افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 5 May , 2024

مشاوره حقوقی | آیا امکان توقیف و بازداشت ملکی که دارای سند رسمی ( تک برگ) نبوده و صرفا دارای سابقه ثبتی یا مبایعه نامه به نام محکوم علیه می باشد بعلت بدهکاری یا وصول مهریه وجود دارد؟

  • کد خبر : 13187
  • 10 مهر 1402 - 14:39
مشاوره حقوقی |  آیا امکان  توقیف و بازداشت ملکی که دارای سند رسمی ( تک برگ) نبوده  و صرفا دارای سابقه ثبتی یا مبایعه نامه به نام محکوم علیه می باشد  بعلت بدهکاری یا وصول مهریه وجود دارد؟

آیا امکان توقیف و بازداشت ملکی که دارای سند رسمی ( تک برگ) نبوده و صرفا دارای سابقه ثبتی یا مبایعه نامه به نام محکوم علیه می باشد بعلت بدهکاری یا وصول مهریه وجود دارد؟ حالت اول: ملک دارای سابقه ثبتی به نام محکوم علیه می باشد در این مورد امکان بازداشت و توقیف ملک […]

آیا امکان توقیف و بازداشت ملکی که دارای سند رسمی ( تک برگ) نبوده و صرفا دارای سابقه ثبتی یا مبایعه نامه به نام محکوم علیه می باشد بعلت بدهکاری یا وصول مهریه وجود دارد؟

حالت اول:
ملک دارای سابقه ثبتی به نام محکوم علیه می باشد در این مورد امکان بازداشت و توقیف ملک بدون هیچ تردیدی وجود دارد.(ماده ۱۰۰ قانون اجرای احکام مدنی)

حالت دوم:
ملک دارای سابقه ثبتی به نام شخصی غیر از محکوم علیه است، ولی محکوم علیه دارای مبایعه نامه است در این حالت بازداشت ملک در اداره ثبت با توجه به اینکه ملک مورد نظر براساس آخرین وضعیت ثبتی به نام شخصی غیر از محکوم علیه است، امکان پذیر نیست، (قسمت اخیر ماده ۱۰۰ قانون اجرای احکام مدنی) اما با توجه به مواد ۸۷ تا ۹۵ قانون مزبور که «طلب» محکوم علیه نزد ثالث قابل توقیف دانسته شده است و با توجه به اینکه «طلب» مفهومی عام دارد، توقیف ملک در صورتی که مبایعه نامه به نام شخص محکوم علیه وجود داشته باشد ولی وضعیت ثبتی ملک، حکایت از تعلق آن به شخص دیگری دارد، امکان پذیر است، اما فروش ملک ، موکول به تنظیم سند رسمی به نام محکوم علیه خواهد بود.

حالت سوم:
زمانی که هیچ سابقه ثبتی در اداره ثبت اسناد وجود ندارد در این حالت ، توقیف ملک که سابقه ثبتی ندارد و محکوم علیه در آن ملک تصرف مالکانه دارد یا مبایعنامه دارد یا به موجب حکم نهایی دادگاه، مالک شناخته شده است نیز جایز است.

کارشناس حقوقی: رضا دهقان

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.