افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024

طشته؛ گامی برای ثبت جهانی قنات داوران رفسنجان

  • کد خبر : 12251
  • 09 اردیبهشت 1402 - 9:44
طشته؛ گامی برای ثبت جهانی قنات داوران رفسنجان

به همت شورای اسلامی و دهیاری روستای داوران و با حضور استاندار، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، مدیرکل میراث فرهنگی و مدیر مرکز قنات کرمان، جشنواره طشته روستای داوران در محل درب کهن برگزار شد.

به‌گزارش طلوع ارگ به نقل از ایسنا، در این مراسم که به مناسبت روز ملی قنات ایرانی، هشتم اردیبهشت ماه برپا شد و با اجرای موسیقی و گلباران قنات داوران و نمایش طشته‌های تاریخی همراه بود، از پیشکسوتان حوزه قنات قدردانی شد.

در اولین جشنواره طشته داوران یاد و خاطره مرحوم حاج محمد جهانبخشیان از مقنیان قدیمی داوران که در حفظ، نگهداری و بازسازی قنات نقش مؤثری داشته، گرامی داشته شد.

در این مراسم فرماندار، بخشدار مرکزی، رئیس میراث فرهنگی شهرستان، امام جمعه موقت و اعضای شورای اسلامی و دهیار روستای داوران نیز حضور داشتند.

لزوم ثبت جهانی قنات داوران

استاندار کرمان در این مراسم با بیان این‌که داوران روستایی دارای سابقه طولانی است و جاذبه‌های زیاد از جمله خوش آب و هوا بودن و جذب گردشگر دارد، اظهار کرد: قنات این روستا منحصر به فرد و مانند قنات در گناباد نوع مالکیت و واحد اندازه‌گیری آن است. تنها جایی که در ایران خرید و فروش آب به عنوان طشته است و این طشته مبنای اندازه‌گیری است.

محمدمهدی فداکار افزود: عموما از این واحد استفاده می‌کنند. ظرفی مسی که یک من آب داخل آن می‌ریزد و روی آن اندازه‌گیری‌ها حک شده و مبنای اندازه‌گیری و خرید و فروش آب هم همین طشته است و به دلیل ارزش تاریخی باید ثبت جهانی این قنات دنبال شود.

استاندار کرمان با بیان این‌که کشاورزی‌های خرد وجود ندارد اما ارزش تاریخی زیادی دارد، بیان کرد: سندهای زیادی که با این طشته معامله می‌شود، وقف‌هایی که وجود دارد و ظرفیت‌های دیگر که تنها بحث آبیاری ندارد، هم مبنای محاسبه است، لذا میراث فرهنگی با همکاری فرمانداری و استاندرای این اثر را ثبت کنند.

وجود ۱۳ قنات ثبت‌شده در استان کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز در حاشیه این جشنواره اظهار کرد: روستای داوران با توجه به ظرفیت‌ها و شاخص‌هایی که در حوزه تاریخی دارد، از جمله بافت تاریخی و المان شاخص شامل دو برج، یک مدرسه تاریخی و شفاخانه؛ این بستر را می‌توان به عنوان یک محور قرار داد تا این روستا را ثبت ملی کنیم.

فریدون فعالی افزود: نقطه قوتی که در این روستا قرار دارد قرار گرفتن دستگاه‌های اجرایی در کنار هم است یعنی بنیاد مسکن با توجه به طرح و برنامه‌ای که داشته بر اساس شاخصه‌های تاریخی یک محور را کار کرده که این خیلی مهم است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی روی برج‌های تاریخی این روستا کار کرده و در نهایت با توجه به قناتی که در روستا قرار گرفته می‌تواند به عنوان روستای هدف گردشگری، گردشگران را به سمت خودش بیاورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به برگزاری جشنواره طشته گفت: برگزاری چنین رویدادهایی به ما خیلی کمک می‌کند تا گردشگران را به این روستا جذب کنیم.

فعالی اضافه کرد: در استان کرمان سه قنات ثبت جهانی، ۱۰ قنات ثبت ملی و ۱۸ پرونده آماده ثبت دارد و دو پرونده در حال مستندسازی است و برای ما می‌تواند ظرفیتی در حوزه قنات‌های کشور بوجود بیاورد که روی این موضوع تمرکز کرده و با این هدف در کنار سایر جاذبه‌هایی که داریم گردشگر را با هدف معرفی قنات‌های کرمان به استان هدایت کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12251

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.