افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

شرکت‌های معدنی کرمان در انتقال زائران اربعین هم خلف وعده کردند

  • کد خبر : 11080
  • 09 شهریور 1401 - 19:47
شرکت‌های معدنی کرمان در انتقال زائران اربعین هم خلف وعده کردند
پنجمین نشست ستاد استانی اربعین کرمان امروز(چهارشنبه) در حالی برگزار که مهمترین مباحث آن کمبود وسایل نقلیه برای انتقال زائران به مرزهای غرب کشور، خلف وعده شرکت‌های معدنی مثل گل گهر و مس سرچشمه در این زمینه و شکل گرفتن بازار سیاه عنوان شد.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، ستاد اربعین استان کرمان با حضور اکثریت اعضا تشکیل جلسه داد تا به بررسی آخرین وضعیت اقدامات انجام شده دستگاه های ذیربط برای ساماندهی و خدمات رسانی به زائران استان کرمان و همچنین زائران داخلی و خارجی که از استان عبور می کنند بپردازد و تصمیم ها برای هماهنگی های نهایی گرفته شود.

هر چند به نظر می رسید با تجارب سال های گذشته و همچنین تشکیل جلسات متعدد ملی و استانی اربعین امسال کمترین چالش را برای اعزام زائران پیاده روی اربعین داشته باشیم اما در فاصله حدود ۱۵ روز باقی مانده به روز اربعین، چالش تکراری اما مهم و حیاتی کمبود وسایل نقلیه بویژه اتوبوس برای جابه جایی زائران کرمان همچنان مشکل زا و پا برجاست.

مدیران حاضر در این نشست از خلف وعده گل گهر و مس سرچشمه گلایه کردند و این درحالی است که طی ماه ها و سال های اخیر نیز انتقادها از این شرکت ها به علت نقض تعهداتشان در میزان کمک در راستای مسئولیت های اجتماعی یا انتقال حساب های بانکی به استان همواره گلایه ها وجود داشته است.

جابه جایی ۱۸۱۵ زائر با اتوبوس

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: بلیط فروشی اتوبوس برای زائران کربلا آغاز شده است و طبق نرخ مصوب قیمت بلیط برای اتوبوس های عادی ۵۵۰ هزار تومان و برای اتوبوس های ۲۵ نفر ویژه ۸۵۰ هزار تومان است.

احسان عراقی زاده افزود: امسال اعزام با اتوبوس دربستی نداریم و سعی کردیم از حضور دلالان جلوگیری شود که افراد اظهار رضایت از این مساله داشتند و شهروندان هرگونه تخلف بلیط فروشی را به سامانه ۱۴۱ راهداری اطلاع دهند.

وی اظهار داشت: از ابتدای شهریور تاکنون تعداد یک هزار و ۸۱۵ نفر در قالب ۵۵ دستگاه اتوبوس به سمت مرزهای کشور از مبدا کرمان اعزام شده اند که با توجه به اضافه شدن روزانه زائران، مینی بوس ها و سواری های کرایه بین شهری نیز برای مواقع ضروری آماده باش هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی خروجی اتوبوس ها، در استان فارس صورت وضعیت اتوبوس زائران کنترل می شود.

بازهم خلف وعده شرکت های معدنی

وی ادامه داد: شرکت های معدنی قرار بود برای جابه جایی زائران اربعین استان اتوبوس در اختیار ما بگذارند که تا امروز هیچ اقدامی نکرده اند و خلف وعده داشته اند.

عراقی زاده گفت: از اول تا هشتم شهریور یک هزار و ۲۸۶ زائر خارجی از مرز میرجاوه با ۲۹ دستگاه اتوبوس و چهار هزار و ۴۴۰ نفر نیز به صورت پیاده وارد کشور شده اندکه علاوه بر مرز مهران و شلمچه، ۲ شهر زیارتی مشهد و قم نیز جزو مقاصد آنان است.

شکل گیری بازار سیاه بلیط اتوبوس

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان نیز گفت: مهمترین بحث و چالش اربعین در استان حمل و نقل است و به دلیل خلف وعده در تعهدات شرکت های گل گهر و مس سرچشمه برای در اختیار قراردادن اتوبوس در جابه جایی زائران اربعین، سیستم حمل و نقل زمینی ما دچار مشکل شده است که به دلیل کمبود اتوبوس بین قیمت مصوب و نرخ اتوبوس ها بازار سیاه شکل گرفته است.

حمید شمس الدینی افزود: حدود ۲ میلیون نفر از سراسر کشور تا امروز در سامانه سماح ثبت نام کرده اند که ۱۰۷ هزار نفر از آنان از استان کرمان هستند و ثبت نام ۵۸ هزار نفر از زائران استان نیز تاکنون قطعی شده است.

تسهیلات تمدید گذرنامه

وی با اشاره به تسهیلات فراهم شده برای تمدید گذرنامه زائران اربعین بیان کرد: کسانی که برای دریافت گذرنامه اقدام کرده اند و هنوز برای آنان صادر نشده است، پیامک گذر موقت دریافت می کنند تا در صورت موافقت برای آنان گذر موقت صادر شود و کسانی که گذرنامه ندارند باید اقدام کنند تا با کمترین هزینه گذر موقت برای ورود به عراق و با اعتبار شش ماهه دریافت کنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تصریح کرد: همچنین افرادی که اعتبار گذرنامه آنان تا ۲۶ مهرماه امسال است برای اعزام مشکلی ندارند و می توانند از این گذرنامه برای خروج از کشور استفاده کنند.

وی توضیح داد: اما کسانی که تاریخ صدور گذرنامه آنان از ششم شهریور ۹۱ به بعد است اما منقضی شده، باید به شهرستان های محل صدور گذرنامه و در کرمان به اداره گذرنامه مراجعه کنند تا برای آنان گذر موقت صرفا برای ورود به عراق صادر شود.

قرارگاه پایش حمل و نقل زائران اربعین تشکیل می شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان نیز با اشاره به مشکلات بخش حمل و نقل زائران اربعین گفت: قرارگاه رصد و پایش پایانه ها و حمل و نقل تشکیل می شود تا روزانه و تا زمان برگشت زائران بحث جابه جایی و حمل و نقل زائران به صورت مستمر بررسی و رسیدگی شود.

رحمان جلالی افزود: در حوزه صدور و تمدید گذرنامه با توجه به افزایش متقاضیان و زائران ساعات کار دفاتر پلیس ۱۰+ افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: راهپیمایی اربعین یک فرصت است که نباید به تهدید تبدیل شود و مردم از طریق رسانه ها در جریان فعالیت ها قرار گیرند.

تخصیص نیافتن پرواز اربعین برای کرمان

مدیرکل فرودگاه های استان کرمان نیز گفت: از حدود یک ماه قبل درخواست ۲۷ پرواز برای جابه جایی زائران اربعین به عراق دادیم که تاکنون با هیچ پروازی موافقت نشده است.

علی قاسم زاده افزود: انتظار داریم حداقل سه پرواز به استان برای عراق اختصاص داده شود و طبق قیمت مصوب بلیط هواپیما رفت و برگشت به کشور عراق از تهران هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای شهرستان ها ۶ میلیون تومان است که بلیط فروشی تنها از طریق سامانه انجام می شود و آژانس ها هیچ گونه بلیط فروشی ندارند.

به گزارش ایرنا، همچنین در این نشست برخی دستگاه های عضو ستاد اربعین استان کرمان گزارش فعالیت ها، اقدامات و نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کردند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11080

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.