افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 24 April , 2024

مرمت بیش از ۸۰ درصد ارگ قدیم بم/ اتمام بازسازی کلاه فرنگی

  • کد خبر : 7643
  • 04 دی 1399 - 17:09
مرمت بیش از ۸۰ درصد ارگ قدیم بم/ اتمام بازسازی کلاه فرنگی

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به تخریب قسمت عمده ارگ تاریخی بم در زلزله سال ۸۲ گفت: با تلاش های انجام شده، تاکنون ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم مرمت و بازسازی شده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، محسن قاسمی گفت: حدود ۸۰ درصد از ارگ تاریخی بم در زلزله پنجم دی ماه سال ۸۲ تخریب شد که که ۶ ماه بعد از این اتفاق ارگ بم در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با فعالیت‌های مرمتی و اجرای طرح‌های پژوهشی که توسط کارشناسان ایرانی و خارجی در ارگ تاریخی بم انجام گرفت، این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۱ از لیست میراث در خطر خارج شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم بیان کرد: امسال در سالروززلزله بم، عملیات مرمت و بازسازی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم به پایان می رسد و پایگاه پژوهشی ارگ بم به این خانه تاریخی منتقل و از نزدیک فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی این بنای تاریخی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرمت و بازسازی عمارت کلاه فرنگی به پایان رسیده و مرمت عمارت دروازه دوم ارگ تاریخی نیز با پیشرفت ۹۰ درصدی تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

قاسمی اظهار داشت: همچنین عملیات مرمتی اصطبل این بنای تاریخی در حال انجام است و در صورت تامین اعتبار دوباره این عملیات تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید و مرمت خانه میر اکبر نیز تا نیمه سال آینده به پایان می رسد.

وی با اشاره به مرمت و بازسازی یخدان این بنای تاریخی افزود: تا پایان سال بخش وسیعی از ساختمان اصلی این بنای تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود و مابقی آن نیز تا بهار ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم گفت: با اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم، محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پسا کرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم و به میراث‌دوستان و مردم عزیز بم قول می‌دهیم در قرن آینده با برنامه‌ریزی و فراهم ساختن زیرساخت‌های گردشگری، بمی متفاوت از گذشته در زمینه گردشگری داشته باشیم.

ارگ بم با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال و به مساحت تقریبی ۲۰۰ هزار متر مربع، در نزدیکی شهر بم و در جنوب شرقی ایران و در حاشیه کویر لوت واقع شده است، ارگ بم و منظر فرهنگی آن در ۱۷ تیر سال ۸۲ و چند ماه قبل از وقوع زلزله در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، زلزله صبحگاه پنجم دیماه ۸۲ به این بنا خسارت کلی وارد کرد، و طی سال های گذشته بخش بزرگی از آن مرمت شده است که گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور از آن بازدید می کنند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=7643

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.