افزونه جلالی را نصب کنید. Sunday, 28 April , 2024

حمله سوسک سرخرطومی به نخلهای باغشهر بم

  • کد خبر : 12679
  • 08 مرداد 1402 - 17:19
حمله سوسک سرخرطومی به نخلهای باغشهر بم

طلوع ارگ- سعید افروغ: محمد علی معقول رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم در خصوص مشاهده سوسک سر خرطومی در بم گفت: در تیر ماه سال جاری این آفت در شهرستان نرماشیر مشاهده شد و بلافاصله ما کلاس های آموزشی در این زمینه دایر کردیم و هر کاری که از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم، اما […]

طلوع ارگ- سعید افروغ: محمد علی معقول رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بم در خصوص مشاهده سوسک سر خرطومی در بم گفت: در تیر ماه سال جاری این آفت در شهرستان نرماشیر مشاهده شد و بلافاصله ما کلاس های آموزشی در این زمینه دایر کردیم و هر کاری که از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم، اما متاسفانه علی رغم همه توصیه‌ها و آموزش‌هایی که انجام شد امروز ۸ مرداد سال ۱۴۰۲ اولین مورد سوسک سر خرطومی که آفتی بسیار خطرناک و ویرانگر است در قلب شهرستان بم مشاهده و تایید شد.
وی خطاب به همشهریان و باغداران افزود: باغداران و کشاورزان باید موضوع مشاهده سوسک سر خرطومی را بسیار جدی بگیرید و اکنون وضعیت آفت به صورت قرمز است و بدون همکاری باغداران امکان مبارزه با این آفت وجود ندارد.
وی در مورد کُندی روند پایش آفت ادامه داد: در منطقه شهری که باغ ها درب‌ دارند باید با هماهنگی مالکِ باغ پایش صورت گیرد که روند کار و پایش ما را بسیار کند می‌کند‌، لذا از همشهریان و باغداران عزیز می‌خواهیم که خودشان نسبت به این موضوع حساس باشند و به طور روزانه درختان داخل باغشان را پایش و ردیابی کنند و اولین مورد مشکوکی را که مشاهده کردند به کارشناسان جهاد کشاورزی اطلاع دهند، چون زمان در این موضوع بسیار مهم می‌باشد و اگر ما در مراحل اولیه این آفت را رصد و مشاهده کنیم بهتر می‌توانیم با این آفت مبارزه کنیم و تیمار بهتری برای درخت داشته باشیم‌ و درخت آسیب کمتری ببیند اما اگر آفت پیشرفت کرد ضمن از دست دادن درخت، آن درخت کانونی برای آلودگی کل منطقه می‌شود لذا خواهشمندیم این موضوع را خیلی جدی بگیرند و به عنوان یک مسئله جدی و ملی با آن برخورد کنند. چون این مسئله مربوط به یک مکان نیست و مربوط به یک شهر و مربوط به معیشت مردم است پس آن را جدی بگیریم و برای حفظ میراث جهانی بم و سرچشمه اقتصاد مردم شهر بم و سایر شهرهای شرق استان، اطلاع رسانی، آگاه سازی، رصد باغ‌ها،پیشگیری و مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی وظیفه تک تک مردم و مسئولین شهری، استانی و ملی است. بنابراین باید دلسوزانه این موضوع را دنبال کرد و هرگونه علائم مشکوک را به ما گزارش کنید.
وی در خصوص علائم اولیه این آفت بیان کرد: حفره‌ها و سوراخ‌هایی که در تنه درخت وجود دارد، پوشالی که از درخت ریزش می‌کند و شیرآبهٔ بدبویی که از تنه درخت خارج می‌شود از علائم وجود آفت سوسک سرخرطومی است که باید به آن توجه داشت.

وی در خصوص آبیاری این گونه درخت‌ها که به آفت مبتلا شده‌اند تشریح کرد: باغداران و کشاورزان باید نسبت به آبیاری این درختان دقت کند چون این آفت،آفتی رطوبت پسند است و حضور و وجود این آفت در باغاتی که درختان آن به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند بسیار بیشتر و درختان جوان بیشتر مستعد این آفت هستند. لذا این موضوع را باید جدی بگیریم.
وی در خصوص کنترل این آفت و اهمیت همکاری باغداران در این زمینه تاکید کرد: بدون حضور و همکاری باغداران و همشهریان عزیز کنترل و مبارزه با این آفت غیر ممکن است، در صورتی که آفت کنترل نشود و در این مورد کوتاهی کنیم تا ده سال دیگر اثری از هیچ آبادی در این نقطه از جغرافیای ایران نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://toluearg.ir/?p=12679

ثبت دیدگاه

انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.