افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
سرخرطومی حنایی در کمین نخلستان‌های شرق استان کرمان

فرماندار بم ضمن گلایه از مسئولین: با وجود آفت سوسک سرخرطومی متاسفانه تا این لحظه هنوز هیچ اعتباری برای مبارزه با این آفت اختصاص پیدا نکرده است

  • کد خبر : 11882
  • 25 بهمن 1401 - 14:59
فرماندار بم ضمن گلایه از مسئولین: با وجود آفت سوسک سرخرطومی متاسفانه تا این لحظه هنوز هیچ اعتباری برای مبارزه با این آفت اختصاص پیدا نکرده است

باغداران و کشاورزان بم، ریگان، نرماشیر و فهرج در نشست آموزشی مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی شرکت داشتند و با راه‌های  ردیابی، کنترل و مبارزه با سوسک سر خرطومی  آشنا شدند.

طلوع ارگ- صادق ملایی: یک سال است آفت سوسک سر خرطومی خطرناک در منطقه شرق استان شهرستان نرماشیر پیدا شده و زنگ خطری برای نخل داران شرق استان است، این افت‌ می تواند درخت نخل چندین ساله را به کلی از ببین ببرد تا درخت نخل جدید جایگزین کشت و به ثمر بنشیند بیش از ۱۵ سال طول می‌کشد.

محمد برزنگ فرماندار بم نیز از مسولین گله کرد و گفت: با وجود آفت سوسک سر خرطومی متاسفانه هیچ اعتباری تا کنون برای مبارزه با این آفت اختصاص پیدا نکرده است و به شدت در حال گسترش در منطقه است، این آفت کل نخل و هستی کشاورزان را هدف قرار داده است، آفت های دیگر محصول را از بین می‌برد و این ا آفت درخت نخل را به کلی از بین می‌برد، ستاد بحران استان باید اعتبار ویژه برای مبارزه با این آفتدر نظر بگیرد اما هنوز هیچ اعتباری تخصیص داده نشده است.

فرماندار بم‌گفت : جهاد کشاورزی خطر آفت سوسک سر خرطومی را جدی ببیند و تحقیقات کشاورزی جدی وارد عمل شود، همه باید با این افت مبارزه کنیم .

قهری مدیر جهاد کشاورزی نرماشیر گفت: یک سال است آفت سوسک سر خرطومی در نرماشیر پیدا شده و پیش بینی می‌کنیم‌ در نرماشیر ۲ هزار هکتار از باغات به این آفت الوده شده باشد.

او گفت: سال گذشته  یک روستا و هم اکنون  ۱۰ روستا به آفت سوسک سر خرطومی آلوده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نرماشیر افزود: تا کنون تعداد ۶۰ درخت نخل خرما شناسایی و این در ختان را تیمار کردیم، درختان تا حدودی درمان شدند برای مبارزه با این آفت انسجام‌ و همت همگانی را می‌طلبد و برای مبارزه با آن اعتبار وسایل و تجهیزات نیاز است.

بسیج هم با تمام قوا به میدان آمده سرهنگ عابدین عسکر پور مسول سازمان بسیج جامع کشاورزی سپاه ثارالله استان کرمان گفت : آفت سوسک سر خرطومی حنایی متاسفانه به خود درخت نخل حمله می‌کند و درخت نخل را به کلی از بین میبرد یک تهدید بزرگ برای کشاورزان و یک تهدید برای امنیت اقتصادی شرق استان و نخلستان‌های کشور است.

او گفت: ما با حضور کارشناسان، مربیان، بسیج همگانی کشاورزان با حضور در باغات و نخلستان‌ها  باید بتوانیم برخورد و کنترل کنیم.

او گفت: از ظرفیت گروه‌های جهادی محله محور استفاده می‌شود، تعداد ۱۰۰ کارشناس بسیج و تعداد ۲۵۰ نفر از بسیجیان محله محور در این طرح اماده کمک به  کشاورزان هستند.

معقول مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: امروز در خدمت کشاورزان شرق استان بودیم و باید اهمیت غذایی و معیشت مردم و به تک محصولی محصول خرما در شرق استان در حوزه کشاورزی توجه بیشتر شود، آفت سوسک سر خرطومی حنایی بسیار خطر ناک است یک تهدید بسیار جدی برای باغات و نخلستان‌های شرق استان است همه کشاورزان مشارکت کنند با این آفت مقابله کنیم.

او تاکید کرد: کشاورزان از انتقال هر گونه پاجوش نخل در منطقه خوداری کنند و ممنوع است این آفت می‌تواند درخت نخل را کامل از بین ببرد و دسترنج چندین ساله کشاورزان را نابود کند.

او گفت: متاسفانه برای درمان این آفت چیزی وجود ندارد و برابراست با مرگ درخت نخل و این آفت با دیگر آفات متفاوت است.

لطفعلی زاده معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت : آفت در شرق استان کرمان شرستان نرماشیر مشاهده شده است، سازمان جهاد کشاورزی آموزش لازم را به کشاورزان می‌دهد تا باغات خود را پایش کنن،د کشاورزان با کمک همدیگر و مشارکت با این افت مبارزه کنند تمام تجهیزات سموم‌و موارد نیاز تهیه شده و امادگی مبارزه با این آفت را داریم باید همه کشاورزان و نخل داران باغات خود را مستمر پایش و رصد کنند تا افت کنترل شود.

این در حال است که سازمان جهانی غذافائو اعلام کرده است آفت سوسک سر خرطومی جز چهار افت تهدید کننده و امنیت غذایی است آفت سرخرطومی خرما حشره‌ای به رنگ قرمز متمایل به حنایی رنگ با ۳۰ تا ۳۵ میلیمتر طول، دارای خرطومی بلند و خمیده است و از جوانه مرکزی غلاف‌های تازه تغذیه می‌کند و در نهایت باعث خشک شدن تاج درخت و افتادن درختان آلوده می‌شود.

سوسک‌های سرخرطومی حنایی در دوران بلوغ نسبتاً بزرگند و رنگ قرمز آجری دارند؛ لارو این سوسک می‌تواند بدون تظاهر بیرونی سوراخ‌هایی به طول یک متر در تنه درخت نخل ایجاد کند و در نتیجه باعث تضعیف و مرگ نخل شود.

معمولاً خسارت این حشره به‌سادگی قابل مشاهده نیست و درختان آلوده در ظاهر کاملاً سالم و سبز هستند و نخلداران زمانی متوجه حضور این آفت می‌شوند که درخت بدون هیچ دلیل خاصی می‌افتد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11882

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.