است.

حیدری با اشاره به اینکه جلسات زیادی در این خصوص داشته ایم، یادآور شد: فرماندار، شهردار و دیگر مسئولان در بحث مناسب‌سازی محیط برای معلولان حمایت کنند چرا که  تاکنون تنها ۱۰ درصد در این زمینه کار شده که جوابگو نیست./مهر

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=2157

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.