افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
آشنایی با شهرام فلکی خواننده بمی موسیقی اصیل به بهانه انتشار اولین آلبوم وی با نام «ساغر از چشم تو»

ساغر از چشم تو

  • کد خبر : 9217
  • 13 مهر 1400 - 10:57
ساغر از چشم تو

طلوع بم | ناهید ذاکری‌نیا: شهرام فلکی متولد ۱۳۶۶ در شهرستان بم است. او در خانه‌ای بزرگ شده که صدای موسیقی همیشه در آن به گوش می رسیده و پدرش به موسیقی اصیل علاقه‌مند بوده است. شهرام از پنج سالگی با صدای موسیقی اصیل ایرانی مأنوس بوده است. آلبوم «ساغر از چشم تو» عنوان اولین […]

طلوع بم | ناهید ذاکری‌نیا: شهرام فلکی متولد ۱۳۶۶ در شهرستان بم است. او در خانه‌ای بزرگ شده که صدای موسیقی همیشه در آن به گوش می رسیده و پدرش به موسیقی اصیل علاقه‌مند بوده است. شهرام از پنج سالگی با صدای موسیقی اصیل ایرانی مأنوس بوده است. آلبوم «ساغر از چشم تو» عنوان اولین آلبوم اوست که اخیرا منتشر شده است. با دکتر فلکی که پزشک متخصص بیهوشی است، گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم.

علاقه‌ شما به موسیقی از چه زمانی شروع شد؟
در دوران راهنمایی به ساز سنتور علاقه‌مند شدم و در کنار نوازندگانی که در بم حضور داشتند، مقدمات موسیقی را آموختم و بعدها به صورت خودآموز به دلیل علاقه شدید به این ساز و موسیقی، کتابهای زیادی را تهیه کردم و ساعت‌ها در روز به مطالعه و تمرین می‌پرداختم. چند ماه قبل از زلزلۀ سال ۸۲ با مرحوم زنده یاد استاد ایرج بسطامی آشنا شدم و چندین بار با ایشان ملاقات داشتم و در مجالس خصوصی، من ساز می زدم و ایشان آواز می خواندند و من مورد تشویق ایشان واقع شدم و حتی من را به استاد پشنگ کامکار معرفی کردند و چند جلسه هم از راهنماییهای ایشان بهره‌مند شدم. از همان زمان به خواندن آواز هم روی آوردم و قرار بود که بعداً آواز را نزد استاد بسطامی به صورت حرفه‌ای بیاموزم که متاسفانه ایشان را در زلزله دی ماه ۸۲ از دست دادیم. یک سال بعد موضوع ساخت باغ هنر توسط استاد شجریان در بم مطرح شد و نماینده ایشان استاد علی جهاندار بود که مدرس آواز و یکی از بهترین و برجسته‌ترین شاگردان ایشان بود. به اتفاق استاد محمدعلی جوشایی، شاعر عزیز بمی، با آقای جهاندار ملاقاتی داشتیم و در همان ملاقات آواز خواندم و قرار شد که کلاس‌های آموزشی آواز را نزد ایشان به صورت کلاسیک و حرفه‌ای بگذرانم که این آموزش، به من در یادگیری آواز ایرانی کمک بسیاری نمود.

از دوران دبیرستان به پزشکی علاقه‌مند بودم اما دوست داشتم همگام با درس، موسیقی را هم ادامه دهم و خدا را شکر فکر می‌کنم تا حدی در این کار موفق بودم. در کنکور سال ٨۴ در رشته پزشکی قبول شدم و از سال ۸۵ به مدت چهار سال در دانشگاه علوم پزشکی کرمان هر سال روز سالگرد زلزله بم بیاد رفتگان و مرحوم زنده یاد ایرج بسطامی کنسرت برگزار می‌کردیم. در سال ۹۶ هم با استاد میرجلالی که یگانه شاگرد استاد جلیل شهناز (نوازنده تار) و خانم حریر شریعت‌زاده (نوازنده خوب پیانو) در کرمان کنسرت برگزار کردیم که با استقبال هم استانی‌ها و همشهریان بمی روبرو شد.

آیا در جشنواره هم شرکت کرده‌اید؟
چند ماه بعد از کنسرت، جشنواره بین المللی سیمرغ در تهران برگزار شد و من در استان کرمان در رشته آواز برگزیده شدم و در تهران هم مقام اول کشوری را کسب کردم.

چه شد که به تهیه آلبوم موسیقی پرداختید؟
بعد از برگزاری جشنواره به این فکر افتادم که یک کار فاخرهنرى براى مردم کرمان و هموطنان عزیزم انجام دهم بنابراین تصمیم گرفتم یک آلبوم موسیقی با استاد حسین پرنیا که از آهنگسازان معروف بود و با زنده یاد ایرج بسطامی هم کار کرده بودند با اشعار خواجوی بزرگ کرمانی تهیه کنم. خیلی سخت بود چون این امر دوباره همزمان شده بود با دوره تحصیل من در مقطع تخصص پزشکی و همه اقدامات آلبوم در این مقطع و در تهران انجام شد و آلبوم ما در تابستان ۱۴۰۰ با نام «ساغر از چشم تو» منتشر و تقدیم مردم نجیب بم و دیار کریمان و هموطنان عزیزم شد.

در حال حاضر به چه فعالیتی مشغول هستید؟
پزشک متخصص بیهوشى و مراقبتهاى ویژه هستم و بعد از فارغ التحصیلی، طرح دوران تخصصی را در دانشگاه علوم پزشکی بم در خدمت همشهریان عزیز بمی شروع کردم و چندین ماه از آن می‌گذرد.

در زمینه موسیقی چه برنامه‌ای پیش رو دارید؟
در آینده نزدیک کاری ارائه خواهم داد که در مورد ایران عزیز است و به صورت تک آهنگ منتشر می‌شود.

اهمیت هنر و موسیقی از دیدگاه شما؟
قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قباى اطلس آن کس که از هنر عاریست
(حافظ)
زیربنا، پایه و اساس هر جامعۀ را فرهنگ شکل می‌دهد و این فرهنگ دربرگیرنده طیف وسیعی از هنرها و در صدر آنها موسیقی است. پس نقش موسیقی در جامعه و در رشد و تعالی فرهنگى آن غیرقابل اجتناب است. جامعه بدون موسیقی ساکن و بدون حرکت است. نقش هنرمندان تولید هنر و موسیقى خوب و بالابردن سطح سلیقه موسیقایی جامعه است و مخاطب هم باید در این راستا تلاش کند ضمن اینکه حق اوست که موسیقی خوب و با کیفیت گوش کند.
خواننده و نوازنده بودن با هنرمند شدن خیلی فرق دارد و در واقع اینها فقط یکى از معیارهاى هنرمند بودن است. کسى که نام هنرمند را یدک می‌کشد به عقیده من باید از قید و بند خیلی عناصر مادى رها شده باشد تا هنرش در مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد. به صرف داشتن صداى خوب یا نوازندگى خوب، نمی‌شود اثر هنرى مطلوب تولید کرد.

چاپ شده در شماره ۲۶۶ هفته نامه طلوع بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9217

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.