افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024

سیل و آفت، کام نخلداران جنوب کرمان را تُرش و خشک کرد

  • کد خبر : 11024
  • 06 شهریور 1401 - 16:18
سیل و آفت، کام نخلداران جنوب کرمان را تُرش و خشک کرد
سیلاب تابستانه امسال سبب ترشیدگی و شیوع آفت نیز موجب بروز عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما در بخش‌هایی از درختان خرمای منطقه جنوب کرمان شده به طوری که کام نخلداران را تُرش و خشک کرده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، استان کرمان با بیش از ۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و تولید افزون بر ۵۲۰ هزار تن محصول به عنوان یکی از قطب های مهم تولید خرمای کشور شناخته می شود که سهم شهرستان های جنوبی این استان ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت با ۲۲۰ هزار تُن محصول است.

طبق برآورد کارشناسان امسال پیش بینی محصول بیشتر و با کیفیت تری از نخلستان های جنوب برآورد شده بود که بارش باران در فصل تابستان و عارضه خشکیدگی خوشه خرما تمامی محاسبات و پیش‌بینی ها را برهم زد.

سیل، آفت و قیمت

جاری شدن سیلاب و شیوع آفت سبب کاهش کیفیت بخشی از محصول خرمای جنوب کرمان شد و از سوی دیگر افزایش نیافتن قیمت خرما در مقایسه با رشد هزینه ها سبب نارضایتی خرماداران شده است.

عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما نیز سبب کاهش محصول خرما نسبت به سال گذشته شد که مبارزه با این آفت نیازمند فعالیت علمی و مدون است.

طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی هزینه تولید هر کیلو خرما بیش از ۲۰ هزار تومان است و این موضوع ارتباط مستقیمی با بسته بندی و کیفیت خرما نیز دارد که خرماداران با رعایت این ۲ اصل می توانند زمینه افزایش قیمت محصول خرما را فراهم کنند.
قیمت امروز خرما در بازار جنوب استان کرمان به ازای هر سه کیلوگرم خرمای کلوته(نوعی خرمای مرطوب و پرطرفدار) ۱۷ تا ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای مضافتی از ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار تومان و ضایعات خرما به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.

خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیل، طوفان، خشکیدگی‌ 

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب، طوفان، عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما و ترشیدگی به نخل داران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان طی سال جاری خبر داد.

احمد احمدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیلاب، ترشیدگی و عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما بین ۲۰ تا ۷۰ درصد با میانگین ۴۰ درصد
در سطح ۳۰ هزار هکتار از نخیلات این منطقه خسارت وارد کرد.

کاهش ۴۰ درصدی تولید 

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از کاهش ۴۰ درصدی تولید محصول خرمای این منطقه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق برآورد کارشناسان امسال پیش بینی تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما را از نخلستان های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان داشتیم ولی خسارت سیلاب و عارضه خشکیدگی و ترشیدگی سبب کاهش تولید محصول خرما شده است.
وی افزود: طبق گزارش کارشناسان کشاورزی امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن تولید محصول خرما از نخلستان های منطقه جنوب استان کرمان پیش بینی می شود.

ذخیره ۷۰ درصد خرمای جنوب کرمان در سردخانه‌ها

احمدپور از ذخیره سازی بیش از ۷۰ درصد خرمای نخلستان های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در سردخانه ها خبر داد و تصریح کرد: در مجموع منطقه جنوب کرمان ۷۰ سردخانه مدرن و نیمه مدرن فعال دارد.

صادرات بیش از ۵۰ درصدی

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان همچنین از صادرات بیش از ۵۰ درصد خرمای تولید هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و اظهارداشت: صادرات محصول خرمای جنوب کرمان به کشورهای روسیه، افغانستان، ارمنستان، چین و کشورهای اروپایی انجام می شود.

مشکل تکراری قیمت‌گذاری دلالان

احمدپور در ادامه بزرگترین مشکل بازار محصول خرمای این منطقه را قیمت گذاری توسط دلالان عنوان کرد و راه حل پیشنهادی این مشکل را نفروختن محصول خرما با این قیمت خواند.

وی با بیان اینکه بازار نوسانات زیادی دارد تصریح کرد: قیمت خرما از ۱۵ هزار تومان در ارقام زودرس در اواخر خرداد ماه شامل رقم المهتری شروع شد و اینک ۳۵ هزار تومان برای یک کیلو خرمای مضافتی در حال فروش است.

نارضایتی خرما داران از نرخ حمل و نقل

احمدپور در ادامه به حمل و نقل محصول خرما از باغ تا بازار اشاره کرد و گفت: خرما داران نسبت به نرخ هزینه حمل ونقل از باغ تا بازار یا سردخانه ها ناراضی هستند.
وی افزود: افزایش نرخ هزینه حمل ونقل سبب افزایش هزینه تولید و در نتیجه نارضایتی خرماداران شده است.
احمدپور به حمل و نقل صادرات خرما در منطقه جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد چراکه بازرگانان خرما را از سردخانه یا نخلستان خریداری می کنند و حمل محصول با بازرگان است.

 توجه به اصلاح باغات

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: این سازمان توجه خاصی به اصلاحات باغات خرمای این منطقه دارد لذا با ارایه تسهیلات اصلاح و احیای باغات پیر و فرسوده، پرداخت یارانه نهال به باغدارنی که اقدام به احداث باغ جدید کرده اند، توزیع نهال کشت بافتی وارداتی ارقام خشک و نیمه خشک بین متقاضیان و اجرای پایلوت (نمونه) از اعتبارات یارانه نهال برای احداث خزانه تولید پاجوش از دیگر اقدامات این سازمان در راستای تحقق این مهم است.
وی از هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰۰ هزار نهال خرمای کلوته طی ۲ تا سه سال آینده در هفت شهرستان جنوبی این استان خبر داد و گفت: خرمای کلوته به صورت اختصاصی و تولید خاص منطقه جنوب کرمان است و طبق پیش بینی کارشناسان هدف‌گذاری ترویج بیشتر این نوع خرما در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: تولید این‌ نوع خرما از طریق تکنیک کشت بافت به صورت نهال در دستور کار قرار گرفته است.

باروری ۳۰ هزار هکتار از نخلستان های جنوب کرمان

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان نیز با بیان اینکه مجموع سطح نخلستان های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان  بیش از ۳۱ هزار هکتار است، سطح باور نخلستان های این منطقه را بیش از ۳۰ هزار هکتار برشمرد.
صادق حسین زاده تصریح کرد: ارقام تجاری خرمای منطقه جنوب کرمان شامل مضافتی، کلوته، مرداسنگ، هلیله ای، المهتری، نگار، ربی، شاهانی، گوردیال، شکری و انواع ارقام خشک ‌و نیمه خشک شامل مجول، پیارم و زاهدی است.

برداشت ۷۰ درصدی خرما در جنوب کرمان 
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان به برداشت محصول خرما در این منطقه اشاره کرد و گفت:  طبق برآورد کارشناسان تا کنون در بیش از ۷۰ درصد باغات عملیات برداشت انجام شده است که این عملیات تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.
وی تصریح کرد: برداشت خرما از نیمه اول تیرماه با رقم زودرس المِهتِری آغاز شد و تا اواخر مهرماه با برداشت ارقام دیر رس مانند هَلیله ای به اتمام می‌رسد.
 هزینه تولید هر کیلو خرما بیش از ۲۰ هزار تومان 
حسین زاده هزینه تولید هر کیلو خرما را بیش از ۲۰ هزار تومان عنوان کرد و یکی از بزرگترین مشکلات بازار فروش و قیمت محصول خرما را بسته بندی محصول بدون برند و نام تجاری منطقه برشمرد.
وی با بیان اینکه بسته بندی های خرما در منطقه جنوب کرمان عمدتا متفاوت در وزن های مختلف و بدون نام و نشان منطقه است گفت: اگر تعاونی نخل‌کاران برای حل این مشکل در ابتدای برداشت، بسته بندی های یک شکل با برند منطقه بین تولیدکنندگان خرما توزیع کند، فروش و صادرات محصول خرما آسان‌تر و با قیمت بالاتری صورت می‌گیرد.
قیمت خرما تابع عرضه و تقاضاست

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قیمت خرما تابع عرضه و تقاضاست، گفت: بسته بندی در سطوح یک، ۲ و سه و نوع بسته بندی در قیمت خرما تاثیرگذار است.
ذبیح الله اعظمی به آخرین وضعیت قیمت های خرما در جنوب کرمان اشاره کرد و افزود: قیمت واقعی خرما از ماه های آینده مشخص می شودو باغداران این موضوع را مدنظر قرار دهند اما فعلا خرما به صورت تقریبی از کیلویی ۲۰ هزار تومان (فله و بدون بسته بندی) تا ۴۵ هزار تومان در حال خرید و فروش است.
وی با بیان اینکه قیمت خرما معمولاً در پایان شهریور و مهرماه مشخص می‌شود، قیمت های فعلی بازار خرما را کاذب دانست و اظهار داشت: خرماداران محصول درجه یک خود را در سردخانه ها نگه می دارند تا با قیمت مناسب به فروش برسانند.
تقاضای نمایندگان استان های بوشهر و خوزستان برای خرید حمایتی خرما
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از درخواست نمایندگان استان های بوشهر و خوزستان برای خرید حمایتی خرمای کبکاب بوشهر و استعمران خوزستان خبر داد و گفت: این نمایندگان خواستار خرید حمایتی خرما توسط سازمان تعاون روستایی هستند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه خرمای مضافتی، کلوته و مرداسنگ به دلیل کیفیت و بازار فروش مناسب نیازی به خرید حمایتی دولت ندارد.
میز خرما در وزارت صمت
اعظمی از ایجاد میز خرما در وزارت صمت طی هفته آینده خبر داد و گفت: این میز در معاونت توسعه و تجارت وزارت صنعت، معدن‌ و تجارت دایر می شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین از ایجاد ۲ میز خرما توسط مجلس شورای اسلامی و وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: برگزاری این میزهای خرما نقش مهمی در بهبود وضعیت قیمت خرما دارد.

برگزاری جشنواره خرمای کلوته
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه از برگزاری جشنواره خرمای کلوته در شهرستان عنبرآباد در آبان ماه امسال خبر داد و گفت: به احتمال زیاد وزیر جهاد کشاورزی هم در این جشنواره حضور پیدا خواهد کرد.

قیمت دستوری تعیین نمی شود

سرپرست فرمانداری جیرفت نیز با بیان اینکه قیمت خرما دستوری تعیین نمی‌شود، گفت: قیمت خرما را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

احمد بلندنظر به وضعیت قیمت محصول خرما اشاره کرد و افزود: تمامی شرایط برای حضور بازرگانان خارجی و داخلی به منظور خرید خرما در منطقه فراهم است.

پای صحبت خرماداران

خرمادار باسابقه و بنام جنوب کرمان، از جمله بزرگترین مشکلات فعلی خرماداران را شیوع آفت و قیمت محصول خرما برشمرد.
عابدسنجری ضمن گلایه از حمایت نکردن مالی و معنوی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تصریح کرد: عارضه خشکیدگی‌ خوشه خرما و آفت سرخرطومی حنایی زیان بزرگی به نخلداران جنوب کرمان وارد کرده است.
وی نسبت به شیوع بیماری های خرما در جنوب کرمان هشدار داد و خواستار پیگیری ویژه این موضوع شد.
سنجری با بیان اینکه ۲۰ هزار اصله نهال خرما در ۵۰ هکتار زیر بار محصول خرما داریم، قیمت فعلی بازار خرما را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و تلاش نخل داران افزایش قیمت محصول خرما را طبیعی خواند.

وی با بیان اینکه در کنار نخلستان های خانوادگی (رقم های هم خانواده) یک سردخانه احداث کرده ایم، از اشتغالزایی فصلی ۲۰۰ نفر به صورت روزانه و ۱۵ نفر به صورت دائم خبر داد.
خرید خرمای جنوب کرمان توسط ۳۰ تاجر افغان 

نماینده تجار افغانستان در جنوب کرمان نیز گفت: خرمای منطقه جنوب کرمان توسط ۳۰ تاجر از کشور افغانستان در حال انجام است.
عبدالولی مبین زاده اظهار داشت: از ابتدای خرید خرما در منطقه جنوب کرمان تاکنون هر تاجر افغانستانی تاکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن خرما خریداری کرده است.

کاهش کیفیت خرما بر اثر سیل و آفت
نماینده تجار افغانستان در جنوب کرمان گفت: امسال سیل و افت زیان بزرگی به خرماداران منطقه جنوب کرمان وارد کرد و کیفیت خرمای امسال منطقه جنوب کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

درجه‌بندی خرما برای فروش با قیمت بالاتر
مبین زاده به درجه بندی خرما تاکید کرد و گفت: خرماداران منطقه جنوب کرمان محصول خود را براساس کیفیت بسته بندی کنند تا با قیمت بیشتری محصول خود را به فروش برسانند.

دست دلالان قطع شود

محمود صالحی نخلدار فعال در پنج شهرستان جنوبی استان کرمان نیز گفت: مسئولان باید دست دلالان را از بازار قطع کنند تا سود به کشاورز برسد.

وی افزود: هزینه های برداشت خرما هر سال افزایش پیدا می کند ولی قیمت خرما به نسبت هزینه ها افزایش نمی یابد.

صالحی اظهار داشت: دلالان محصول خرمای کشاورزان را با قیمت پایین خریداری و در سردخانه ها ذخیره می کنند تا در ماه های دی، بهمن، اسفند و حداکثر تا فروردین ماه قبل از ماه رمضان با قیمت بالایی به فروش برسانند.
 تفاوت قیمت هزینه های خرما بین بم و جیرفت

خرمادار جنوب کرمانی با بیان اینکه تفاوت قیمت بین هزینه های خرما در بم و جیرفت وجود دارد گفت: خرما در بم تک محصولی است لذا هزینه های برداشت به نسبت جیرفت که چند محصول دارد کمتر است.

وی افزود: کارگر زن در جیرفت روزانه ۲۰۰ هزار تومان می گیرد اما در بم این رقم ۱۰۰ هزار تومان نیز محاسبه می شود؛  کارگری که از نخل بالا می رود در جیرفت بین ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان مزد می گیرد که این رقم در بم کمتر است.

این نخلدار ادامه داد: قیمت کارتن هم در بم به نسبت شهرستان جیرفت و جنوب کرمان ارزان تر است.

 انتقاد از وضعیت توزیع سوخت

این کشاورز و خرمادار جنوب کرمانی از ایجاد سهمیه بندی سوخت در جایگاه ها آن هم در فصل برداشت محصول انتقاد کرد و گفت که این موضوع سبب افزایش هزینه و وقت در سوختگیری شده است.

صالحی با بیان اینکه روزانه ۴۰ کارگر در فصل برداشت خرما دارم افزود: هزینه حمل و نقل روزانه این کارگران افزایش یافته است

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11024

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.