افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024

مطالبه ورزشکاران کردستان از وزیر ورزش و جوانان

  • کد خبر : 11042
  • 07 شهریور 1401 - 10:44
مطالبه ورزشکاران کردستان از وزیر ورزش و جوانان
ورزشکاران رشته های مختلف کردستان مدتی است در انتظار سفر وزیر وزرش و جوانان دولت سیزدهم به استان هستند تا ضمن بررسی مشکلات و کمبودهای کردستان در این حوزه، مطالبات و خواسته های خود را نیز بیان کنند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، از چند روز پیش زمزمه سفر سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به کردستان در محافل مختلف و رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری استان به گوش می رسد و در این بین ورزشکاران استان بیشتر از سایر اقشار به این سفر چشم امید دارند.

قرار است با حضور وزیر ورزش و جوانان، ابتدا در سنندج به طور همزمان و از طریق ویدیو کنفرانس، ۲۳ پروژه ورزشی افتتاح و کلنگ‌زنی شود، بازدید و افتتاح چند پروژه دولتی در شهرستان مریوان از دیگر برنامه های سفر وزیر ورزش و جوانان به استان است.

اما افتتاح این پروژه ها به تنهایی مشکلات حوزه ورزش کردستان را رفع نمی کند و این استان در زمینه ورزشی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند هم اکنون سرانه فضای ورزش استان کردستان با احتساب تمام سالن های سرپوشیده و روباز، ۷۰ سانتیمتر مربع است در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه سرانه ورزشی باید به یک متر می رسید که با این مقدار، حدود ۳۰ سانتیمتر مربع فاصله دارد.

یکی دیگر از آسیب های بخش ورزش کردستان، عدم بهره‌برداری از پروژه های ورزشی و وجود چندین طرح نیمه تمام ورزشی در استان است که طبق اعلام مسوولان اداره کل ورزش و جوانان در مجموع تعداد ۴۵ پروژه نیمه تمام استانی و ۱۰ طرح نیمه تمام ملی در حوزه ورزشی در کردستان وجود دارد.

از طرفی دیگر با توجه به اینکه صنایع سنگین و مولد در استان وجود ندارد، واحدهای صنعتی استان نیز حمایت چندانی از تیم های ورزشی نمی کنند و تیم های ورزشی استان بدون حامی هستند و کارنامه زیاد قابل قبولی در میادین ورزشی و لیگ های مختلف کشور ندارند.

این در حالی است که کردستان یکی از استان های مستعد در برخی رشته های ورزشی از جمله قایقرانی، کوهنوردی، بسکتبال و والیبال است و در سال های قبل ورزشکاران استان کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند و هم اکنون نیز ورزشکاران برخی رشته ها در قالب تیم های سایر استان ها در مسابقات مختلف افتخار آفرینی می کنند.

طبق بررسی های انجام شده توسط خبرنگار ایرنا، تکمیل خوابگاه ۴۰۰ نفری سنندج که اکنون ۱۰ درصد پیشرفت دارد یکی از اولویت های ورزش استان است و تکمیل این خوابگاه به ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار  نیاز دارد.

احداث سه سالن سرپوشیده یک هزار و ۲۰۰ نفره در شهرستان های دیوانداره، دهگلان و سروآباد، تکمیل سالن ۶ هزار نفری سنندج با ۸۵ درصد پیشرفت که نیاز به ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار دارد از دیگر این اولویت ها است.

تکمیل سالن سرپوشیده دو و میدانی سنندج با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد و تکمیل استخر سرپوشیده بانه با ۹۵ درصد پیشرفت که نیاز به پنج میلیارد ریال اعتبار دارد از دیگر این اولویت ها است.

کردستان تیم باشگاهی ندارد

“کژان رستمی” یکی از پرافتخارترین بانوان دونده کردستان است که از سال ۱۳۹۴ ورزش دو و میدانی را شروع کرده و در این مدت توانسته بیش از ۵۰ مدال رنگارنگ کشوری را در مسابقات مختلف کسب کند.

وی پیش‌تر در مصاحبه ای اختصاصی با ایرنا با عنوان نگاهی به زندگی پرافتخارترین بانوی دونده کردستانی به بیان مشکلات حوزه ورزش بانوان استان و نبود تیم باشگاهی در استان پرداخته بود.

یکی از مشکلات کژان رستمی و دیگر بانوان ورزشکار رشته دو و میدانی در کردستان این است که باشگاهی در این رشته ورزشی در این استان راه‌اندازی نشده است تا در قالب آن ورزشکاران در مسابقات باشگاهی کشور شرکت کنند.

کژان رستمی گفت: یکی از مشکلات ما دوندگان استان این است که باشگاه و اسپانسر (حامی) برای حضور در مسابقات نداریم و همین امر باعث شده در قالب تیم‌های خارج استانی به مسابقات اعزام شویم.

وی با بیان اینکه حضور در باشگاه‌های خارج استانی مشکلات زیادی برای ورزشکار دارد افزود: با تیم سپاهان اصفهان تا سال ۱۴۰۰ قرارداد دارم و این باشگاه هنوز برای حضور در مسابقات ۱۰ و ۱۱ اسفند باشگاهی داخل سالن کشور تصمیم نگرفته است که در صورت عدم حضور سپاهان با تیمی دیگر در این رقابت‌ها حضور پیدا می‌کنم.

این ورزشکار کردستانی اظهار داشت: من و سایر بانوان دونده کردستان،  سال‌ها از عمر و جوانی خود را در راه ارتقای ورزش استان سپری کردیم و در این راه سختی‌های زیادی تحمل کردیم و تا به این نقطه از موفقیت رسیدم.

وی گفت: برای ادامه راه به حمایت بیشتر مسوولان و سرمایه‌گذاران نیاز داریم تا با حمایت از ورزشکاران، این راه و این تلاش‌ها همچنان تداوم داشته باشد و نسل‌های جوان‌تر نیز با شور و اشتیاق بیشتری وارد ورزش شوند.

 

ورزش کردستان حامی مالی ندارد

یکی از عمده مشکلات ورزش حرفه ای در کردستان نبود حامی مالی (اسپانسر) است و ورزشکاران باید با هزینه خود تمرین کنند و سپس به مسابقات مختلف بروند که این امر مستلزم هزینه زیادی بر دوش ورزشکاران و خانواده های آنان است.

یکی از مربیان تیم ملی قایقرانی که در طول سال در حاشیه سد وحدت سنندج به ورزشکاران و علاقه مندان این رشته آموزش می دهد در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات کردستان که دارای صنایع بزرگ نیست، نبود حامی مالی است که همواره ورزشکاران را با مشکلاتی مواجه کرده است البته در سالهای قبل برخی شرکت ها از جمله پتروشیمی کمی حمایت می کردند اما به دلیل مشکلات مالی این حمایت ها نیز قطع شده است.

ارشید ناصری افزود: حمایت مالی بسیار کمی در حدود ۵۰ میلیون ریال توسط شواری اسلامی شهر صورت گرفته که در مقایسه با هزینه های زیاد تیم بسیار کم است و نمی تواند دردی را دوا کند.

وی با اشاره به اینکه قایقرانی نیازمند توجه ویژه است اضافه کرد: ورزش و جوانان نیز باید برای حمایت از ورزشکاران این رشته آنان را از پرداخت شهریه ماهیانه معاف می کرد تا رغبتی برای ادامه کار وجود داشته باشد.

این مربی تیم ملی قایقرانی افزود: این فصل برای قایقرانی بسیار مناسب است اما در فصل پاییز و زمستان کار برای ورزشکاران به دلیل نبود وسایل گرمایشی بسیار سخت است حتی برخی مواقع ورزشکاران با روشن کردن آتش خود را گرم می کنند.

ناصری افزود: در سال‌های گذشته نیز ورزشکاران رشته های مختلف استان از جمله تورینگ و قایقرانی در رودخانه‌های خروشان، رتبه های کشوری و بین المللی کسب کردند.

وی اظهار داشت: هم اکنون پنج باشگاه قایقرانی در کردستان فعال است و در مجموع ۱۱۰ نفر در این رشته دارای بیمه هستند و ساماندهی شده اند که با توجه به این پتانسیل خوب استان، مناسب نیست و باید فرصتی فراهم شود تا جوانان با استعداد این رشته شناسایی و آموزش داده شوند.

وی اضافه کرد: بسیاری از تجهیزات قایقرانی بر اثر عمر زیاد فرسوده و مستهلک شده اند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند و اداره کل ورزش و جوانان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

 

ورزش کردستان مشکل زیرساختی دارد

یکی دیگر از مشکلات بخش ورزش کردستان نبود زیرساخت های لازم برای فعالیت ورزشی تیم های مختلف است و برخی تیم های مطرح مانند تیم والیبال بانونان راهیاب ملل مریوان که در سوپرلیگ ایران بازی می کند، سالن مناسبی ندارد.

در کنار کمبود سرانه ورزشی در استان، نبود خانه تخصصی برای رشته های ورزشی، توان مالی کم هیات های ورزشی برای اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری و فرسودگی اماکن ورزشی موجود از دیگر مشکلات بخش ورزش کردستان است.

یکی از ورزشی نویسان کردستانی که چندین سال است خبرهای حوزه ورزش کردستان را رصد می کند و با نشریات مکتوب و خبرگزاری های استان همکاری دارد، در خصوص مشکلات حوزه ورزش کردستان گفت: یکی از مشکلات جدی هیات های ورزشی استان کردستان نبود امکانات و اعتبارات مالی است که نه از سوی فدراسیون ها و نه اداره کل ورزش و جوانان و نه سرمایه گذاران استانی، حمایت خاصی از آنها صورت نمی گیرد.

عادل خلیلیان افزود: در استان های همجوار از جمله آذربایجان غربی، کرمانشاه و همدان برخی نهادها مانند شهرداری از تیم های مختلف حمایت می کند و تیم والیبال ۹۰ ارومیه با اسپانسری شهرداری حرف‌های زیادی برای گفتن در والیبال کشور دارد.

وی افزود: شهرداری بم، بیش از یک دهه است از تیم فوتبال بانوان این شهر حمایت می کند و این تیم را تا لیگ برتر باشگاه های کشور ارتقا داده است اما در کردستان هیچ نهادی از ورزش حمایت نمی کند در حالی که در کشور همه از یک قانون پیروی می کنیم.

خلیلیان گفت: بسیاری از ورزشکاران در سطح قهرمانی در برخی نهادها مانند شهرداری‌ها، اتش نشانی‌ها و ادارات ورزش و جوانان استخدام می شود تا علاوه بر ادامه ورزش قهرمانی، الگویی برای جوانان و نوجوانان باشند.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از ورزشکاران کردستان که برای استان افتخار آفرینی کرده اند، جذب هیچ ارگانی نشده و مشاغل ازاد دارند و به تدریج از دنیای ورزش فاصله می گیرند.

وی با ابراز نگرانی از رویه نادرست در واگذاری ریاست هیات های ورزشی به مدیران و کارکنان دستگاه های دولتی نیز  گفت: این رویه با واکنش ورزشکاران روبروه بوده و  سکان هیات های ورزشی باید در اختیار ورزشکاران باشد.

 

۲۳ پروژه ورزشی در کردستان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان هم گفت: در سفر وزیر ورزش و جوانان به استان ۱۰ پروژه افتتاح و ۱۳ پروژه ورزشی کلنگ‌زنی می شود.

حامد جولائی اظهار داشت: غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهیدان و حضور در مراسم دو همگانی صبحگاهی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر به استان است.

وی از افتتاح و کلنگ زنی همزمان ۲۳ پروژه ورزشی از طریق ویدیو کنفرانس در استان خبرداد و افزود: از این تعداد ۱۳ پروژه کلنگ زنی و ۱۰ پروژه هم افتتاح می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان اعتبار تعداد پروژه مذکور را ۱۶۵ میلیارد ریال خواند و اضافه کرد: زمین چمن مصنوعی استقلال و زمین چمن طبیعی مجموعه ورزشی ۲۲ گولان سنندج، احداث زمین چمن مصنوعی در روستاهای قلعه روتله، نارنجک، میرآباد، نسل و الک، احداث خانه جوان شهرستان بانه، راه اندازی سیستم روشنایی استادیوم آزادی شهرستان کامیاران و احداث زیرسازی پیست دو و میدانی مجموعه ورزشی ۱۷ شهریور شهرستان بیجار، پروژه های ورزشی آماده افتتاح این اداره کل است.

حال در آستانه سفر سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان به کردستان، باید منتظر ماند و دید که دستاوردهای این سفر یک روزه و بررسی مشکلات و کمبودهای جامعه ورزشی کردستان می تواند دردی از رنج‌های ورزشکاران استان درمان کند.

امید است که وزیر ورزش و جوانان دولت سیزدهم در این سفر دیداری با جامعه ورزشی کردستان داشته باشد و به درد دل های آنان نیز گوش دهد و  با بررسی مشکلات ورزش استان،  حمایت های مادی و معنوی بیشتری به ورزش کردستان داشته باشد.

نکته قابل تامل در زمینه ورزش کردستان این است که این استان با دارا بودن دریاچه آب شیرین زریبار مریوان دارای ۱۸ سد، ۱۷ رودخانه دائمی و ۲۴ رودخانه فصلی یکی از استان های توانمند در رشته های مختلف از جمله قایقرانی و شنا است.

کردستان با وجود کوهستان های مرتفع در رشته های کوهنوردی و صخره نوردی در فصول گرم سال و اسکی و ورزش‌های زمستانی در فصول سرد، از قابلیت های زیادی برخوردار است اما تاکنون از این پتانسیل های که می تواند زمینه ساز رونق توریسم ورزشی هم در استان باشد، به خوبی استفاده نشده است.

در حال حاضر حدود ۶۴ هزار ورزشکار در قالب ۴۸ هیات ورزشی استانی و ۳۶۰ هیات شهرستانی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11042

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.