افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

مجری طرح تفصیلی بم: هیچگونه تغییر کاربری باغی نداریم

  • کد خبر : 12027
  • 10 اسفند 1401 - 13:43
مجری طرح تفصیلی بم: هیچگونه تغییر کاربری باغی نداریم

طلوع ارگ – صادق ملایی: مجری طرح تفصیلی بم با اشاره به اینکه خط قرمز ما برای تدوین این طرح تغییر کاربری باغها می‌باشد گفت: تاکنون هیچگونه تغییر کاربری باغی به کاربریهای دیگر در این طرح نداشته و نخواهیم داشت. کوروش افضلی که در جلسه‌ی چهارشنبه دهم اسفند شورای شهر بم سخن می‌گفت اظهار کرد: […]

طلوع ارگ – صادق ملایی: مجری طرح تفصیلی بم با اشاره به اینکه خط قرمز ما برای تدوین این طرح تغییر کاربری باغها می‌باشد گفت: تاکنون هیچگونه تغییر کاربری باغی به کاربریهای دیگر در این طرح نداشته و نخواهیم داشت.

کوروش افضلی که در جلسه‌ی چهارشنبه دهم اسفند شورای شهر بم سخن می‌گفت اظهار کرد: این طرح با رویکرد گردشگری در حال تهیه است و در خصوص تغییر کاربری باغ‌ها تاکید می‌کنم که هیچ گونه تغییری نخواهیم داشت و همانگونه که در جلسات قبلی گفته ام یک از مساله های مهم این طرح تفصیلی، باغ‌ها هستند. وی در ادامه تاکید کرد: اگر حتی یک تغییر کاربری باغی صورت بگیرد فاتحه طرح تفصیلی شهر بم خوانده شده است و به صراحت اعلام میکنم خط قرمز ما باغ‌هاست و در ۱۰ سال گذشته کاربری هر زمینی که باغ بوده و تفکیک شده، آن کاربری باز هم باغ محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آمودان در ادامه به پیشنهاد گذشته خود در خصوص احیای باغها اشاره کرد و گفت: اگر برای طرح احیای باغها سازمانهای مربوطه ۷۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته بودند طرح جوانسازی اجرا شده بود اما متاسفانه اینکار صورت نگرفت و این طرح الان به بالای ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. مجری طرح تفصیلی تصریح کرد: باید متولی حفاظت و جوانسازی باغهای بم هر چه سریعتر از بین شهرداری و جهاد کشاورزی مشخص شود تا جلسات و طرحهای مربوط به احیای باغشهر اجرایی شود. گفتنی است نماینده اداره جهادکشاورزی بم در این جلسه حضور داشت اما در خصوص طرح جوانسازی باغها سخنی نگفت.
کوروش افضلی در خصوص ۷۳ هکتار زمین الحاقی به جنوب شهر بم گفت: عنوان می شود چون زمین در بم نداریم بیرون از شهر شهرک بسازیم و بنده به عنوان مجری طرح تفصیلی بم شدیداً با سرمایه گذاری در بیرون شهر مخالف هستم. وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در این منطقه ( ۷۳ هکتار الحاقی) مانند زهر برای بم است و اگر طرح ارگ تا ارگ را دنبال کنیم بسیار موقعیت بهتری دارد. وی در ادامه گفت: دلیل علمی مخالفتم این است که اگر آنجا شهرکی ساخته شود، ساکنان آن بخاطر حس تعلق خاطر، مجدد به شهر بر خواهند گشت پس شورای شهر باید موارد تشویقی در خصوص ساخت و ساز درون شهری ارایه دهد برای مثال اگر چهار واحد مسکونی در یک قطعه ساخته می شود باید پروانه مجانی به مردم بدهد تا در حفظ باغها هم تلاشی صورت گیرد. وی تاکید کرد که برای حفظ باغها به زمین مسکونی در محدوده شهر برای شهرک‌سازی نیاز داریم و معتقدم کمبود زمین در داخل شهر نداریم.
مجری طرح تفصیلی در خصوص مشکلات ترافیکی بم گفت: تدوین طرح ترافیکی در حوزه طرح تفصیلی در قرارداد ما نیست اما باز تاکید می‌کنم به دلیل رویکرد گردشگری، ما در این طرح شبکه‌ای حول محور گردشگری را طراحی کرده ایم و نظرمان این است که ماشینها را به حداقل برسانیم و در همین رابطه پرسشنامه‌هایی را مطرح کردیم اما به دلیل اینکه جوابگویی به آنها در دوران کرونا بوده این مطالعات هنوز ناقص است و موضوع ترافیکی برای ما همچنان باز است.
دکتر افضلی از تهیه سند برای ۲۳ محله بم خبر داد و گفت: ما ۲۵ خیابان و کوچه باغهای شهر را برداشت کردیم تا بتوانیم طرحی تدوین کنیم که گردشگر پذیر باشد. وی ادامه داد: تمامی املاک و اراضی دولتی، خیرین، اوقاف و محورهای گردشگری را شناسایی کرده‌ایم؛ ما با بازدید از محلات بم با کمک مردم ۲۳ محله، سند مربوطه به آن محله را تدوین کردیم و تمام برداشت ها را یکسال قبل انجام دادیم و در نرم افزار GIS ثبت کردیم.
گفتنی است در این جلسه علیرضا ریاضی شهردار، صادق دادالله‌پور معاون عمرانی فرماندار، محسن قاسمی رئیس پایگاه میراث جهانی، مسعود قمری سرپرست اداره میراث فرهنگی، باشتمن رییس اداره آبیاری بم، خدابخش‌زاده نماینده جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند.
در این جلسه کریم غضنفرآبادی عضو شورا خطاب به مجری طرح تفصیلی گفت: درخواست دارم که این طرح آینده نگر و تخصصی باشد و طراحی سالم پیش برود و اجازه هیچگونه سواستفاده را به کسی ندهید که در غیر این صورت، این خیانتی به مردم بم محسوب می شود. همچنین محمد تقی جهانپور یکی دیگر از اعضای شورای شهر ضمن گلایه از آقای افضلی گفت: پیش نویس طرح تفصیلی به شهردار ابلاغ شده اما به شورا ابلاغ نشده و ما به عنوان شورای شهر باید از صفر تا صد در جریان تهیه طرح تفصیلی قرار بگیریم.
لازم به ذکر است در ابتدای این جلسه منصور عزیزآبادی رییس شورای اسلامی بم گفت: نظافت شهری ضعیف است و اعضای شورا در بحث نظافت شهری گلایه دارند و رضایت بخش نیست. وی خاطر نشان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز پیشنهاد می‌کنم که اعضای شورا به همراه شهردار از سطح شهر بازدیدی به عمل آورند تا رفع نقایص هر چه سریعتر انجام شود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12027

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.