افزونه جلالی را نصب کنید. Wednesday, 8 May , 2024

رییس‌کل دادگستری کرمان: برنامه‌های عملیاتی ذیل سند تحول قضایی در این استان ارزیابی می‌شود

  • کد خبر : 10273
  • 25 فروردین 1401 - 11:50
رییس‌کل دادگستری کرمان: برنامه‌های عملیاتی ذیل سند تحول قضایی در این استان ارزیابی می‌شود
رییس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به تشکیل کارگروه نظارت بر روند اجرایی برنامه‌های عملیاتی ذیل سند تحول و تعالی قضایی و ارزیابی فصلی اقدامات این حوزه، گفت: علمی و منطقی، واقع‌گرایانه و قابل اجرا بودن از جمله مهمترین ویژگی‌های مورد تاکید این برنامه‌های عملیاتی است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا، یدالله موحد در همایش تبیین برنامه های تحولی قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ همراه با معرفی و تجلیل از قضات برتر کرمان با اشاره به اینکه این استان طی هشت ساله گذشته همواره برنامه محور حرکت کرده است، افزود: در این مجموعه قضایی تلاش شده اهداف را تعریف و راهکارهای رسیدن به این اهداف را مشخص کنیم و براساس انسجام بین مدیران قضایی و کارکنان به اهداف تعیین شده دست یابیم و در بسیاری از حوزه ها نیز در اجرای برنامه ها، اقدامات مثبت و خوبی رخ داده است.

وی برنامه محوری و اجتناب از روزمرگی در عملکرد قضایی را از رویکردهای اصلی دادگستری کل استان کرمان در سال های اخیر برشمرد و تاکید کرد: با تدوین سند تحول قضایی در دوره مدیریت سابق قوه قضاییه تلاش شده این قوه به سمت اهداف متعالی خود حرکت کند و در دوره جدید مدیریت قوه قضاییه نیز موضوع تحول و تعالی قضایی مورد تاکید قرار گرفته است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به تاکید ریاست قوه قضاییه در نخستین نشست شورای عالی قضایی سال ۱۴۰۱، ادامه داد: در این نشست بر تدوین برنامه های عملیاتی استان ها در راستای اولویت های قوه قضاییه و در ذیل سند تحول و تعالی قضایی تاکید شد.

موحد با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی دادگستری استان کرمان در راستای تحقق سند تحول و تعالی قضایی و ارسال آن به قوه قضاییه و نیز تایید آن توسط معاونت راهبردی این قوه اظهار داشت: تحول و تعالی با سخنرانی، ابلاغ برنامه و تبیین و توضیح عملیاتی نمی شود و آنچه موجب عینیت بخشیدن به این برنامه خواهد شد، کار جهادی و تلاش مجاهدانه و خالصانه همکاران ما در لایه های مختلف قضایی است.

وی بیان کرد: برنامه های عملیاتی استان کرمان براساس شناسایی وضع موجود و تبیین وضع مطلوب تدوین می شود تا بدانیم که از وضع موجود باید به چه چشم اندازی دست یابیم و در این مسیر باید توجه داشت که رسیدن به هدف و قله های تعیین شده جز با همکاری تمامی قضات و کارکنان دستگاه قضایی امکانپذیر نیست.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: باید اراده جدی شکل گیرد تا به اهداف تعیین شده دست یابیم و در این راستا مشارکت تمام کارکنان قضایی و اداری برای اجرای برنامه های ۱۴۰۱ امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

موحد به محورهای مورد تاکید ریاست قوه قضاییه اشاره کرد و ضمن بیان این مطلب که ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی همکاران از جمله مهمترین اولویت های قوه قضاییه در سال جاری به شمار می رود، ادامه داد: فراوانی ورودی پرونده ها و اطاله دادرسی دو اَبَر چالش دستگاه قضایی است که هم قضات و کارکنان دستگاه قضایی و هم مراجعان به این دستگاه را رنج می دهد.
وی افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها و نیز پیشگیری از وقوع جرم و دعاوی و حل و فصل دعاوی با استفاده از ظرفیت های مدنی و اجتماعی را از دیگر اولویت های قوه قضاییه در سال ۱۴۰۱ برشمرد و تصریح کرد: باید با استفاده حداکثری از ظرفیت ضابطین، شوراهای حل اختلاف، مصلحین و حکمین قرآنی، داوری و میانجی گری، روحانیون، مساجد، بسیج حقوقدانان و … در راستای کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی اقدام شود.

رییس شورای قضایی استان کرمان، کاهش اطاله دادرسی را از دیگر اولویت های دستگاه قضایی استان کرمان در سال جاری برشمرد و ادامه داد: بومی سازی برنامه ها از دیگر اولویت های مورد نظر دستگاه قضایی به شمار می رود زیرا در گذشته یک برنامه کشوری تدوین و بر همین مبنا در سراسر اقدام می شد و این در حالی است که اولویت های هر استان با استان دیگر و هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

موحد اظهار داشت: برنامه ها و اولویت های حوزه های قضایی در استان کرمان را باید براساس نیازهای هر منطقه تدوین کنیم.

وی بیان کرد: اهتمام قوه قضاییه برای دفاع از آزادی های مشروع از دیگر اولویت های دستگاه قضایی است و این اقدام را باید بر اساس تاکیدات ریاست قوه قضاییه و قانون اساسی دنبال کرد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه توسعه صلح و سازش نیز از دیگر اولویت های دستگاه قضایی به شمار می رود، ادامه داد: کاهش پرونده های مسن نیز در اولویت کاری قوه قضاییه قرار گرفته زیرا نمی توان پذیرفت که یک پرونده سالها در انتظار رسیدگی باشد.

موحد بیان کرد: توجه به صدور احکام قضایی مستدل و متقن از دیگر اولویت های قوه قضاییه در سال جاری به شمار می رود تا بتوان عملکرد دستگاه را به داوری گذاشته و در نهایت رضایتمندی عمومی ارتقا یابد.

وی تسریع در اجرای احکام مدنی و کیفری و تلاش برای کاهش جمعیت کیفری زندان های استان کرمان را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: در سال گذشته شاهد رشد غیر قابل قبول جمعیت کیفری زندان ها بوده ایم و در این رابطه باید به مجازات های جایگزین حبس و … توجه لازم صورت گیرد و سازمان زندان ها نیز زمینه استفاده از ۳۰ هزار پابند الکترونیکی را فراهم کرده که این اقدام تاثیر بسزایی در کاهش جمعیت کیفری زندان ها خواهد داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: در راستای کاهش جمعیت کیفری موضوعات امنیت اجتماعی نیز بصورت ویژه مد نظر قرار دارد و استفاده از تسهیلات ارفاقی برای جرایم غیرمهم امکانپذیر خواهد بود.

موحد بیان کرد: مبارزه قاطع و جدی با مفاسد اقتصادی نیز باید در سریع ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از شرکت های دانش بنیان در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” نامگذاری شده، باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآور شد: حمایت از تولید اصل مهمی است که قوه قضاییه بر آن تاکید ویژه ای دارد و از این رو هر مدیری واحد تولیدی به دستگاه قضایی مراجعه کرد، باید زیر چتر حمایت این دستگاه قرار گیرد و در این راستا نیز شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار دارند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته جلسه مشترک با مدیران شرکت های دانش بنیان استان داشته ایم، گفت: باید از محصولات شرکت های دانش بنیان حمایت شده و تولیدات آنها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

موحد افزود: امید است، کرمان در اجرای برنامه های سند تحول و تعالی قضایی جز استان های برتر باشد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=10273

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.