افزونه جلالی را نصب کنید. Saturday, 27 April , 2024

خلف‌وعده وزارت نفت در بم؛ وقتی بناهای فرهنگی جولانگاه معتادان می‌شود

  • کد خبر : 13723
  • 16 اسفند 1402 - 10:34
خلف‌وعده وزارت نفت در بم؛ وقتی بناهای فرهنگی جولانگاه معتادان می‌شود

کتابخانه‌ای از سال ۸۶ در بم با تزریق اعتبار توسط وزارت نفت در حال احداث بود که پس از ۱۶ سال نه تنها به بهره‌برداری نرسید بلکه نیمه‌تمام رها ماند و به بیغوله و محل تجمع معتادان تبدیل شده است؛ مسئولان این شهرستان از خلف‌وعده و تعهد این وزارتخانه می‌گویند و تاکید دارند که این مهم باید اجرایی شود.

همچنین تالار بسطامی بم که سال ۸۳ برای ایجاد امور فرهنگی راه اندازی شد نیز به سرنوشت آن کتابخانه مبتلا و آن هم به محل تجمع معتادان و زباله‌دانی تبدیل شده است.

به گزارش طلوع ارگ به نقل از ایرنا،  کتابخانه سیدطاهرالدین روبه‌روی آستان امامزاده سیدطاهرالدین بعد از زلزله سال ۸۲ توسط وزارت نفت در حال ساخت و زمانی قرار بود به محلی برای مطالعه، ترویج و ارتقای آموزه های فرهنگی اختصاص یابد؛ ۱۶ سال گذشت و نه تنها به سرانجام نرسید بلکه وضعیت کنونی آن مایه تاسف است.

پروژه دیگر فرهنگی بم به عنوان تالار بسطامی نیز در خیابان مدرس قرار دارد که آن نیز یکسال پس از زلزله یعنی در سال ۸۳ برای فعالیت های فرهنگی و هنری راه اندازی شد اما این مکان نیز خیلی زود متروکه و محل تجمع معتادان و سارقان شد.

وزارت نفت پروژه را تکمیل کند

محمد برزنگ فرماندار بم در خصوص پروژه نیمه تمام کتابخانه سیدطاهرالدین به خبرنگار ایرنا گفت: در سال های گذشته تاکنون این موضوع پیگیری نشده و به همین دلیل اعتبارات پروژه نیز جمع شده است.

وی بیان کرد: در حال رایزنی هستیم تا ارتباطی با وزارت نفت بگیریم و مشکل مربوط به این پروژه نیمه تمام را برطرف کنیم؛ در جلسه ای که با مشاور شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه داشتیم نیز مقرر شد دیداری با نماینده وزارت نفت برقرار شود.

فرماندار بم ادامه داد: این پروژه کد اعتباری ندارد و بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نیاز دارد که به دلیل وسعت پروژه تنها وزارت نفت می تواند پروژه نیمه تمام خود را تکمیل کند.

تالار بسطامی برای تقویت فرهنگ و هنر راه اندازی شده بود

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم نیز درباره تالار بسطامی به خبرنگار ایرنا گفت: تالار ۴۶۵ مترمربع زیربنا دارد و سال ۸۲ که زلزله بم رخ داد اداره کل ارشاد اسلامی استان به این نتیجه رسید تا برای اهداف خاصی مانند برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری مکانی را احداث کند.

محمد رحیمی ادامه داد: باتوجه به اینکه در زلزله بم بسیاری از مکان ها تخریب شده بود و همچنین هنرمندان برای انجام فعالیت ها و برنامه های خود باید جایگاه و مکانی داشته باشند، سوله‌ای بعد از گذشت ۶ ماه از زلزله به منظور تقویت فرهنگ و هنر در خیابان مدرس ایجاد شد.

وی اضافه کرد: زمانی که اداره کل ارشاد اسلامی استان برای احداث سوله به شهرداری مراجعه کرد، مسئولان شهرداری نیز زمینی در خیابان مدرس نشان دادند و اعلام کردند که زمین متعلق به شهرداری است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم عنوان کرد: این اداره قبل از زلزله در کتابخانه ملاهادی سبزواری مستقر بود و زمین خیابان مدرس نیز، جنب یک اردوگاه قرار داشت که برای نمایش فیلم و هنرهای تجسمی و سازه ای مکان بسیار مناسبی بود.

رحیمی بیان کرد: بعد از گذشت ۱۱ سال یعنی در سال ۹۴ مدیران وقت شهرداری اعلام کردند مکان متعلق به شهرداری است و باید این مکان تخلیه شود که با رایزنی و مصوبه شورا در آن زمان، موافقتی شکل گرفت و شورا مجوز داد به مدت ۱۵ سال دیگر این مکان برای فعالیت های فرهنگی در اختیار ارشاد اسلامی باشد.

وی اظهارداشت: بعد از گذشت چند سال ۲ نفر ادعای مالکیت نسبت به زمین این تالار داشتند که به دستگاه قضایی شکایت کردند و اسناد خود را مبنی بر مالکیت زمین ارایه می دهند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم گفت: طبق رای دادگاه هر کدام از این افراد ۲ دانگ از این مکان مالکیت داشتند اما ۲ دانگ دیگر هنوز مجهول است و شهرداری و ارشاد اسلامی هر ۲ مدعی هستند که ۲ دانگ باقی مانده متعلق به آنها است.

رحیمی افزود: با توجه به اینکه این زمین وقفی بوده و در زمان های قدیم نیز حمام در این مکان قرار داشته، از نظر اداره ارشاد این ۲ دانگ متعلق به این اداره است زیرا قبل از زلزله نیز در این مکان کار فرهنگی انجام می شده است.

وی ادامه داد: طبق رای دادگاه، اداره ارشاد اسلامی باید تا اول اسفند سال جاری سوله تالار بسطامی را جمع آوری کند و در همین زمینه نیز کارشناس اداره ارشاد در تاریخ ۲۸ آبان امسال سوله را کارشناسی کرده و پروژه به مزایده گذاشته شد اما تاکنون متقاضی نداشته است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم توضیح داد: این تالار به اندازه یکسال بعد از زلزله فعال بوده و زمانی که مکان فعلی ارشاد ساخته می شود دیگر در این سوله فعالیتی صورت نمی گیرد؛ انجمن سینمای جوان در این مکان بیشتر فعالیت داشت که اینک آن انجمن نیز در طبقه بالای ارشاد بم در حال فعالیت است.

وی تصریح کرد: اداره ارشاد اسلامی تمایل دارد هرچه سریع‌تر این مکان تعیین تکلیف شود زیرا هم مورد دستبرد سارقان قرار گرفته و هم به مکانی برای تجمع معتادان و زباله دانی تبدیل شده است.

این مسئول بیان کرد: دادستانی نیز پیگیر موضوع است تا تعیین تکلیف شود اما روال قانونی زمان می برد تا به نتیجه برسد.

رحیمی اظهارداشت: اداره کل ارشاد اسلامی استان اعلام کرده بود اگر سوله به فروش برسد برای اداره شهرستان هزینه شود به طور مثال اداره ارشاد بم نیاز به حصار بلندتر یا فضاسازی بهتری دارد؛ همچنین ارشاد بم یک سالن آمفی تیاتر روباز دارد که برای لوازم و تجهیزات آن نیاز به اعتبار داریم.

ضرورت پیگیری اداره کل کتابخانه های استان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بم درباره کتابخانه سیدطاهرالدین نیز گفت: این کتابخانه با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ مترمربع متعلق به ارشاد اسلامی است که وزارت نفت در زلزله ۸۲ اعلام کرد این مکان را یا به عنوان کتابخانه یا مرکز فرهنگی- هنری می سازد؛ وزارت نفت طبقه پایین را تا مرحله سقف انجام داد اما دیگر به صورت نیمه تمام باقی گذاشت و رفت.

وی افزود: این مکان نیز به محلی برای تجمع معتادان شده است و با توجه به اینکه نهاد کتابخانه ها زیر نظر وزارت ارشاد قرار دارد اما اداره کل مجزایی است باید درباره وضعیت این کتابخانه رایزنی های لازم را انجام دهد.

رحیمی خاطرنشان کرد: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز بازدیدی از این مکان داشته تا بتواند جزو اموال به فروش بگذارد و تبدیل به احسن شود اما باید اداره کل کتابخانه های استان نیز این موضوع را پیگیری کند.

نهاد کتابخانه ها تنها بهره‌بردار است

در ادامه رییس کتابخانه های عمومی شهرستان بم نیز درباره وضعیت کتابخانه سیدطاهرالدین بم گفت: این پروژه سال ۸۶ با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد ریال شروع به ساخت شد و تنها پروژه وزارت نفت در شهرستان بم بود که به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه را نیمه تمام رها کرد.

عباس محمدآبادی افزود: اداره کتابخانه ها تنها بهره بردار است و باید کتابخانه احداث و تحویل ما داده شود؛ آن زمان قرار بود وزارت نفت این مکان را احداث کند اما نیمه کاره گذاشت و رفت.

وی در عین حال با بیان اینکه نهاد کتابخانه ها بودجه ساخت و ساز ندارد اظهارداشت: بودجه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داده می شود، به طوری که تمامی کتابخانه ها متعلق به ارشاد هستند و ما (نهاد کتابخانه ها) تنها بهره بردار زیرا نهادی غیردولتی به شمار می رویم.

محمدآبادی عنوان کرد: مقرر شده هر دستگاه که به این مکان نیاز داشته باشد به دستگاه مربوطه واگذار شود و ساختمان را بسازد و تکمیل کند.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بم درخواستی داده بود و مکاتبات لازم نیز با کرمان صورت گرفته که منتظریم این ساختمان به دانشگاه واگذار شود.

رییس اداره کتابخانه های عمومی بم اظهارداشت: سال ۹۷ نیز اعتباری برای حصار این ملک در نظر گرفته که به اداره مسکن و شهرسازی بم داده شد تا حصار را اجرا کند.

پروژه متعلق به اداره کل ارشاد است

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد این مکان به عنوان کتابخانه باشد باید به طور حتم احداث شود، سپس در اختیار ما قرار گیرد زیرا ما تنها بهره بردار هستیم و تجهیزات و نیرو می گذاریم.

محمدآبادی توضیح داد: وزارت نفت خودش را از این پروژه کنار کشیده و دیگر به تعهداتش عمل نکرده؛ اکنون بهترین اتفاق برای این مکان همان بحث واگذاری است.

وی تصریح کرد: زمین این مکان در سال های گذشته پارک بوده و متعلق به شهرداری بم است که در سال ۸۶ بنا به درخواست رییس اداره ارشاد اسلامی بم در آن زمان شهرداری مجوز احداث یک کتابخانه را در این مکان به اداره ارشاد بم صادر کرد.

محمدآبادی ادامه داد: صاحب اصلی ملک کتابخانه ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که کارشناسان اداره کل ارشاد هم بازدیدی از این مکان به عمل آوردند.

رییس کتابخانه های عمومی بم گفت: چندین بار نامه نگاری برای دریافت اعتبارات از محل سفر رییس جمهور برای این پروژه انجام شد اما تاکنون اعتباری برای این پروژه درنظر گرفته نشده است.

محمدآبادی افزود: باتوجه به شرایط موجود و اگر وزارت نفت وارد عمل نشود، بهترین حالت برای این ساختمان بحث واگذاری است زیرا اداره کتابخانه ها بودجه برای ساخت و ساز ندارد.

وی اظهارداشت: این پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که مقرر شده بود وزارت نفت این مکان را احداث کند اما اکنون زیرزمین این مکان به معضل تبدیل شده است.

رییس کتابخانه های عمومی بم خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای گرفتن ملک ورود کرد اما به بخش خصوصی واگذار نمی شود و اگر قرار باشد این ملک واگذار شود باید با حضور نمایندگان سازمان های متولی در سطح استان انجام شود.

علوم پزشکی درخواست واگذاری نداده است

در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی بم درباره این موضوع که آیا درخواست مبنی بر واگذاری این مکان را ارایه داده یا خیر گفت: درباره درخواست واگذاری اطلاعی ندارم و تنها به دلیل وجود معضلی که در منطقه سیدطاهرالدین ایجاد و این مکان به پاتوق معتادان تبدیل شده است یکسری پیشنهاد ارایه داده‌ایم.

دکتر علی صدیقی افزود: پیشنهاد دادیم این مکان نه به عنوان یک مرکز درمانی بلکه به عنوان یک مرکز کنترل و مدیریت آسیب های اجتماعی در منطقه سیدطاهرالدین احداث شود و درخواست واگذاری نداده‌ایم.

وی عنوان کرد: این مکان زیربنای بزرگ و اعتبار سنگینی برای احداث نیاز دارد که دانشگاه علوم پزشکی اعتباری برای احداث آن ندارد و فقط می تواند در کنار سایر ادارات با هدف رفع یک معضل اجتماعی یاری‌رسان باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بم اضافه کرد: شهرداری بم که زمین متعلق به آن است برای تکمیل ورود کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز کمک خواهد کرد.

صدیقی بیان کرد: در کارگروه آسیب های اجتماعی شهرستان پیشنهاد دادیم نهادهایی که در بحث مسایل اجتماعی در سطح شهرستان فعال هستند کمک کنند تا این ساختمان به یک مرکز فرهنگی و کاهش آسیب های اجتماعی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا باتوجه به حجم آسیب های اجتماعی موجود در شهرستان بم و ضرورت ورود علمی به آنها در قالب یک مرکز فرهنگی و اجتماعی، به نظر می رسد یا باید وزارت نفت به ایفای تعهد خود موظف شود یا مسئولان محلی اگر می بینند این مهم اجرایی نیست، خودشان از طریق مسیر دیگری این معضل را مدیریت کنند تا بیشتر شاهد استهلاک چنین بناهایی نباشیم و به ظرفیت و نقطه قوتی در سطح شهرستان تبدیل شوند.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=13723

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.