افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 29 March , 2024
پوراحمدی به همراه مدیرکل فرهنگ استان و فرماندار بم در محفل ادبی شاهنامه خوانی در ارگ بم

مشاور وزیر فرهنگ: اجرای برنامه‌ هنری در مجموعه‌های تاریخی ارزشمند است

  • کد خبر : 9401
  • 13 آبان 1400 - 10:50
مشاور وزیر فرهنگ: اجرای برنامه‌ هنری در مجموعه‌های تاریخی ارزشمند است

به گزراش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری توسعه هنر تاکید دارد که برگزاری برنامه های ادبی و هنری در محل مجموعه های تاریخی و باستانی از جهات مختلف دارای ارزش، اهمیت و آثار مفید متعدد است که همگان نفع آن را می‌برند. به گزارش […]

به گزراش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل صندوق اعتباری توسعه هنر تاکید دارد که برگزاری برنامه های ادبی و هنری در محل مجموعه های تاریخی و باستانی از جهات مختلف دارای ارزش، اهمیت و آثار مفید متعدد است که همگان نفع آن را می‌برند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا سید مجید پوراحمدی که به شهرستان بم در شرق استان کرمان سفر کرده بود ضمن شرکت در برنامه شاهنامه خوانی در محل ارگ تاریخی و ثبت جهانی بم از ظرفیت های فرهنگی، ادبی تمدنی این مجموعه دیدن کرد.

وی صبح دیروز چهارشنبه وارد بم شد و پس از بازدید از کوچه باغ هنر این شهرستان که در حاشیه ۲ قنات ثبت جهانی احداث شده در جریان روند احداث این کوچه باغ قرار گرفت و عملیات بهسازی آن نیز به صورت رسمی با حضور وی آغاز شد.

پوراحمدی همچنین پس از آن در نشست با هنرمندان و مسئولان شهرستان بم شرکت کرد و ضمن توضیح درباره فعالیت های صندوق اعتباری توسعه هنر آغاز به کار طرح یادمان مربوط به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کم بهره به هنرمندان با همکاری بانک رسالت اعلام کرد.

وی که تا شامگاه چهارشنبه در بم حضور داشت ضمن دیدار با مسئولان شهرستان بم از چند محل از جمله ارگ جهانی و خشتی بم نیز دیدن کرد که این دیدار با اجرای برنامه شاهنامه خوانی با عنوان محفل ادبی عصرهای شاهنامه در این بنای تاریخی و باستانی همزمان بود.

پوراحمدی درباره برنامه محفل ادبی عصرهای شاهنامه که در ارگ تاریخی بم برگزار می شود گفت: بردن بخشی از کارهای فرهنگی و هنری در یک مجموعه تاریخی بسیار ارزشمند و بااهمیت است و هم هنرمندان و دست اندرکاران میراث فرهنگی و هم سایر مردم و گردشگران از مزایای آن بهره می برند و به رونق بیشتر فعالیت های ادبی و هنری و حمایت از این اقشار و نیز توسعه گردشگری نیز می‌انجامد.

وی تاکید کرد که معرفی ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و قهرمانان ملی ایران زمین به گردشگران بسیار مفید است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، برنامه محفل ادبی عصرهای شاهنامه بعدازظهر هر چهارشنبه در محل ارگ تاریخی بم با حضور استاد محمدعلی علومی نویسنده، اسطوره‌شناس، پژوهشگر و طنزپرداز معاصر ایرانی و هنرمند اهل شهرستان بم با همراهی جمعی از علاقه‌مندان و پیشکسوتان فرهنگی و هنری برگزار می شود که ضمن قرائت بخش هایی از شاهنامه به محل بحث و گفت وگو درباره شخصیت های این اثر ارزشمند ایرانی، داستان های آن و شرح آنها نیز تبدیل می شود.

یکی از دلایل برگزاری محفل ادبی عصر شاهنامه در ارگ جهانی بم ضمن مرور داستان های شاهنامه، به عنوان این اثر تاریخی، جهانی و صاحب سبک، معرفی الگوها و قهرمانان ملی و هویتی ایران باستان در معرض گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین آنطور که برخی روایت کرده اند، بخشی از شاهنامه مرتبط با داستان شکل گیری بم است بدین شکل که ارگ تاریخی بم همان قلعه بهمن پسر اسفندیار است که با فرامرز پسر رستم جنگ کرده و بهمن دار را از دارستان آورده و فرامرز را در دارزین دار زده، سپس قلعه بهمن که همان قلعه تاریخی ارگ بم است را بنا نهاده است‌.

دست اندرکاران اجرای این محفل ادبی شاهنامه خوانی در ارگ بم، یکی دیگر از دلایل برگزاری این محفل را اینچنین روایت می کنند: پس از  رخداد حوادث بزرگ مانند سیل، زلزله و جنگ  دولت درگیر بازسازی های عمرانی می شود و بعد از گذشت چندین سال عوارض آسیب های روحی و اجتماعی در آن منطقه نشان داده می شود که اجرای برنامه های فرهنگی و ادبی می تواند در احیا و بازسازی فرهنگی و اجتماعی این منطقه نیز موثر باشد.

زلزله ۶.۶ ریشتری سال ۸۲ در بم حدود ۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

بم شهر پایتخت ها

مشاور وزیر و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که نخستین بار به بم سفر کرده بود، پس از این بازدید و شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره این سفر و نیز ظرفیت های شهرستان بم گفت وگو کرد و گفت: بم، شهر پایتخت‌هاست؛ شهر بم در مقطعی از زمان پایتخت حکومت بوده و اکنون نیز پایتخت کتاب و خرماست.

وی با اشاره به شرایط مردم بم بعد از زلزله سال ۸۲ افزود: بم شهری با ویژگی‌های متفاوت و متعدد است؛ این شهر در تمامی زمینه ها شهر شروع هاست؛ شروع مقاومت، شروع ساخت و بازسازی.

پوراحمدی بیان کرد: بم شهر چندوجهی است که در دل خود هم از تاریخ دارد و هم صاحب حرف در فرهنگ و هنر است؛ همچنین بم در تارک فرهنگ کشور و در عرصه بزرگان و شخصیت های تاثیر گذار و ایجاد بخشی از تمدن ایران اسلامی نقش بسیاری داشته است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: شهر بم در ایثار و مقاومت نقش حیاتی داشته است، شهری با وجوه تمایز ارزشمندی که باعث شده به یک شهر ویژه تبدیل شود.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان دارای چهار اثر ثبت جهانی در حوزه های گردشگری و میراثی است؛ ۲ قنات اکبرآباد و قاسم آباد بخش بروات، ارگ جهانی بم و منظر آن و نیز بخشی از کویر لوت در محدوده این شهرستان واقع شده است.

استان کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها از آن خود کرده است؛

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کند میمند با چندهزارسال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت در منطقه شهداد کرمان که قدیمی ترین درفش جهان از آنجا به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم به ثبت جهانی رسیده است. همچنین روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی پیچ و دهکده جهانی گلیم به ثبت جهانی رسیده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9401

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.