افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 19 April , 2024
رای‌گیری شفاف و شفاهی شورای شهر بم برای انتخاب سرپرست شهرداری

رای ناپایدار به پایداری مدیریتی!

  • کد خبر : 9007
  • 19 مرداد 1400 - 20:18
رای ناپایدار به پایداری مدیریتی!

جلسه دوشنبه هجدهم مرداد شورای اسلامی بم به ریاست کریم غضنفرآبادی و با حضور محمدتقی جهانپور، حبیب‌الله قلعه‌خانی، علیرضا ریاضی، منصور عزیزآبادی، حامد سلجوقیان و سمانه سام‌نژاد اعضای جدید شورای ششم با دستور کار تعیین وضعیت سرپرستی شهردار بم تشکیل شد. به گزارش طلوع بم، در ابتدای جلسه غضنفرآبادی رئیس شورا ضمن تبریک روز خبرنگار […]

جلسه دوشنبه هجدهم مرداد شورای اسلامی بم به ریاست کریم غضنفرآبادی و با حضور محمدتقی جهانپور، حبیب‌الله قلعه‌خانی، علیرضا ریاضی، منصور عزیزآبادی، حامد سلجوقیان و سمانه سام‌نژاد اعضای جدید شورای ششم با دستور کار تعیین وضعیت سرپرستی شهردار بم تشکیل شد.
به گزارش طلوع بم، در ابتدای جلسه غضنفرآبادی رئیس شورا ضمن تبریک روز خبرنگار در خصوص جایگاه شورای شهر گفت: ما نمایندگان مردم هستیم و ابلاغمان را از مردم بم گرفتیم. باید براساس تفکر و تعقل و نگاه جهانی به مسئله انتخاب شهردار نگاه کنیم، مشکلات زیاد است و ما مرد میدان می‌خواهیم و به هیچ وجه اجازه دخالت در شورا را به هیچ کسی نمی‌دهم و به هیچ عنوان نخواهیم گذاشت کسی احساسی تصمیم بگیرد.
وی همچین در خصوص جلسه روز شنبه نیز گفت: این جلسه غیر رسمی بوده و جهت آشنایی عزیزان شورا بوده که در آن جلسه از آقایان برایی‌نژاد، عبدی‌زاده، کاظم زاده و بنی‌اسدی (شهردار فعلی) به عنوان کاندیدای شهرداری بم دعوت شد تا برنامه‌های خود را ارائه دهند.
در ادامه اولین نفر محمد بنی اسدی شهردار فعلی بم بود که با ارائه اسلایدهایی به شرح اقدامات و برنامه های آینده خود پرداخت. وی از توسعه و پیشرفت در حوزه فرهنگی و اجتماعی و همچنین استفاده از ظرفیت گردشگری و همچنین برندسازی با نام بم به عنوان اهداف خود یاد کرد. وی همچنین تاکید کرد که چشم انداز بم به عنوان مرکز استان در برنامه‌هایش دیده شده است. وی همچین از آسفالت، بودجه بندی واقعی، نوسازی ماشین آلات و زنده کردن شبهای بم و… به عنوان بخشی از برنامه‌های اصلی فعلی و آینده‌اش نام برد. وی در پایان در خصوص طرح های شهرداری الکترونیک نیز توضیحاتی را ارائه کرد.
نفر دوم رسول برائی نژاد بود. او که در حال حاضر معاون عمرانی شهرداری بم هست نیز با ارائه اسلایدهایی به ارائه اهداف و برنامه های خود پرداخت. وی معقد بود در شرایط فعلی از ظرفیت نماینده شرق استان می‌توان بسیار استفاده کرد وی همچنین جایگاه شهردار را به عنوان نفر هشتم شورا می‌دانست و تاکید کرد که هیچ دوره ای سیاسی نبوده است. وی در خصوص توانمند سازی اقتصادی و فرهنگی و تغییر رویکرد ساخت و ساز شهرداری و همچنین تنظیم طرح ترافیک توضیحاتی را ارائه کرد و به شرح برنامه پرداخت. برائی نژاد از شهردار فعلی بم به عنوان فعال کننده شهرداری یاد کرد.
نفر سوم رضا عبدی زاده بود او هم مانند نفر قبلی در شهرداری به عنوان معاون شهرسازی فعالیت می‌کند. وی به ارائه عملکرد ۲۲ ساله خود در شهرداری بم پرداخت و همچنین در خصوص فعالسازی کدهای درآمدی جدید در حوزه عوارض شهری، اصلاح منشور اخلاقی و برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع شهرنشینی نیز توضیحاتی را ارائه کرد وی همچنین در خصوص طلبهای شهرداری از دیگر ارگانها دولتی نیز اطلاعاتی را ارائه داد.
در ادامه ارائه برنامه کاندیداهای سرپرستی شهرداری بم، کاظم زاده نفر چهارم و پایانی این قسمت از برنامه شورا بود که بنا بر دلایل شخصی انصراف داد.
بعد از تنفسی کوتاه، رئیس شورا تاکید کرد امروز تا هر زمانی که طول بکشد با گفتگو و صحبت، باید تکلیف شهردار بم مشخص شود وی همچنین گفت: به شخص و یا گروهی اجازه دخالت در کار شورا را نخواهیم داد.
در ادامه علیرضا ریاضی خواستار رای‌گیری در خصوص انتخاب شهردار می‌شود و می‌گوید با توجه به اینکه افراد عنوان شده برنامه خود را ارئه داده اند شهردار باید مشخص شود و اگر این رای گیری نتیجه ای نداشت باید در خصوص سرپرست نیز تصمیم گیری شود. اما غضنفرآبادی میگوید این برنامه ادامه دارد و ممکن است افراد بیشتر و توانمندتری باشد و ما در مقابل مردم مسئولیم که با صبر و دقت این انتخاب را از نخبگان شهر انجام دهیم.
غضنفرآبادی تاکید می‌کند که امروز از بین گزینه‌ها باید سرپرست را انتخاب کنند در مقابل ریاضی معتقد است که افرادی که امروز رزومه و برنامه ارائه دادند برای انتخاب شهردار بوده نه سرپرست.
سمانه سام نژاد معتقد است که جلسه قبل غیررسمی بوده و در جلسات بعدی می خواهد گزینه معرفی کند تا به دوستان دیگر هم وقت داده شود.
در ادامه عزیزآبادی از دو دیدگاه دیگر به مساله نگاه می‌کند که تاخیر در انتخاب شهردار می‌تواند باعث ناراحتی مردم شود و از طرفی سریع انتخاب کردن شهردار نشان شتاب در کار است که مردم نمی پسندند.
حامد سلجوقیان میگوید با توجه به شرایط شهرداری در شرایط فعلی، انتخاب سرپرست به صلاح نیست و باید شهردار را انتخاب کنیم.
حبیب‌الله قلعه خانی در ادامه می‌گوید در جلسه قبل تصمیم بر این شد که از بین گزینه های معرفی شده شهردار را انتخاب کنیم. باید از سه گزینه حال حاضر یک گزینه را به عنوان شهردار انتخاب کنیم و انتخاب سرپرست، شهرداری را به حاشیه می‌برد.

در ادامه درخصوص تجربه سرپرستی شهرداری و تفاوتهای اختیارات عناوین سرپرست و شهردار به بحث و گفتگو پرداخته شد و سپس محمدتقی جهانپور خواستار پایان مسائل حاشیه ای در شورا می‌شود و از غضنفرآبادی تشکر میکند که اجازه دخالت از بیرون به شورا را نمی دهد و شفافیت را سرلوحه کارش قرار داده. او میگوید: برای من ثابت شد که رئیس شورا جانب داری هیچ گزینه ای را نکرد و این برای من بسیار ارزشمند است.
در خصوص انتخاب شهردار رایزنی های زیادی با تک تک اعضای شده اما آقای غضنفرآبادی اجازه صحبت کسی با خودش را نداد و من به واسطه این شفافیتی که می‌بینم به سرپرستی رای می‌دهم ولی اگر در این مسیر شفافیت و یکرنگی تغییر کند بنده با قدرت می ایستم.
او در ادامه میگوید: امروز آقای بنی اسدی را به عنوان سرپرست شهرداری معرفی کنیم تا ایشان در این مدت آن دو سه نفری که مخالف هستند را متقاعد کند. وی در ادامه میگوید از شب گذشته بیش از سه ساعت با خانم سام‌نژاد تماس تلفنی داشته تا بتواند کدورت بین ایشان و آقای بنی‌اسدی را حل کند. وی در ادامه یادآوری میکند من از اقای بنی اسدی وظیفه دارم دفاع کنم به دلیل رزومه قوی که ایشان دارد.
او تاکید میکند که ما چهار نفر اکنون میتوانیم شهردار را انتخاب کنیم ولی به سرپرستی رای دادم اما اگر احساس کنم هر یک از اعضای شورا پشت پرده کاری کند و زد و بند داشته باشند این تصمیم را عملی می‌کنیم.
جهانپور در ادامه میگوید: رای من و آقایان قلعه خانی، سلجوقیان و ریاضی، محمد بنی اسدی است اما بیایید با وفاق این انتخاب را انجام دهیم تا شرمنده مردم نباشیم و همه خدمتگزار مردم باشیم.
بعد از دقایقی رای گیری بصورت شفاف و شفاهی در حضور خبرنگاران انجام شد و محمد بنی اسدی با ۷ رای به عنوان سرپرست شهرداری بم انتخاب شد.
می‌توان انتخاب محمد بنی‌اسدی به عنوان سرپرست شهرداری که تقریبا با استقبال افکار عمومی نیز مواجه بود را فقط تا حدی، رای به ثبات مدیریتی در حوزه مدیریت شهری قلمداد کرد. چرا که این رای موقتی است و شورا اگرچه اقدام خوبی در جهت شفاف‌سازی داشت اما نتوانست ثبات و پایداری مدیریتی را بعد از چند سال کش و قوس‌های فراوان در شهرداری و شورا تضمین کند. خصوصا زمانیکه آنها گزینه‌ای را جز گزینه‌های سرپرستی آورده‌اند که خودش شهردار است. بقیه گزینه‌ها نیز که معاون وی هستند. بلحاظ منطقی اینگونه گزینه‌چینی و رای دادن، هرچند شفاف و قابل تقدیر باشد اما منطق و مبنایی ندارد و متزلزل و متناقض است. این تزلزل در تصمیم‌گیری قطعا باعث کاهش انگیزه و از هم گسیختگی امور در دوران سرپرستی برای سرپرست و کارکنان می‌شود.
بهتر است شورا هرچه سریعتر شهردار قطعی بم را چه آقای بنی‌اسدی و چه فرد دیگری غیر از وی را با هر تعداد رای لازم، مشخص کند. اگر اعضای شورا با برنامه و هدف مشخص وارد کارزار انتخابات شده‌اند، فرصت آنها برای انتخاب شهردار از حدود ۵۰ روز قبل و چه بسا قبل‌تر از آن آغاز شده است. ایجاد فرصت برای تفاهم و تعامل و رفع برخی اختلافات قطعا خوب است اما ضرورتی هم ندارد که احتمالا روند طولانی آن، برخی مصالح اصلی را فدای مصالح جزیی کند. مثلا ممکن است در نظر برخی شهروندان این ایجاد فرصت، به ایجاد زمانی برای چانه‌زنی و امتیازگیری و بده بستانهای خاص و پشت پرده تعبیر شود که بیش از هرچیز دیگری به پیکره نحیف و ساختار معیوب نهاد شورای شهر و شهرداری در بم ضربه می‌زند.
امیدواریم در آغاز راه پیش روی شورای ششم و شهرداری، مجموعه مدیران شهری با عملکرد خود اعتبار و اعتماد به ساختار و نهاد شورا و شهرداری از سوی شهروندان را افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=9007

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.