افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 20 April , 2024

لازمه مدیریت شهری، یادگیری مهارت های سازمانی و تیمی است

  • کد خبر : 11821
  • 04 بهمن 1401 - 11:46
لازمه مدیریت شهری، یادگیری مهارت های سازمانی و تیمی است

همه ما در هر سطح و دانشی به وضوح می دانیم که موضوع و مسائلی که در شهر جریان است تنوع زیادی دارند. این گوناگونی به حدی است که گاهی منافع یک شهر در تضاد با هم قرار گرفته و نیازمند تصمیم گیری همه جانبه و جدی است. نهادها و سازمان‌های کوچک و بزرگ مختلفی […]

همه ما در هر سطح و دانشی به وضوح می دانیم که موضوع و مسائلی که در شهر جریان است تنوع زیادی دارند. این گوناگونی به حدی است که گاهی منافع یک شهر در تضاد با هم قرار گرفته و نیازمند تصمیم گیری همه جانبه و جدی است. نهادها و سازمان‌های کوچک و بزرگ مختلفی نیز در نقش و مسئولیت به ظاهر متفاوت ظاهر شده و به کمک توسعه شهر که در حقیقت همراه با توسعه شخصی هست می‌آیند.
در این بین سازمان‌‌هایی به صورت مستقیم متولی مدیریت شهر هستند و اگر بخواهند به درستی نقش خود را در توسعه شهر ایفا کنند بایستی در ابتدا از خود شروع کرده و با ساماندهی سازمان برای نظم و نظام شهر بکوشند. یکی از مهم ترین این سازمان ها شهرداری ها هستند. مجموعه‌ای که اگر به درستی بر طبق نگاه سازمانی پیش برود، نه تنها برای کارکنان خود رضایت‌بخش است بلکه رضایت شهروندان و توسعه شهر را به دنبال دارد.
به همین دلیل شهردار بروات با توجه به دغدغه آموزشی که دارند تصمیم گرفته است در چارچوب سازمان و برخلاف خیلی از رویه‌هایی که فقط به امور کمی پرداخته و کیفیت کار در اولویت اصلی نیست، با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان خود ضمن بروزرسانی سطح آگاهی، زمینه درک اهمیت بیشتر انجام کار تیمی و سازمانی را که لازمه شکل‌گیری هر سازمانی است را فراهم کند.
یکی از این دوره‌ها «یادگیری مهارت‌های سازمانی» است که شهرداری با دعوت از بهنام خداشناس، مهندس شهرسازی و مدیریت سازمانی به صورت هفتگی در حال برگزاری است. در این دوره سعی می‌شود که با همکاری همکاران شهرداری، مهارت‌های سازمانی مرور شده و ملزومات شکل‌گیری سازمان مطلوب مطرح شود.
در ابتدای این جلسه ها که از تاریخ ۲۱/۱۰/۱۴۰۱ در محل سالن کنفرانس شهرداری شروه شده است، با توضیح چرایی و چگونگی شکل‌گیری سازمان‌ها، اهمیت آنها در توسعه شرح داده شد. همچنین به اهمیت سرمایه‌های مختلفی که به کمک سازمان آمده و منجر به رشد و توسعه در سطوح مختلف می‌شود پرداخته شد. در بین انواع سرمایه‌های موردنیاز توسعه سازمانی که مطرح شد، با توجه به اینکه ماهیت سازمان یک چیدمان انسانی و اجتماعی است، اهمیت بسیار بالای سرمایه اجتماعی تبیین شد و مصداق‌های تقویت این سرمایه همچنین موانع شکل‌گیری و از‌بین‌برنده آن توضیح داده شد.
مهندس محمد بنی اسدی شهردار بروات نیز ضمن تسلیت درگذشت نابهنگام همکار شهرداری آقای استقامت بر همدلی و مهربانی بیشتر تاکید کرد.
وی اشاره کرد که شهرداری جایگاهی است که تاثیر عملکرد خوب یا بد آن در جامعه و بر مردم به وضوح دیده می شود و شهروندان این نتیجه را چه خوب و چه بد بیان خواهند کرد. بنابراین تاثیر عملکرد ما بر ذهن و حال خوب یا بد مشخص می شود.
وی کار فرهنگی و اجتماعی را نیازمند آموزش مستمر دانست و گفت با این آموزش ها باید دید خود را نسبت به پدیده ها وسیع کنیم. وسعت دیدی که منجر می شود درگیر حاشیه ها نبوده و به کار اصلی خود بپردازیم. به عنوان مثال همین موضوع بالا و پایین بروات چقدر باعث تفرقه و حاشیه شده است و جایگاه بروات را حتی در بین شهرهای اطراف هم تضعیف کرده است. البته عده ای از این تفرقه و حاشیه سازی ها سود می برند و با از بین فضای صحیح کاری و در نبود سرمایه اجتماعی به همه شهر و سازمان ضربه می زنند. باید گفت همین نو.ع تفکر سمی است که همین داشته های زیاد و خوبی را که داریم از بین می برد. همه ما سرمایه های فیزیکی و مالی و انسانی را می بینیم اما کمتر به سرمایه های اجتماعی و معنوی پرداختیم در صورتی که اگر این سرمایه را داشته باشیم کمک می کند تا از لحاظ حتی مالی و اعتباری موقعیت بهتری در جامعه داشته باشیم و ارتقای شغلی پیدا کنیم. وی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد خصوصی و بهترین ساعات شبانه روز را در این مکان می گذرانیم و اگر قرار باشه با دلسردی و عدم رضایت در اینجا قرار بگیریم باید از خود بپرسیم که با خود چه می کنیم؟ و باید بدانیم که با این کار بیشترین ضربه را به خود و زندگی خود وارد می کنیم آن هم به خاطر حداقل دستمزدی البته باید درنظر داشته باشیم که کار درست ما حتی بر دستمزد ما هم تاثیرگذار است. ما می خواهیم به تعریف درستی از سازمان در ذهن خود برسیم و بدانیم که چطور می شود بهره وری آن را افزایش داد مهمخ تر اینکه نقش من و شما در این سازمان چیست و چه اصلاحاتی را در خود و رفتار سازمانی و اداری خود باید به وجود آوریم تا به آن موفقیت برسیم. موفقیتی که نتیجه آن برای تک تک ما چه در زندگی شخصی و چه در محیط کاری خوب خواهد بود. و با افتخار بگوییم که کارمند شهرداری بروات هستیم و این موضوع به وسیله خود ما محقق می شود. این را بدانیم که اگر عضویت در سازمان شهرداری اگر باعث افتخار ماست یا باعث سرافندگی ما هر دو به دست خود ما رقم می خورد و کسی از بیرون نمی تواند این را اصلاح کند. وی همچنین اشاره کرد که بایستی به صورت چابک فعالیت داشته باشد و بر اهمیت غنیمت شمردن فرصت‌ها و همدلی و همکاری کارکنان به عنوان مولفه‌های سرمایه اجتماعی تاکید کرده و با برشمردن برخی اشتباه‌های رفتاری و سازمانی از قبیل اهمال‌کاری، رقابت های منفی و کنارزنی دیگران، زیر‌آب‌زنی و… گفت که نه تنها این امور کمکی به مجموعه نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن اعتماد می‌شود. همچنین با کند کردن روند فرآیندهای سازمان باعث افول سود و رتبه خواهد شد. اموری که ضرر آن متوجه شخص و همه سازمان خواهد شد. در عوض دلسوزی ما نسبت به یکدیگر و دیگر واحدها نیاز ماست و باید این روحیه همکاری و دلسوزی را تقویت کنیم.
مهندس بنی اسدی از همکاران خواست که حتما در جلسه ها و بحث ها مشارکت داشته باشند. همچنین بر جایگاه هر کس در سازمان و سلسله مراتب تاکید کرد. اگر هر کدام از ما نقش خود را که اهمیت خاص خودش را دارد محترم بشماریم آن وقت سازمان به درستی کار می کند و نباید نقش دیگران را زیر سوال ببریم و به خود و سازمان ضربه بزنیم. اگر همه هم ردیف باشیم که نه تیم و نه سازمانی شکل نمی گیرد. ساده ترین مثال تیم فوتبال هست. اگر قرار باشه همه در پست نوک حمله یا دروازه قرار بگیرند آیا تیم و بازی شکل می گیرد؟ و این نوع نگاه محکوم به شکست است. البته این جایگاه ها در کنار حفظ حرمت و دوستی و رفاقت هست البته بدون دخیل کردن آن در سلسله مراتب کاری.
در ادامه این جلسه‌های آموزشی مولفه‌های یک سازمان تعریف و شرح داده و تاکید شد که اگر بخواهیم تجربه یک سازمان واقعی و موفق را داشته باشیم بایستی در ابتدا به تفکری همه جانبه، چند بعدی و نظام‌مند به نام تفکر سیستمی مجهز باشیم. نوع خاصی از تفکر که باعث می‌شود اثرات بلندمدت یک کار حتی به ظاهر کوچک ما در نظر گرفته شود همچنین کمک می‌کند که با موضوع‌ها و مسائل به صورت تک‌عاملی و کوته‌بینانه نیاندیشیم.
در پایان باید گفت که وجود چنین رویکردهایی در سطح مدیریت شهری باعث امیدواری است. اینکه با پرداختن به توسعه سازمانی و فردی نه تنها حال بهتری برای اشخاص و منابع انسانی به وجود آید بلکه این رضایت شغلی با انگیزه‌ای مضاعف اثرات خود را بر کل بدنه سازمانی، شهری و شهروندان بگذارد.

 

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11821

برچسب ها

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.