افزونه جلالی را نصب کنید. Friday, 26 April , 2024

دوران جدیدِ ارگ جدید

  • کد خبر : 11534
  • 20 آذر 1401 - 11:37
دوران جدیدِ ارگ جدید

در روزهای اخیر هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در یک نشست خبری، اهداف و برنامه‌های خود برای توسعه منطقه ویژه و اثرگذاری بر توسعه‌ پایدار شرق کرمان را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی همچنین دو جلسه دیگر با امام جمعه، فرماندار و جمعی از روسای ادارات شهرستان بم برگزار کرد. در جلسه اول طرح «ارگ تا ارگ» و در جلسه دوم روند احداث دو بوستان ورودی و خروجی شهر بم توسط دو خودروساز منطقه بررسی شد.

طلوع بم| پس از قریب به سی سال مدیریت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم به عنوان بزرگترین و مهمترین منطقه ویژه بخش خصوصی کشور تغییر کرد و برای اولین بار یکی از اهالی شرق کرمان یعنی مهندس هادی شهسوارپور فرماندار سابق بم مدیرعامل این منطقه ویژه اقتصادی شد. سه ماه پس از این تغییر وی در نشستی با خبرنگاران منطقه، اهداف و برنامه‌های مدیریتی خود را تشریح کرد. برنامه‌هایی که بوی تغییر و تحول می‌داد و می‌شد از برگزاری همین نشست خبری نیز آن را دریافت. چراکه این اولین نشست خبری و جلسه رسانه‌ای مدیرعامل ارگ جدید با رسانه‌های محلی در سه دهه گذشته بود تا یکی از مدیران ارشد منطقه ویژه، به طور شفاف اقدامات انجام شده و برنامه‌های آینده را به اطلاع عموم مردم بم بزرگ برساند. مردمی که مالکان اصلی ثروتها و سرمایه‌های سرزمینی شرق استان و این تمدنِ مستمرِ سه هزار ساله‌ی ثبت جهانی‌اند.
گزارش طلوع بم را که در ادامه می‌خوانید، از مجموع صحبتهای آقای شهسوارپور و سوال و جوابهای مطرح شده در نشست خبری تهیه شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در ابتدای این نشست خبری که سه‌شنبه هشتم آذر به همت روابط عمومی شرکت عمران ارگ برگزار شد، با تشکر از خبرنگاران جهت حضور در نشست و همچنین مردم و کسانی که در سه ماهه اخیر نسبت به وی «تبریک و ابراز لطف» نموده‌اند گفت: در طول سی سال گذشته که ارگ جدید پایه‌گذاری و زحمات زیادی برای آن کشیده شده، با فراز و نشیبهای زیادی نیز روبرو بوده است که تحریمهای دهه هشتاد و اواخر دهه نود به روند توسعه منطقه خصوصا در بخش خودروسازی ضرباتی وارد کرد که خدا را شکر با حمایت مسئولان دولتی و اتخاذ تدابیر مناسب توسط مدیران ارشد منطقه ویژه و صنایع خودروسازی مستقر، بسیاری از آنها حل شد تا خلل جبران‌ناپذیری به اشتغالزایی و تولید وارد نشود.
وی در ادامه با اشاره به تداوم تحریمهای خصمانه بر عزم خود و مدیران صنایع در «بازتعریف دستور کار و برنامه‌های ارگ جدید در شرایط سخت و دشوار» تولید و توسعه تاکید کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم تا افق ۱۴۰۵ این برنامه‌ها را طی یک جهش موفق اجرایی کنیم؛ برنامه‌هایی که حول سه محور صنعت، گردشگری و مسکن تعریف شده‌اند و به طور مثال تولید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو، آماده‌سازی زیرساختها برای سکونت ۵۰ هزار نفر در ارگ جدید، افزایش اشتغالزایی از ۱۱ هزار نفر فعلی به ۳۰ هزار نفر و همچنین دیگر پروژه‌های گردشگری و تفریحی و تجاری (مثلا طرح ارگ تا ارگ یا پروژه‌های حوزه حمل و نقل، مرکز تحقیق و توسعه خودرو و…) از جمله آنها هستند تا با اجرایی شدن آنها شاهد توسعه کل منطقه شرق استان کرمان و محرومیت‌زدایی از منطقه نیز باشیم. شهسوارپور تاکید کرد: رسیدن به اهداف و دستورکارهای ذکر شده باید در سایه ایده‌های آینده‌نگرانه، واقع‌گرایانه و استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان و متخصصین باشد. به همین منظور به دنبال ایجاد یک ساختار، سازمان یا اتاق فکر برای تجمیع افراد نخبه و کارشناس و ایده‌های خلاقانه و راهگشای آنها هستیم. در این مسیر ما برای جوانان و نخبگان بومی جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم، چراکه آنها با اِشرافی که بر مسائل شرق استان دارند، می‌توانند کمک شایان توجهی به ما کنند.
وی در ادامه افزود: این برنامه‌ها در قالبهای زمانی بلندمدت، میان مدت و کوتاه‌مدت طراحی شده که از جمله برنامه‌های کوتاه مدت فعلی که در حال انجام است، بهسازی و نوسازی زیرساختهای عمرانی شهرک در فازهای صنعتی، مسکونی و تفریحی ارگ جدید است که به طور جدی در حال انجام است و شهروندان محترم ساکن در ارگ جدید شاهد آن هستند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به طرح انتقال آب از سد نسا به ارگ جدید و همچنین سند همکاریهای جامع ایران و چین گفت: در همین راستا به دنبال الحاق ۲۰۰۰ هکتار از زمینهای شمال جاده به اراضی ارگ جدید هستیم تا پروژه‌های قطعه‌سازی خودرو توسط سرمایه‌گذاران خارجی اجرایی شود. در دو سال اخیر تلاشهایی صورت گرفته و بخش زیادی از کار انجام شده و فقط بحث محیط زیست آن باقی مانده که امیدواریم انجام شود تا ما بتوانیم آماده‌سازی آن را انجام دهیم. آقای شهسوارپور در حوزه مسئولیتهای اجتماعی ارگ جدید نیز بااشاره به اقدامات انجام شده قبلی گفت: معتقدیم اول از هرچیز مجموعه باید توانمند باشد تا بتواند در حوزه مسئولیتهای اجتماعی خود نیز اقدام کند.

به همین منظور به دنبال بروزرسانی و توانمندسازی بیش از پیش مجموعه هستیم و امیدواریم با همکاری همه افراد و حمایتهای مسئولین دولتی اهداف ما به نتیجه برسد و همه مردم منطقه از آن منتفع شوند.
در بخش پایانی نشست یکی از خبرنگاران حاضر با بیان گلایه‌آمیز اینکه در سالهای اخیر مدیران مجموعه و خودروسازها همیشه با ارائه‌ آمار و ارقامی «منت اشتغالزایی ارگ جدید را بر سر مردم بم گذاشته‌اند» گفت که به جز کارگری مردم برای کارفرمای چینی یا ایرانی، چیزی عاید منطقه ما نشده و هیچ وقت از حقوق کارگران و خانواده‌های آنها به خوبی و شایستگی دفاع نشده است. شیفتهای سخت کاری، شبانه و در روزهای تعطیل و… دلیل این مدعاست و اینها آسیب زیادی به مسایل اجتماعی و فرهنگی ما زده است. وی خطاب به آقای شهسوارپور ادامه داد: با آمدن شما به ارگ جدید، مردم منطقه و خانواده‌های کارگران امیدوار به احقاق حق و توسعه هرچه بیشتر شده‌اند. شما چه برنامه‌هایی در این خصوص دارید؟ که شهسوارپور نیز در پاسخ به وی گفت: قطعا اینطور نخواهد بود و البته شما نیز بدانید در این شرایط سخت اقتصادی ایجاد و حفظ ۱۱ هزار شغل کار کمی نیست و هزینه زیادی دارد. این کار را کوچک ندانید که یک دستاورد بزرگ است و منتی هم بر سر مردم نیست. این وظیفه همه ماست ولی باید تلاش کنیم تا در همین شرایط موجود، مجموعه رونق بگیرد تا اثرات خودش را در مسایل فرهنگی، اجتماعی و در مجموع در توسعه پایدار منطقه بگذارد.
روز بعد از این نشست خبری جلسه بررسی طرح «ارگ تا ارگ» برگزار شد که می‌توانید خبر آن را در ادامه بخوانید.

برگزاری اولین جلسه بررسی طرح «ارگ تا ارگ»

در تاریخ چهارشنبه نهم آذرماه در محل هتل ارگ جدید بم با حضور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و مسئولان شهرستان بم و شهر بروات همچنین شرکت مشاور آمودان، جلسه بررسی طرح ارگ تا ارگ (ارگ قدیم تا ارگ جدید) برگزار شد.
به گزارش هفته‌نامه طلوع بم؛ در این نشست هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه و فرماندار سابق بم که این ایده را برای اولین بار در مراسم تودیع از فرمانداری مطرح کرده بود، چنین اظهار کرد: این طرح به طول ۱۴ کیلومتر با نگاهی بلندمدت جهت تمدن سازی و توسعه شهر به سمت کلان شهر شدن و بهره‌گیری از ظرفتیهای متقابل ارگ جدید و بم برای یکدیگر و همچنین توسعه گردشگری لوت در نظر گرفته شده است.
به گفته او این مسیر می تواند به نوعی باعث زنده کردن بخشی از مناطق دو شهر بم و بروات باشد که تاکنون هیچ اتفاقی جهت توسعه آن رخ نداده است . شهسوار پور تاکید‌کرد: با اتصال ارگ قدیم بم به عنوان یک نماد تمدن باستان در این منطقه به ارگ جدید که هدیه‌ای به نسل آینده است، می توان رونقی برای آینده شرق استان کرمان ایجاد کرد.
او ادامه‌داد: در این مسیر برای استفاده از ظرفیت گردشگری بخشی از باغ‌های دو شهر بم و بروات، قنوات ثبت شده جهانی اکبرآباد و قاسم آباد بروات و همچنین فرودگاه به عنوان حلقه ارتباطی سایر دنیا با این منطقه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است . مهندس شهسوارپور افزود: مطمئنا باید بخش خصوصی برای اجرای این طرح ورود کند زیرا اعتبارات دولتی جوابگوی اجرای این طرح نیست و قطعاً از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در اجرای این طرح استفاده خواهد شد.
در بخشی از جلسه کوروش افضلی مدیرعامل شرکت آمودان و مشاور مطالعاتی طرح به صورت کلی به ارائه تجربیات داخلی و خارجی مشابه پرداخت و مطالعات اولیه خود مبنی بر اهداف، برنامه و ایده‌های این طرح کلان را بیان کرد. وی همچنین اشاره کرد که از طریق اجرای این طرح می‌توان مشکل تامین زمین و مسکن، حاشیه نشینی و دغدغه‌های گردشگری بم را مرتفع نموده و الگوهای معماری سبز و بومی و استفاده از انرژی های پاک را ارائه داد.
در ادامه حجت‌الاسلام دانشی امام جمعه، محمد برزنگ فرماندار بم و همه مسئولان بم و بروات ضمن استقبال از کلیات این طرح، بیان کردند که باید مطالعات دقیقتر و بیشتری در این مورد صورت گرفته و با شناخت نقاط قوت و ضعف، همچنین تجربه‌های موفق و ناموفق دیگر شهرها و کشورها، اقدامی عالمانه و هوشمندانه صورت گیرد تا هم در راستای رفع مشکلات فعلی مردم منطقه باشد و هم یک محرک توسعه پایدار برای آینده منطقه باشد.

جلسه بررسی روند احداث دو بوستان بم توسط خودروسازان

جلسه بررسی آخرین وضعیت پارکهای ورودی و خروجی شهر بم با حضور محمد برزنگ فرماندار، هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ارگ جدید، منصور عزیزآبادی رئیس شورای شهر و علیرضا ریاضی شهرداربم سه‌شنبه پانزدهم آذرماه در فرمانداری برگزار شد.
محمد برزنگ فرماندار بم در خصوص دو پارک ورودی و خروجی شهر گفت: این پروژه‌ها و مخصوصا پارک نخل و نارنج (در حاشیه بلوار بیمارستان پاستور) که توسط کرمان موتور در حال اجرا بود یکسری نواقص دارند که باید با همکاری شهرداری و مجموعه ارگ جدید حل شوند و از این حالت خارج شوند.
هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید در این جلسه گفت: در قانون مالیات بر ارزش افزوده یک تبصره وجود داشت که اجازه میداد در کارهای فرهنگی و ورزشی ورود کنیم اما این تبصره توسط مجلس متاسفانه حذف شد، به هر ترتیب نشد و قانون تغییر کرده است ولی ما می‌توانیم با همکاری هم ‌تا پایان سال مجموعه نخل و نارنج را آماده کنیم.
گفتنی است در این جلسه مقرر شد، مجموعه ارگ جدید مصالح و نورپردازی را تامین و شهرداری بم اجرای پروژه و فضای سبز را انجام دهد. در مورد مجموعه گردشگری که در ورودی شهر (پارکینگ استقبال) توسط مدیران خودرو در حال انجام بود نیز باتوجه به وسیع بود عملیات عمرانی و بالارفتن قیمتها و هزینه حدودا ۳۰۰۰ میلیارد تومانی آن، مدیران مدیران خودرو درخواست واگذاری زمینها به این شرکت را در ازای ساخت این مجموعه تفریحی و گردشگری داشته‌اند که قرار شد مسئولین بمی این درخواست را بررسی کنند.

چاپ شده در شماره ۳۰۰ هفته نامه طلوع بم

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=11534

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.