افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
نشست خبری محمد برزنگ فرماندار بم؛

مشکل استعلام وامهای ساخت و ساز زلزله حل شده است/ آخرین وضعیت پروژه انتقال آب/ آمار طلاق و خودکشی بیشتر شده/آخرین وضعیت پل دهبکری و تقاطع باغچمک، پل ولایت/ بازآفرینی و آسفالت/برنامه‌های گرامیداشت سالگرد زلزله و…

  • کد خبر : 11601
  • 01 دی 1401 - 17:22
مشکل استعلام وامهای ساخت و ساز زلزله حل شده است/ آخرین وضعیت پروژه انتقال آب/ آمار طلاق و خودکشی بیشتر شده/آخرین وضعیت پل دهبکری و تقاطع باغچمک، پل ولایت/ بازآفرینی و آسفالت/برنامه‌های گرامیداشت سالگرد زلزله و…

محمد برزنگ فرماندار بم در نشستی که چهارشنبه سی‌ام دی در آستانه نوزدهمین سالگرد زلزله بم برگزار شد در خصوص تأثیر رسانه در اطلاع رسانیِ زلزله‌ی سال۸۲ و روند بازسازی و جلب کمکهای انسان‌دوستانه گفت: یکی از اولین نقشها را رسانه در انعکاس مشکلات، پیگیری مشکلات، پیشرفت کارها و انعکاس کارهای انجام شده در زمان […]

محمد برزنگ فرماندار بم در نشستی که چهارشنبه سی‌ام دی در آستانه نوزدهمین سالگرد زلزله بم برگزار شد در خصوص تأثیر رسانه در اطلاع رسانیِ زلزله‌ی سال۸۲ و روند بازسازی و جلب کمکهای انسان‌دوستانه گفت: یکی از اولین نقشها را رسانه در انعکاس مشکلات، پیگیری مشکلات، پیشرفت کارها و انعکاس کارهای انجام شده در زمان زلزله و جلب کمکهای مردمی داشت. هیچ کس نمی‌تواند نفس رسانه را در آن موقعیت کم‌رنگ نشان دهد. هر جا رسانه حضور فعال داشته کارها هم به همان مقدار پیشرفت داشته است.

به گزارش هفته‌نامه طلوع بم؛ وی در مورد روند کند سرمایه‌گذاریهای اقتصادی در بم افزود: یکی از اولویتهای اصلی ما بحث اشتغال است و اشتغال هم بدون سرمایه گذاری معنی نمی‌دهد در کنار سرمایه‌گذاری موضوع محیط زیست هم برایمان خیلی مهم است چون با زندگی مردم سرو کار دارد البته میشود همه اینها را کنار هم جمع کنیم.

آقای برزنگ در خصوص آخرین وضعیت ایجاد کارخانه‌ای که قرار بود توسط بابک اسماعیلی احداث شود گفت: دکتر اسماعیلی این کار را با انگیزه شروع کرد تا کارخانه راه بیندازد و در کنار این کار کارهای دیگر هم انجام دهد. ایشان یک فرد اقتصادی، پیگیر و موفق در زمینه معدن است که کارهای دیگر هم انجام می‌دهد. اما با مشکلاتی برخورد کرده بود و در جلسه شورای ادرای هم اگر من حرفی زدم خواستم بگویم روند کار این است. درست است که ما دنبال رونق شهرستان و دنبال اشتغال هستیم اما از طرفی هم اگر مواردی اتفاق بیفتد که با محیط زیست سازگار نباشد آن را هم باید مد نظر قرار دهیم.اگر همه اینها را کنار هم قرار دهیم هیچ منافاتی نمی بینیم.‌بعضی مشکلات  این پروژه پیگیری شده و در آخرین سفری که به تهران داشتیم مسائل با معاونت معادن مطرح کردیم و جاهایی که نیاز به کمک و پیگیری بوده است همکاری کردیم تا مشکل حل شود. فعلا اولویت دکتر اسماعیلی این کارخانه نیست اما همچنان دنبال شهرک صنعتی معدنی رو داشته باشیم ایشان هم پیگیر هستند. بعضی ها شاید نگرانی هایشان بحق باشد و بعضی ها هم ممکن است دنبال کارشکنی باشند اما مشکلات بزودی خودبخود مرتفع خواهد شد.ما به ایشان اعلام آمادگی کردیم و گفتیم که به جد با ایشان همکاری می‌کنیم.

فرماندار بم در بخش دیگری از این نشست با ابراز تأسف در خصوص افزایش آمار طلاق در شهرستان بم گفت: متاسفانه در زمینه طلاق شاهد افزایش آمار طلاق هستیم که عوامل مختلفی در آن دخیل است و یکی از عوامل اصلی آن مسائل فرهنگی است و در کنار آن مسائل اقتصادی هم میتواند موثر باشد. وی تشریح کرد: کارگروه‌های اجتماعی و نهادهای فرهنگی و مشاوره‌ای داریم که در حال فعالیت هستند اما کافی نیست چون اولویت ما خانواده است. آنهایی که به دنبال سست کردن بنیان خانواده بودند خودشان هم در کار مشکلات و معضلات مانده‌اند. طلاق یکی از معضلات و مشکلاتی است که هم در زمینه اجتماعی و هم در زمینه فرهنگی آن را پیگیری می‌کنیم. وضعیت اشتغال، مالی و اقتصادی در این زمینه بسیار تاثیر گذار است اگر بخواهیم وضعیت را سر و سامان دهیم راهی جز ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری نداریم بخصوص سرمایه گذاری در بخش خصوصی، چون سرمایه‌گذاری کار دولت نیست ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم

برزنگ در خصوص رشد آمار خودکشی در شهرستان بم بیان کرد: متاسفانه مدتی است که چند نفر در شهر در سنین مختلف دست به خودکشی زدند این در حالیست که آمار حتی یک نفر هم زیاد است و نباید این اتفاق بیفتد. متأسفانه دلایل مختلفی برای اقدام به خودکشی وجود دارد. عامل اصلی اقتصاد نیست بلکه آستانه صبر و تحمل بسیار پایین آمده است که باید روی این موضوع کار انجام شود. باید آموزش و پرورش و همکاران فرهنگی روی این مسئله حساس شوند. در آموزش و پرورش آموزش و علم جای خود را دارد اما اخلاق و‌ دیانت و عاطفه را نباید فراموش کنیم. این مسئله هم به جد دنبال می‌شود. کارهایی که باید، انجام نشده است و این تلنگری هم برای آموزش و پرورش، دانشگاه و هم نهادهای فرهنگی‌، مساجد و رسانه است و همه در این زمینه مسئول هستند. باید در زمینه خودکشی ها و یا طلاق تولید محتوا داشته باشیم چون افراد اکثراً ساعاتی از اوقات خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند باید به راهکارهای برون رفت از این موضوع پرداخته شود.

وی در خصوص پروژه انتقال سد نساء گفت: خط انتقال پروژه سد نساء اجرا شده است و بعد از سفر رییس‌جمهور ما چند بار به تهران سفر داشتیم و پیگیر مصوبات سفر بودیم امیدواریم تا پایان سال تصفیه خانه آن که مهمترین بخش پروژه است و مطالبات پیمانکارباعث شده که این کار به تأخیر بیفتد راه اندازی شود تا آب وارد شبکه شود و از آب سالم و بهداشتی خوردار شویم.

فرماندار در خصوص تنش‌های آبی سال ۱۴۰۲ تشریح کرد: از هم اکنون برنامه ریزی در این زمینه شروع شده است و حفر یک حلقه چاه در بالا دست دشت مصوب شده که کار اجرایی آن در حال انجام است تا اگر احیانا آب سد نساء به شبکه وارد نشد در سال آینده با تنش آبی مواجه نشویم .

وی درخصوص پل دهبکری گفت:  این پروژه، پروژه‌ای است که ۱۸ سال باقی مانده است و مطالبات پیمانکار داشته و با چند بار پیگیری نماینده و فرماندار در سازمان راهداری کشور داشتند پروژه به مرحله‌ای رسیده که  آماده آسفالت است اما  به مشکل سردی هوا برخوردیم که بشدت پیگیر هستیم که بحث آسفالت انجام شود و پروژه پل به اتمام برسد. محمد برزنگ در خصوص پل ورودی شهربم گفت: پنج نقطه حادثه خیز در محور باغین به شورگز طراحی شد که یکی از آنها زیر گذر ابارق بود و دیگری پل سه راهی خواجه عسکر بود و پل ورودی شهر و بروات و نهایتا پلیس راه وجود دارند. پل ورودی چون در حوزه شهر قرار دارد ۵۰ درصد آن را شهرداری انجام داده است و بنا به هر دلیلی در ادوار گذشته وضعیتی را دارد که امروز مشاهده می کنید با پیگیریهایی که فرماندار و نماینده داشتند از طریق سازمان راهداری و قراردادی که با قرارگاه خاتم الانبیا داشتند اقداماتی انجام شد و قرارگاه خاتم الانبیا با دریافت مستنداتی از شهرداری با نگاه کمک رسانی ورود کردند که امیدواریم علاوه بر پروژه پل ورودی سایر پروژه ها هم به سرانجام برسند.

او در خصوص باز آفرینی و آسفالت شهر بم یاد آور شد : ۸ محله شهر بم به مساحت ۸۶۴ هکتار جزء بافت ناکارآمد شهری قرار گرفتند و کوچه هایی که در بُعد قراردادهای پیمانی است در حال اجراست و دو محله هم در حال انعقاد قرارداد هستند. کارهای مطالعاتی دو تا از محله های جدید هدف باز آفرینی توسط مشاور طرح تفصیلی در حال انجام است تا به جمع محله‌های ناکارآمد اضافه شوند. ناکارآمدی بر اساس شاخص هایی که سازمان بازآفرینی کشور تعریف کرده مشخص شوند تا بحث قیر رایگان هم تأمین شود. همه پروژه‌ها به نحو احسن در حال انجام است.

برزنگ در مورد ارتباط بین شهر بم و بروات تصریح کرد: بم و بروات یک پیوستگی کلی با هم دارند‌ و راه اصلی ارتباطی آنها از طریق جاده اصلی بود اما با پیگیری هایی که انجام شد اعتبارات بخشی از این کار از جلو بیمارستان پاستور را شهرداری بروات و بخشی از آن توسط شهرداری بم بصورت مشترکی انجام شد و بلوار امیرکبیر تا بروات به طول ۱۱ کیلومتر است که یکی از بلوار های قابل توجه است. همچنین اقدامات خوبی در زمینه روشنایی معابر از طریق مصوباتی که در شورای ترافیک داشتیم در حال پیگیری است.از اقدامات خوب دیگری که در شورا مصوب شدند و در شهرداری در حال انجام است روشنایی تمام معابر سطح شهر  و بلوار خلیج فارس تا پایان سال است. اولویت شورا و شهرداری در سال۱۴۰۱ روی بحث آسفالت بود که پروژه‌ای بسیار سنگین است که بخوبی در حال انجام است.

فرماندار بم در خصوص پروژه  پارک نخل ونارنج که کرمان موتور آن را جنب میدان محمد اجرا کرده است و چند سالی است چه متوقف شده است گفت: با پیگیری‌های فرماندار قرار شد که بخشی از این پروژه را که شامل مصالح مرتبط با پروژه را ارگ جدید تهیه کند و اجرای آن را مجموعه شهرداری به سرانجام برساند. پارک های دیگری که در سطح شهر وجود دارند در حال اصلاح هستند که اتفاق مبارکی است.

در خصوص پروژه دوربرگردان باغچمک  که یکی از نقاط حادثه‌خیز بود که کارهای نهایی آن در حال انجام است و مشکل دور برگردان برای همیشه در باغچمک حل خواهد شد.

وی در مورد بلاتکلیفی اراضی قشمی گفت: اراضی قشمی سه تا مشکل دارند که این مشکلات مختص الان نیست.این اراضی مشکل مالکیت،  میراث و مهمترین مشکل آن قرارگرفتن روی گسل زلزله هست می‌باشند که با پیگیری‌هایی که انجام شده دو تا مشکل آن در حال حل شدن است و برای سومی باید راهکاری پیدا کنیم. مشکل مالکیت آن دو حالت دارد آنهایی که فروختند یا مالک بودند یا خریدند و یا مال مسکن و شهرسازی است که قابل حل است. مشکل میراثی هم درحال حل شدن است و برای رفع مشکل روی گسل قرار داشتن باید فرمولی رابه عنوان استاندارد استحکام بنا درنظر بگیریم که اگر کسی می خواهد بسازد باید آن را رعایت کند. اکثر افراد مقیم اراضی قشمی تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند و جابجایی آنها امکان ندارد. این مسئله تبدیل به معضل شده است و به جد دنبال حل کردن این مشکل هستیم.

وی اظهارکرد: موزه‌ای به نام موزه ارگ در خیابان سرگرد سخایی که ساختمانی شیک است وجود دارد که پیگیریم آن را هم سروسامان دهیم. همچنین در خصوص سینما بخش خصوصی به ما قول داده که در پاساژ اطلس سینما را بسازد که اگر این اتفاق عملی شود تجهیز آن به صورت مجانی با وزارتخانه خواهد بود. زمین سینمایی هم که جنب ارشاد است پیشرفت خوبی دارد با اعتباری که وزارتخانه،شهرداری و معاونت عمرانی در نظر گرفته شده است و حضور وزیر امیدواریم آن هم تکمیل و به سرانجام برسد.

برزنگ  در خصوص اجرای برنامه‌های فرهنگی بمناسبت سالگرد زلزله گفت: روز اول دی ماه، ما مراسم استقبال از پیکر دو شهید گمنام دفاع مقدس را داریم که میزبان یکی از شهدا بم و میزبان شهید دیگر نرماشیر خواهد بود. مسیر استقبال از فرودگاه و میدان بروات به سمت شمال بروات و در ادامه بهشت زهرا بصورت خودرویی خواهد بود و همزمان با اذان میدان شهدای گمنام باغدشت خواهیم بود. و ساعت ۲ تا ۴ روز پنجشنبه یادبود جانباختگان زلزله برگزار خواهد شد و شب هم دعای کمیل و صبح روز جمعه هم دعای ندبه در مهدیه صاحب الزمان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پنج شنبه با اعزام  ۳۵ نفر به عنوان سفیران با شعار ایران برای بم و اکنون بم برای ایران میخواهیم تلنگری به سطح کشور بزنیم که کسانی که متولی ساخت و ساز و نظارت هستید ببایید این تجربه ای که ما بابت آن هزینه گزافی دادیم شما آن را تکرار نکنید و در استاندارد سازی سازه ها و نظارت جدی باشید چون ممکن است این فاجعه همه جا اتفاق بیفتد در بم اگر مهندسین ناظر ما حداقل تاکید می‌کردند که در ملاتی که استفاده می‌کنید مقداری سیمان باشد حداقل اینقدر تلفات نمی‌دادیم. باید نظارت را جدی گرفت. این ۳۵ نفر را بعنوان سفیران مقاوم سازی به مراکز استانها می‌فرستیم یعنی هر جا که اداره کل دارند. سفیران در این سفر یک جلسه با نظام مهندسی، شهر سازی و شهرداری و یک جلسه با انبوه سازان و یک جلسه هم در مورد بافت های فرسوده برگزار می کنند و همراه آنها یکی از متخصصین وزارتخانه خواهد بود تا در مورد زلزله هشدار و‌ اطلاعاتی را ارایه دهند که فاجعه بم تکرار نشود و اختتامیه آن ۵ دی ماه بصورت ویدئو کنفرانس کشوری در تالار پرستو ارگ جدید برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: هلال احمر هم به مناسبت سالروز زلزله بم برنامه ای در سالن ارشاد خواهد داشت همچنین آموزش و پرورش هم یادبود جانباختگان ۵ دی همکاران فرهنگی و دانش آموزان را برگزار خواهد کرد . همایش علمی دانشگاهیان هم در ۴ دی ماه ، و افتتاح نمایشگاه در ارگ قدیم در  روز ۵ دی ماه از دیگر ب نامه ماست. همچنین دو برنامه تلویزیونی زنده داریم که یکی شب هست و یکی هم در  صبح بخیر کرمان اجرا خواهد شد اما برنامه اصلی ما مثل هر سال روز ۵ دی از ساعت ۲ تا ۴ در بهشت زهرا  خواهد بود. سخنران اصلی مراسم هم وزیر میراث هست.

فرماندار با اشاره به وام های زلزله دو مشکلاتی که ایجاد کرده بود گفت: مشکلی که همه را اذیت می‌کرد و به معضل تبدیل شده بود وام های زلزله بود. در سیستم خدمت متمرکز هر کس میخواست وام بگیرد به عنوان بدهکار معرفی میشد و نمی‌توانست وام بگیرد و از هیچ تسهیلاتی نمیشد استفاده کرد که به جد پیگیر بودیم و نامه زدیم و در سفر هیئت دولت نامه ای را با سه امضاء نوشته و توجیه کردیم و در جلسه هیئت دولت که در استانداری برگزار شده بود هم مطرح شده بود و خدا رو شکر مشکل وام ساخت و ساز زلزله حل شد.

وی ادامه داد :  یک مشکل اصلی که در بم داریم مشکل فاضلاب شهری است متاسفانه آب فاضلاب به اکثر  قنوات بروات نفوذ می‌کند. این مشکل با آب و فاضلاب کشور در میان گذاشته شد و قرار است مطالعه آن بروز و اجرای آن به بخش خصوصی واگذار شود و هرکس متقاضی باید این امتیاز به او واگذار می‌شود و از آن میتوان برای مصارف صنعتی یا کشاورزی صنعتی استفاده کرد.

وی در مورد گاز رسانی به  دهبکری و انتهای روداب گفت: پیمانکار برای آنها مشخص شده و مشکل آنها بزودی حل خواهد شد. وی تاکید کرد: در دیداری با وزیر علوم دکتر زلفی‌گل در رابطه با ارتقاء سطح مجتمع عالی که قول مساعد از ایشان گرفتیم همچنین برانیم تا میراث فرهنگی ناملموس زنجیر زنی بمی ها را هم با نام بم ثبت کنیم که پیگیری‌ها انجام شده است.

وی به رفع  مشکلات ارگ و‌ دپوی خودروها و مسائل گمرک و همچنین اضافه شدن روداب غربی به عنوان یک بخش به بم نیز اشاره کرد.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11601

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.