افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

مدیرعامل آبفا کرمان: بیش از یک میلیون نفر از اهالی این استان در تنش آبی بسر می‌برند

  • کد خبر : 11063
  • 08 شهریور 1401 - 13:12
مدیرعامل آبفا کرمان: بیش از یک میلیون نفر از اهالی این استان در تنش آبی بسر می‌برند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان گفت: حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان در تنش آبی بسر می‌برند که با تسریع در اجرای پروژه‌های تامین اضطراری آب ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت کرمان از تنش آبی خارج می شوند و کیفیت آب ۲۰ شهر ارتقا پیدا می‌کند.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، علیرضا عبدیان روز سه شنبه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه ۱۹ شهر در کرمان دارای تنش آبی هستند افزود: بحران کم آبی در ۲ شهر کرمان و زرند شدیدتر است و در تابستان امسال هر هفته شرایط آبی این ۲ شهر پایش و کنترل می شود.

تامین ۱۰۰ درصد آب روستاهای کرمان از منابع زیرزمینی

وی بیان کرد: سالانه ۲۰۱ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی تحویل شهرهای استان کرمان می شود که از این مقدار ۱۸۷ میلیون متر مکعب معادل ۸۶ درصد از منابع آب زیرزمینی برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان تصریح کرد: برای آبرسانی به روستاهای استان کرمان از ۵۲۸ حلقه چاه استفاده می شود که تقریبا ۱۰۰ درصد آبرسانی از منابع زیرزمینی است و ۷۱۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان هنوز به شبکه آبرسانی دسترسی ندارند.

وی اظهار داشت: توانستیم در کرمان با حفر هفت حلقه چاه ۲۰۰ لیتر آب به ظرفیت آبرسانی این شهر اضافه کنیم و برنامه ریزی شده تا پایان تابستان این عدد به ۳۴۰ لیتر برسد و همچنین در شهرستان زرند نیز برای تامین آب آشامیدنی سه حلقه چاه حفر شد.

عبدیان با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش تنش آبی در تابستان امسال در استان کرمان تصریح کرد: راه اندازی پلیس آب، جمع آوری انشعابات غیرمجاز و جمع آوری پمپ هایی که به شکبه مستقیم متصل بودند از جمله راهکارهای مقابله با کم آبی است که در این راستا دستگاه قضایی و انتظامی همکاری خوبی داشته اند.

وی گفت: شهر کرمان ۶۶ میلیون متر مکعب نیاز آبی دارد که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب موجودی آب داریم و تصفیه خانه کرمان ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان تاکید کرد: برای پایداری آب آشامیدنی در استان کرمان برنامه های اساسی اجرا می شود و نیاز آبی ۲ شهر کرمان و رفسنجان از خط لوله انتقال آب از خلیج فارس به یزد تامین می شود و برای دیگر شهرهای شمالی استان کرمان نیز انتقال آب از سد خرسان در استان چهار محال بختیاری در دست اقدام است.

وی افزود: همچنین برای شهرهای شرق استان کرمان نیز آبرسانی از سد نسا بم انجام می شود که این طرح ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای شهرستان های جنوبی نیز طرح شیرین سازی و انتقال آب از دریای عمان انجام می شود.

اجرای ۹۸ طرح در شرکت آب و فاضلاب کرمان

عبدیان اظهار داشت: در حال حاضر ۹۸ طرح در شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با برآورد هزینه اولیه ۲۳ هزار میلیارد ریال در حال احداث است که ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۴۱ هزار میلیارد ریال برای اتمام این طرح‌ها اعتبار لازم است.

وی با اشاره به پروژه های بهره برداری شده آبفای استان کرمان طی هفته دولت خاطرنشان کرد: طی این هفته در حوزه شهری آبرسانی به ۱۱ شهر استان با اعتباری بالغ بر ۱۵۳ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و ۱۱۵ روستا و مجتمع روستایی نیز با هزینه کرد ۱۱۶ میلیارد تومان آبرسانی شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان ادامه داد: همچنین در هفته دولت امسال عملیات آبرسانی به ۹۲ روستا و مجتمع روستایی در این استان با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان آغاز شد.

خسارت ۳۳۵ میلیارد تومانی سیل به شبکه آب و فاضلاب کرمان

وی با اشاره به جاری شدن سیل در مرداد امسال در استان کرمان بیان کرد: تجهیزات و شبکه آب و فاضلاب سه شهر و ۲۰۸ روستا به میزان ۲۲۵ میلیارد تومان در این سیل آسیب دید که اغلب روستاها در طول هفت روز به مدار آبرسانی برگشتند و آب شهر رفسنجان نیز با حرکتی جهادی ظرف مدت ۴۸ ساعت وصل شد.

آبرسانی به ۶۹۹ روستای کرمان

عبدیان با بیان اینکه در نظر داریم آبرسانی به تمام روستاهای کرمان تا پایان دولت سیزدهم به اتمام برسد افزود: طی تفاهمنامه ای بین وزارت نیرو و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی (ع) آبرسانی به ۶۹۹ روستا با اعتبار یک هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان در این استان ظرف مدت ۳۰ ماه انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: برای عملیات آبرسانی روستایی ۲ معین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه ثارالله کرمان و قرارگاه خاتم الانبیا در حال فعالیت هستند که بزودی شاهد افتتاح پروژه های زیادی در این بخش خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد: طرح های فاضلاب توسط بخش خصوصی در استان کرمان انجام می شود و بخش صنعت ملزم به استفاده از آب های غیرمتعارف و پساب هستند و آبیاری فضای سبز از آب آشامیدنی باید جدا شود که در شهر کرمان شهرداری همکاری خوبی در این زمینه داشته است.

بهره مندی ۱۴ درصد شهرهای کرمان از شبکه فاضلاب

وی با بیان اینکه میزان بهره مندی شهرهای استان کرمان از شبکه فاضلاب ۱۴ درصد است تصریح کرد: سه طرح ایجاد شبکه فاضلاب در شهرهای کرمان، سیرجان و زرند در حال اجرا است که در شهر کرمان پیشرفت ۲۶ درصدی و در شهر سیرجان حدود ۹۲ درصدی دارد و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

عبدیان ادامه داد: برای اجرای شبکه فاضلاب در شهرهای رفسنجان، شهربابک، کهنوج و بردسیر نیز فراخوان جذب سرمایه گذار انجام شده است و تکمیل فاضلاب شهرهای کهنوج، ماهان و پاریز نیز در دستور کار قرار دارد.

وی تاکید کرد: برای طرح اقدام ملی مسکن در استان کرمان نیاز به سه میلیون متر مکعب آب در سال داریم که تلاش می کنیم تا آب مورد نیاز واحدهای مسکون این طرح را تامین کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11063

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.