افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
فرماندار بم در نشست با فعالان حوزه خرما در شرق استان گفت:

دهکده خرمای بم؛ اقدامی تاریخی است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنند

  • کد خبر : 4081
  • 10 خرداد 1398 - 12:39
دهکده خرمای بم؛ اقدامی تاریخی است که همه باید برای تحقق آن تلاش کنند

طلوع ارگ – مونا موسی‌نژاد| جلسه فرمانداران شرق استان کرمان با فعالین صنعت خرما صبح  پنجشنبه ۹ خرداد در محل فرمانداری بم  با حضور هادی شهسوارپور فرماندار بم، مریم خاکپور رئیس اداره جهاد کشاورزی بم، امین باقری فرماندار ریگان، محمدحسین اکبری عضو انجمن ملی خرما و جمعی از سردخانه داران و صادرکنندگان فعال در بم […]

طلوع ارگ – مونا موسی‌نژاد| جلسه فرمانداران شرق استان کرمان با فعالین صنعت خرما صبح  پنجشنبه ۹ خرداد در محل فرمانداری بم  با حضور هادی شهسوارپور فرماندار بم، مریم خاکپور رئیس اداره جهاد کشاورزی بم، امین باقری فرماندار ریگان، محمدحسین اکبری عضو انجمن ملی خرما و جمعی از سردخانه داران و صادرکنندگان فعال در بم برگزار شد.

هادی شهسوارپور فرماندار بم در این نشست با بیان اینکه  اکنون بهترین زمان برای ایجاد تحول بزرگ در صنعت بسته بندی خرما است افزود:  باید تمامی بخشهای خصوصی و دولتی با هم یکپارچه و یک هدف بشوند تا بزرگترین اتفاق تاریخ خرما رقم بخورد.

مجتمع بسته بندی خرما (دهکده خرما) یک اتفاق ساده نیست و نیازمند یک حرکت گروهی و منسجم است که نتیجه آن افزایش سرمایه ارزشی تمامی بخش های فعال در حوزه خرما، افزایش اشتغال، رونق کسب و کار و ثبتِ نام بم در سطح بین الملل است و ما در قسمتی از تاریخ هستیم که باید در آن یک اتفاق بزرگ تاریخی را در اقتصاد خرما رقم.

شهسوارپور گفت: این امر مهم یعنی مجتمع بسته بندی خرما و خارج کردن مردم از وضعیت سنتی بسته بندی و ورود به سبک نو می‌تواند اقتصاد منطقه را دچار تحول بزرگ کند. این سبک از بسته‌بندی هم دارای علامت استاندارد است و هم در آن بهداشت عمومی رعایت میشودکه در این راستا  حذف هزینه های در جهت بسته بندی سنتنی و هزینه های کارگر برای کشاورز  را در پیش دارد که بهترین توجیه اقتصادی بشمار می‌آید. برای رسیدن به این مهم داشتن مشاور کار بلد و آموزش دیده می‌تواند رسیدن به اهداف را آسان تر کند. وی افزود: تاجر خرما، سردخانه‌دار، باغدار، کشاورز همه در این هدف منافع خود را دارند و اداره جهاد کشاورزی در جهت سامان دادن به وضعیت خرما پیشگام خواهد بود.

در ادامه این جلسه محمدحسین بدرآبادی یکی از فعالان خرما و صادرکننده خرما بیان کرد: این هدف جزء اهداف سخت است چرا که کشاورز باید در  آن خرما را به صورت کیلویی و به نوعی سبدی به فروش برساند که پیش از هر کار برای آن باید توجیه باشد و به قولی خاطر جمع باشد که در این نوع عرضه ضرر مالی و تضمین خرید برای وی وجود دارد.

این فعال صنعت خرما افزود:کشاورز باید مطمئن باشد که اگر فله ای به فروش نرساند متضرر خواهد شد چرا که  در آخر  هزینه کارتن،کارگر و بسته بند از دوش وی برداشته میشود و این کارها در مجتمع بسته بندی با رعایت اصول بهداشتی انجام میشود.

وی ادامه داد،در سال گذشته ده درصد از  خرما موجود به صورت فله ای و در سبد جمع آوری و عرضه شد که نشان داد و اجرای آن ممکن و به‌نفع کشاورز  است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح دهکده بسته بندی خرمای بم به صورت گسترده باید دارای مشوق های مناسبی برای کشاورز، سرد خانه دار و صادر کننده داشته باشد ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد خرما آماده عرضه به صورت عمده است اما باید دلایل قانع کننده ومشوق های مناسبی برای اجرایی شدن آن از طرف دولت برای آن دیده شود.

وی افزود: اگر زیر ساخت بسته بندی طراحی شود و مشاوران مناسبی برای این طرح پیش بینی شود اجرای این طرح می‌تواند برای تمامی بخش ها آسانتر عملیاتی شود.

فرماندار بم در ادامه جلسه با اشاره به اینکه پیش از شهر ستان بم، مردمان خونگرم بوشهر در اجرایی این طرح پیشگام و موفق بودند افزود: در این پیچ تاریخی بزرگ همه ما باید یک دسته و یک هدف داشته باشیم تا  برای همیشه مشکل بازار شایعات خرما با آموزش های  مناسب  به صورت آهسته و پیوسته حل نماییم. شهسوارپور با اشاره  وجود منطقه ویژه اقتصادی ارگ‌ جدید و وجود جاده ترانزیتی در کنار این‌ مجتمع بیان کرد: این موارد کمک ارزنده‌ای به پیشرفت و توسعه مجتمع خواهد کرد.

وی شناسنامه‌دار شدن محصول خرما را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: محصول هر باغ و فروشنده باید تعیین درجه و قیمت شده و برای آنها شناسنامه صادر شود.

محمدحسین اکبری عضو هیات رییسه انجمن ملی خرمای ایران نیز در این جلسه گفت: خرید فله ای خرما در مجتمع بسته بندی خرما باید اجرایی شود. در اجرای یک طرح است که عیب و نقص ها دیده می‌شود و برطرف می‌گردد و محاسن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید کار اصولی تعریف شود،استاندارد های مناسب این کار بررسی شود تا اجرای آن جدی‌تر انجام شود و بیان کرد: باید کار گروه مناسبی برای اجرایی این طرح بزرگ پیش بینی شود تا به هدف اصلی این طرح که رونق اقتصادی مردم و افزایش اشتغال و کاهش آسیب های اجتماعی آن است برسیم.

وی ادامه داد بهره برداری از دهکده خرما لازم ملزوم است. ولی فرایند که خرما و بسته بندی مناسب آن نیاز دارد  باید توسط تیم کارشناسی مناسب طراحی شود تا اجرایی آن سهل تر  و با سرعت بیشتری انجام شوذ

در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی مشترک از صادر کننده،سرد خانه دار، باغدار و کشاورز به ریاست آقای مطهری‌نیا معاون فرماندار برای سرعت بخشیدن در اجرایی این طرح تشکیل شود

براساس این گزارش، شهرستان بم با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن تولید خرمای مضافتی بهترین خرمای کشور و جهان را داراست.

دهکده تخصصی خرما چندی پیش کلنگ احداث آن با حضور معاون رییس جمهور در امور مناطق محروم در مجاورت ارگ جدید بم زده شد.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=4081

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.