افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024

رییس اتاق بازرگانی کرمان: مشکل اصلی گردشگری استان فقدان عرضه است

  • کد خبر : 13515
  • 06 دی 1402 - 11:14
رییس اتاق بازرگانی کرمان: مشکل اصلی گردشگری استان فقدان عرضه است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: فعالان گردشگری گلایه دارند که توریست به منطقه ورود نمی کند و تقاضا وجود ندارد، اما مشکل اصلی گردشگری ایران و به خصوص کرمان فقدان عرضه است.

سید مهدی طبیب زاده روز جمعه در کارگروه گردشگری شهرستان بم که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برگزار شد بیان کرد: با وجود همه امکانات و پتانسیل بسیار زیاد استان کرمان اما نتوانسته ایم عرضه لازم را داشته باشیم زیرا در استان هتل به اندازه کافی وجود ندارد و حتی نمی توانیم بلیط فراهم کنیم همچنین وسایل حمل و نقل مدرن و قطار و رستوران مناسب نداریم.

وی تصریح کرد: اگر روزی توانستیم عرضه کالای گردشگری که مرغوب است را انجام دهیم تقاضا خود به خود شکل می گیرد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان افزود: براساس صحبت صاحب نظران جهانی اگر عرضه خوب در ایران باشد تقاضا مشکلی ندارد و گردشگران مدت ها در نوبت سفر به ایران خواهند بود.

وی اظهارداشت: اتاق بازرگانی یک تشکل بخش خصوصی و به عنوان نقش قانونی خود به عنوان مشاور سه قوه مطرح شده است که مسائل مشاوری را از کف بنگاه ها و فعالیت های اقتصادی آنالیز و تحلیل می کند و به مسئولان ارائه می دهد.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات بخش گردشگری وجود نداشتن باور است زیرا اگر مسئولان ما با ابعاد و کارکرد خوب گردشگری آشنا شوند قطعا برای پیشرفت آن تلاش بسیاری خواهند داشت.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان ادامه داد: در زمینه شناخت نیز نتوانستیم کالای گردشگری این استان را با وجود پتانسیل و ظرفیت های بالا از جمله شهرستان بم با وجود جاذبه های طبیعی و میراثی معرفی و عرضه کنیم.

وی با اشاره با اینکه باید در گردشگری شناخت را ایجاد کنیم و عرضه خوبی داشته باشیم اضافه کرد: اتاق بازرگانی قصد دارد در یک برنامه مقطع زمانی استان کرمان و شهرستان های آن را به عنوان پتانسیل گردشگری به کشور معرفی کند.

گردشگری استان کرمان پیشران تمام فعالیت های اقتصادی است

وی بیان کرد: بخش گردشگری استان کرمان می تواند یکی از پیشران های اقتصادی استان و مخرج مشترک همه فعالیت های اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و معدن باشد که از نگاه ما بسیار با اهمیت است.

طبیب‌زاده خاطرنشان‌کرد: در دبیرخانه کرمان سال ۱۴۰۴معرفی فرصت‌های گردشگری و نمایشگاه گردشگری و همچنین فرصت های سرمایه گذاری به عهده اتاق بازرگانی است.

وی افزود: در این دبیرخانه پتانسیل‌ها انتخاب و با فعالان گردشگری نیز صحبت می شود تا بتوانیم محتوای خوبی تولید کرده و جاذبه های گردشگری استان را معرفی کنیم.

طبیب زاده درباره مرمت کارخانه حناسایی بم گفت: اتاق بازرگانی یک بنگاه اقتصادی نیست و به صورت مستقیم نمی تواند در بحث مرمت ورود کند و تنها در شناخت و معرفی و دعوت از سرمایه گذاران کمک می کند.

آژانس گردشگری در ارگ جدید راه اندازی می‌شود

در ادامه هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم نیز گفت:یکی از اهداف منطقه ویژه اقتصادی بحث گردشگری است که یک زون گردشگری در این منطقه به مساحت ۲۳۵ هکتار داریم.

وی بیان کرد: در بحث گردشگری برنامه های زیادی داریم که شامل تاسیسات و ایجاد زیرساخت لازم مانند احداث یک هتل دیگر به جز هتل موجود در منطقه ارگ جدید است .

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید ادامه داد: تکمیل واحدهای نیمه تمام مانند قصر یخ و زورخانه که متعلق به صنایع خودروسازی است نیز در حال طراحی و تکمیل هستند و بخشی دیگر از مکان های گردشگری منطقه مانند مجموعه پارک آبی ،شهربازی و پیست موتورسواری نیز در حال احداث است.

به گفته وی بازسازی یکسری مجموعه ها مانند زمین فوتبال، سالن ورزشی، استخر شنا، پیست اسب سواری، دریاچه، روشنایی معابر و ایجاد اب نما نیز از دیگر برنامه های ما در راستای ورود گردشگر به این منطقه است.

وی عنوان کرد: امیدواریم ظرف مدت ۲۰ ماه آینده زیرساخت گردشگری در منطقه افزایش یابد و به بهره برداری برسد.

شهسوارپور ادامه داد: منطقه ارگ جدید نیز در حال راه اندازی یک آژانس گردشگری قوی به نام اددتریپ (باسفر) است تا بتوانیم در بحث گردشگری از ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان بم و دیگر شهرستان های شرقی استان کرمان استفاده کنیم.

وی اظهارداشت:بخشی از سیاست های ما استفاده از ظرفیت گردشگری شهرستان است که نیاز دارد تا یکسری زیرساخت ها و امکانات خاص برای بحث گردشگری تهیه شود.

وی با اشاره به ظرفیت کویر در بحث گردشگری گفت: کویر ظرفیت و پتانسیل باارزشی است که نیاز به یکسری امکانات مانند اتومبیل آفرود و امکانات اقامت در کویر را دارد و همچنین در بحث خانه های بوم گردی نیز افراد محلی را تشویق به استفاده از ظرفیت های موجود می کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم افزود: طرح ارگ تا ارگ نیز در راستای طرح های گردشگری است که در حال تملک زمین برای این طرح هستیم و سپس بعد از تملک به سمت طراحی آن می رویم.

وی درباره اینکه منطقه ویژه آیا در بحث راه اندازی هتل در پیرامون ارگ قدیم ورود می کند؟ گفت: به دلیل احداث هتل در منطقه ویژه اقتصادی برای احداث هتل در اطراف ارگ قدیم برنامه نداریم اما از این طرح حمایت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در بحث اقامت گردشگر در حال بازسازی و تجهیز ۱۰ خانه از مجموعه ارگ قدیم هستیم تا بتوانیم از ظرفیت ارگ قدیم استفاده کنیم.

۷۰ پرونده خانه بوم گردی در دست‌اندازی بانک‌ها گیر کرده‌ است

در ادامه یوسف سجادی رییس کمیته گردشگری اتاق بازرگانی شرق استان کرمان نیز بیان کرد: ۷۰ پرونده مشکل دار برای احداث خانه بوم گردی داریم که به مرحله تسهیلات بانکی رسیده اند اما متاسفانه به دلیل دست اندازهای بانکی نتوانسته اند پرونده خود را تکمیل و از تسهیلات لازم استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود تنها ۲ خانه بوم گردی فعال در بم گفت: مشکل خانه های بوم گردی ما مربوط به میراث نیست و مجوز لازم را گرفته اند اما در تسهیلات بانکی مشکل دارند.

وی اظهارداشت: کمیته گردشگری اتاق بازرگانی این امکان را دارد که تک تک پرونده ها را به صورت موردی پیگیری و مشکلات آن را رفع کند.

رییس کمیته گردشگری شرق استان کرمان اضافه کرد: خانه های بوم گردی در بم بسیار کم است و با وجود خانه باغ بودن در بم امکان تبدیل آن ها به خانه بوم گردی وجود دارد.

سجادی خاطرنشان کرد: نمایشگاه گردشگری که بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود شب اول این نمایشگاه در زمینه معرفی ظرفیت های گردشگری شرق استان کرمان انتخاب شده است.

وی افزود: با وجود داشتن چهار اثر ثبت جهانی در بم متاسفانه عرضه ما با وجود تقاضای بسیار زیاد کم است.

سجادی ادامه داد: برای دیده شدن بیشتر ظرفیت های گردشگری در بم باید زیرساخت های لازم را ایجاد کرد زیرا متاسفانه زلزله سال ۸۲ گردشگری بم را عقب انداخت و این فرصت را به سایر استان های دیگر مانند فارس، اصفهان و یزد داد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا طی سال‌های گذشته افزود: ویروس کرونا تهدیدی بود که ما در آن بازه زمانی می توانستیم به عنوان فرصتی در راستای ایجاد زیرساخت های گردشگری از آن استفاده کنیم.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13515

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.