افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 25 April , 2024
نیکزادی پناه نماینده مردم شرق استان عنوان کرد:

دولت قرارداد هزارتنی با نخل داران بست امّا یک کیلو هم نخرید

  • کد خبر : 4289
  • 17 تیر 1398 - 10:22
دولت قرارداد هزارتنی با نخل داران بست امّا یک کیلو هم نخرید

نماینده بم در مجلس با اشاره به قرارداد هزار تنی دولت با نخل‌داران و عدم خرید یکی کیلو از خرما گفت: تشکل‌های کشاورزی و تعاونی‌ها مانع هدررفت خرما‌ها در سردخانه‌ها شوند.

به گزارش پایگاه خبری طلوع ارگ به نقل از فارس، حبیب‌الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ۱۰ هزار تن خرما در سردخانه‌‌ها مانده و چرا توزیع مستقیم آن انجام نمی‌شود گفت:‌ در ابتدا لازم است بگویم این ۱۰ هزار تن خرمایی که دپو شده است فقط در سردخانه‌های بم است نه در کل ایران.

وی افزود: دولت برای تنظیم بازار در هفته‌های اول ماه رمضان نخست صادرات را ممنوع کرد که ما پیگیری کردیم و موضوع حل شد اما بعد از آن یک تعرفه‌ای به صادرات وضع کردند که باز با پیگیری و حمایت وزیر صنعت و معدن این مشکل هم برطرف شد تا بتوانیم خرمای مازاد را صادر کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: یکی از دلایلی که می‌گفتند صادرات خرما را ممنوع و یا تعرفه‌ وضع کنیم تا بتوانیم بازار خرما را در ماه رمضان تنظیم کنیم، باعث شد تا صادراتی که به نحو احسن انجام می‌شود و برای کشور ارزآور بود دچار رکود شود و این مسئله باعث شد تا در بازار یک خلاء به وجود بیاید.

نیکزادی‌پناه ادامه داد: متأسفانه مأمورین و مسئولین نظارتی به جای آنکه قیمت این محصول‌ را در بازار کنترل کنند به بازارهایی که در آن خرما صادر می‌شد، ورود کردند و به شکلی برخورد شد که الان می‌بینیم خرما روی دست مانده و این خرمای مانده هم هیچ ارتباطی به بازار ندارد چون به اندازه کافی در بازار خرما وجود دارد.

وی تصریح کرد: این تصور که قیمت خرما گران است صحیح نیست چرا که کشاورزان ما خرمای کم نظیر و مضافتی بم را ۳۰ هزار تومان به سردخانه‌ها می‌دهند اما وقتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد متأسفانه باید بابت ۶۰۰ گرم آن ۳۵ هزار تومان پرداخت کند آن وقت به جای مدیریت و کنترل فاصله سردخانه تا بازار مصرف با تولیدکننده آن هم در سال رونق تولید طوری برخورد می‌شود که خرمای صادراتی روی دست‌شان بماند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد:‌ با سازمان تعاون روستایی صحبت کرده‌ایم مانند سال ۹۶ ورود پیدا کند و این خرمای مانده را با قیمت توافقی از سردخانه‌ و کشاورزان بخرند و وارد بازار کنند که حداقل بتوانند قیمت را در بازار متعادل کرده و مصرف‌‌کننده هم بتواند خرمای ارزان‌تری را استفاده کند.

نیکزادی پناه گفت: هنوز منتظریم که سازمان تعاون و اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به ما نتیجه را اعلام کند و امیدوارم وزیر جهاد کشاورزی هم این دستور را بدهد که در اسرع وقت این اتفاق بیافتد و در واقع تشکل های بخش کشاورزی بتوانند برای خرید خرما ورود کرده تا مستقیم و بدون واسطه خرما را وارد بازار کنند.

وی با انتقاد از اینکه حمایت مطلوبی از تولیدکننده وجود ندارد، بیان داشت: وضعیت امروز بازار ما خوب نیست، بر قیمت‌ها کنترلی نداریم و از تولیدکننده و مصرف‌کننده هم حمایت لازم نمی‌شود در نتیجه گروهی دلال و واسطه با استفاده این وضعیت سود وافری را به جیب می‌زنند و قطعاً ادامه این شرایط  به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده تمام خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد وزارت کشاورزی بازار کشاورزی را رها کرده است، گفت: از قدیم گفته‌اند که آشپز دو تا شود آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک؛ زیرا وقتی مسئولیتی که وزارت بازرگانی دارد و بلاتکلیف می‌ماند بالاجبار به وزارت کشاورزی که مسئولیتش تولید و حمایت از تولید است سپرده می‌شود که نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت.

نیکزادی پناه افزود: جالب است حکایت شتر مرغ شده این وضعیت جهاد کشاورزی و محصولات کشاورزی، چرا که وقتی می‌خواهند واردات کنند بدون مشورت و صلاحدید وزارت کشاورزی این کار انجام می‌شود اما موقعی که می‌خواهند صادرات کنند به جهاد کشاورزی می‌گویند تو مسئول این کار باش؛ آنچه مسلم است به این شکل نمی‌شود بازار را مدیریت کرد و باید مسئولیت بازار را به یک شخص حقوقی داد حالا می‌خواهد وزارت کشاورزی باشد یا وزارت صنعت و معدن؛ اینکه دو نفر یا دو مسئول بخواهند کاری را انجام دهند قطعاً نتیجه‌اش این می‌شود که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

وی در پاسخ به اینکه ۱۰ تن خرما برای تنظیم بازار در سردخانه انبار شد اما چرا طبق برنامه پیش نرفت، گفت: علت این موضوع عدم پیش‌بینی به موقع است؛ چرا که وقتی مسئول و تنظیم‌کننده بازار بخواهد بازار را تنظیم کند باید از چند ماه قبل به اندازه نیاز و مصرف داخلی کالا را خریداری کرده و در انبار نگهداری کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه اگر بخواهیم دنبال مقصر باشیم چه کسی زیر سؤال است، گفت: مقصر مشخص است هر کسی که مسئول تنظیم بازار است قطعاً مقصر این امر است.

نیکزادی پناه با بیان اینکه خرمایی که صادر می‌شود مصرف چندانی در داخل کشور ندارد، عنوان کرد:‌ هنوز ما نتوانسته‌ایم صنایع جانبی خرما را در کشور راه‌‌اندازی کنیم تا از این طریق سود واقعی را بعد از تولید و برداشت نصیب فعالین بخش خرمای کشورمان بکنیم. البته برای شروع ما در منطقه خودمان به تازگی یک دهکده‌ای را در نظر گرفته‌ایم که مسلماً تا این کار انجام شود و به هدف غایی خود برسد سال‌ها طول خواهد کشید.

وی تأکید کرد که ما واقعاً نیازمند آن هستیم تا دولت مشخص کند نیاز واقعی بازار داخلی ما چقدر است و محصول مازاد آن چقدر، سپس دولت با برنامه‌ریزی برای بخش صادرات خود اقدام به صادرات کند تا کالا روی دست مردم نماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قیمت در بازار تابعی است از عرضه و تقاضا خاطرنشان کرد:‌ هر وقت تقاضا زیاد باشد و توزیع کم، قیمت افزایش می‌یابد و برعکس آن قیمت پایین می‌آید. یعنی متقاضی کم باشد و عرضه زیاد قیمت کاهش می‌یابد و هر وقت متقاضی زیاد باشد و توزیع کم قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

نیکزادی‌پناه درادامه صحبت‌های خود اظهارداشت: متأسفانه خرما چون محصولی است که اگر سردخانه‌ها نباشند سریع خراب می‌شود مخصوصاً خرمای مضافتی بم که از رطوبت بالایی برخودار است؛ از طرفی چون هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری آن در سردخانه‌ زیاد است کشاورزان مجبورند به ناچار محصولات خود را سریع به بازار بدهند.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند که خرما را احتکار کرده‌اند، تأکید کرد: خرما در سردخانه‌‌ها مانده است و هیچ احتکاری صورت نگرفته است پس چرا برای خرید و فروش آن هیچکس اقدامی نمی‌کند. ما اینجا اعلام می‌کنیم خرمای خوب و درجه یک به اندازه کافی داریم و هر کسی که می‌خواهد بیایند و هر مقدار که می‌خواهند خریداری و مصرف کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همیچنین عنوان کرد که دراین راستا معاون بازرگانی که متولی تنظیم بازار و حمایت از تولیدکننده  بوده و مسئولیت آن را به عهده دارد جهت خرید خرما قراردادی هزار تنی با ما بستند ولی یک کیلوی آن را هم نخریدند.

نیکزادی‌پناه در پاسخ به این سؤال که آیا کمیسیون متبوع شما برای رفع این مشکل و جلوگیری از خسارت به کشاورزان اقدامی کرده است، گفت: ان‌شاءالله بعد از تعطیلات قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و در مجلس آن را پیگیری خواهیم کرد. البته این مشکل فی‌البداهه بود چرا که اگر وزارت صنعت یا به قولی کارگروه تنظیم بازار این خدشه را در بازار به وجود نمی‌آورد و اجازه می‌داد صادرات به روال طبیعی خود ادامه پیدا می‌کرد این خرمایی که الان در سردخانه مانده الان یک کیلوی آن هم نمی‌ماند و ارز حاصل از صادرات آن هم به داخل کشور وارد می‌شود.

وی در پایان با ابراز تأسف از شرایط موجود در بازار خرما گفت: کشاورزان و سردخانه‌داران ما به خاطر یک کار غیرکارشناسی و غیر علمی ضرر کردند و در حال حاضر هم شاهد ورود خرمای سال جاری به بازار هستیم و این سؤال مطرح است که چرا با تولیدکننده اینطور برخورد می‌شود که حاصل دسترنج و زحماتش بر روی دستانش بماند، باعث تعجب است و قطعاً در مجلس این موضوعات را پیگیری خواهم کرد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4289

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.