افزونه جلالی را نصب کنید. Thursday, 28 March , 2024
افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم در گفت و گو با طلوع ارگ:

در ساخت درب چوبی دروازه اصلی ارگ از همان درب قبلی الگو گرفته‌ایم

  • کد خبر : 1934
  • 07 دی 1396 - 18:56
در ساخت درب چوبی دروازه اصلی ارگ از همان درب قبلی الگو گرفته‌ایم

طلوع ارگ – مونا موسی‌نژاد | در چهاردهمین سالگرد زلزله بم، دروازه چوبی دروازه اصلی و خاطره‌انگیز ارگ بم با الگوبرداری از طرح قبلی سه‌شنبه پنجم دی‌ماه سالجاری نصب شد. افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم، درباره آخرین وضعیت ارگ بم و منظر فرهنگی آن بعد از گذشت ۱۴ سال از زلزله در گفت‌وگو […]

طلوع ارگ – مونا موسی‌نژاد | در چهاردهمین سالگرد زلزله بم، دروازه چوبی دروازه اصلی و خاطره‌انگیز ارگ بم با الگوبرداری از طرح قبلی سه‌شنبه پنجم دی‌ماه سالجاری نصب شد.
افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی بم، درباره آخرین وضعیت ارگ بم و منظر فرهنگی آن بعد از گذشت ۱۴ سال از زلزله در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طلوع ارگ گفت: در این مدت هم در حوزه پژوهش و هم در حوزه حفاظت و مرمت اقدامات موثری انجام شده است.
وی تصریح کرد: منظر فرهنگی بم که در سال ۸۳ به ثبت جهانی رسیده حدود ۲۳ هزار هکتار است که شامل محوطه‌های باستانی، قنات‌ها، نخلستان‌ها و آثار تاریخی است و ارگ بم فقط ۱۹ هکتار از این محدوده را در بر می‌گیرد.
ابراهیمی گفت: هر چهار حصار ارگ بم، مورد مرمت قرار گرفته و البته این به معنای بازسازی کامل نیست فقط بحث ارتقای وضعیت مطرح است و هر سه دروازه ارگ هم مرمت شده است.
وی ادامه داد: درب چوبی دروازه ورودی و اصلی ارگ که از آن رونمایی شد؛ برای مردم بسیار خاطره‌انگیز است و مردم با آن حس عاطفی خاصی دارند که برای ساخت آن از‌‌ همان درب قبلی که تخریب شده الهام گرفته شده و مطابق‌‌ همان ساخته شده است.
مدیر پایگاه جهانی ارگ بم تاکید کرد: با مرمت بازار، تکیه، اصطبل، سربازخانه، مسجد پیامبر، زیارتگاه، مسجد جامع، بخش‌هایی از حاکم‌نشین خانه حاکم و تعدادی از خانه‌های اعیانی مثل خانه سیستانی منظر ارگ چهره جالب توجهی به خود گرفته است.
وی تصریح کرد: چون این بنا خشتی است اینکه به طور کامل در برابر حادثه مشابه آسیب نبیند ناممکن به نظر می‌رسد اما بهینه‌سازی در تولید مصالح گلین و بهبود روش‌های سنتی و مدرن برای مرمت ‌‌نهایت اقدامی بوده که انجام شده تا در برابر آسیب‌های احتمالی لرزه‌های گسل تا حد امکان خسارت کمتر شود.
بم و منظر فرهنگی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است. این ارگ عظیم که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد در قرن ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌ است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود.
در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله شدیدی که شهر بم و حومه آن را تحت تاثیر قرار داد، بیش از ۸۰ درصد ارگ بم تقریبا به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از رخ دادن زمین‌ لرزه، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران قول بازسازی این اثر جهانی را داد. البته در بازسازی بم هیئت‌های مختلفی از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی با ایران همکاری کردند و این اثر هم اکنون از فهرست آثار در خطر جهانی خارج شده است.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=1934

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.