افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 18 April , 2024
گفتگو با مهدیه علیزاده نویسنده کتاب «ضرب المثلها و گویشهای اصیل ریگانی»

هنرمند سرباز بشریت است

  • کد خبر : 12235
  • 29 فروردین 1402 - 16:53
هنرمند سرباز بشریت است

لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص کتاب ضرب المثلها و گویشهای اصیل ریگانی توضیحاتی بفرمایید؟ مهدیه علیزاده هستم که در حرفه شریف معلمی مشغول خدمت به مردم شرق استان کرمان می باشم. کتاب ضرب المثل ها و گویشهای اصیل ریگانی اولین اثر به چاپ رسیده اینجانب است که در آن ضرب المثل ها […]

لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص کتاب ضرب المثلها و گویشهای اصیل ریگانی توضیحاتی بفرمایید؟
مهدیه علیزاده هستم که در حرفه شریف معلمی مشغول خدمت به مردم شرق استان کرمان می باشم. کتاب ضرب المثل ها و گویشهای اصیل ریگانی اولین اثر به چاپ رسیده اینجانب است که در آن ضرب المثل ها و گویش های اصیل ریگانی یه صورت مفهومی و کامل در آن گنجانده شده است.

در خصوص انگیزه خودتان از جمع آوری و چاپ این اثر بگویید؟
مهمترین دلیل جمع آوری و چاپ این اثر این بود که در حال حاضر شاهد کمرنگ شدن گویش های بومی و محلی در بین عامه مردم هستیم. طبق اعلام سازمان یونسکو و اعلام زنگ خطر برای از بین رفتن گویشهای محلی در کل دنیا علی الخصوص کشور عزیزمان ایران، تصمیم به جمع آوری گویشهای بومی محلی گرفتم که خدمتی به فرهنگ و مردم شریف شهرستانم داشته باشم.

چه کسانی در نشر این اثر به شما کمک کرده‌اند؟
از جمله منابع و افرادی که کمک بزرگی در جمع آوری این اثر برایم بودند نفس گرم و گنجینه سینه افراد کهنسال و عزیزی بود که آن را به زبان قلم درآوردم. از آنجایی که زندگی هر ملتی جدا از ادبیات نیست و دامنه و گستره آن به حدی است که هر قوم و ملتی و هر شخصی را با فرهنگهای مختلف دربر می‌گیرد لذا در جهت اشاعه فرهنگ بومی محلی و ادبیات کشور عزیزمان باید کوشا باشیم و دیگر اینکه از ویژگی های دولت ملی ساخت هویت و حفظ بازسازی آن در گذر زمان است . همچنین هویت داشتن به معنای خاص بودن هم هست و ما باید در میان جهانی شدن و تاثیرات آن، هویت ملی و بومی و محلی خودمان را نیز حفظ کنیم.

آیا کتاب تنها مختص گویش مردم شهرستان ریگان است؟
این کتاب بر خلاف عنوان آن تنها مختص شهرستان ریگان نیست و شهرستانهای شرقی استان یعنی بم، ریگان، فهرج و نرماشیر هم با توجه به وجه اشتراک گویشی می توانند از آن استفاده کنند.

در خصوص مهمترین برنامه های آینده خودتان توضیحاتی بفرمایید؟
از جمله مهم ترین برنامه ها و اهداف دیگر اینجانب پایان رساندن کتاب تاریخچه ریگان است که کارهای پایانی آن در حال انجام است. کتاب دیگری که در حال حاضر روی آن در حال کار کردن هستم مجموعه «باشو» هست. این کتاب نمایانگر زندگی و فرهنگ اصیل ریگانی با لهجه اصیل ریگانی است. با توجه به اینکه کتاب ضرب المثل های ریگان اولین کتابی هست که در سطح شهرستان چاپ شده و همچنین با توجه به عنوان آن مورد استقبال مردم فهیم شهرستان قرار گرفت، از مسولین محترم خواهشمندم نگاه ویژه‌ای به هنرمندان عزیز داشته باشند و حمایتهای همه جانبه خود را از هنرمندان دریغ نکنند.

چرا جمع آوری زبانها و گویشهای اصیل اهمیت دارد؟
چون تنوع قومی در ایران موجب تنوع زبانی و پدید آمدن گویشهای فراوان و زیبا در کشور ما شده است. بنا به دلایلی و در کمال تأسف، اما بسیاری از گویشها و برخی از این زبانها که یادگار ارزشمند فرهنگی و تاریخ کشور ماست، در معرض خطر نابودی هستند. بنابراین نباید به این امر مهم و حیاتی بی توجه بود و باید کاری کرد که این اصطلاحات محلی شیرین و زیبا را احیا، جمع آوری و نگهداری کرد.
امروزه که خرده فرهنگ ها یا فرهنگ های بومی در آستانه انقراض هستند و گویش ها در مسیر تدریجی و شاید هم شتابزده و وحشتناک محو می‌شوند و در سایه فرهنگ های تهاجمی که آینده فرهنگ و زبان اقوام ایرانی را تهدید می کند و از بین رفتن گویش ها زنگ خطری است که بین نسل دیروز و امروز فاصله فرهنگی می اندازد و فاصله ی فرهنگی یعنی کم شدن عاطفه بین نسل ها واین فاصله فرهنگی یعنی از خود، خانواده و اصل و نژاد بیگانه شدن، هر قوم و ملتی دارای زبان مختص به خود است و هر زبان،گویش و لهجه پیام معناداری را به شیوه خاص خود منتقل می کند به همین سبب است که هرکس با لهجه مادری خود بهتر، شیرین‌تر و آسانتر با دیگران ارتباط بر قرار می‌کند.

تالیف این کتاب چقدر طول کشید؟
برای جمع آوری گویش ها و مثل ها قریب به پنج سال کار کردم و امیدوارم که توانسته باشم خدمتی قابل قبول به فرهنگ این مرز بوم کرده باشم. تصمیم بر این دارم به شرط قید حیات، جلدی بعدی این کتاب با توجه به کثرت مثل ها و گویش ها در آینده به چاپ برسد، در حال حاضر هزار تیراژ از این کتاب چاپ شده، علاوه بر کتاب تاریخچه ریگان و مجموعه باشو مصمم هستم قصه های بومی و محلی را جمع آوری کنم و خدمتی به فرهنگ این مرز بوم داشته باشم.

اگر صبحت پایانی دارید بفرمایید ؟
هنرمند یک سرباز بشریت است نه فرمانده، او نماینده دائمی نفوس زندگان است. از مسولین محترم خواستارم نگاه ویژه‌ای به هنرمندان این خطه داشته باشند چرا که آنها نیازمند حمایت های بی شائبه و همه جانبه آنها هستند. تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که در جمع آوری این اثر یاریگر بنده بودند، از جناب آقای حسن دهگان بزرگوار شهردار محترم ریگان که همیشه و در همه جا شاهد حمایت بی دریغ ایشان هستیم. تشکر و قدردانی صمیمانه دارم از پیگیریهای جناب آقای موسوی ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ریگان و امیدوارم که در سایه الطاف پر مهر پروردگار پیروز و تندرست باشند.

گزارش:مونا موسی نژاد | چاپ شده در هفته نامه طلوع بم شماره ۳۰۹

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12235

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.