افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024
سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد:

نگران وضعیت بافت، شهربابک، راور و زرند هستیم / سیرجان احتمالا درگیر موج چهارم کرونا شده است

  • کد خبر : 8060
  • 21 بهمن 1399 - 15:19
نگران وضعیت بافت، شهربابک، راور و زرند هستیم / سیرجان احتمالا درگیر موج چهارم کرونا شده است

کرونا در شهرستان‌های بافت، شهربابک، راور، زرند و سیرجان آن‌چنان زیاد شده که احتمال وقوع زودهنگام موج چهارم بیماری در این مناطق را قوّت بخشیده است. موجی که متخصصان از هفته‌های گذشته نسبت به وقوع آن به‌طور جدی هشدار داده و وزیر بهداشت درباره‌ی آن گفته است: «اگر موج چهارم بیاید، می‌تواند ما را به شدت گرفتار کند، چون زیرساخت‌های کشور توان مقابله با موج چهارم را نخواهد داشت».

به گزارش طلوع ارگ به نقل از فردای کرمان،سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در نشست خبری، این خبر را درباره‌ی این پنج شهرستان استان داد و افزود: «در مورد وضعیت شهرستان‌های بافت، شهربابک، راور، زرند نگرانیم و به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده، به‌صورت زودهنگام موج چهارم را تجربه کنند. البته دیگر شهرستان‌ها هم افزایش مختصری در شمار مراجعان سرپایی دارند ولی اگر بتوانند شرایط را کنترل و حفظ کنند، ممکن است وارد موج چهارم نشوند یا دیرهنگام این موج را تجربه کنند».

وی اظهار کرد: «شهرستان سیرجان هم به نظر می‌رسد با موج بعدی بیماری درگیر شده است».

دکتر شفیعی تصریح کرد: «به‌طور کلی، افزایش موارد به سمت این می‌رود که موج چهارم را در استان تجربه کنیم».

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، دکتر مهدی شفیعی، عصر دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در نشست خبری مجازی با بیان اینکه طی شبانه‌روز گذشته ۳۸ مورد جدید ابتلا در بستری‌شدگان شناسایی شد، گفت: «نسبت به آمار روزهای قبل، هم افزایش موارد در حوزه‌ی علوم‌پزشکی کرمان و هم دانشکده سیرجان شاهد هستیم. باید روند را طی روزهای آینده نیز رصد کنیم و امیدواریم این افزایش موقتی باشد و وارد افزایش موارد و شروع پیک بعدی نشده باشیم و بتوانیم بیماری را مدیریت‌شده نگه داریم».

وی افزود: «از ابتدای همه‌گیری کرونا تا امروز دوشنبه، ۱۶ هزار و ۲۸۴ مورد بستری قطعی در استان گزارش شده است و آمار کل جان‌باختگان دو هزار و ۴۶۲ نفر شد».

وی با بیان اینکه از این تعداد بستری‌شده، یک‌هزار و ۳۹۰ مورد محل سکونت‌شان در حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان بوده است، اظهار کرد: «تا امروز در استان بالغ بر ۱۴۰ هزار و ۹۰۰ مورد تست پی‌سی‌آر (نمونه‌برداری از حلق و بینی) در استان انجام دادیم و ۵۸ هزار و ۵۷۳ مورد مثبت بیماری در بیماران سرپایی و بستری شناسایی شده است».

وی اضافه کرد: «نسبت به جمعیت استان و دسترسی‌ای که وجود دارد تعداد تست‌ها قابل قبول است البته از زمان شروع طرح شهید سلیمانی و کیت‌های تشخص سریع که از آبان‌ماه در اختیارمان قرار گرفته، برخی بیماران را با تست تشخیص سریع هم آزمایش می‌کنیم که تعدادی مثبت شده‌اند ولی در این آمار نیامده است چون روند گزارش‌دهی در کشور بر مبنای تست‌های پی‌سی‌آر قطعی است».

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی دانشگاه‌ علوم‌پزشکی کرمان تاکنون ۶۰ هزار تست رپید (سریع) از وزارت‌خانه تحویل گرفتیم و حدود ۳۴ هزار تست تشخیص سریع را انجام دادیم، گفت: «این تست خارج از مراکز و در مراجعه به درب منازل افرادی که مثبت هستند صورت می‌گیرد تا وضعیت ابتلا در اطرافیان بیماران قطعی را نیز بررسی کنیم».

شفیعی در ادامه گفت: «با وجود اینکه مشارکت خوب مردم را در هفته‌های گذشته داشتیم و منجر شد موج همه‌گیری که از ابتدای مهرماه شروع شده بود کنترل و موارد بستری و مرگ کاهش چشمگیری پیدا کند، اما با تغییر رنگ‌بندی و اینکه اکثر نقاط کشور از وضعیت قرمز و حتی نارنجی خارج شد، مقداری عادی‌انگاری رخ داد و مردم فکر کردند احتمال بازگشت بیماری نیست یا خیلی کم است در نتیجه رعایت پروتکل‌ها شامل ماسک و فاصله‌گذاری از حدود ۹۰ درصد به ۷۵ درصد رسیده است».

وی تصریح کرد: «این کاهش رعایت پروتکل‌ها بسیار نگران‌کننده است چرا که هر زمان این شاخص افت می‌یابد، افزایش بستری و سپس مرگ‌ومیر را طی هفته‌های بعد شاهدیم و مجبوریم تعطیلی صنوف و محدودیت آمدوشد را دوباره برقرار کنیم».

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «در یکی، دو هفته‌ی گذشته ما شهرستان قرمز با شیوع بسیار بالا در استان نداشته‌ایم. طی هفته‌ی گذشته با دو، سه اتفاق کوچک در کشور از جمله تعطیلی شهادت حضرت زهرا و سپس، تعطیلات آخر آن هفته پیکی از مسافرت‌ها به برخی مناطق جنوبی کشور را شاهد بودیم. منع ترددها بین شهرستان‌های آبی برداشته شد و حجم زیادی از ترددها در کشور رخ داد و عادی‌انگاری باعث شد بازار مهمانی و دورهمی‌ها نیز گرم شود و همین اتفاقات که شاید از منظر عمومی خیلی جدی نباشد باعث شد شهرستان‌های نارنجی در کشور تقریبا دو برابر شود، شهرستان‌های زرد هم افزایش یافت و تعداد مناطق آبی کم شدند و این شرایط نشان می‌دهد که کشور به سمت وضعیت‌ برقراری زنجیره‌ی انتقال می‌رود».

شفیعی ادامه داد: «در استان کرمان، هفته‌ی گذشته شهرستان نارنجی نداشتیم و تعداد مناطق آبی خیلی بیش‌تر از زرد بود ولی این هفته، شهرستان بافت نارنجی است، ۱۲ شهرستان زرد و ۱۰ شهرستان آبی داریم و تعداد مناطق زرد از آبی پیشی گرفته است. اگر این روند ادامه یابد، به نظر می‌رسد طی هفته‌ی آینده روند بیماری به سمتی برود که تعداد مناطق زرد و نارنجی بیش‌تر شود».

وی با تاکید بر اینکه اگر عادی‌انگاری ادامه یابد، اسفندماه سختی را مجبوریم سپری کنیم، در پاسخ به فردای‌کرمان که تحلیلی از وضعیت کرونا در کل استان ارائه کنید؛ گفت: «وضعیت استان را مرتب رصد و یک روز در میان در نشست‌های کرونای دانشگاه تحلیل می‌کنیم؛ به نظر می‌آید افزایش موارد به سمت این می‌رود که موج چهارم را در استان تجربه کنیم اما هنر سیستم بهداشت و درمان و سازمان‌های نظارتی و مردم این است تا زنجیره‌های انتقال کوچک را مدیریت کنیم که این آمار به سمت قله و پیک بزرگ نرود و موجی که رخ می‌دهد، کوچک باشد».

وی یادآور شد: «تا زمانی که زنجیره‌ی انتقال با واکسیناسیون وسیع قطع نشود، وقوع موج‌ها دور از انتظار نیست اما تلاش ما باید بر این باشد که نگذاریم موج‌ها بزرگ و طولانی باشد».

شفیعی سپس با بیان اینکه در حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان ۹ شهرستان داریم که روزانه وضعیت آن را رصد می‌کنیم، اظهار کرد: «شهرستان‌هایی که درباره‌ی آن نگرانیم بافت، شهربابک، راور و زرند است که احساس می‌کنیم طی هفته‌های آینده زودهنگام موج چهارم را تجربه کنند. دیگر شهرستان‌ها هم افزایش مختصر در موارد سرپایی دارند ولی خیلی محسوس نیست و اگر این وضعیت‌شان را حفظ کنند، ممکن است وارد موج چهارم نشوند یا دیرهنگام درگیر آن بشوند».

وی افزود: «در استان هم، شهرستان سیرجان به نظر می‌رسد با موج بعدی درگیر شده است و همکاران ما در این شهرستان، به‌شدت در تلاشند با شناسایی به‌موقع کانون‌های ابتلا، از انتشار گسترده‌ی بیماری جلوگیری کنند».

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=8060

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.